Givetvis är kravet att reflexerna är synliga. Precis som att cykellyset bakåt inte får vara gömt bakom en stor väska på pakethållaren.
Om det är väder som idag: regn och blåst samt mörkt. Då är det sannerligen inte lätt att kunna se någon vid ett övergångsställe, än mindre i rätt tid.
Många som har varselkoppel och reflextäcken på sina hundar och reflexband på kopplet tror sig säkert vara synliga. Svår situation att bötfälla säger jag.

Cyklister, åtminstone i den här stan och i Lund, växlar gärna utefter vad som passar bäst för cyklisterna just den millisekunden. Till exempel cyklar på trottoaren tills det blir rött från det hållet och då svänger rakt ut i bilvägen, utan att se sig för. Cyklar rakt ut på övergångsställen, givetvis utan att se sig om.
Ja cykelinfrastrukturen är sådan. Den kommer och försvinner, upphör plötsligt, har inte anpassade trafikljus, avbryts av vägarbeten osv på många orter. Läs tex cyklistbloggen. Många cyklister skadas årligen av att kommunen lämnat stora stenar eller betongsuggor utan eller med undermåliga reflexer, stolpar i grått i cykelbanan, hål som inte repareras osv. Nära fler än som skadas av möte med bil tex. Cykelvägar kan ledas på kilometerlånga omvägar vid korsningar. Ibland kan de vara så dåliga att vägbanan är säkrare.

Dock inte så i min stad.
 
Min åsikt är att det finns olika typer av trafikmiljöer, där man ibland utan reflex är en trafikfara och ibland utan reflex inte är det. Att därför lagstifta om att bära reflex i all trafik, vilken man nästan oundvikligen befinner sig i så snart man lämnar sin port eller tomtgräns, är därmed nåt som för mig blir befängt.
Hur tänker du dig att uppdelningen ska göras då? Det blir rätt avvikande från annan trafiklagstiftning om det ska läggas upp på det sättet. Och hur förmedlar man pedagogiskt, samt får acceptans för uppdelningen.

Jag tycker att alla människor utan reflex i alla trafikmiljöer är potentiella faror. Sen kan graden variera, men inte på något sätt som är uppenbart att dra enkla väldefinierade gränser kring. Jag kan liksom inte komma på några trafikmiljöer där det går att ha osynliga människorutan att de på ett eller annat sätt utgör potentiella problem.

I realiteten skulle väl folk behöva ha med sig reflex nästan alltid ändå? (kom på att de skulle göra ett extra ärende, stötte på ett vägarbete, hann inte hem emellan som tänkt, någon ringde och behövde akut hjälp och tuden andra saker som gör att en går annan sträcka än planerat och vips är en då på "fel" ställe) Stor potential med trassel för att folk kommer ha toksvårt att hålla reda på vad som är reflexområde.
 
Många som har varselkoppel och reflextäcken på sina hundar och reflexband på kopplet tror sig säkert vara synliga. Svår situation att bötfälla säger jag.


Ja cykelinfrastrukturen är sådan. Den kommer och försvinner, upphör plötsligt, har inte anpassade trafikljus, avbryts av vägarbeten osv på många orter. Läs tex cyklistbloggen. Många cyklister skadas årligen av att kommunen lämnat stora stenar eller betongsuggor utan eller med undermåliga reflexer, stolpar i grått i cykelbanan, hål som inte repareras osv. Nära fler än som skadas av möte med bil tex. Cykelvägar kan ledas på kilometerlånga omvägar vid korsningar. Ibland kan de vara så dåliga att vägbanan är säkrare.

Dock inte så i min stad.

Inte alls svår. Jag kan inte tro att mina billysen funkar och sen slippa undan böter när de inte funkar.

Och nej, det är i det här fallet inget som helst fel på infrastrukturen. Det finns alltså cykelbana men där är det ju rött ljus så då passar det inte cyklisterna.
 
Inte alls svår. Jag kan inte tro att mina billysen funkar och sen slippa undan böter när de inte funkar.

Och nej, det är i det här fallet inget som helst fel på infrastrukturen. Det finns alltså cykelbana men där är det ju rött ljus så då passar det inte cyklisterna.
Du menar att polisen och domstolen så att säga ska återskapa brottsplatsen inför domsbeslutet då den överkörde personen/dödsboet ska betala skadorna på bilen?

Ja kanske gör de det i så fall? Bilisterna på E4 här kör för snabbt och bryter mot en hel massa regler. Kanske är det likadana människor bakom både styre och ratt ibland.
 
Ansvaret ska i mina ögon vara likvärdigt, oavsett om jag för dagen promenerar, cyklar, kör bil eller MC.

Och det ar val i denna asikten som ligger till grunden att vi inte kommer att komma overrens. Jag forstar inte hur man kan tycka att det ar rimligt att jag som 70kg som tar mig fram i 3-4 km i timmar ska alaggas med samma ansvar som lastbilschafforen i 44tons maskin som kan kora i 90km i timmen.
Den risk vi representerar ar helt olika, och darfor ar det rimligt att vi har olika restriktioner och krav.

Gallande att du tyckte att mina forslag var rimliga, men att "det ena inte behover utesluta det andra" - nej, det finns inget logiskt hinder fran att dela ut gratiks reflexer OCH botesfalla, men, det loser inte problemet att det fortfarande ar orimligt att botesbelagga ganede utan reflexer - och detta grundar sig ju i att staten inte kan / bor lagsfifta om detaljstyrning av manniskors liv - dels for att det inte finns tid bland lagstiftare och poliser, dels for att det ar sant som otrevliga regimer syftar med.

All lagstiftning handlar ju egentligen om en avvagning mellan rimlig risk och friheter - t.ex. hade saker ett valdigt effektivt satt att minska trafikskador vara att drastiskt sanka hastighetsgranserna - tank stadstrafik med typ 10km/h grans - men det ses som en accepterbar grans for skada och dodsfall att ha en hastighetsgrans pa kanske 40-50km/h.



Om man ar vigd till att forbattra trafiksakerheten sa bor man ju fraga sig "Vad ar det som leder till mest skada och dod i trafiken, och vad ar de ratta (/mest effektiva) atgarderna att komma tillratta med dessa".

Jag staller mig hogst tvivelaktig till att aven om avsaknad i reflex moter kriteria (a), att botesbelaggning ar en av de mest effektiva atgarderna for att losa problemet - och det ar val det som ar syftet - inte att straffa folk for sakens egna skull, utan for att faktiskt forbattra trafiksakerheten?
 
Senast ändrad:
Jo jag kan se din poäng.
Själv känner jag nog dock också att i en tid av miljöproblem och global uppvärmning så skulle vi kunna kämpa mot att sänka hastigheter och försöka växla mot färre bilar som kör korta sträckor stadsnära och förbättra oskyddade trafikanters infrastruktur. Även det skulle kunna göra trafikområden säkrare.

Dessutom känner jag ganska starkt för att det borde längs med många småorter och in mot stan och mellan näraliggande städer/mindre orter/bostadsområden kunna finnas trygga cykel/gång/rid stråk.

Men självklart, starkt rekommenderat med bra reflexer (som du säger utöver det som kan råka sitta på kläder) vid gång längs landsväg och vid övergång av väg vid skumt upplysta områden.

Danmark och Holland har ju kämpat mot minskad, långsammare bilism i tätort och tydligen lyckats mycket väl.
Ja, jag håller med, jag skulle gärna se helt bilfria städer och utbyggnad av kollektivtrafiken i dem. Men...Jag bor i en kommun som väldigt gärna vill utropa sig som 'cykelstad!' och som jobbar mot 'bilfri innerstad!', och som gör fler och fler gångstråk i city. Samtidigt har kommunen under de två senaste decennierna börjat tillåtia parkering på gator som tidigare haft parkeringsförbud inne i stan, och dessutom skor man sig med att avgiftsbelägga varenda liten plätt i hela staden - det finns inte en enda gratisparkering i hela stan längre, det är bara boendeparkering (bilen måste vara skriven på bostadsadressen) eller city-p. Man säger 'komsikomsi, det är okej att parkera i heeela stan!' Jag tänker att kommunen har med detta fått inte helt oansenliga summor i avgifter som inte funnits förr - var hamnar de pengarna egentligen? Bygga nya vägar ut till köpcentrumen? Nåja, men denna kommun bygger även fler och fler parkeringshus, mitt inne i stan, man bygger ut infrastrukturen till köpcentrum som ligger utanför city, vägar, parkeringar, rondeller - men inte gångvägar dit. Ett köpcentrum delas av en motortrafikled/gamla E4 - det går inte att gå emellan, annat än att traska in till stadsgränsen, och där gå över stans mest trafikerade vägar, sen ut igen. Cykelbanorna delas på trottoarerna i den här stan med fotgängare. Jag ser inte att just MIN kommun försöker minska trafiken 'i stan' utan tvärtom, man gör allt vad man kan för att få in bilarna inne i citykärnan, och dessutom vill man underlätta för bilister men inte övriga trafikanter som inte har bil att ta sig till/från köpcentrum utanför stan.
Jag ser bara hyckleri - 'titta vad duktiga vi är här i stan som gör fler gågator!'- men vad vi gör samtidigt med andra handen...är en annan sak. Att få bilfria citykärnor finns nog egentligen inte på agendan, men man vill gärna få folk att tro det. Tills det blir faktisk ändring - är vi fler och fler som ska dela på utrymmet i trafiken och där måste vi alla som inte sitter i bil bli mer synliga. (förlåt att jag flöt ut med lång text..)
 
Påmin nära, kära, bekanta och kollegor om att bära reflexer❤

Är helt skakig av att varit nära att meja ner en grupp mörkklädda personer som inte ens lyste med någon liten ynka mobil.
Blev så rädd att jag tvärnitade och skälde ut dom för att dom inte bar reflexer så nu betraktas jag väl som en rabbit häxa🙈
Hoppas de skaffade reflexer! Skadar inte att de får sig en funderare.
 
Jag tror inte att lagstifta om reflexbärande är rätta vägen att gå. Uppmuntra ja, tvinga nej. Alla gör i slutändan sitt egna val och får ta eventuella konsekvenser till följd av det.

Däremot att utbilda folk i trafikvett (som alltför många tyvärr verkar sakna) för fotgängare/cyklister/andra oskyddade trafikanter. De flesta olyckor med fotgängare i mörkret, sker vid korsande av väg/övergångsställen. Att få folk att förstå hur viktigt det är att tex. ALLTID se sig ordentligt för ett antal gånger innan man korsar en bilväg. Det borde sitta i ryggmärgen på alla som korsar vägar. Då skulle många olyckor kunna undvikas, reflexbärare eller ej.
 
Hur tänker du dig att uppdelningen ska göras då? Det blir rätt avvikande från annan trafiklagstiftning om det ska läggas upp på det sättet. Och hur förmedlar man pedagogiskt, samt får acceptans för uppdelningen.

Jag tycker att alla människor utan reflex i alla trafikmiljöer är potentiella faror. Sen kan graden variera, men inte på något sätt som är uppenbart att dra enkla väldefinierade gränser kring. Jag kan liksom inte komma på några trafikmiljöer där det går att ha osynliga människorutan att de på ett eller annat sätt utgör potentiella problem.

I realiteten skulle väl folk behöva ha med sig reflex nästan alltid ändå? (kom på att de skulle göra ett extra ärende, stötte på ett vägarbete, hann inte hem emellan som tänkt, någon ringde och behövde akut hjälp och tuden andra saker som gör att en går annan sträcka än planerat och vips är en då på "fel" ställe) Stor potential med trassel för att folk kommer ha toksvårt att hålla reda på vad som är reflexområde.

Precis, vilket är en utav flera anledningar till att jag motsäger mig en lagstiftning. Nu sitter jag tight till och ska precis in i möte och sedan resa iväg, så jag hinner inte utveckla mitt svar mer än så just nu. Men kortfattat menar jag - ingen lagstiftning (!), utan andra åtgärder för att öka användandet av reflex på alla plan men framför allt där det behövs som mest.
 
Precis, vilket är en utav flera anledningar till att jag motsäger mig en lagstiftning. Nu sitter jag tight till och ska precis in i möte och sedan resa iväg, så jag hinner inte utveckla mitt svar mer än så just nu. Men kortfattat menar jag - ingen lagstiftning (!), utan andra åtgärder för att öka användandet av reflex på alla plan men framför allt där det behövs som mest.
Håller helt med dig om det. Både för att andra åtgärder har bättre potential att ge effekt och för att konsekvenser och/eller lagtekniskt konstruktion skulle bli för olämplig (beroende på valen)
Hypotetiskt om vi ska diskutera hur en lagstiftning vi inte anser bör finnas skulle utformas om den ändå skulle göras...

Men jag funderade också om det fanns någon större mängd trafikmiljöer som du menade att reflexer inte behövdes i, för att alla syntes tillräckligt bra ändå? Fast då kanske det var att du hade gjort en inbakad avvägning om behov relativt angelägenhet/rimlighet av lagstiftning som jag missade. Så kanske vi är ense där också?
 
Jag tror inte att lagstifta om reflexbärande är rätta vägen att gå. Uppmuntra ja, tvinga nej. Alla gör i slutändan sitt egna val och får ta eventuella konsekvenser till följd av det.

Däremot att utbilda folk i trafikvett (som alltför många tyvärr verkar sakna) för fotgängare/cyklister/andra oskyddade trafikanter. De flesta olyckor med fotgängare i mörkret, sker vid korsande av väg/övergångsställen. Att få folk att förstå hur viktigt det är att tex. ALLTID se sig ordentligt för ett antal gånger innan man korsar en bilväg. Det borde sitta i ryggmärgen på alla som korsar vägar. Då skulle många olyckor kunna undvikas, reflexbärare eller ej.
Jag var väl en som varit sådär småduktig. Vetat att man ska ha reflex osv. Tänkt att jag sköter mig hyfsat.
Men det var först när jag började köra bil frekvent som jag insåg HUR dåligt folk syns - även där det finns gatlysen och att de är viktiga även där gående är förväntade som t.ex. övergångsställen.
Det var då som jag blev NOGA med att använda reflexerna, tänka igenom vilka som verkligen var bra. Och inse att de ska på innan en gående ens börjar reagera på att mörkret gör det svårt för en själv att se.
 
Du menar att polisen och domstolen så att säga ska återskapa brottsplatsen inför domsbeslutet då den överkörde personen/dödsboet ska betala skadorna på bilen?

Ja kanske gör de det i så fall? Bilisterna på E4 här kör för snabbt och bryter mot en hel massa regler. Kanske är det likadana människor bakom både styre och ratt ibland.

Fotgängare kan vara vållande. Det går att utreda brott även om den vållande har blivit skadad. Jag ser inte att det är något särskilt problem.
 
Och det ar val i denna asikten som ligger till grunden att vi inte kommer att komma overrens. Jag forstar inte hur man kan tycka att det ar rimligt att jag som 70kg som tar mig fram i 3-4 km i timmar ska alaggas med samma ansvar som lastbilschafforen i 44tons maskin som kan kora i 90km i timmen.
Den risk vi representerar ar helt olika, och darfor ar det rimligt att vi har olika restriktioner och krav.

Gallande att du tyckte att mina forslag var rimliga, men att "det ena inte behover utesluta det andra" - nej, det finns inget logiskt hinder fran att dela ut gratiks reflexer OCH botesfalla, men, det loser inte problemet att det fortfarande ar orimligt att botesbelagga ganede utan reflexer - och detta grundar sig ju i att staten inte kan / bor lagsfifta om detaljstyrning av manniskors liv - dels for att det inte finns tid bland lagstiftare och poliser, dels for att det ar sant som otrevliga regimer syftar med.

All lagstiftning handlar ju egentligen om en avvagning mellan rimlig risk och friheter - t.ex. hade saker ett valdigt effektivt satt att minska trafikskador vara att drastiskt sanka hastighetsgranserna - tank stadstrafik med typ 10km/h grans - men det ses som en accepterbar grans for skada och dodsfall att ha en hastighetsgrans pa kanske 40-50km/h.

Om man ar vigd till att forbattra trafiksakerheten sa bor man ju fraga sig "Vad ar det som leder till mest skada och dod i trafiken, och vad ar de ratta (/mest effektiva) atgarderna att komma tillratta med dessa".

Jag staller mig hogst tvivelaktig till att aven om avsaknad i reflex moter kriteria (a), att botesbelaggning ar en av de mest effektiva atgarderna for att losa problemet - och det ar val det som ar syftet - inte att straffa folk for sakens egna skull, utan for att faktiskt forbattra trafiksakerheten?

Du behöver inte ta ytterligheter. Varför ska fotgängaren Sture, ålder 52 år och vikt 83 kilo, ta mindre ansvar än cyklisten Pelle, 15 år och 55 kilo?
Det är inte bara fotgängare och lastbilschaufförer i trafiken. Oskyddade, helt eller delvis, trafikanter är inte bara fotgängare. Det är även cyklister, skateboardare, sparkcyklister osv.

Det blir lite märkligt att det är detaljstyrning av människors liv och en otrevlig regim att kräva reflexanvändning. Det är däremot inte detaljstyrning av människors liv att kräva cykelhjälm på personer under 15 år, kräva vitt resp. rött ljus framåt och bakåt på cyklar eller ha lag på bilbälte.
 
Har i Storbritannien introduceras snart en "Hiearchy of road users", som kommer att se ut sahar:
  • Pedestrians
  • Cyclists
  • Horse riders
  • Motorcyclists
  • Cars/taxis
  • Vans/minibuses
  • Large passenger vehicles/heavy goods vehicles
Principen ar (fritt oversatt) att de som har potential att asamka storre skada har storre ansvar att minska faran de presenterar mot andra vagandandare, och att en av principerna ar en andring i konsversationerna i diskussionerna kring vagsakerhet, till att andra fokus mot hur vi minskar riskerna/farorna med vagarna, istallet for hur folk ska skydda sig sjalva fran dessa.

Jag ar jattenojd med denna utvecklingen, vilken jag hoppas kommer att bidra till mycket sakrare vagar

https://news.sky.com/story/highway-...boost-safety-of-walkers-and-cyclists-12367566

@LadyCovergirl Om Pelle valjer att anvanda ett fordon sa far han folja de krav som kommer foljande med det fordonet. Kan han inte det, sa kan han alltid valja ett annat fordon (t.ex. som busspassagerare) eller att ga. En cyklist ror sig fortare an en fotgangare och representerar en viss risk gentemot fotgangare, darfor ar det rimligt att det laggs nagot ansvar mot detta. (Vilket jag tydligt inte ar ensam om att tycka, iom "Hiearchy of road users" ovan)

Det ar rimligt att detaljstyra manniskors liv dar det finns tydliga bevis for att det har stora positiva effekter - vilket det t.ex. finns med sakerhetsbalte. (Cykelhjalm under 15 vet jag inte om det finns sa mycket bevis for eller om jag haller med om att det ar en rimlig lag - har inte sett forskning)
Det finns ju massor med lagar man skulle kunna instifta for att det ar "bra" for dom - som t.ex. obligatorisk 30 minuters promenad om dagen, att ata minst 3 frukter om dagen, kanske att forbjuda farliga hobbies (BMX, ridning, fallskarmshoppning osv) men man maste balansera manniskors frihet, gentemot hur stor risken lagen skyddar mot ar.
 
Har i Storbritannien introduceras snart en "Hiearchy of road users", som kommer att se ut sahar:
  • Pedestrians
  • Cyclists
  • Horse riders
  • Motorcyclists
  • Cars/taxis
  • Vans/minibuses
  • Large passenger vehicles/heavy goods vehicles
Principen ar (fritt oversatt) att de som har potential att asamka storre skada har storre ansvar att minska faran de presenterar mot andra vagandandare, och att en av principerna ar en andring i konsversationerna i diskussionerna kring vagsakerhet, till att andra fokus mot hur vi minskar riskerna/farorna med vagarna, istallet for hur folk ska skydda sig sjalva fran dessa.

Jag ar jattenojd med denna utvecklingen, vilken jag hoppas kommer att bidra till mycket sakrare vagar

https://news.sky.com/story/highway-...boost-safety-of-walkers-and-cyclists-12367566
Det är ungefär det som man får lära sig i körkortsteorin också. Eller var i alla fall då jag gjorde den...

Oskyddade trafikanter behöver extra hänsyn för de är så oskyddade. Och det finns barn och andra som man inte kan förvänta sig att de alltid agerar vettigt, så det ska man också vara förutseende och ha marginaler för.

Tung trafik kan ha svårt att stanna, behöva extra utrymme och vållar stor skada om det händer något. Därför bör man visa hänsyn och vara hjälpsam mot dem så de har chans att rädda situationen om det skulle uppstå problem.

Och alla kan göra misstag, drabbas av plötslig sjukdom etc. (plus enstaka puckon och fyllon som kan dyka upp) så man ska alltid vara uppmärksam och flexibel mot andra trafikanter för att hantera en oväntad situation.

Kanske är jag som är muppig och omodern som fortfarande tycker att det primära ansvaret i trafiken (för alla, av alla storlekar) är i första hand mot det gemensamma bästa och inte egenintresset?
 
Men inget av de fallen är i mina ögon ett rimligt argument. Återigen, är det okej att köra en bil med körförbud för att man glömt besikta den eller glömt betala skatten?
Det är inte särskilt svårt att lägga en reflex i sin jackficka. Reflexer är så pass billiga att det faktiskt går att lägga en reflex i alla jackors fickor.

Kan man inte köra bil får man välja ett annat färdmedel. Kan man inte gå utanför dörren så finns inget alternativ.

Ingen säger att man inte får gå ut. Man får gå ut med reflex på sig. Det är två väldigt olika saker.

Men om jag blev kvar på jobbet ett par timmar längre än planerat jag upptäcker att jag inte har någon reflex, ska jag stanna på jobbet tills det ljusnat igen då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp