Bukefalos 28 år!

Hjälp mig att ta mig samman

Zanuzzi

Trådstartare
Snälla buke, tala förstånd med mig...

Jag har träffat hästen med stort H :love: Jag är i Tyskland där jag jobbar som hästskötare på en gård som bland annat bedriver uppfödning. Chefen har bestämt sig för att sluta avla på ett av avelsstoen eftersom hon inte ger tillräckligt fina avkommor, och pga av detta flyttades hon till stallet där jag jobbar. Jag fick i uppgift att longera henne och förbereda henne för ridning (hon är riden några månader som treåring, men efter det har hon bara gått som avelssto i flera år). Det sa klick så fort jag började jobba med henne :love: Igår red jag henne för första gången, och efter det är jag som besatt :love: Hon är så fruktansvärt fin; ett under av skönhet och känslighet och arbetsvilja :love:

MEN hon finns här i Tyskland. Om några månader ska jag åka hem, och kan inte ta henne med mig, av flera orsaker:
- Jag har inte pratat med ägaren, så jag vet inte om hon är villig att sälja.
- Jag har ingen stabilitet i livet (jag ska plugga när jag kommer hem, men jag vet inte var jag ska bo + att jag bara ska plugga en termin och efter det vet jag inte alls vad jag ska göra) och kan pga det inte ta på mig ansvaret för en häst. Hur ska jag kunna göra det när jag knappt kan ta hand om mig själv?
- Jag har inte ekonomin då jag under de närmaste åren inte har en aning om vad jag ska göra, och därmed inte kan säga något om min inkomst.
- Jag är inte säker på att jag har kunskapen. Jag har ridit på ridskola hela livet, haft medryttarhästar, varit på massor med ridläger och nu är jag här, men jag har aldrig haft huvudansvaret för en häst. Jag vet inget om att räkna ut foderstater, försäkringar, prova ut utrustning och allt annat som ingår när man har hela ansvaret. Dessutom är jag inte säker på att jag kan uppmärksamma sjukdoms- och skadetendenser tidigt nog. Tex kan jag ha jättesvårt att upptäcka små hältor, och det borde man väl ändå kunna se om man ska ha egen häst?
- Avslutningsvis är den här hästen inte riktigt vad jag har tänkt mig när jag har målat upp bilden av min framtida egna häst. Den hästen har jag utan problem kunnat hantera i alla situationer, den är lugn och stabil, absolut inte tittig och överlag lätt att ha att göra med. Min nya kärlek är visserligen aldrig dum, men ibland kan hon hetsa upp sig väldigt och börja resa sig och vilja dra iväg. I ridningen är hon som en gåva sänd från ovan, men jag tror att jag skulle behöva mycket hjälp för att öva upp min egen känslighet så att den matchar hennes om jag skulle rida henne regelbundet. Hon är åt det tittiga hållet också och har överlag mer nerv och power än vad jag har tänkt mig. Jag är med andra ord inte alls säker på att hon egentligen är en häst som passar mig.

Trots allt detta är hon ju så sanslöst fin :love: Jag kan inte släppa känslan av sitta på henne, en dröm som gick i uppfyllelse. Det var en så otrolig känsla, nästan som att rida igen för första gången, så annorlunda är hon mot hästarna jag brukar rida :love:

Och jag drömmer naturligtvis om att ta henne med mig när jag åker hem, och så lever vi lyckliga i alla våra dagar :grin: Det är en vacker dröm, men jag har blivit besatt av den drömmen och kan inte tänka på något annat. Men som det står ovan, så går det inte. Så snälla, hjälp mig. Få mig att ta mig samman och sluta drömma och vakna upp till verkligheten; en verklighet där jag med största sannolikhet aldrig kommer äga en häst som denna :cry:
 
Sv: Hjälp mig att ta mig samman

Kan du inte kolla om du får komma tillbaka efter du pluggat klart? Eller är det helt uteslutet?

Det är ju ingen garanti på att hästen finns kvar då, men det kan vara värt att kolla :)

Du säger att det är din drömhäst i dagsläget, men inte din framtida?
kanske ska du backa av och vänta på att den hästen du verkligen vill ha finns i din ägo i framtiden istället för att skaffa en häst som KANSKE inte passar dig om x antal månader när du inser att ni kanske inte funkade ihop trots allt?
 
Sv: Hjälp mig att ta mig samman

Eftersom du vill ha kloka råd som hjälper dig att avstå din drömhäst ska jag vara tyst..


... eller nej. Det kan jag inte. Har man hittat hästen med stort H så löser det sig - om man är beredd på att prioritera bort andra saker.

Har själv varit både arbetslös med häst, och nu pluggar jag med häst. Det går, men fan ska veta att det är jobbigt. Jag äger i dagsläget hästen med stort H, och för honom är det värt det. Allt krångel att få det att gå runt är värt det, just för att han är han.

Du ska studera en termin, då är inkomst för en termin avklarad. Under terminen söker du antingen jobb eller nya kurser.

Det är ingen omöjlighet att ha häst med en studentbudget, sök på trådar så ser du. Men det brukar innebära uppoffringar, bortprioriteringar och en jädra vilja. För mig är det värt det, du får fråga dig själv om det är det.
 
Sv: Hjälp mig att ta mig samman

En häst kan ge stabilitet i tillvaron, men den kan också suga all ork ur en och sluka alla ens pengar. Man får helt enkelt bestämma sig om man tycker att det är värt det.

Drömhästen ser oftast inte ut som man tänkt sig. Träffade själv drömhästen för 13 år sen och köpte henne för nio år sen. Förutom kön och ras stämde inte resten. Det har varit tufft ibland, men jag har aldrig ångrat mig och jag blir fortfarande glad av att få umgås med henne:love:
 
Sv: Hjälp mig att ta mig samman

Vad det gäller dina kunskaper tycker jag absolut inte du behöver oroa dig. Hela världen vimlar av folk som vet allt om hästar och mer än gärna talar om för dig hur du ska sköta din häst på bästa sätt.
Annars kan man ju faktiskt ta reda på fakta genom att tala med en sadelutprovare, veterinär osv när frågan kommer upp. Man blir aldrig fullärd i vilket fall!
Däremot verkar dina ekonomiska förutsättningar inte de bästa. Hästar kostar MYCKET pengar, även de bra dagarna. De dåliga dagarna när utrustningen inte passar eller går sönder och när HÄSTEN går sönder så kostar den ännu mer.
Tänk på det så kanske det hjälper det värsta skaffahästsuget. Eller inte;)
Jag hade riktigt dåliga förutsättningar när jag köpte min första häst men har aldrig ångrat de prioriteringar jag fått göra för henne. En vacker dag ordnar ekonomin oftast upp sig men det kan vara otroligt tufft när det strular och man lånat ihop pengar till mat av hela släkten för att hästen behövdes skos...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 287
Senast: tuaphua
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 121
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 816
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp