Reg, regn, regn...

Det lovas sol och flera minusgrader här nästa helg! Jag hoppas verkligen att det stämmer för nu vill jag ha frusen backe och kallare, klarare väder. Hästarna har inte varit helt torra på två veckor snart tror jag :cautious:
 
Där jag hyr in mig blir flera av hagarna sjöar över stor del av ytan, så den lilla marken som blir kvar blir lerig och söndertrampad. Och ridbanan är som en långpanna, blir knädjupt i ena änden. I år tänkte jag försöka tömma med länspump när det blir som mest vatten, hagen fylls naturligtvis på så fort det regnar men de tidigare vintrarna har det varit sjöar länge även när det inte regnat på veckor. Får man undan sjön under den tiden så är det bättre än inget, tänker jag. Får se hur det funkar.
 
Det lovas sol och flera minusgrader här nästa helg! Jag hoppas verkligen att det stämmer för nu vill jag ha frusen backe och kallare, klarare väder. Hästarna har inte varit helt torra på två veckor snart tror jag :cautious:
Samma prognos här! Men om det ska frysa så vill jag ha snö också, ser framför mig hur knögglig hagen kommer bli annars efter den här blöta perioden 🙈
 
Ja jag vill också ha snö! Men det får frysa några dagar först för annars blir det bara ännu blötare :arghh:

Och här säger prognosen fortsatt plusgrader och regn så långt man ser :down: Det är så jäkla blött... Men bara på ytan. Det är som att det är för torrt längre ner för för att komma igenom så det blir helt övermättat på ytan. Gräver vi är det snustorrt ca 50 cm ner, typ betong :crazy: men men. Inte mycket att göra åt. Jag är däremot avundsjuk på era förväntade minusgrader.

Nu när vi ser hur marken beter sig ska vi försöka dra om hagarna lite. Har en stor vinterhage i anknytning till två mindre gräshagar att släppa på, på våren. Tanken är nog att försöka stängsla bort en del av vinterhagen (som håller sig fin på sommaren men bara är blöt på vintern, ren sörja) och göra en större hage till våren istället för två små och bygga på vinterhagen som blir kvar med den ena mindre "vår-hagen" för det är mycket torrare mark där. Tyvärr är den blötaste delen som vi vill stängsla bort lite mitt framför-nedanför ligghallen. Så får tänka till lite för att få till logistiken. Vi grusar däremot förhoppningsvis en 8x8 m till i helgen så att vår befintliga grusyta blir större! :bump:
 
Och här säger prognosen fortsatt plusgrader och regn så långt man ser :down: Det är så jäkla blött... Men bara på ytan. Det är som att det är för torrt längre ner för för att komma igenom så det blir helt övermättat på ytan. Gräver vi är det snustorrt ca 50 cm ner, typ betong :crazy: men men. Inte mycket att göra åt. Jag är däremot avundsjuk på era förväntade minusgrader.

Nu när vi ser hur marken beter sig ska vi försöka dra om hagarna lite. Har en stor vinterhage i anknytning till två mindre gräshagar att släppa på, på våren. Tanken är nog att försöka stängsla bort en del av vinterhagen (som håller sig fin på sommaren men bara är blöt på vintern, ren sörja) och göra en större hage till våren istället för två små och bygga på vinterhagen som blir kvar med den ena mindre "vår-hagen" för det är mycket torrare mark där. Tyvärr är den blötaste delen som vi vill stängsla bort lite mitt framför-nedanför ligghallen. Så får tänka till lite för att få till logistiken. Vi grusar däremot förhoppningsvis en 8x8 m till i helgen så att vår befintliga grusyta blir större! :bump:

Ja bönderna häromkring som plöjt nu säger att det är stenhårt längre ner så visst, allt behövs ju. Men man tröttnar snabbt när det regnar VARJE dag :arghh:
 
Hos oss är det också lervälling. Jag har lagt mattor vid ingången/vattnet till min. Sambons pålle bor i en leråker just nu. Dom la in grus där med men det var alldeles för lite och min gissning är att det snart kommer ha lerat bort totalt. Mörkret och regnet gör mig skvatt galet och på det har jag åkt på en riktig mancold. GE MIG KYLA!!!

Här ska det också bara regna och regna och vi har tom ett dike dit vattnet borde ta sig, men inte gör... *Gnällig*
 
Verkar bara vara jag här som är rätt nöjd med vädret 😁
Känns bra efter all torka med mycket regn.
Jag är glad att slippa frysa och hantera saker som fryser 😒
Det är inte halt, slipper sulor och broddar, jättebra underlag ute, inga tjocka, jobbiga täcken.
Molnet är irländare och tycker detta är prima väder! Pigg och glad och jag märker inte ens att det regnar när jag rider honom 😍
Den som lider mest och hunden som tycker det är djurplågeri att behöva åka cykelkorg i 10 minuter när det blåser och regnar 😅

Jag vet ju vad som väntar. Det fryser och blir knaggel. Sen kommer det snö som ligger en stund, smälter, blir slask som fryser och så har vi isgata 😍😂

Såhär såg Molnet ut när jag tog in honom idag.
Inget att klaga över.
20191122_140620.jpg
 
Verkar bara vara jag här som är rätt nöjd med vädret 😁
Känns bra efter all torka med mycket regn.
Jag är glad att slippa frysa och hantera saker som fryser 😒
Det är inte halt, slipper sulor och broddar, jättebra underlag ute, inga tjocka, jobbiga täcken.
Molnet är irländare och tycker detta är prima väder! Pigg och glad och jag märker inte ens att det regnar när jag rider honom 😍
Den som lider mest och hunden som tycker det är djurplågeri att behöva åka cykelkorg i 10 minuter när det blåser och regnar 😅

Jag vet ju vad som väntar. Det fryser och blir knaggel. Sen kommer det snö som ligger en stund, smälter, blir slask som fryser och så har vi isgata 😍😂

Såhär såg Molnet ut när jag tog in honom idag.
Inget att klaga över.
Visa bifogad fil 40169

Det är för varmt åt mina hästar i all mamuttpäls. Jag tänkte klippa dom två som är igång men det regnar ju HELA tiden så dom är aldrig nog torra för att klippas :meh: Dom torkar otroligt sakta i det fuktiga vädret om jag skulle ställa in dom också så det har inte känts som ett alternativ.
 
Det är för varmt åt mina hästar i all mamuttpäls. Jag tänkte klippa dom två som är igång men det regnar ju HELA tiden så dom är aldrig nog torra för att klippas :meh: Dom torkar otroligt sakta i det fuktiga vädret om jag skulle ställa in dom också så det har inte känts som ett alternativ.

Det förstår jag blir jobbigt 😒
Jag har kunnat klippa Molnet tre gånger så han klarar sig bra. Men så får han inte i närheten av lika mycket päls som dina så det går ju inte riktigt att jämföra.
 
Det förstår jag blir jobbigt 😒
Jag har kunnat klippa Molnet tre gånger så han klarar sig bra. Men så får han inte i närheten av lika mycket päls som dina så det går ju inte riktigt att jämföra.

Islandshästen jag precis satt igång efter vilan helklippte jag i slutet av augusti, det syns överhuvudtaget inte nu :p De andra två halvklippte jag i början av september så det behövs verkligen för att dom inte ska ha ont av att tränas. Får ta chansen få fort dom kunnat torka! När nu det blir 😅 Minishettisen har ju inte så långa ben och dom springer gärna i hagen så hon är blöt och lerig om magen jämt haha.
 
Det är för varmt åt mina hästar i all mamuttpäls. Jag tänkte klippa dom två som är igång men det regnar ju HELA tiden så dom är aldrig nog torra för att klippas :meh: Dom torkar otroligt sakta i det fuktiga vädret om jag skulle ställa in dom också så det har inte känts som ett alternativ.
Skulle behöva klippa shettisen med men har samma problem, hon blir aldrig torr! Jättemycket päls och allt är fuktigt. :banghead:
 
@Bison Jag är på din sida. Med en häst som får ont av hårt underlag, så hoppas jag att det är plusgrader så länge det bara går... Sen mår jag själv bättre vid plusgrader också, vilket är en bonus. Hoppas det är vår snart. ;)
 
Skulle behöva klippa shettisen med men har samma problem, hon blir aldrig torr! Jättemycket päls och allt är fuktigt. :banghead:

Ja jag skulle behöva klippa en islandshäst och shettisen nu, helst för flera dagar sen :meh: Den andra islandshästen vilar ett par veckor till så han får vara som han är tills han ska igång igen.
 
Det är för varmt åt mina hästar i all mamuttpäls. Jag tänkte klippa dom två som är igång men det regnar ju HELA tiden så dom är aldrig nog torra för att klippas :meh: Dom torkar otroligt sakta i det fuktiga vädret om jag skulle ställa in dom också så det har inte känts som ett alternativ.
Det är ju segt! :/ Det funkar inte med ett ofodrat regntäcke ett par dagar? :)
 
Verkar bara vara jag här som är rätt nöjd med vädret 😁
Känns bra efter all torka med mycket regn.
Jag är glad att slippa frysa och hantera saker som fryser 😒
Det är inte halt, slipper sulor och broddar, jättebra underlag ute, inga tjocka, jobbiga täcken.
Molnet är irländare och tycker detta är prima väder! Pigg och glad och jag märker inte ens att det regnar när jag rider honom 😍
Den som lider mest och hunden som tycker det är djurplågeri att behöva åka cykelkorg i 10 minuter när det blåser och regnar 😅

Jag vet ju vad som väntar. Det fryser och blir knaggel. Sen kommer det snö som ligger en stund, smälter, blir slask som fryser och så har vi isgata 😍😂

Såhär såg Molnet ut när jag tog in honom idag.
Inget att klaga över.
Visa bifogad fil 40169
Härkigt, kanske borde tänka mer positivt! 😁Grusvägarna här är bedrövliga att köra på för tillfället, men desto bättre för ridning! 😍
Vår paddock blir inte heller dålig av vattnet, snarare bättre 👌 och hästarna har rena ben och hovar.
Meeen, de grusade ytorna är som jag skrev i första inlägget kladdiga 🙁 och jag blir så deppig av det regniga, gråa, mörka..

Men men, nu är jag strax hemma och ska ut i stallet och försöka fokusera på fördelarna! 🙏
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 294
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp