Recept på orm?

Orm hör till det som man inte bör äta utan att vara noga, (nu tycker jag TS lyfte djurskyddsaspekten bra). Aktuella arter är listade enl CITES - vilket innebär att de både är hotade och föremål för omfattande handel. Att inte blint dela recept anser jag vara sunt i en sådan situation.

Likadant som jag hoppas att det skulle höjas varnande fingrar om någon här tänkte äta t.ex. gödkalv eller gåslever eller köpa sig en ny persianpäls, biljetter till fotbolls-VM eller pashmina sjal. Jag minns en tråd om diamanter som blev en ögonöppnare (vilket då inte var den trådskaparens syfte).
Precis som du säger så lyfte TS djuraspektsfrågan bra redan i början så jag ser inte problemet. Bukefalister brukar var kloka och pålästa så jag tror verkligen inte att det kommer locka till att någon orm får sätta livet även om så 25 recept hade dykt upp.

Jag ser fram emot att höra resultatet av anrättningen men kommer aldrig själv att vilja äta orm.
 
Orm hör till det som man inte bör äta utan att vara noga, (nu tycker jag TS lyfte djurskyddsaspekten bra). Aktuella arter är listade enl CITES - vilket innebär att de både är hotade och föremål för omfattande handel. Att inte blint dela recept anser jag vara sunt i en sådan situation.

Likadant som jag hoppas att det skulle höjas varnande fingrar om någon här tänkte äta t.ex. gödkalv eller gåslever eller köpa sig en ny persianpäls, biljetter till fotbolls-VM eller pashmina sjal. Jag minns en tråd om diamanter som blev en ögonöppnare (vilket då inte var den trådskaparens syfte).
Min fetning: OT men nu blev jag nyfiken på vad du syftade på med dessa två exempel?
 
Med tanke på hönshjärnorna en del människor innehar så är jag nog lite tveksam till det faktiskt. Jag har hört att grisar är rätt smarta, som hundar. Viftar till och med på svansen när de är glada! Inte ens människor kan komma på e3n sådan sak utan vi låter ju andra människor gissa huruvida vi är glada eller ej...
Fast med tanke på hur många människor som är svin .... :cool::D
 
Det var som fan. Jag hade för mig att det var nånting med blodcirkulationen som sabbade, eller nåt sånt? Men då har jag lärt mig nåt nytt idag, som jag förhoppningsvis aldrig har nytta av :D
Vad menar du, vill du ha mera orm i framtiden så kommer det definitivt till nytta :angel:
 
Orm hör till det som man inte bör äta utan att vara noga, (nu tycker jag TS lyfte djurskyddsaspekten bra). Aktuella arter är listade enl CITES - vilket innebär att de både är hotade och föremål för omfattande handel. Att inte blint dela recept anser jag vara sunt i en sådan situation.

Likadant som jag hoppas att det skulle höjas varnande fingrar om någon här tänkte äta t.ex. gödkalv eller gåslever eller köpa sig en ny persianpäls, biljetter till fotbolls-VM eller pashmina sjal. Jag minns en tråd om diamanter som blev en ögonöppnare (vilket då inte var den trådskaparens syfte).
Då tänker jag man kan skriva något som lägger betoningen på att uppmärksamma den som inte känner till det att det kan finnas aspekten X eller Y att beakta för den som ev. funderar på att köpa.

Nu var formuleringen fokuserad mot att tråden kan göra att folk blir intresserade och börjar köpa. Då låter det som som en invändning om tråden (eller visst innehåll i den), vilket uppfattas som riktat mot den som skriver att överväga vad man bör skriva om.

Därav andra reaktioner än vid ett i informativt syfte varnande finger.
 
Min fetning: OT men nu blev jag nyfiken på vad du syftade på med dessa två exempel?
Fotbollen - alla dessa människor som dött när de byggt fotbollsarenor i öknen :(

Pashmina (numera bara om den är riktigt, riktigt dyr) kan vara shahtoosh, ull från chiru. När shahtoosh blev förbjudet började den säljas som pashmina (numera är de flesta pashmina sjalar inget extra men när trenden drog igång var det annorlunda). Första gången jag såg en sådan sjal kostade den bara ett par tusen på ett stort varuhus i Stockholm och man kunde bokstavligen trä den genom en vanlig fingerring. Ett absolut underbart material. Min inre textiltant föll i extas. Enligt legenden plockar man ullen när antiloperna fäller. Men antiloperna lever i flockar i fattiga, avlägsna områden med gott om vapen...
 
Alltså jag är enormt påverkningsbar när det gäller mat. För en tid sen läste jag en tråd här på Buke där pannkakor nämndes, varpå det blev pannkakor till middag. Igår läste jag tråden om hur man bäst delar en pizza, och effekten blev hemlagad pizza. Läste nyligen en bok där huvudpersonen traskade in på någon diner i en gudsförgäten håla och beställde bacon, ägg och rostat bröd. Ni kan säkert gissa vad min nästa måltid blev.

Men jag blev ändå inte det minsta sugen på orm trots den här tråden :cool:
 
Alltså jag är enormt påverkningsbar när det gäller mat. För en tid sen läste jag en tråd här på Buke där pannkakor nämndes, varpå det blev pannkakor till middag. Igår läste jag tråden om hur man bäst delar en pizza, och effekten blev hemlagad pizza. Läste nyligen en bok där huvudpersonen traskade in på någon diner i en gudsförgäten håla och beställde bacon, ägg och rostat bröd. Ni kan säkert gissa vad min nästa måltid blev.

Men jag blev ändå inte det minsta sugen på orm trots den här tråden :cool:
Finns helt ok substitut när gäller orm, som du kan äta istället ;)
 

Bifogade filer

  • HUGGORMAR-2-kg.jpg
    HUGGORMAR-2-kg.jpg
    15 KB · Visningar: 11
Alltså jag är enormt påverkningsbar när det gäller mat. För en tid sen läste jag en tråd här på Buke där pannkakor nämndes, varpå det blev pannkakor till middag. Igår läste jag tråden om hur man bäst delar en pizza, och effekten blev hemlagad pizza. Läste nyligen en bok där huvudpersonen traskade in på någon diner i en gudsförgäten håla och beställde bacon, ägg och rostat bröd. Ni kan säkert gissa vad min nästa måltid blev.

Men jag blev ändå inte det minsta sugen på orm trots den här tråden :cool:
Hör av dig senare om det fortsätter så, det har väl inte blivit middag ännu :angel:
 
Jag är 30+ och tror inte att det är supervanligt att folk i min ålder eller yngre äter ål? Men den var väl inte rödlistad förr, därav är det inte ovanligt att äldre personer äter/har ätit ål? Jag menade inte att förolämpa någon och ber om ursäkt om det var så det framfördes.
Jag är 38 och älskar ål. (en gammal själ kanske?) jag äter det dock inte längre just pga att den är rödlistad men åt glatt hela uppväxten.
 
Orm hör till det som man inte bör äta utan att vara noga, (nu tycker jag TS lyfte djurskyddsaspekten bra). Aktuella arter är listade enl CITES - vilket innebär att de både är hotade och föremål för omfattande handel. Att inte blint dela recept anser jag vara sunt i en sådan situation.

Likadant som jag hoppas att det skulle höjas varnande fingrar om någon här tänkte äta t.ex. gödkalv eller gåslever eller köpa sig en ny persianpäls, biljetter till fotbolls-VM eller pashmina sjal. Jag minns en tråd om diamanter som blev en ögonöppnare (vilket då inte var den trådskaparens syfte).
Hur passar biljetter till fotbollsVM in?
/totalt ointresserad av fotboll men i det här sammanhanget väcktes ändå ngn typ av intresse
 
Fotbollen - alla dessa människor som dött när de byggt fotbollsarenor i öknen :(

Pashmina (numera bara om den är riktigt, riktigt dyr) kan vara shahtoosh, ull från chiru. När shahtoosh blev förbjudet började den säljas som pashmina (numera är de flesta pashmina sjalar inget extra men när trenden drog igång var det annorlunda). Första gången jag såg en sådan sjal kostade den bara ett par tusen på ett stort varuhus i Stockholm och man kunde bokstavligen trä den genom en vanlig fingerring. Ett absolut underbart material. Min inre textiltant föll i extas. Enligt legenden plockar man ullen när antiloperna fäller. Men antiloperna lever i flockar i fattiga, avlägsna områden med gott om vapen...
Men visst är det så att man inte alls riskerar få en sådan om man betalar under 1000 för den? Även om det är en väldigt tunn och fin i ull? Borde vara getull istället då.
 
Jag har inte ätit själv, men förmedlat till släkt som sett det som delikatess! Förhoppningsvis är det den äldre generationen som håller hårt i gamla traditioner..
Jag är en av dem som älskar rökt ål. Vi hade det på julbordet när jag var barn. Men vi har inte haft det på julbordet/jag har inte ätit det sen ålen blev rödlistad, vilket nog var för nästan 20 år sen tror jag. Anser mig dock inte som äldre :D (är 35).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 697
Senast: Enya
·
Mat Ännu en recepttråd, den med kladdkaka var ju en guldgruva och insåg att det finns en annan väldigt god liten en som jag skulle kunna bli...
Svar
9
· Visningar
794
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 013
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp