Regn på ridläger ( BEHÖVER SVAR NU )

Kan förstå TS om det inte känns så lockande, men håller med alla andra: regn dör vi inte av, helt OK att rida i regn också. Viktigt bara att ha ett par ordentliga regnställ - hur bra de än är, så blir det gärna blött i ärmslut och benslut när man varit ute i regnet. Vi hade en tredagars clinic här förra helgen. Årets sämsta väder kom över oss: ihållande "monsunregn" och mullrande åska i stort sett hela tiden. De allra flesta ridpassen kunde genomföras och ryttarna var faktiskt inte särskilt besvikna. Nu var ju alla deltagarna vuxna och då kanske man inte blir besviken på samma sätt, men folk satt till och med som publik i flera timmar trots ihållande regn och åska.
 
Kan förstå TS om det inte känns så lockande, men håller med alla andra: regn dör vi inte av, helt OK att rida i regn också. Viktigt bara att ha ett par ordentliga regnställ - hur bra de än är, så blir det gärna blött i ärmslut och benslut när man varit ute i regnet. Vi hade en tredagars clinic här förra helgen. Årets sämsta väder kom över oss: ihållande "monsunregn" och mullrande åska i stort sett hela tiden. De allra flesta ridpassen kunde genomföras och ryttarna var faktiskt inte särskilt besvikna. Nu var ju alla deltagarna vuxna och då kanske man inte blir besviken på samma sätt, men folk satt till och med som publik i flera timmar trots ihållande regn och åska.
@Matilda_0000 : uppdatera oss när du kommer hem igen och berätta om du överlevde :D
Haha! Det ska jag :D
 
Äsch, du överlever att få några droppar vatten i ansiktet ;)

När jag var på ridläger (tre år i rad, på samma ställe) fanns det ett stort, fint ridhus. Men flera grupper hade ju lektion samtidigt = alla fick rida i ridhuset under lägret, men inte under samma pass = fortfarande risk att få rida ute trots regn.
Min mor (som betalade) hade för övrigt aldrig låtit mig stanna hemma bara för att SMHI påstår att det ska regna - hon hade köpt mig ett regnställ och packat in mig i bilen :devil:. Dels är det inte alltid de har rätt (säger de själva också) när det gäller prognoser för en liten tid framåt, dels hade mor inte fått tillbaka avgiften för lägret om jag hoppat av för en sån sak.
 
Äsch, du överlever att få några droppar vatten i ansiktet ;)

När jag var på ridläger (tre år i rad, på samma ställe) fanns det ett stort, fint ridhus. Men flera grupper hade ju lektion samtidigt = alla fick rida i ridhuset under lägret, men inte under samma pass = fortfarande risk att få rida ute trots regn.
Min mor (som betalade) hade för övrigt aldrig låtit mig stanna hemma bara för att SMHI påstår att det ska regna - hon hade köpt mig ett regnställ och packat in mig i bilen :devil:. Dels är det inte alltid de har rätt (säger de själva också) när det gäller prognoser för en liten tid framåt, dels hade mor inte fått tillbaka avgiften för lägret om jag hoppat av för en sån sak.
Okej ! Var orolig för att man inte galoppera, trava och hoppa på uteritter och i paddocken för att det har regnat så mycket. Det skulle verkligen regna HELA veckan. Kanske någon timme uppehåll på dagen om SMHI har rätt.
 
Okej ! Var orolig för att man inte galoppera, trava och hoppa på uteritter och i paddocken för att det har regnat så mycket. Det skulle verkligen regna HELA veckan. Kanske någon timme uppehåll på dagen om SMHI har rätt.

Underlaget på uteritter blir ju bara bra om det regnar, mjukt och fint och inte sådär torrt och hårt som det har blivit nu under värmen. Hur menade du med att det inte skulle gå att trava och galoppera i regnet?

Någon annan hade skrivit att om det inte går att rida i regn - hur gör då alla hästfolk som inte har ridhus? ;)

Och tänk så här också: visst är det hemskt att rida när det är gassande värme och äckliga insekter precis överallt som driver hästarna galna? Hellre rida i regn på en nöjd häst som inte plågas av bromsar utan kan få vila lite från det.
 
Underlaget på uteritter blir ju bara bra om det regnar, mjukt och fint och inte sådär torrt och hårt som det har blivit nu under värmen. Hur menade du med att det inte skulle gå att trava och galoppera i regnet?

Någon annan hade skrivit att om det inte går att rida i regn - hur gör då alla hästfolk som inte har ridhus? ;)

Och tänk så här också: visst är det hemskt att rida när det är gassande värme och äckliga insekter precis överallt som driver hästarna galna? Hellre rida i regn på en nöjd häst som inte plågas av bromsar utan kan få vila lite från det.
Ja, tänkte att det blev halt och "vattenpölar" i paddocken.! :D
 
Hej!

Jag säger som nån annan skev tidigare, det dräller av folk som aldrig har ridhus och ändå håller igång hästarna året om. Jag är en av dom och än så länge har jag bara skippat ridning när det är minus 25 grader eller ihållande närliggande åska. Man får anpassa kläderna efter vädret.

Har varit på 2 ridläger som hade ridhus annars har det bara varit ridbana. Minns speciellt ett ridläger i England, där var jag genomvår varje dag, antingen pga värmen och svetten eller beroende på regnet som öste ner. Lika glad för det var jag. Vi hopptävlade i regn (2 timmars ridning till tävlingsplatsen), vi red ut i regn och vi jobbade på ridbanan i regn. Det funkar helt utan problem.

Vattenpölar är ett utmärkt sätt att öva rida i vatten, eller som min förra häst gjorde och hoppa över dom :-).

Åk du, du kommer ha jätteskoj!

/Lavinia, missade årets lägerhelg, får hoppas det blir nåt nästa år...
 
Jag tror ni får hur kul som helst, regn eller ej :D

Min dotter och vår ponny var iväg på ridläger en vecka när det var outhärdligt hett hela tiden. Det var jobbigt både för barn och hästar. Det är bättre med regn tror jag ( och med tanke på hur ofta de lovat regn här och hur lite det kommit så tror jag nog att ni hinner med mycket mys och kul grejer utan regn :) )

Ha så kul!
 
Utvärdering av hopp - ridlägret 8 dagar.

Det har varit en super rolig vecka! Vi red endast i regn 3 ggr.
Vi kunde inte hoppa så mycket som vi ville eftersom att dom inte ville riskera att hästarna skulle skada sig när det blir lite som banan skals effekt när det är blöt sand och hårt under när man kommer i svängarna.
Men vi har inte hoppat över någon lektion för att det regnat! :) Det var bara lite ute lekar och grillning som vi fick skippa.
På avslutningen var det super blött så vi kunde inte ha hoppning då, så vi fick rida LITE dressyr i skritt och trav. Det var nog det tråkigaste på veckan.

Det finns mycket att skriva om saker vi har gjort men jag är för lat för att skriva det :(

:D
 
Utvärdering av hopp - ridlägret 8 dagar.

Det har varit en super rolig vecka! Vi red endast i regn 3 ggr.
Vi kunde inte hoppa så mycket som vi ville eftersom att dom inte ville riskera att hästarna skulle skada sig när det blir lite som banan skals effekt när det är blöt sand och hårt under när man kommer i svängarna.
Men vi har inte hoppat över någon lektion för att det regnat! :) Det var bara lite ute lekar och grillning som vi fick skippa.
På avslutningen var det super blött så vi kunde inte ha hoppning då, så vi fick rida LITE dressyr i skritt och trav. Det var nog det tråkigaste på veckan.

Det finns mycket att skriva om saker vi har gjort men jag är för lat för att skriva det :(

:D
Bra att det blev roligt ändå! Men de måste ha haft en dålig ridbana. Det ska normalt gå att hoppa även om det är blött. Har varit med om tävlingar där det är "vattengravar" både före-under och efter vart och vartannat hinder. (Det är då man kan märka vilka hästar som är vana vid att bara ridas inomhus ;))
 
Hej!
Jag ska på ridläger i morgon, 8 dagar, i Tanum och jag såg att det ska regna VARJE dag. Så fruktansvärt tråkigt när man har sett fram emot ett ridläger i nästan ett halv år.
Vi betalar över 5000 kr för hela lägret, jag kommer inte ihåg exakt. Jag ser inte alls någon glädje i att rida i regn. Det finns inget ridhus att rida i så man måste rida utomhus. Det var också planerat massor med bad med både hästar och utan. Så att bada är ju inte häller det roligaste i regn och åska. Dom flesta hästar är väll rädda för åska, så då får man väll antagligen skippa ridning då.
Tror ni att man kan lite på väder prognosen då? Det står ju samma på alla jag tittat på.
Är det värt att betala så "mycket" för ett ridläger med nästan bara regn?
Vad gör man när det regnar hela dagar på ridläger.

Det är det sista ridlägret på det här stället och skolan börjar snart så det går inte att byta läger.
Jag är super ledsen och jag har inte speciellt stöttande positiva föräldrar.
Ska jag hoppa över ridlägret?
Hjälp! :cry: :cry: :cry: :banghead:

Det beror ju på hur mycket det regnar. Lite regn har ingen dött av även om det ju såklart är roligare att rida i bättre väder.

Sen tycker jag inte att du får glömma att det finns massor av andra aktiviteter och umgänge som tillkommer på ett ridläger så jag ser ingen mening med att inte åka och speciellt om du eller dina föräldrar betalt för medverkan.

Alla hästar är inte alls rädda för åska.

Om det nu är så att lägret blir ogenomförbart brukar man få tillbaka pengarna, men det är om arrangören ställer in, inte att du som person anser att det är ovärt pga regn.

Ändring: Såg just att du vart på lägret ändå, sedär! :) Det var nog helt klart bättre att åka dit ändå. Den som det är mest synd om är nog instruktörerna om de måste stå stilla länge på backen i regn snarare än för er som är i rörelse hela tiden
 
Bra att det blev roligt ändå! Men de måste ha haft en dålig ridbana. Det ska normalt gå att hoppa även om det är blött. Har varit med om tävlingar där det är "vattengravar" både före-under och efter vart och vartannat hinder. (Det är då man kan märka vilka hästar som är vana vid att bara ridas inomhus ;))
Det regnade ju skurar varje dag och gjorde att det blev ett hårt underlag med lös "ler-sand" uppe på. Det var också STORA vatten pölar och väldigt mycket vatten i spåret. Det svåra var nog inte att hoppa det var nog när man kom i svängarna. Vi hoppade nästan ingen bana utan bara enstaka hinder. :)
 
Det regnade ju skurar varje dag och gjorde att det blev ett hårt underlag med lös "ler-sand" uppe på. Det var också STORA vatten pölar och väldigt mycket vatten i spåret. Det svåra var nog inte att hoppa det var nog när man kom i svängarna. Vi hoppade nästan ingen bana utan bara enstaka hinder. :)

Dvs det låter som att ridbanan inte var i så bra skick/ordentligt gjord. Så ska det inte bli även om det regnar till och från i flera dagar. Jo, det är normalt i svängarna som det kan bli problem med att det blir halt eller att det "släpper", men det ska det inte behöva bli. Skönt ändå att instruktörerna tog det säkert. Men tråkigt för er som valt ett hoppläger, då hade i alla fall jag förväntat mig att arrangören har en anläggning som kan genomföra lägret enligt programmet oavsett väder.

Tvärtemot vad vi som svarade innan tyckte så visade det sig att din fråga hade relevans. ;) Åtminstone jag tänkte inte så långt som att man ordnar ett (hopp)läger utan en anläggning som håller måttet...
 
Dvs det låter som att ridbanan inte var i så bra skick/ordentligt gjord. Så ska det inte bli även om det regnar till och från i flera dagar. Jo, det är normalt i svängarna som det kan bli problem med att det blir halt eller att det "släpper", men det ska det inte behöva bli. Skönt ändå att instruktörerna tog det säkert. Men tråkigt för er som valt ett hoppläger, då hade i alla fall jag förväntat mig att arrangören har en anläggning som kan genomföra lägret enligt programmet oavsett väder.

Tvärtemot vad vi som svarade innan tyckte så visade det sig att din fråga hade relevans. ;) Åtminstone jag tänkte inte så långt som att man ordnar ett (hopp)läger utan en anläggning som håller måttet...
Ja, glömde att skriva att det var ett hoppläger. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 085
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 009
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik För snart 4 år sedan (3år 8mån) så flyttade jag akut från en familj där jag varit inneboende på grund av att jag blivit misshandlad av...
2
Svar
23
· Visningar
4 265
Senast: moiran
·
Hästmänniskan Snälla buke, tala förstånd med mig... Jag har träffat hästen med stort H :love: Jag är i Tyskland där jag jobbar som hästskötare på...
Svar
4
· Visningar
1 868
Senast: ASKAPLASKA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp