Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur bra är dessa? Jag läste någonstans att de är kylande då det inte finns något foder mellan häst och blött täcke. Det verkar ju logiskt iofs då det inte blir nåt isolerande mellan häst och det kylande...

Men ni som har regnätcke denna tid på året då det inte är jättevarmt och inte heller kallt, vad har ni för fyllning? Jag har ett fleecefodrat som jag använder vintertid när hästen har päls under eller vår/höst vid ruggigt väder. Det tycker jag är för varmt för denna årstid. Sedan har jag ett 0g som jag mest haft som "vindjacka" över ett tunt stalltäcke. Idag hade hon enbart detta ute i regnet och jag insåg vid intaget att det gått igenom på baken och där var hon fuktig.

Funderar nu på att köpa ett nytt regntäcke och undrar vad man ska satsa på. Blir det för varmt att köpa ett 100g? Och blir det verkningslöst med ett 0g om man ändå måste ha täcke under för att det inte ska bli kylande?

Jag har sneglat på HW och sett att Amigo finns i 100g. Men hörde någonstans att Bucas finns i 50g. Kan det vara nåt alternativ?
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag tyckte Bucas 50 gram var ett helt perfekt täcke just för när det inte är jättevarmt ute. Dock hade jag otur och det jag köpte läckte som ett såll vid första riktiga heldagsregnet. :(
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag använder ofodrade regntäcken så här års, det är ca 7-15 grader där jag bor. De skyddar mot kalla vindar (hästen står i oskyddad hage på en slätt) och om det bara regnar måttligt blir inte utsidan av täcket så blöt att hästen blir kall, det hinner rinna av. Så jag tycker att de funkar bra om det är 10-15 grader.

Om det ska regna mycket får min ha kvar stalltäcket under regntäcket, han har ett fleece kalla nätter och ett våfflat täcke annars.

Varmare dagar med regnrisk har han ett Bucas Sun Shower, det är ljust och ska vara lite värmereflekterande. Det har nätfoder som håller ut tygel lite från hästen.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag tycker att det är knepigt med täcken såhär års. Här ligger temperaturen på över 10+ så gott som dagligen, somliga dagar mer, för närvarande.
Min fjordvalack (klippt) har Bucas Irish Turnout 50g och Amigo Hero 200g. Vintern har varit förhållandevis mild här - riktigt smällkallt var det bara ett par veckor. Hästen har varit lagom varm under sitt 50g för det mesta; 200g-täcket hade han bara när det var riktigt kallt (hade han det annars, blev han väldigt varm under). Jag provade att ha 50g ute vid regn nu, tänkte att det borde vara lagom, men han blir rätt varm under..
Min häst verka alltså inte vilja ha täcken alls såhär års, så han får gå otäckad. Jag ska inhandla ett ofodrat regntäcke att ha om det skulle hällregna (t.ex. dagen innan tävling). Jag har ett tunt svettäcke (inte riktigt nät, men..typ. "Randigt" med helt tyg och små små hål. Det tänkte jag prova att ha emellan.

Jag skulle nog inte lägga på ett varmare täcke än 50g med de temperaturer som är nu. På lappen som följde med mitt 50g-täcke, rekommenderas det när det är +15 - -5 (har jag för mig, har den inte framför mig).
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Min går utan täcke o har gjort det en månad nu, han tål lite regn.
Har haft 200g täcke under vintern o 0g regntäcke när det blev plusgrader.
Det överdrivs ngt enormt med alla täcken.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Min går utan täcke o har gjort det en månad nu, han tål lite regn.
Har haft 200g täcke under vintern o 0g regntäcke när det blev plusgrader.
Det överdrivs ngt enormt med alla täcken.

Skriver under på detta.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har ett 50 gr Buccas nu. Hästen står i sjukhage annars skulle hon nog få gå naken. Tunt täcke inne på natten mest pga alla mygg.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Min har inte haft täcke på en månad nu. Försöker inte hålla på för mycket med täcken, de har ju trots allt päls och är varmblodiga djur som kan reglera sin kroppstemperatur.

Men man får väl kanske se lite till indivden också.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

I vanliga fall skulle min gå naken nu men iom regnskållor i vintras var jag tvungen att klippa henne över rygg och kors och hon har inte satt så mycket sommarpäls där än så vid ihållande regn får hon ha ofodrat, funkar bra iom att hon inte är frusen av sig och jag har inte märkt att de skulle vara kylande när det är så pass varmt som det ändå är nu.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har ett Bucas 50g täcke som har använts flitigt. Han har fått det på morgonen och sedan har jag åkt ut på lunchen och plockat av det om jag tyckte det blev för varmt.
Idag är det 18 grader och förväntas börja regna. Då har han ett ofodrat regntäcke på sig. Hade det inte förväntats börja regna hade han ju självklart fått gå naken.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Men man får väl kanske se lite till indivden också.

Precis. Min är en sån där som huttrar när det regnar på sommaren, och spänner sig så att han blir stel i ryggen om han blir kall. Så vi undviker helst snåla vindar och kallt vatten.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har bucas med 50gr. Starkare yttertyg än amigos ofodrade och jag tycker är super!
Inte för varmt men ordentligt regntätt och ger inte den där kalla effekten som ofodrade kan ge. Min häst stormtrivs i det :)
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har ett Bucas 50g täcke som har använts flitigt. Han har fått det på morgonen och sedan har jag åkt ut på lunchen och plockat av det om jag tyckte det blev för varmt.
Idag är det 18 grader och förväntas börja regna. Då har han ett ofodrat regntäcke på sig. Hade det inte förväntats börja regna hade han ju självklart fått gå naken.

Om det är 18+ tål de väl lite regn???
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

*kl

Tack för alla svar :)

Jag har inte täcke på min häst om det bara ska komma en regnskur eller vara duggregn. Inte när det är såhär varmt (10 grader och varmare). Däremot vill jag ha ett täcke som jag kan ha vid ihållande regn sommartid om jag vet med mig att jag ska rida och inte vill ha en dyngsur häst. Täcket ska även fungera som vår och hösttäcke, ev med tunnare stalltäcke under då.

Hagen är helt oskyddad både vad gäller vind och regndämpande träd så dom kan inte någonstans gå undan. Därav att jag vill kunna klä på min häst. Jag har inte täcken i onödan, jag klär av min häst efter halva dagen om jag har möjlighet, annars får hon hellre gå utan och riskera att vara kall någon timme än att vara för varm större delen av dagen.

Ni som har Bucas 50g: Hur är passformen på dessa? Är det en eller flera modeller som har 50g foder som val?
Finns det någon hemsida där man kan läsa om dessa på svenska? Jag googlade men hittade bara på engelska...
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Det är bara en modell som jag förstått som har 50gr.
Irish turn out. finns på flera nätshoppar om du googlar, där står en del info.

jag tycker passformen är kalas!

Kanske ska tillägga att jag har ett fullblod med nada päls och känslig rygg. Självklart går hon naken vid fint väder nu.
Men när det väl regnar är 50gram fodret kalas!
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Lutar mot att det blir ett sådant. Frågan är om man ska köpa High Neck eller vanlig? Vad har du? Är det nylonfoder i som inte skaver?
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har det vanliga, det med halvhals fanns inte i min butik.
Det är blankt och skavfritt foder!
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har också vanliga. :) Tycker passformen är jättebra jag med. Men jag har ett fullblod som är rätt stor i typen. Det täcket är nog det jag i särklass använder mest tror jag, så jag är supernöjd.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag tycker att ofodrade regntäcken är de bästa. Då tynger de inte ner hästens päls så mycket. Det är ju oftast vätan man vill skydda hästen från och är de torra så fryser de ytterst sällan. Om man har klippt häst behöver man ju isolera så att hästen håller värmen också, men med pälsen kvar behövs ju inte det. Jag lägger på regntäcket om det regnar på morgonen och jag ska rida på förmiddagen. Jag vill kunna sadla en torr häst. Det som används då är ett Himalaya från Börjes. Väldigt nöjd med det.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Håller med dig!

Ofodrade använder min massor hösten och en bra bit in på vintern. Sedan blir det 100 g. På vårkanten kommer ofta värmen så fort så då åker täcket av snabbare men regnruskiga dagar eller mycket blåst och ostadigt är det ofodrade perfekt hela våren/sommaren.

Upplever inte alls att det kyler, det är ju inga moderna täcken som ligger som klistrade på hästen. Okej om det vräker ner större delen av dagen men vanligt regn/växlande funkar det prima tycker jag.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Letar efter ett tunt regntäcke som inte läcker, inte skaver och är ganska slitstarkt. Finns här någon som har erfarenhet av dessa...
Svar
11
· Visningar
1 105
Senast: caballus
·
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
2 894
Senast: Gabriol
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp