Reg, regn, regn...

Det håller inte I all evighet om inte underarbetet görs rätt eller det är på svår mark. Det jag menade att bästa och billigaste (i längden) alt kan vara olika beroende på förutsättningarna. Och det är värt att kolla upp och inte bara "det funkade för Nisse att hälla ut ett lass grus, jag gör det"
Ja det är ju därför det är så svårt (omöjligt) att säga hur man ska göra. Olika lägen, jordtyper, klimatzon, belastning, järn osv som slammar igen - ja, hur mycket som helst påverkar ju resultatet.
 
För sex år sedan gjöt vi 90 kvm platta. Med underarbete osv blev det 160000 kr

Fyra år sedan blev det en till platta, 140 kvm, 200000:-

Det drar iväg snabbt med sånt där 😕 jag fick en chock
Det låter ju jättedyrt? Mycket underarbete? Vi gjöt precis en platta på 120kvm och vi betalade drygt 50 000kr, plus ca 4000 kr för makadam under.
 
Stallet jag stod i förra året gjöt ny gödselplatta. Finishen lämnade mkt övrigt att önska kan vi säga. Kostade 80 000 kr för kanske 200 kvm. Men som sagt jättefult resultat. Men noll underarbete och extremt vänskapspris.
 
Oj bara 4000:- för underlaget innan gjutning?
Vad ingick i era 50.000:- ? :)

De 4000kr är för enbart makadamen, det la vi själva tillsammans med armering och markduk (de räknade jag inte in förut kom jag på, så ett par tusenlappar till där..)
I 50 000kr ingick själva betongen , moms och arbetet med att lägga den. Tror det var två eller tre man på plats med betongbilen med ränna. De borstade ytan också så den inte skulle bli för slät. Och gjorde en svag lutning mot ena hörnet för avrinning.
 
De 4000kr är för enbart makadamen, det la vi själva tillsammans med armering och markduk (de räknade jag inte in förut kom jag på, så ett par tusenlappar till där..)
I 50 000kr ingick själva betongen , moms och arbetet med att lägga den. Tror det var två eller tre man på plats med betongbilen med ränna. De borstade ytan också så den inte skulle bli för slät. Och gjorde en svag lutning mot ena hörnet för avrinning.
Ni behövde inte bereda marken något innan? :)
 
Nej inte mer än att skrapa bort det övre lagret gegga typ. Var platt och bra, gammal gårdsplan typ.
Okej, om du inte behövde göra något markarbete är det ju inte så konstigt att priserna skiljer sig :)

Vi hade grävmaskin med förare här en vecka eller om det var två, gjorde även dränering och dikade för eldragning. Hade en lastbil som körde skytteltrafik i en vecka (eller två, minnet sviker mig) med material. 50 cm på 90 kvm, det blir många lass.
Formen gjorde vi själva men virket gick väl på någon tusenlapp.

Men jag tror att om man har en lerig hage så går det inte att gjuta betongplatta direkt på, utan man måste göra underarbetet med schaktning och dränerande lager under plattan. Då drar det iväg.
 
Senast ändrad:
Okej, om du inte behövde göra något markarbete är det ju inte så konstigt att priserna skiljer sig :)

Vi hade grävmaskin med förare här en vecka eller om det var två, gjorde även dränering och dikade för eldragning. Hade en lastbil som körde skytteltrafik i en vecka (eller två, minnet sviker mig) med material. 50 cm på 90 kvm, det blir många lass.
Formen gjorde vi själva men virket gick väl på någon tusenlapp.

Men jag tror att om man har en lerig hage så går det inte att gjuta betongplatta direkt på, utan man måste göra underarbetet med schaktning och dränerande lager under plattan. Då drar det iväg.
Ja då förstår jag dina summor också, jag trodde dina priser gällde enbart själva betongplattan 😄 Självklart är underarbetet viktigt, och väldigt olika beroende på hur det ser ut där man ska gjuta.
 
Ja, suck. Detta eviga regnande! De gsade ytorna i min hage är helt sönderklafsade och ser snart ut som vilken lerhage som helst. 😭

Jag sitter här och ”tröstar” mig med att fundera på om det finns något man kan göra som funkar, på riktigt. Alltså även när det regnar som mest. Och som då samtidigt är bra och säkert för hästarna.

Här är det ”hårt” under, men kladdigt på ytan. Trots att vi skrapar och lägger på nytt och kör med padda. Och mockar noggrannt dagligen. :down:

Hur har ni det? Nån som har en lösning som håller även när det vräker ner dag ut och dag in?
Sa jag att jag bor i ett träsk? Om det nu kan spela in. :D
Mer regn här. Ösregn. Ska hålla på halva dagen.
Nu börjar mina hagar tyvärr också ge upp, och jag är minst sagt tacksam att vi gjöt platta i ligghallen i år (grus underlag innan, fy kade ok men blev tungt att mocka när det blev för blött då halmen säg upp fukt genom gruset).
Även tacksam att hagen lutar så det inte är totalt hemskt i hela hagen..
 
Helgen innebar regn även för oss, närmare 35 mm på två dagar i en redan blöt och mättad hage. Stora delar av den är fortfarande bra men en del i mitten (som de tyvärr behöver ta sig över mellan ligghall och övriga hagen) är tyvärr mer en insjö och lerhav nu. Vi har påbörjat en grusväg från de grusade delarna utanför ligghallen och ut i den torrare delen av hagen. Vilket gjorde det betydligt bättre men vi behöver göra den längre för att de helt skall kunna undvika lera. Ligghallen och de grusade ytorna runt om håller sig dock riktigt torra och fina.

Vi kommer att försöka dika längre fram för att bli av med en del vatten som går ner och samlar sig vid mitten och skapar en ohållbar blöt och lerig yta. Vi kan inte grusa hela vägen dit men leda bort vatten måste vi fixa till. Är däremot glad att det endast rör sig om en liten del av hagen, max 1/8 av ytan men jag hade gärna sluppit även det framöver... överallt är det dessutom blött och där vi inte hunnit få på grus kring gården är det också lervälling.... vi behöver fortfarande ca 5 lass grus för att täcka de värsta områdena! Får se när pappa har tid att hämta mer! Men det fungerar absolut, vi har jag heller inte bott på gården under en höst än, och därmed inte vetat hur marken kommer bete sig och vart vi är i störst behov av att lägga grus! Men det blir nog ännu bättre till nästa säsong!
 
Helgen innebar regn även för oss, närmare 35 mm på två dagar i en redan blöt och mättad hage. Stora delar av den är fortfarande bra men en del i mitten (som de tyvärr behöver ta sig över mellan ligghall och övriga hagen) är tyvärr mer en insjö och lerhav nu. Vi har påbörjat en grusväg från de grusade delarna utanför ligghallen och ut i den torrare delen av hagen. Vilket gjorde det betydligt bättre men vi behöver göra den längre för att de helt skall kunna undvika lera. Ligghallen och de grusade ytorna runt om håller sig dock riktigt torra och fina.

Vi kommer att försöka dika längre fram för att bli av med en del vatten som går ner och samlar sig vid mitten och skapar en ohållbar blöt och lerig yta. Vi kan inte grusa hela vägen dit men leda bort vatten måste vi fixa till. Är däremot glad att det endast rör sig om en liten del av hagen, max 1/8 av ytan men jag hade gärna sluppit även det framöver... överallt är det dessutom blött och där vi inte hunnit få på grus kring gården är det också lervälling.... vi behöver fortfarande ca 5 lass grus för att täcka de värsta områdena! Får se när pappa har tid att hämta mer! Men det fungerar absolut, vi har jag heller inte bott på gården under en höst än, och därmed inte vetat hur marken kommer bete sig och vart vi är i störst behov av att lägga grus! Men det blir nog ännu bättre till nästa säsong!
Nu är det dags igen! 😬 Blött överallt. Hade tänkt dra av ytkladdet på de grusade ytorna i helgen, men hann inte innan regnet. Nån mer som vill ha minusgrader? ❄️ Fast helst efter vi hunnit köra i hagarna. 🙏
 
Nu är det dags igen! 😬 Blött överallt. Hade tänkt dra av ytkladdet på de grusade ytorna i helgen, men hann inte innan regnet. Nån mer som vill ha minusgrader? ❄ Fast helst efter vi hunnit köra i hagarna. 🙏
Totalt hopplöst känns det. Vi pratar om att grusa hela den nedre halvan av hagen till nästa år....
Alltså gräva ur och lägga markduk osv sen grus.
 
Har dels lågt tryck på mina marker (2 oskodda shettisar på typ 3ha) men de höll för 4 skodda också. Gammal vall som inte trampas sönder så lätt plus att de gärna hänger på berget eller där det är som högst.

Det är allt annat än torrt här men brukar nöta in tre olika grindar, har ligghallar i varsin ände av hagen och vattnet i mitten, ger hinkar på olika platser, så även när de börjar få hö (alltid halm i ligghallarna).

Men främst är det ju marken som är bra.
 
Här är också blött. Får alltid en insjö vid grinden, som tur är det ordentligt grusat just vid ingång så precis där kan man stå torr. All mat äts i ligghallen och mina hästar är inte jätteglada i regn.
Har som @lil-sis gammal vall och marken håller bra trots det, ingen svål som blir förstörd till nästkommande år.

Jag funderar dock på nya stället, där kommer sås in i vår och hästarna kommer att släppas där till hösten. Frågan är om man inte ska låta de gå i större paddock första/ två första vintrarna.
 
Jag har tack och lov en hage som är en inhägnad backe så vid vattenbaljorna når leran upp till kronranden och i övrig är det knappt något alls. Det blir upptrampat vid höhäcken men den flyttas ett par ggr/vinter så det är inget större problem, men den här förbannade fukten får mig att bli galen! Visst behövs regn, det är fortfarande extremt låga grundvattennivåer i de stora magasinen, men några dagar med torrt och soligt väder tycker jag inte är för mycket begärt. :mad:
 
Har dels lågt tryck på mina marker (2 oskodda shettisar på typ 3ha) men de höll för 4 skodda också. Gammal vall som inte trampas sönder så lätt plus att de gärna hänger på berget eller där det är som högst.

Det är allt annat än torrt här men brukar nöta in tre olika grindar, har ligghallar i varsin ände av hagen och vattnet i mitten, ger hinkar på olika platser, så även när de börjar få hö (alltid halm i ligghallarna).

Men främst är det ju marken som är bra.
Ja, Din mark är nog en bit bättre än min. Men tak och liv att hagen lutar i alla fall så det håller sig torrt högre upp. Tyvärr lutar den ju mot ladan.
 
Jag har tack och lov en hage som är en inhägnad backe så vid vattenbaljorna når leran upp till kronranden och i övrig är det knappt något alls. Det blir upptrampat vid höhäcken men den flyttas ett par ggr/vinter så det är inget större problem, men den här förbannade fukten får mig att bli galen! Visst behövs regn, det är fortfarande extremt låga grundvattennivåer i de stora magasinen, men några dagar med torrt och soligt väder tycker jag inte är för mycket begärt. :mad:
Håller med. Kan gärna få vara ett par torra dagar. Regnat hela natten här igen..
 
Här är det lerigt som tusan vid grindarna, som vanligt. vill ha frysgrader. Hästarna har som sagt torrt i mesta delen av hagen men de ser itne gården därifrån så de vill står nära grindarna, tyvärr.

De får gå in tidigare, vilket de gärna vill nu när det är så förbannat äckligt men å andra sidan så går det åt mycket torv för de kissar mycket inne om de går in 3 timmar tidigare. De är trots det minst 12 timmar ute.

Vi har också börjat släppa dem från hagen så vi slipper stå i leran precis innanför grinden. Beslutet När man ska börja med detta är inte helt lätt. Det är deras intresse för mat som är problemet. De vill gärna stanna och äta om man är för tidig på året. När det är ljust (oavsett årstid) släpper vi inte alls och det beror på att de gärna gör annat då.
 
Här är det tack och lov inte blött och lerigt utan istället några dm härlig snö 😁
 

Bifogade filer

  • 4D0EF0B0-FB06-4312-B925-D2ECA583D3A6.jpeg
    4D0EF0B0-FB06-4312-B925-D2ECA583D3A6.jpeg
    165,8 KB · Visningar: 33

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 256
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp