Redovisa för stall?

S

Spider84

Satt bara och funderade lite.

Säg att man har ett stall på 20 boxar varav man har 10 som lösdrifts boxar och kör på principen att man har 1 box på tre hästar i lösdriften.
Säg sen att kallhyran ligger på kanske 600 för lösdriften och 700kr för stallplatserna. Då får man ju inte rätt bra med pengar per månad även om el ska betalas och reparationer ska göras m.m.

Vad säger då lagen om detta? Måste man skatta på det och måste man redovisa för det på något sätt (företag?). Och vad säger alla som har det så...eller rättare sagt hur brukar man sköta sånt.

Lite små funderingar. :D
 
Vi har 1 box till uthyrning (=ingen vinst) men vi har beslutat redovisa det och har det som en del av näringsverksamheten.
Det blir en del pyssel men det känns tryggare att göra så. LRF har bra kurser och konsulttjänster om man vill ta den SMALA vägen...
Jag tror att gränsen för vad man kan tjäna på hobbyverksamhet är 10000/per år, har man större inkomster är det bara att starta firma...
 
Oj 10 000kr är ju inget alls, inte per år i alla fall. Det som är tråkigt är att man oftast köper det mesta från en bonde (ingen moms) och då kan man ju inte skriva av det, så man vinner ju nästan inget på det. Förutom att man är laglig då. :angel:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok I början av maj ramlade jag plötsligt ner i ett djupt svart mentalt hål på livets stig. Så min maj månad har tillbringats nere i det...
Svar
4
· Visningar
855
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 196
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp