Bukefalos 28 år!

Nyttiga sötsaker?

Sv: Nyttiga sötsaker?

Men det är ju jätteframsteg! Peppa dig själv för det som funkade och strunta i det andra. Det tar ju tid att förändra något så stort som matvanor och inte minst om man har en störd relation till mat :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Men du kan ju äta 3 valnötter, det är inte så många kalorier:) de innehåller dessutom supernyttiga Omegasyror som alla behöver, så du kanske kunde tillåta dig en utsvävning där.

Bra jobbat med frukosten! Tror du att du skulle kunna strö på lite linfrö på yougurten? Det är ju väldigt bra för magen och du kunde liksom åkt lite räkmacka där och fått med en aspekt till.
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

Sant. Frukosten gick ju bra så får fokusera på det. Jag har väldigt lätt för att bara se det negativa.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Alltså, jag kom på en sak som är löjligt gott, inte jättenyttigt, men väldigt mättande, amerikanska pannkakor! Har du testat det?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag kanske kunde ha det som nästa veckas utmaning med valnötterna :)

Denna veckan är det att midsommar ska gå så smärtfritt som möjligt. Jag är totalt hopplös vad det gäller portionsstorlekar. Köpte hem lite godis som vi ska ha då och kom ut med 1,4 kg smågodis :crazy:
Ska inte ens ha något av det själv. Som vanligt så skulle jag bara plocka lite som barnen och min man skulle ha på kvällen som vi brukar på fredagar. Självklart får inte barnen äta hur mycket dom vill, dom får plocka utav det dom vill och lägga i sin vanliga skål så deras godis är begränsat.

Men jag är helt hopplös på sånt. Det är det min behandlare skuller hjälpa mig med. Vi ska äta en gång på äsenheten och sedan ska vi ut på stan och äta en gång och då helst gå till ett ställe som har buffé så jag får öva på att ta rätt stl. På äsenheten brukar antingen dom lägga upp eller så får jag gissa tills dom säger att det är okej.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag :love: pannkakor!

Hur smakar dom amerikanska? Har aldrig ätit det men sett att det finns färdiga paket i affären att bara blanda ihop själv.

I tonåren levde jag på antingen pannkakor eller mos med fiskpinnar. Hade det varannan dag :o Min man som jag träffade under den perioden tyckte jag hade en väldigt udda mathållning...
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ett tips är att ha i vaniljsocker, kardemumma, socker, mineralvatten, bakpulver och några extra ägg, VILKA PANNKISAR säger jag bara! ;):D

Tillsammans med hallonkesella och färska skivade jordgubbar blir det en äkta munorgasm! :d
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Som första steget in i en regelbunden frukost tycker jag du ska prova smoothies, med eller utan yoghurt. När jag var som flitigast så gjorde jag smoothies på:
1 dl yoghurt
1 dl frysta hallon
1 dl frysta blåbär
½ - 1 banan
1 dl mjölk

Mixade och hade det i en 50 cl flaska som jag kunde ha med mig och inte behövde äta/dricka allt på en och samma gång. Mitt frukostproblem var att jag mådde illa på mornarna, fick inte ner annat än kanske ½ kopp kaffe och blev stressad av att se all mat på bordet som man "skulle" äta som jag visste att jag inte skulle orka äta upp och behöva slänga. Numera äter jag hyfsat stora frukostar, men det tog ett tag. Senare började jag experimentera med och utan yoghurt. Om du vill ha mina favoriter och känner att smoothies kan funka så kan jag skicka PM senare.

Du verkar ha samma smak som jag! Smoothietips tas tacksamt emot.
*sorry för trådkap*
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

De är fluffiga, lite tjockare och jättegoda :d! Mitt, väldigt enkla, recept från en amerikansk kokbok:

1 cup (ca 2,4 dl) mjöl
1 cup (ca 2,4 dl) mjölk
1 ägg
2 tsk bakpulver
En nypa salt
Ev. 1 tsk vaniljsocker om man vill

VÄLDIGT enkla att baka, så du behöver verkligen inte köpa färdiga i affären! Vi brukar äta med sirap (egentligen ska det vara lönnsirap) eller sylt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag kör efter detta receptet, de blir löjligt goda ihop med fin lönnsirap :d

Du behöver:

knappt 5 dl vetemjöl (nästan dubbelt så mycket som i receptet ovan!)
2 ½ tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
drygt 2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör
Gör så här:

Smält smöret och låt det svalna.

Blanda torrprodukterna. Poängen med detta är att bakpulvret och saltet skall spridas jämt i den färdiga smeten. Amerikanerna siktar alltid mjölet, men det går bra även utan siktning, jag tror ingen märker skillnaden på slutresultatet.

Blanda mjölk, ägg och smör i en stor skål och tillsätt torrblandningen. Vispa smeten. Den är mycket tjockare än vanlig svensk pannkakssmet. Bli inte ledsen om det klumpar lite. Försök vispa ut klumparna så gott du kan - det går bra ändå.

Stek flera små pannkakor åt gången, en stor panna kan få plats med 3-4 stycken åt gången. En halv deciliter smet kan vara lagom per pannkaka. Ha inte för mycket värme, tjocka pannkakor behöver bli lite bakade i pannan. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

Håll färdiga pannkakor varma i ugnen, men inte för varmt! Max runt 75 grader.

Servera med lönnsirap, smör, eller vad du tycker passar bra.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Heja! :bow:
En superenkel frukost är great-gröt!
Vi äter den med äpple & kanel :d
Den innehåller förutom kanelsmakande havre, torkade äppelbitar och solroskärnor.
Blir färdig på ett kick dessutom!
Hälll 1dl gryn i en skål, häll på 1dl kokande vatten och rör om.
Låt stå en minut och så är det klart!
Finns blåbär/aprikos också, samma där fast det är torkade blåbär och aprikosbitar + att grynen är kardemumma-kryddade.
Finns även en "red berries" men den har jag inte provat :)

Jag brukar även göra en egen variant:
Häll i havregryn (eller "blandgryn") i en kastrull (1/2 portion räcker faktiskt)
Häll i mald ingefära, kanel och kardemumma. (Går att utesluta, eller välja något av det)
Klipp ner torkad frukt (jag köper sådana "blandpåsar" som det är typ äpple, aprikos, plommon och liknande i, men det finns ju förpackningar med sorterade frukter också) i lagom mängd.
Känns det ok så fyll ut med lite krossade linfrön/solroskärnor...det behövs inte mycket alls i så fall.
Koka upp, låt det puttra en stund och sedan är det klart.
Du behöver heller ingen sylt till :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nyttiga sötsaker?

Spenaten smakar inget! Men ger en massa nyttigheter utan en massa socker och kcal som frukt ju ger! Sen blir den läskigt grön.... Men smakar jättegott! Ta en frukt som smakar mycket i början, typ mango om du är rädd för spenatsmaken!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ska jag vara ärlig så låter det inte speciellt gott :o
Hur smakar det och vad tillför spenaten? Smak?

Om man mixar en näve spenat, en halv avocado och ett halvt grönt äpple så känner du inget annat än äppelsmaken, jag lovar :)
Men du får i dig mängder med nyttigheter och du blir mätt...länge

Har för mig den kallades piggelin-smoothie när jag gick ett vikt och träningsprogram för en del år sen
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ska jag vara ärlig så låter det inte speciellt gott :o
Hur smakar det och vad tillför spenaten? Smak?

Jag vågar gissa att spenaten inte smakar något utan tillför näring och färg. Man kan ha avokado i smoothies för att få mer fett och bra konsistens, men det smakar inte avokado. Jag är inte så förtjust i att ha banan i smoothies då jag tycker den ger för mycket smak, då är avokado perfekt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Denna veckan är det att midsommar ska gå så smärtfritt som möjligt. Jag är totalt hopplös vad det gäller portionsstorlekar. Köpte hem lite godis som vi ska ha då och kom ut med 1,4 kg smågodis :crazy:
Ska inte ens ha något av det själv. Som vanligt så skulle jag bara plocka lite som barnen och min man skulle ha på kvällen som vi brukar på fredagar. Självklart får inte barnen äta hur mycket dom vill, dom får plocka utav det dom vill och lägga i sin vanliga skål så deras godis är begränsat.

Hihi du borde tänka på smågodis så som man köpte i kiosk ;) två tioöres, en femtiöres osv. Och så liten påse (men det finns ju inte numera).

Gissar att du tar en skopa av allt som är gott. Testa att ta en bit var till familjen av det som verkar gott istället, dvs du kan enkelt se exakt hur många bitar det är i skopan, typ 4 colaflaskor. Och tänk att du måste se botten genom godiset i påsen. (Verkar trist att slänga så mycket)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

När det gäller frukost är mitt tips en smörgås (eller yoghurt, Bärry, sylt i botten!), jag är för lat för att fixa och mixa och frysa och dela o koka osv på morgonen. Mjölken kan du ju hälla tre dl rakt i kaffet/theet om du dricker kaffe/the (ev micra så det inte blir helt ljummet), en kollega verkar få i sig all sin mjölk så.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Och spara någon till frukost, de är inte alls dumma med turkisk yoghurt och bär.

Munorgasm urg, nu mår jag lite illa.;)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Bra med en frukost !

Bra att du har förberett lunchen ! Jag har också en massa kokade ägg. Igår blev det räksallad. Jag älskar räkor. Jag erkänner att jag köper svindyra i en glasburk, men det räcker i allafall till 3-4 sallader.

jag kan vara både socker och saltsugen, särskilt såhär års när det är så varmt. Sockret försöker jag råda bot på genom massor av god frukt och bär.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Hihi du borde tänka på smågodis så som man köpte i kiosk ;) två tioöres, en femtiöres osv. Och så liten påse (men det finns ju inte numera).

Gissar att du tar en skopa av allt som är gott. Testa att ta en bit var till familjen av det som verkar gott istället, dvs du kan enkelt se exakt hur många bitar det är i skopan, typ 4 colaflaskor. Och tänk att du måste se botten genom godiset i påsen. (Verkar trist att slänga så mycket)

Jag försöker ta lite av varje men det är många olika som dom gillar så det blir alltid för mycket.

Det slängs inget godis här, min man kan äta vad han vill och hur mycket han vill utan att gå upp i vikt så han brukar äta det som blir över som han gillar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 252
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 317
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp