Recepthjälp/mattips

Poisonous

Trådstartare
Jag måste ändra om min mat.
Kopierar från beachtråden

jag äter normalt.
frukost runt 10
En shake/lunch vid 13 (beroende på, börjat med 5:2)
Middag vid 16-17
Och ev. proteinshake på kvällen om jag tränat. Annars nötter/vindruvor som kvällsfika

Förut åt jag godis direkt på morgonen för jag hade förmodligen lågt blodsocker och sen fortsatte jag med godis fram till middagen vid 17 och sen godis/chips/cola på kvällen
Det är ju viktminskning jag är ute efter samt bli mer fit i kroppen. Men folk säger ju att man måste röra på sig för att gå ner i vikt så. Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Och dessutom äter jag äppelcidervinägerkapslar och ketonekapslar som ska hjälpa viktnedgången

Frukost är ca (nu tar jag från huvudet bara) 2dl havregrynsgröt med en halv banan.
Lunch brukar bli en sånhär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70247499/ med mat / en shake gjord på rekomenderad mängd pulver/mjölk. Dvs typ 3dl mjölk och 1 skopa pulver
Middag samma, en sån skål med mat
Kväll: Blir väl kanske.. 2dl vindruvor och/eller 2dl nötter

När jag äter så är det pasta, fullkorn, potatis och oftast kött till. Köttfärssås med kidneybönor/majs
Panerad torsk (2st)
Fläskkotletter (2st)
Lasagne
Köttfärsfrestelse

--------------------------------------------------------------------------

Nu vill jag ha hjälp att hitta god lite nyttigare mat.
Är dock extremt matkräsen.

- Inte så förtjust i grytor
- Äter inte broccoli/spenat
- Väldigt lite fisk (I princip bara torsk, fiskpinnar, fiskbullar, panerad torsk) ej lax eller sådant
- Lite rädd att prova nya saker
- Äter inga skaldjur
- Äter all typ av kött annars, kyckling, nöt, gris, korvar, färser, kotletter, fransyska osv.
- Gillar inte såser (kanske en bra grej i detta sammanhang :D
- Inte så förtjust i kryddig mat

Försökt googlat lite men det ger så... snoffsiga recept som inte alls ser gott ut och som mest känns som hokuspokus

-----------------------------------------------------

Hur dåligt är halv/helfabrikat när det kommer till t.ex schnitzel? Det känns lite ambitiöst att göra egen.
Är helt okej i köket annars, inte så jätteförtjust i att laga mat men kan om jag vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Recepthjälp/mattips

Jag tycker inte om att spendera timmar i köket och lagar bara sånt som går ganska fort. Nu är min mat visserligen grönsaksbasserad (dels efter som att jag är veggo men också för att det är smidigt att hacka grönsaker istället för att koka pasta/ris/potatis)

- Portobellosvamp fylld tomat, sockerärtor, grönablad (ej isberg, jag brukar hacka babyspenat) och toppa med mozarella. In i ugnen.
- Stekt halloumi på en bädd av avokado, tomat, sockerärtor och sallad.
- Omelett med champinjon, mozarella, tomat, grönablad (jag har babyspenat)
- Hacka upp grönsaker du gillar :angel: smidigt.
- Kokta sojabönor, quinoa, champinjoner.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Chili con carne, lasagne, köttfärssås etc.
Kycklingwok kan vara gott också med nudlar.

Jag skulle rekommendera dig att äta MAT alla dagar, shakes etc är lite sådär att ha till som måltid om det inte är efter träning enligt mitt tycke.

Det mesta kan du äta som vanligt men dra ner pastan till halva mängden så har du ett "naturligt" underskott och snålar inte på det viktiga i måltiden, dvs köttet. Så behöver du inte heller äta så mycket grönsaker.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Jag tycker inte om att spendera timmar i köket och lagar bara sånt som går ganska fort. Nu är min mat visserligen grönsaksbasserad (dels efter som att jag är veggo men också för att det är smidigt att hacka grönsaker istället för att koka pasta/ris/potatis)

- Portobellosvamp fylld tomat, sockerärtor, grönablad (ej isberg, jag brukar hacka babyspenat) och toppa med mozarella. In i ugnen.
- Stekt halloumi på en bädd av avokado, tomat, sockerärtor och sallad.
- Omelett med champinjon, mozarella, tomat, grönablad (jag har babyspenat)
- Hacka upp grönsaker du gillar :angel: smidigt.
- Kokta sojabönor, quinoa, champinjoner.

Äter inte svamp, halluomi eller omelett, men tack ändå :D

Muppia:
Jag har två olika shakes. En måltidsersättning och ett proteinpulver :) Måltidsersättningen är tänkt som ett mål på 5:2 dietens fastedagar då det är svårt att äta två mål mat på under 500 kcal

I beachtråden lät det som att just lasagne o köttfärsås inte var så bra att äta då dom innehåll mycket kalorier?
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Om du vill se stora resultat i din viktminskning så tror jag att du måste ändra lite i ditt tänk med att du inte gärna vill prova nya saker och faktiskt prova!

Lax, broccoli, ägg är typiska "nyttiga" ingredienser som är bra mat.

Kyckling är bra mat och går att variera, gör en sallad till och ha i tex fetaost så blir salladen lite matigare.

Ät inte så mycket kolhydater (pasta, potaits, ris), en liten mängd är bra med det är mer viktigt att få i dig protein (som finns i kött, ägg, etc) och äta det tillsammans med grönsaker.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Kycklingsallad
Kyckling med rotfrukter i ugn
Fisk med blomkålsmos (som potatismos fast blomkål istället)
Olika soppor
Byt ut pasta och framförallt ris mot bulgur eller quinoa
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Ja, idag provar vi köttfärslimpa med gräddfil och löksoppapulver. Som man geggar ihop med, i detta fall, renfärs.
Ägg äter jag ofta som mellanmål :)

Queen:
Kycklingsallad äter vi ofta :)
Quinoa och bulgur äter jag inte :/
Köttsoppa / köttfärssoppa äter vi en hel del också :)
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Nu vet jag inte hur bra detta överensstämmer med 5:2 metoden eller vad den nu heter, men jag skulle försöka få ett sådant jämt intag av mat som möjligt fördelat på flera mål mat om dagen, typ Frukost, mellanmål, Lunch, Mellanmål, Middag, Mellanmål. Detta betyder alltså att man inte behöver ha speciellt stora mål mat varje gång man äter, även om det ser ut som man ska äta i prinicp konstant :crazy:
Havregrynsgröt till frukost tycker jag låter jätte-bra för det håller man sig på länge och magen har någonting att jobba med. Tröttnar man på det rekomenderar jag "kylskåpsgröt" (=1dl yoghurt/fil eller liknande, 1dl havregryn/rågflingor, 1dl mjölk + smaksättare ex. bär eller lättsockrad sylt) som man låter stå i kylen under natten. Passar även bra som mellanmål.

Du skriver att du tycker om panerad torsk, panera den själv så vet du EXAKT vad det är du får i dig. Ägg är bara bra, vetemjöl lite mindre och om du vill så skulle du kunna göra eget ströbröd av grovt bröd.

Bra mellanmål; ägg, keso med tillbehör (bär, frukt etc), kvarg med tillbehör, knäckemacka med pålägg.

Man skulle kunna sammanfatta mitt tips när det gäller recept; gör allt själv. Ju mer du själv lagar maten destå mer vet du vad som läggs i vilket leder till att du kan kontrollera fetthalten, salthalten och så vidare.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Jag tror ärligt talat du måste ändra ditt synsätt med vad du äter eller inte. Broccoli och andra grönsaker är utmärkt att byta kolhydrater med. Jag brukar själv köpa frysta grönsaker som jag kokar och fyller ut portionen med.

Annars är sallad väldigt bra. Halvfabrikat och shakes tror jag lite på då det i grunden handlar om att förändra matvanorna. Eftersom det (troligen?) hittills är ditt sätt att äta som gjort att du är överviktig är det ju viktigt att ändra om det. Då kan det vara en god idé att lära sig gilla nyttig mat :)

Och som jag skrev i beachtråden fungerar inte havegrynsgröt för mig alls. Står mig ingenting på det. Däremot kan jag nästan missa lunchen pga utebliven hunger om jag äter ett par ägg och grovt fullkornsbröd med tex kalkon på.

Sen mängden nötter du äter på kvällen spelar också en väldig roll, i beachtråden skrev du att det kunde handla om 2 dl och enligt http://kostateljen.se/kalorierilunch.html sida är det 640 kcal.

Om du kikar på sidan jag länkade för nötkcalen så får du också en uppfattning om vad som är bra att äta.
 
Senast ändrad:
Sv: Recepthjälp/mattips

Mitt sätt att inte äta snarare. Levde på godis bara. :)
Fast det handlar ju om att jag tycker att t.ex broccoli är äckligt inte att jag inte äter det bara för att.
Ja jag har laddat ner shapeup appen nu. Tycker dock inte streckkodsscanningen funkar sådär jättebra men det går ju att fylla i manuellt. :)
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Jag har två olika shakes. En måltidsersättning och ett proteinpulver :) Måltidsersättningen är tänkt som ett mål på 5:2 dietens fastedagar då det är svårt att äta två mål mat på under 500 kcal

I beachtråden lät det som att just lasagne o köttfärsås inte var så bra att äta då dom innehåll mycket kalorier?

Proteinpulvret tror jag är onödig energi om man vill gå ner i vikt. Även om man tränar mycket är det väldigt sällan en hobbymotionär behöver fylla på med extra protein i form av shakes (min erfarenhet då). Dessutom tror jag du själv och magen mår bättre av att äta 2 små mål mat (som 250 kcal x 2 blir) än en shake. Vätska tar kroppen upp mycket snabbare än fast föda som den måste arbeta mer med. Alltså blir man i de flesta fall hungrigare om man intar kcal i flytande form än samma mängd energi i tex protein och grönsaker.

Köttfärssås kan vara jättefet och jättebra beroende på vad man har i den. Lasagne känns för mig som en kaloribomb då varesig pasta, ost eller bechamelsås är särskilt nyttigt eller kalorifattigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Recepthjälp/mattips

Mitt sätt att inte äta snarare. Levde på godis bara. :)
Fast det handlar ju om att jag tycker att t.ex broccoli är äckligt inte att jag inte äter det bara för att.
Ja jag har laddat ner shapeup appen nu. Tycker dock inte streckkodsscanningen funkar sådär jättebra men det går ju att fylla i manuellt. :)

Kaloriräkningsappar har jag använt för lite för att ha en åsikt om.

Men som jag skrev i första inlägget tror jag du skulle vinna mycket på att lära dig äta saker du tycker är äckligt. Jag fick kväljningar av broccoli och vitkål när jag var 13, nu 11 år senare tycker jag faktiskt det är riktigt gott :) Så det GÅR att lära om sig.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Ett tips är soppor! Hemgjorda alltså, inte shakes och färdiga.
Det går att göra extremt kalorisnåla soppor som man ändå håller sig mätt på ett tag.

Min favorit är blomkålssoppa där man kokar potatis, lök och blomkål mjukt ihop med två buljongtärningar. Sen mixar man detta och har i en ask philadelfia med någon god smak. Osten har rätt låg fettprocent och det blir många portioner så soppan blir kalorisnål. Och väldigt, väldigt god.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

*stjäl tråden lite*

Vill du skriva ut mer precist recept på den soppan skulle jag bli jättetacksam! Låter jättegott men jag har tyvärr inget sinne för proportioner :angel:
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Brukar ta typ 2 gula lökar, ca 3-4 potatisar och ett blomkålshuvud. Beror ju lite på storleken på alltihopa men på ett ungefär sådär. Sen i med två tärningar buljong och koka mjukt. Mixa sen soppan slät. Har man mycket vatten i när man kokar kan man få ta ur lite av vattnet innan man mixar, och hellre göra det och sen spä till önskad konsistens, än att få den för rinnig. När soppan är mixar tar jag i en ask Philadelfia. Den med svartpeppar och vårlök är god i. Även den med vitlök och örter. I med osten och mixa lite till. Svingott med knaperstekt bacon på... :angel: Och örtsalt är nästan ett måste! :)
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Börja väg det du äter, så får du bättre koll på kcal-intag.

Och som föreslagits: skippa proteinpulver och shakes. Bättre att få i sig något som kroppen kan jobba med att bryta ner, istället för bara vätska.

När jag är på latmaskhumör och vill göra någon snabb mat som inte är mackor så blir det en fransk omelett (ägg, vatten, salt samt olja att steka i). Går fort som attan, smakar inget konstigt (så rata den inte förrän du provat!) och om man vill kan man stoppa i saker i den när den är klar (ungefär som i en crepe, eller tacoskal). Mitt andra alternativ är att ta en kycklingfilé, på med de kryddor jag vill ha och så in i ugnen tills den är färdig - kan äta den både för sig själv eller ihop med grönsaker.

Äter du pasta? Och väljer du då den vanliga vita eller fullkorn? En enkel grej är ju att ta fullkornsalternativet där, jag upplever att man blir mätt på mindre mängd då.

Eftersom du tränar samtidigt så får du även tänka på att kroppen ska orka bygga muskler, du kan alltså inte dra ner ditt kcal-intag för extremt. Har du räknat på ungefär vilken summa du tycker är rimlig att få i dig?
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Strålande! Tack så mycket :)

Hur många portioner kan man räkna med att det blir ungefär? 2?
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Har börjat byta ut mot fullkorn ja. Och försöker kolla fettprocent och kcalmängd i olika varor jag handlar.
Enligt appen skulle jag äta runt 1500kcal/dag med tanke på den viktnedgång jag vill göra samt över hur lång tid och vad jag startade på.

Sleepan; Ja, vi gör lite sådant :) Är dålig på att variera mig så soppor brukar bli uttjatat så jag får leta upp lite nya recept.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

Jo men i det fallet handlar det ju om att man har en helt annan smakpalett som vuxen än barn.
Jag är 25 och har ätit broccoli nyligen och nej, det kommer jag inte äta.
 
Sv: Recepthjälp/mattips

1500 låter rimligt

Äter du kvarg? Den går att smaksätta med bär/saft/citrus eller vad man nu hittar på. Där får du i dig mer protein och jag upplever att jag håller mig hyfsat mätt på sånt. Speciellt om det kombineras med ägg. Funkar som både frukost och mellanmål

(Jag är lika kräsen som dig, så att du ska börja äta massa saker du tycker är vidrigt kommer jag inte försöka trycka på ;) )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Som många här vet så har jag en ätstörning som jag försöker bli frisk ifrån. Det är åt alla håll och kanter. Jag svälter, räknar...
8 9 10
Svar
180
· Visningar
16 127
Senast: Amha
·
Övr. Barn Självklart förstod jag att kroppen ändras lite och psyket med iom att man får lite andra värderingar, men aldrig att jag förändrats så...
Svar
7
· Visningar
1 289
Senast: Bellatrix
·
Gravid - 1år Min son är nu 6 månader och äter som en häst! Så istället för att köpa barnmat som blir dyrt i längden tänkte jag försöka mig på att...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: emjo
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 650
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp