Refeeding syndrom

Bukefalos 30 år!

Ajda

Trådstartare
Lilla fina, söta, milda stallkatten försvann plötsligt för tre veckor sen.
Som vi letat, men inte hittat ett spår.

Imorse 05.30 när jag släppte ut hästarna satt hon i stallet igen! Smal och smutsig. Men vilken lycka!

I ren panik (jag skulle ju åka och jobba) sprang jag och hämtade blötmat och torrfoder och gav henne.
Undersökte henne givetvis först. Hon verkar trots omständigheterna må bra.

Vid lunchtid på jobbet slog det mig att katter är ju känsliga för refeeding. Hem efter jobbet och plockade bort torrfodret. Läste på.
Hon har ju givetvis fått alldeles för mycket mat idag.

Nu blir det små portioner blötmat ofta.

Men är det någon som stött på refeeding hos katt? Jag hoppas ju givetvis vi inte hamnar där.

Inte helt lätt att undvika att ge katten för mycket mat. Hon är såklart vrålhungrig. Gett ca 1 msk blötmat x flera.
Hon är alltid i stallet. Erbjuden att komma in i huset när hon vill. Men hon är en försiktig tjej och rädd för våra hundar.

Idag ville hon komma in. Kastar sig över hundmaten, sen ner i vasken och letar rester, efter det slickar hon rent vår andra katters matskål. Jag tog bort allt givetvis. Men det är hårt.

Veterinären rådde mig till samma som jag redan läst på om refeeding. De tyckte att eftersom hon är pigg, äter det hon får och dricker så behövde vi inte komma in på en koll.

Nu har det gått en vecka och inga tecken till refeeding syndrom. Efter några dagar inne gick det inte hålla henne borta från de andra djurens mat.
Hon är gammal, 13-14 vad vi vet (hon ingick i gårdsköpet) och jag blev orolig för att hon skulle må dåligt av så lite mat också. Det fick bära eller brista. Men det verkar ha gått bra.

Hon är fortfarande inne och har innan idag inte velat gå ut öht. Idag har hon varit ute ett par gånger, men vill in igen.
Tidigare har vi försökt tvinga in henne. Det har hon tyckt om, men så fort något av de andra djuren kommit hem har hon fått panik. Bara suttit och tryckt i fönstret och sprungit ut så snabbt hon kunnat.
Nu är hon med oss hela tiden. Ligger i knät framför tvn. Helt annorlunda.

Haft dåligt samvete över henne tidigare, när hon bara velat vara i stallet. Och även om vi har en uppvärmd sadelkammare med kattlucka, så har hon sällan gått in där.

Nu har det gått en vecka och inga tecken till refeeding syndrom. Efter några dagar inne gick det inte hålla henne borta från de andra djurens mat.
Hon är gammal, 13-14 vad vi vet (hon ingick i gårdsköpet) och jag blev orolig för att hon skulle må dåligt av så lite mat också. Det fick bära eller brista. Men det verkar ha gått bra.

Hon är fortfarande inne och har innan idag inte velat gå ut öht. Idag har hon varit ute ett par gånger, men vill in igen.
Tidigare har vi försökt tvinga in henne. Det har hon tyckt om, men så fort något av de andra djuren kommit hem har hon fått panik. Bara suttit och tryckt i fönstret och sprungit ut så snabbt hon kunnat.
Nu är hon med oss hela tiden. Ligger i knät framför tvn. Helt annorlunda.

Haft dåligt samvete över henne tidigare, när hon bara velat vara i stallet. Och även om vi har en uppvärmd sadelkammare med kattlucka, så har hon sällan gått in där.
Det låter som att hon efter det här traumat har insett tjusningen med innelivet. 🩷 Så skönt att allt verkar ha gått bra. Grattis till knäkatten. 🤗

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka