Bukefalos 28 år!

Nyttiga sötsaker?

MM

Trådstartare
Som många här vet så har jag en ätstörning som jag försöker bli frisk ifrån.

Det är åt alla håll och kanter. Jag svälter, räknar kalorier, väger maten, motionerar överdrivet mycket m.m.

Det jag lyckats sluta med är att spy upp maten sen snart ett och ett halvt år tillbaka.
Jag har även slutat hetsäta. Det har hänt en gång detta året så jag räknar väl själv med att den delen är över nu.

Till saken då. Jag är sockermissbrukare och måste ha något sött i mig varje dag. Sen i fredags har jag druckit upp ett 18-pack Pepsi max och så håller det på. Kommer köpa ett nytt flak imorgon för jag kan inte sluta.
Sedan äter jag godis istället för mat. Jag har inte ätit mat på över 2 veckor nu utan lever på massa annan skit men tillräckligt lite för att fortfarande gå ner i vikt. Skulle aldrig tappa kontrollen över kaloriräkningen och ha koll på intaget.

Saken är ju den att jag vill sluta äta godis men klarar fan aldrig av det :(

Så jag tänkte höra om det är någon som har förslag på frukost, mellanmål, kvällsmat och kanske även middagar som ändå innehåller något sött så den biter ändå blir tillfredsställd men att jag slipper äta godis vareviga dag. I alla fall tills jag kan minska ner på det.
Mitt mål är att kunna äta enligt tallriksmodellen och som det är sagt så har jag en sista chans på äsenheten innan jag skrivs ut om det inte händer något. Så det måste ske en förändring snart för jag kommer aldrig bli frisk helt på egen hand.
Idag kom jag och min behandlare överens om att jag ska försöka att bara dricka 3 Pepsi max om dagen och försöka byta godis mot mat.

Jag gillar inte kvarg, keso, dricker inte ren mjölk men annars äter jag det mesta. Som ni säkert kan gissa så äter jag inte produkter som är fullproppade med kalorier, såsom nötter. Hur nyttigt det än må vara.

Några tips?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det fungerar inte för mig. Jag har provat många gånger.

Det slår tillbaka på mig själv när jag gjort så. Oftast en hets med en spya efteråt. Det undviker jag helst.
Så det måste gå i en takt jag klarar av att hantera, och jag måste byta godis mot mat men jag klarar mig inte utan det söta.
Svår situation helt enkelt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Egentligen är väll det här något du borde ta med din terapeut?

Jag brukar äta fruktsallad (just nu nektarin, jordgubb och några frusna svarta vinbär) samt russin och solrosfrön och till det kesella vanlij den smakar inte kvargigt alls. Om man vill kan man mixa frusna bär med kesellan så blir det som glass.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Ärtskidor? :) De finns i grönsaksdisken, färska alltså. Riktigt goda att tugga i sig! Lika gott som godis!

Sen är kokta morotsbitar med en klick smör på riktigt gott! Hur stor klick beror på kocken.

Jordgubbar såhär i sommartider? Självplock är roligt, gott och bättre pris än utanför affärer.

Vaniljyoghurt med jordgubbsbitar i som frukost? Och vill du försöka kan kellogs special K vara gott i också. Om så bara 1 flinga så är det ju mer fibrer än i godis :)

Det var några av mina godaste tips, något mellanting mellan nyttigt och godis. Hoppas något av det kan locka att prova!
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Vad tycker du om frukt och sånt? Det är ju lite sött beroende på vad för frukt man väljer. Skulle iaf föreslå att du provar yoghurt (om du äter det) med frukt till frukost. Jag brukar köpa Lindahls Ryska yoghurt och ha i bitar av melon eller jordgubbar eller banan, ibland en "fruktsallad". :d:d:d
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Egentligen är väll det här något du borde ta med din terapeut?

Varför skulle jag ta det med henne?
Hon förespråkar ingen nyttig naturligt söt mat.
Å vilken av dom menar du, min behandlare eller min psykolog?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jordgubbar funkar.

Kan ju testa det med yoghurt faktiskt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

frukt gillar jag. Dom flesta tror jag. Kan inte komma på någon på rak arm som jag inte gillar.

Hur stor är en normal portion fruktsallad? 1-2 dl av blandade frukter?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Frukt ersatte jag socker med för ett tag sedan när det blev för mycket godis. Syrliga äpplen blev det en del av och jag har för mig att äpplen är ganska "snällt" vad det gäller kalorier. Banan är dock bättre i början för att stilla sockerbegäret då den är mycket sötare. När sockersuget kommer är det bra att stoppa i sig nåt mål mat innan man faller för begäret. Kanske lite större mängd protein som mättar. Sockerbehovet beror ju ofta på hunger så med mat kan man, om inte bromsa så i alla fall minska behovet.

Socker är en hemsk drog. Egentligen borde man läggas in på sockeravgiftning när man hamnat i ditt läge för det är enormt svårt att ta sig förbi abstinensen och ofta krävs det att man bryter ALLT direkt för att få en ordentlig verkan på det. Har för mig att det finns en skrämmande jämförelse med socker och heroin...
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Normal storlek på portion är svårt att säga. Men skulle jag äta frukt och fil till frukost så blir det nog 2dl fil/yoghurt och 1-2 dl frukt. Mindre frukt om jag dessutom häller i 1dl flingor.

Prova i yoghurt tycker jag! Speciellt vaniljsmak på yoghurten så blir det som en dessert! Men du nappade inte på att prova special K-flingorna? (OBS! Måste vara original Kellogs, de andra är inte alls lika goda tycker jag!) De går att knapra torra brevid om du inte vill blöta ner dom. Men jag brukar ha en så pass liten mängd i att de inte hinner mjukna :) Lägg i dom 1 och 1 om du vill så kanske det blir lättare att äta dom? Om det bara är en enda till att börja med liksom? :)

Dock har jag ingen erfarenhet eller kunskap om ätstörningar. Jag tänkte jag kan berätta lite goda tips ändå :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag lyckades avstå från godis genom att under en tid ersätta det med små körsbärstomater och physalis. Efter några dagar var godisbegäret borta.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Har du någon bild på paketet?

Jag har inte ätit flingor på år och dar så vet inte vad det finns för några. Men är inte främmande för att äta det. Det handlar mest om rätt mängd. Är alltid så osäker på portionsstorlekarna. Men ska få hjälp med det nu av min behandlare men det är ett tag kvar tills vi ska äta ihop.


Ska handla imorgon så kan börja testa nya saker redan imorgon :)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Det är den biten som inte riktigt stämmer in på mig.
Jag äter inte mat och sen faller för sockersuget.
Jag hoppar medvetet över allt vad mat heter för att kunna äta godiset istället.

Som exempel, dagens meny bestod av 1 chokladboll, en halv rulle marabouchoklad, 10 bragokex, 1 oreokaka, en 40 grams chipspåse..

Men håller med, jag hade gärna åkt in på 30 dagars avgiftning.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

START musli (hasselnöt?) tillsammans med vaniljfil är supergott och ruskigt sött :)

Hur är det med naturgodis, går det ned?

Chokladbollar är ju också väldigt sött och gott, men det innehåller ju även havregryn. Men lite för mycket smör kanske?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Fikabröd, kakor etc är ju oftast väldigt söta, men innehåller lite mer "mat" än enbart godis.

Om du sakta byter ut godiset mot fikabröd för att efter det ta nästa steg, att byta fikabrödet mot något annat nyttigare?
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har ingen koll på kalorier, men mat med något sött så tänker jag typ müsli med frukt, brukar vara väldigt sött och finns många goda sorter. Yoghurt med flytande honung eller med hallon och honung, fruktyoghurt, havregröt med ljus sirap, smakar lite knäckigt :) Havregröt med hallon och honung, rostade mackor med ost och marmelad, pannkakor/våfflor med sylt. Kaffe med socker och mjölk kanske går istället för läsk? Te med honung är också sött. Om man har curryrätter eller något med currysås brukar det vara gott med chutney eller inlagd mango till, också sött. Det var allt jag kunde komma på nu, hoppas att något av det kanske kan funka.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Havregrynsgröt med lite sylt till borde funka!
Jag gillar gröt.
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Gröt är bra, men jag kom även att tänka på dadlar och fikon. De är söta men innehåller en massa nyttiga saker. Fikon kan man enkelt skära i små bitar och ha i tex gröt :-)
 
Sv: Nyttiga sötsaker?

Jag har perioder med starkt sockersug.
Något som får mig att plötsligt upptäcka att jag inte ätit socker på tre dagar är när jag äter mat som håller blodsockret på jämn nivå. Jag brukar ibland göra en soppa på röda linser, buljong, morötter, potatis, purjo och saffran. Den är helt makalös, för jag håller mig mätt precis hur länge som helst och sockersuget brukar stanna på noll...

Alltså, det jag menar är att man med rätt mat kan lura kroppen att bli av med suget. Första gången jag märkte detta var när jag fått några stooora gröna vitamineraltabletter från en homeopat via min mamma. Jag tog dem enligt anvisning och efter en vecka insåg jag att jag inte hade stannat i godiskiosken på väg till eller från stallet på flera dagar.... Utan att jag ens märkt det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har aldrig varit så mycket för sötsaker men sen jag blev gravid så finns det inget stopp. Jag tänkte att det skulle gå över när hon...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 269
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 536
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
725
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 342
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp