Hej Bukefalister jag lyfter tråden om min reaktiva unghund igen. Kanske intressant för någon därute som sitter i en liknande situation. Vill gärna ha input också!
Hur har det gått?
Efter hjälp på hundklubben och hundtränare med planerade hundmötesträffar, egen träning osv har vi landat i att hon är reaktiv, reagerar blixtsnabbt, det är hennes personlighet och hon kommer förmodligen att vara reaktiv resten av livet. Men vi hanterar det bättre. Det är inte lika illa som för ett år sen. Vi tar oss runt på promenaderna utan att skämma ut oss så länge vi kan hålla avstånd, inte möter andra hundar som far ut eller får några andra överraskningar. Det känns oerhört motigt vissa dar då äldre hunden som kan uppföra sig gärna hänger på vid utfall om vi går med båda och jag inte har full koll. Tänkt omplacering 100 ggr minst.
Men så har unghunden nu ett år och 10 månader så fina kvaliteer annars. Jag är på en träning på hundklubben och hon är jättefin och så kämpar jag vidare

Hundarna leker jättemycket och uppskattar att bo tillsammans unghunden svarar på träning så länge hon inte är för stressad ...men tungt är det vissa dar. Där vi bor möter vi alltid hundar när vi går ut och hon kan också göra utfall mot barn det passerar många barn här och det är så jobbigt att aldrig kunna slappna av helt själv och alltid ha full uppsikt när jag går ut.
Uppfödaren ( som nu är sjuk och inte kan hjälpa oss praktiskt) hävdar att hon lugnar sig efter tredje löpet. Hon har nu löpt två ggr så vi har kommit överens om att vänta ut tredje löpet för att se vad som händer.
Verkligen svårt det här men jag tänker att det ligger i generna hon är så snabb, jag och ännu mer mannen reagerar för långsamt och då blir det kaosmöte

Verkligen otur i hundköpet vi har sen tidigare en från samma kennel och samma linjer som inte har dessa problem. Kollade inte upp mentalitet bakåt men träffade och kollade noga upp pappahunden innan köp. ,
Men om du orkade läsa allt det här vad har ni andra som lever/ levt med reaktiva hundar anpassat er eller har hunden lugnat sig? Har ni anpassat hundlivet efter hunden? Mycket blir svårare i vardagslivet t ex skaffa hundvakt.
Har ni omplacerat? Hur gick det?
Tar gärna lite input om ni har.