Recept med broccoli

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare NilHe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 454

Bukefalos 30 år!

NilHe

Trådstartare
Har ett sug efter broccoli men är inkompetent när det gäller att laga mat. Vad skulle ni göra med denna ingrediens?

Om jag bara hade rent broccolisug hade jag köpt "tenderstem broccoli" (Vad heter det på svenska? Kvistbroccoli?) ringlat lite, lite olja på, saltat och kört i ugnen och sedan ätit som den är antingen utan tillbehör eller med någon fräsch dipp! <3 Så gott!

Jag brukar ha broccoli som tillbehör till många rätter.

Kokar jag spagetti kan jag lägga i fryst broccoli när det är en minut kvar.

I kväll har jag ätit det som tillbehör till potatisbullar.

Annars fräser jag upp med andra grönsaker och använder i pastasås eller grytor.

Jag föredrar färsk, den kokta blir lätt för mjuk för min smak.

Har ett sug efter broccoli men är inkompetent när det gäller att laga mat. Vad skulle ni göra med denna ingrediens?
Jag älskar broccoli och kan äta det på längden och på tvären. 😄 Broccolipaj och soppa är amazing. Rå i små bitar i vilken sallad som helst, eller i buketter med andra grönsaker och dipp. I de flesta typer av wokrätter eller grytor. Med pasta är också jättegott, t.ex. bara låta koka med sista minuten med pastan och sen ha lite olivolja och parmesan på. Eller mer gräddig, vitlökig, ostig sås, då har jag gärna blomkål och champinjoner i också.

Men du kanske menade mer specifika recept snarare än bara sånt vi tycker är gott? 😬

Utöver det som andra nämnt, så gillar jag att ha det till nudlar. Väldigt väldigt väldigt enkelt!
Jag använder fryst, det är betydligt billigare och jag tycker att det funkar fint att steka/wooka.
Steker så att den får lite färg och är genomvarm men krispig. Har i nudlar och kryddor, blandar. Serveras så eller med ytterligare tillbehör - halloumi är gott till tex.

Jag har någon lite störd maträtt från när jag var barn som jag gör ibland till sambos förskräckelse. Gör broccoligratäng med creme fraiche, lite äggstanning med ost och kryddor i. Äter med delikatessköttbulkar. 🙈

Annars tycker jag om att köra den i ugnen/airfryern eller knuten med smör och kryddor i ugn/på grill. Ätes till valfritt kött/fisk.

Broccolisoppa är gott med.

Jag har någon lite störd maträtt från när jag var barn som jag gör ibland till sambos förskräckelse. Gör broccoligratäng med creme fraiche, lite äggstanning med ost och kryddor i. Äter med delikatessköttbulkar. 🙈

Annars tycker jag om att köra den i ugnen/airfryern eller knuten med smör och kryddor i ugn/på grill. Ätes till valfritt kött/fisk.

Det fetade låter ju helt normalt. :) Och gott!

Broccoligratäng med äggstanning är ju jättegott :) ! Det brukar min mamma göra, samt liknande med brysselkål.

Liknande trådar

• Vad kan vi äta?
  • Göra gröt i mikro (hjälp mig...)
  • Köttfärs. Bäst före, rå vs tillagad
  • Vegansk mat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn