Reg, regn, regn...

Hos oss torkade det upp lite i början av veckan men sen kom det mer regn sÄ det blev lika blött som innan. Nu kom snön, det hjÀlper ju ingenting i hagar osv eftersom det Àr sÄ blött men lite ljusare blir det vÀl ÀndÄ.
Solen Àr hÀr iaf!
 
HÀr regnade det illa i tvÄ dagar och jag fick flytta upp matningen till torrare mark dÄ leran gÄtt fram till fodringsstÀllena under natten.
Lillemans besvikna min morgonen efter nÀr han inte kommer ihÄg att det flyttat och trodde att han inte fick nÄgon morgonmat var hjÀrtskÀrande. :cry:

Men han hittade snart och blev glad. Jag har ocksÄ fÄtt öka maten, precis som förra Äret nÀr det var runt +2 - +7 grader och mycket regn, trots tjock pÀls och inget frys. SÄ fort det Àr kallare gÄr de upp i vikt. De Àr lite konstiga mina hÀstar.
 
SÄÄÄ trött pÄ detta vÀdret! Regn, regn, regn, och sÄ blir kallt och lite snö som sen blir plusgrader och regn igen. HÀstarna Àr fasen aldrig helt torra! Börjar bli orolig för regnskÄllor sÄ jag (som ytterst sÀllan tÀckar) kommer börja ha tÀcke pÄ alla tre nÀr jag ser att det ska bli hemskt. IkvÀll tÀnkte jag tÀcka alla tre för det ska börja snöa och sen gÄ över i regn hela natten....
 
SÄÄÄ trött pÄ detta vÀdret! Regn, regn, regn, och sÄ blir kallt och lite snö som sen blir plusgrader och regn igen. HÀstarna Àr fasen aldrig helt torra! Börjar bli orolig för regnskÄllor sÄ jag (som ytterst sÀllan tÀckar) kommer börja ha tÀcke pÄ alla tre nÀr jag ser att det ska bli hemskt. IkvÀll tÀnkte jag tÀcka alla tre för det ska börja snöa och sen gÄ över i regn hela natten....

Samma hÀr, ocks orolig för regnskÄllor, dock undrar jag om inte tÀcke för fullpÀlsade faktiskt Àr vÀrre. Fukten nÀrmast huden Àr illa och Àn har fukten inte kommit in i underlÀgsen pÄ mina, men nog Àr de blöta flera dygn i strÀck hÀr med. Trots att de stÄr inne 10-12 timmar.
 
Samma hÀr, ocks orolig för regnskÄllor, dock undrar jag om inte tÀcke för fullpÀlsade faktiskt Àr vÀrre. Fukten nÀrmast huden Àr illa och Àn har fukten inte kommit in i underlÀgsen pÄ mina, men nog Àr de blöta flera dygn i strÀck hÀr med. Trots att de stÄr inne 10-12 timmar.

LÀgger man pÄ tÀcke nÀr dom Àr torra tror jag inte det Àr nÄgon fara. Har inga fodrade tÀcken utan det blir ett skalskydd nÀr det Àr som vÀrst. Vill helst slippa tÀcka en massa.
 
LÀgger man pÄ tÀcke nÀr dom Àr torra tror jag inte det Àr nÄgon fara. Har inga fodrade tÀcken utan det blir ett skalskydd nÀr det Àr som vÀrst. Vill helst slippa tÀcka en massa.

Ah, mina svettas i sina skaltÀcken och luktar svett efter. Det Àr det jag tÀnker Àr vÀrre Àn att fukten kommer utifrÄn och aldrig trÀnger in. Varmt och fuktigt Àr vÀrre och det Àr det jag brottas med, med mina.
 
Ah, mina svettas i sina skaltÀcken och luktar svett efter. Det Àr det jag tÀnker Àr vÀrre Àn att fukten kommer utifrÄn och aldrig trÀnger in. Varmt och fuktigt Àr vÀrre och det Àr det jag brottas med, med mina.

Ja den risken finns ju sÄklart. FÄr se hur det funkar för mina. Jag tÀckar ju som sagt ytterst sÀllan sÄ hur dom blir i skaltÀcken i det hÀr vÀdret vet jag egentligen inte. Shettisen har jag haft i 1,5 Är nu och aldrig haft tÀcke pÄ hittills. Blir premiÀr ikvÀll.
Hoppas fÄ ha dom torra ett par dagar snart sÄ jag kan halvklippa dom ocksÄ. Har inte haft en chans att hinna det Àn.
 
Jag har ocksÄ fÄtt öka maten, precis som förra Äret nÀr det var runt +2 - +7 grader och mycket regn, trots tjock pÀls och inget frys. SÄ fort det Àr kallare gÄr de upp i vikt. De Àr lite konstiga mina hÀstar.

Fast det Àr ju inget konstigt? De gör av med mer energi för att hÄlla vÀrmen i sÄnt vÀder helt enkelt, Àn i kallare torrare vÀder. Det Àr etablerat :)
 
Fast det Àr ju inget konstigt? De gör av med mer energi för att hÄlla vÀrmen i sÄnt vÀder helt enkelt, Àn i kallare torrare vÀder. Det Àr etablerat :)


Det Ă€r ju klart du har rĂ€tt. Dock Ă€r det mĂ„nga som vill fodra upp nĂ€r den ”riktiga” kylan kommer. DĂ„ trivs mina och gĂ„r upp i vikt.
Trots det kan man ju undra dÄ de inte Àr kalla utan svettas men det tar ju energi det ocksÄ, om inte mer Àn vid kyla.
 
Ja den risken finns ju sÄklart. FÄr se hur det funkar för mina. Jag tÀckar ju som sagt ytterst sÀllan sÄ hur dom blir i skaltÀcken i det hÀr vÀdret vet jag egentligen inte. Shettisen har jag haft i 1,5 Är nu och aldrig haft tÀcke pÄ hittills. Blir premiÀr ikvÀll.
Hoppas fÄ ha dom torra ett par dagar snart sÄ jag kan halvklippa dom ocksÄ. Har inte haft en chans att hinna det Àn.

Jag har klippt lufthÄl vid strupen och i ljumskarna pÄ den ena. Trots det gÄr de helt otÀckade vid 12 timmars regn.
Fundera pÄ (och testa) med tÀcke men var kritisk.
 
Jag har klippt lufthÄl vid strupen och i ljumskarna pÄ den ena. Trots det gÄr de helt otÀckade vid 12 timmars regn.
Fundera pÄ (och testa) med tÀcke men var kritisk.

Har alltid mina otÀckade trots halvklippning och skitvÀder pÄ lösdrift men nu har det regnat sÄ himla mycket sÄ dom Àr ju som sagt aldrig torra speciellt lÀnge. Har dÀrför inte kunnat klippa heller. Hoppas fÄ det gjort snart sÄ dom fÄr lite luft i den tjocka pÀlsen.
 
FörtillfÀllet Àr det mer givande att spola av hÀstarna inför ridning Àn att ryckta. Funkar ok trots att det endast Àr kallvatten, sÄ lÀnge jag gör det medhÄrs blir de ÀndÄ inte blöta intill skinnet. Gnuggar de torra dÀr sadeln ska ligga, dÄ jag försöker att bara spola dÀr.
 
Nu börjar Äkrarna se ut som vid vÄrtöandet nÀr det varit extremt mycket snö. Det Àr stora sjöar dÀr det annars Àr torrt.
 
AlltsÄ den blöta delen i vÄr hage ser ut som trÀskmarker i Florida.... :cautious: Mer vatten Àn nÄgot annat. Men det Àr tur att det Àr en liten del. Men kÀnner mig ganska mÀttad pÄ vatten-lera-vatten-fukt-blött-smuts-vatten-lera! KÀnns som man Àr konstant fuktig, blöt och lerig!
 
Om jag kunde skulle jag sÀtta upp ett jÀtteparaply över hagarna sÄ regnet inte kunde ta sig in. Vi har lera överallt och den börjar bli djup. Blir sÄ deprimerad av detta hopplösa regnande, men mest av leran. Att mocka valackhagen Àr som att simma i tröstlösa trÀsket... GE MIG KYLA och snö!!! Eller vÀrme och torka upp. Vilket som funkar, leran knÀcker mig totalt!

Hagarna Àr redan grusade men leran Àter upp gruset fortare Àn vi kan sÀga slurp :-(. Kylan och snön förra veckan var rena himmelriket mot det hÀr.

Idag tÀnkte jag flytta om vita hÀstens hage sÄ hon fÄr liite mindre lera (och lite mindre hage :-( ). Men vad gör man inte... Mattorna jag la in gör iaf lite nytta...
 
Fortsatt regn och plusgrader hÀr de nÀrmaste tvÄ veckorna.
Molnets hage Àr som tur Àr fortfarande bra.
Men han fick en hovböld för nÄgra veckor sedan, inte pga leran dock.
Fick stÄ pÄ box i tvÄ veckor och jag tappade lite sugen. Planen var att vi skulle ridit en pay and jum den hÀr helgen och sen vintervila i fyra veckor. Men eftersom han redan vilat tvÄ veckor fÄr han fortsÀtta vila ett par veckor till.
Det positiva Àr att det bara Àr en vecka kvar tills det vÀnder och blir ljusare igen!
 

Liknande trÄdar

  • LĂ„st
Övr. Barn Jag stjĂ€l ett inlĂ€gg frĂ„n Anna Wahlgrens sida dĂ€r en person berĂ€ttar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 311
Senast: Luff
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp