Bukefalos 28 år!

Registrera föl+ lite annat?

_moa_

Trådstartare
Sitter och funderar på hur jag ska göra med mitt föl.
Han är en shetlandsponny och hingst.

Min fråga är nu om han går att registrera? Varken mamman eller pappan är registrerade. Kan ju vara bra att veta om jag ska behålla honom som hingst eller kastrera senare. (måste ev. kanske byta stall isf)

Sen förstår jag absolut ingenting om pass och chip och allt som det heter..

Ska man chipa hästen före man får pass på den?
Hur ordnar man pass till en registrerad islandshäst och två icke registrerade shettisar?

Jag får väl hoppas att någon vill svara :)
 
Alla hästar SKA registreras så dina kan registreras.Man tar ut en id-kontrollant som även chipmärker, sen får du papper av henne som du skickar in och sen gör dom ett pass som du löser ut.
 
Jaså... Det har jag missat då :o. Men jag kan ju inte registrera dom som shettisar då eller? För ingen kan Väl veta till 100% att dom verkligen ÄR renrasiga shetlandsponnier?
 
Så vitt jag vet, kan du INTE registera dem som shetlandsponnyer eftyersom deras föräldrar ej är reg som shetland. Däremot måste du skaffa pass på dem, (samma sak som reg...) och då hamnar de väl som korsningsponnyer???? eller....

Eftersom varken mamman eller pappan är registerade som kan du INTE få honom godkänd i shetlandsaveln, så hingstfunderingar på den nivån är inte att tänka på.
Dock få han betäcka dina egna ston, om du vill, och om du avelsvärderar honom får han betäcka andras oxå, tror jag ..

Men shettishingstar finna det ju gott om, så jag tycker du ska kastrera honom, om du inte hemskt gärna vill ha en hingst. Fast då skulle du ju köpa en med pepper istället, så du har en chans att få honom godkänd.

Gå in på Jordbruksverkets hemsida, där finns info om pass. Hur det är med chip vet jag inte, men det är väl inte tvunget att chippa eller???
Pass är det lag på att alla hästar ska ha före 1/1 2006
 
Ja okej.

Nej men det var det jag tänkte att man inte kunde reg som shetland.

Jag kommer inte att behålla honom som hingst eftersom jag inte vill avla på icke godkända hästar (han är efter mitt icke ens bedömda sto :o, men hon var dräktig när jag köpte henne). Vilket är synd eftersom han nu är j*vligt snygg, men man vet ju inte hur han ser ut sen. :)

Jag har fått för mig att alla hästar skulle ha pass innan 2005?

Chipa vill jag göra varesig det är tvång eller inte (men har fått för mig att det är tvång där med) eftersom fölis ska på hingst bete i 1-2 år innan jag kastrerar han.
 
Alla hästar ska ha pass innan utgången av 2005 står det på Jordbruksverkets hemsida.

Jag hade oxå fattat det fel först, man ser ju ofta siffran utan att läsa texten. :)
 
Jaha men vad bra! Eller det underlättar ju lite ekonomiskt :)

Jo man gör ju det! Tittar bara på siffror.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 751
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag blir bara tröttare och tröttare. Får mindre och mindre energi. Feber har jag flera dagar i veckan, någon/några timmar åt gången...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 863
Senast: Bri
·
Hundavel & Ras Jag och min man har möjligheten att få en liten fralla om en månad, och vi har lite tankar och funderingar över hur vi ska göra. Mamman...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 263
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp