Red på riksväg 50 i Motala – lämnade hästen utanför bageri

Bukefalos 30 år!

Det är troligen mannen med 3 rottweiler och en häst som gett sig ut på en sväng runt Vättern. I 30 gradig värme på asfaltsvägar. Han är anmäld på korsen o tvären men Lst har inte ingripit. Sägs att han har djurförbud sen tidigare. En rottis hade så trasiga tassar att hon hade bandage. En äldre tik som han tagit 5 kullar på. Så mysig man.

Det är troligen mannen med 3 rottweiler och en häst som gett sig ut på en sväng runt Vättern. I 30 gradig värme på asfaltsvägar. Han är anmäld på korsen o tvären men Lst har inte ingripit. Sägs att han har djurförbud sen tidigare. En rottis hade så trasiga tassar att hon hade bandage. En äldre tik som han tagit 5 kullar på. Så mysig man.
Var det han som sålde "ridtur" och typ ingenting ingick visade det sig när de väl skulle iväg? Charmig typ den där.

Han har tidigare gjort reklam för sin hemsida på "mitt" samhälles Facebook-sida (för att det ligger längs hans resväg förmodar jag). Man ska betala för att följa hans resa på sidan, väldigt skumt.

Om han har djurförbud hade ju lst tagit djuren han har nu, så vet inte om det där kan stämma.

Om han har djurförbud hade ju lst tagit djuren han har nu, så vet inte om det där kan stämma.
Nä det är luddigt. Men att han har märklig inställning till djurens behov är tydligt. Hästen och två av hundarna bands sadlade utanför en pizzeria i 6 tim. Han var då och transporterade den tredje hunden så den fick vila sina trasiga tassar enligt hans egen FB. Veterinär ska inte ha varit inblandad. Men pizzerian var informerad. 💩

Det här påminner mig om när jag fick veta genom en artikel i den lokala tidningen, att min häst och en till hade ridits till Göteborgs Kexfabrik och lämnats utanför medan min medryttare var inne och handlade O_o
Jag minns inte hur de var bundna, men jag minns att tidningen skrev ut det som en rolig grej, vilket är knäppt.
Det måste vara nästan 10 år sedan nu... crazy att ens komma på tanken. Som tur var gick allt bra den gången. (och ingen inblandad var full, bara sötsugen antar jag!)

Nu är det en kvinna som försvarar honom genom att lägga upp länkar till medeltemperaturer i Hjo då en man som.passerat honom med bil tyckt att det var onödigt att rida i 29 graders värme på asfaltvägar med hundar i släptåg....Folk är fan konstiga. Enligt henne är det bara 22 grader i Hjo i juli och det var bara i mannens bil det var 29 grader....

Nu är det en kvinna som försvarar honom genom att lägga upp länkar till medeltemperaturer i Hjo då en man som.passerat honom med bil tyckt att det var onödigt att rida i 29 graders värme på asfaltvägar med hundar i släptåg....Folk är fan konstiga. Enligt henne är det bara 22 grader i Hjo i juli och det var bara i mannens bil det var 29 grader....
Folk..

Att rida i 30 graders värme i sig är ju inget konstigt, tävlingar ställs inte in för att det är 30 grader, har själv tävlat många gånger i distans i sådan värme. MEN då får man se till att kyla och vattna hästen ordentligt och ofta! Tävlar man när det är så varmt är det ju bra att träna i samma värme vilket jag också gör men även då krävs en massa vatten. Att binda hästarna utanför en affär eller liknande en kort stund på ett säkert sätt och under uppsikt tycker jag inte heller är konstigt.
Att däremot lämna dom sadlade i 6 timmar är inget annat än fruktansvärt dåligt omdöme! Hundtassar många timmar på het asfalt är väl inte heller särskilt intelligent? Jag är inte hundmänniska, men det bränner väl tassarna?

Att rida i 30 graders värme i sig är ju inget konstigt, tävlingar ställs inte in för att det är 30 grader, har själv tävlat många gånger i distans i sådan värme. MEN då får man se till att kyla och vattna hästen ordentligt och ofta! Tävlar man när det är så varmt är det ju bra att träna i samma värme vilket jag också gör men även då krävs en massa vatten. Att binda hästarna utanför en affär eller liknande en kort stund på ett säkert sätt och under uppsikt tycker jag inte heller är konstigt.
Att däremot lämna dom sadlade i 6 timmar är inget annat än fruktansvärt dåligt omdöme! Hundtassar många timmar på het asfalt är väl inte heller särskilt intelligent? Jag är inte hundmänniska, men det bränner väl tassarna?
Det finns en film där han låter hundarna dricka i sjön, jag har aldrig sett så törstiga hundar.
Verkar som han inte haft med dricksvatten under ritterna utan bara låtit hundarna dricka i vattendrag :(

Utöver tassarna, så kan hundar inte heller svettas och är känsligare för värme än hästar eftersom de på ett annat sätt riskerar att bli överhettade (om jag har förstått det rätt).

Utöver tassarna, så kan hundar inte heller svettas och är känsligare för värme än hästar eftersom de på ett annat sätt riskerar att bli överhettade (om jag har förstått det rätt).
Hästar är ju dessutom skodda med järnskor för att klara att gå på ”alla” underlag.

Men en tävling tar inte lång stund att rida. En ritt tar några minuter. Det här är ju långa sträckor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?