Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag har också det med vanlig hals (dvs ingen hals :p). Min fjordvalack är inte grov i typen, men heller inte så "nätt". Upplever passformen som bra; vid ihållande ösregn kan det läcka in lite vid halsen, men inga mängder.
Jag har haft samma täcke, fast 200g elr 300g, till min förra häst: vbl.travare av nätt och ädel modell, inte mycket till bogar. Täcket låg kanon på henne också. Hon fick bogskav av alla sina täcken (förr eller senare), utom detta.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

kl

Jag har nästan bara ofodrade regntäcken. Ett enda med fleecefoder som anvnds under tidig vår och sen höst på "fryslorten".
Mina går iofs bara med täcke på om det verkligen spöregnar eller om det är storm. Hästar tål regn, deras päls är så finurligt konstruerad att den håller väta ute och värme inne. Att ett ofodrat täcke skulle kyla ner hästen har jag aldrig ens tänkt på? Vattnet rinner ju av täcket? (Man måste ju givetvis se till att impregneringen är intakt)
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Vid den här tiden använder jag i princip bara ofodrade regntäcken (eller inget täcke alls). Jag undviker ofodrade när det är runt nollgradigt, då tycker jag att de kan verka kylande och använder hellre ett tunt fodrat även på den hästen som går otäckad i princip hela vintern. Men nu när det är runt 10 grader funkar ofodrade utmärkt som skydd mot regn och vind.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

*Kl*
Jag har en Weatherbeeta Landa Lite som är helt ofodrat, toppen under dessa dagar då det varit spöregn hela dagen men lite för varmt för hennes vanliga fodrade täcken. Jag tycker att det är ett jättebra täcke, regnet bara rinner av, ingen fukt går igenom o gör hästen kall.

Weatherbeeta blir jag alltmer förtjust i som märke faktiskt, tkr de är jätte välgjorda utan att vara det dyraste.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Hästen har ju egen päls som reser sig om det blir kallt eller varmt och det är ganska bra isolering ;) Sålänge man har ett täcke som är tätt så blir ju hästen inte kall.

Bustino har annars jättebra täcken, täta som attans och finns i ofodrade, 40g & 70g osv. Ganska ovanliga dock, man får googla lite!

Jag tycker inte riktigt om fleecefodrade regntäcken, tycker att de blir äckliga fort så på stora hästen kör jag med fleecetäcke under regntäcket om det är "kallt regn" annars har han helt ofodrat :)
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

*kl

Någon som vet något om skillnaderna på 135 cm och 140 cm i Bucas? Jag har provat ett 135 cm i Irish stable som ser bra ut men frågan är hur stor skillnad det är till 140? Kanske man ska ha 140 cm om man vill ha täcke under?
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Det gäller ju att hästen har ordentlig päls då..
Mitt fullblod är snudd på kalt på sommaren, det finns inte tillräckligt med päls för att resa och värma helt enkelt. Lägger jag ett ofodrat så tar det förvisso bort det blöta men regnet gör täcket kallt = ryggen blir kall när det inte finns något foder emellan.
 
Sv: Regntäcke med 0g foder/Tunna regntäcken

Jag tycker "ofodrade" dvs med tunnt nylonfoder är bra. De väger lite och hästen har ju päls som blir som en liten luftspalt och inbyggd fodring. Jag upplever inte att mina blir nedkylda om de har såna täcken. Den här årstiden är det väl regn och blåst man vill skydda mot om man täckar.
Andra årstider har jag fodrade. Men inte nu.

Våra hagar ligger väldigt öppet och kan ibland bli väldigt blåsiga. Ösregnar det dessutom vill jag inte ha min 29-åring otäckad. Han är klippt iom att han får för tjock päls nu med åldern och svettas av att stå i stallet. Så han får täcke de dagar det öser. Små skurar får han klara utan.

Min lillskit går i mer skyddad hage. Han går på ösdrift och får vara naken året om.
Man får se till individen huruvida de behöver täckas eller ej och till hur miljön ser ut.
Vind komb med väta kan bli riktigt ruggigt. Och jag vill inte ha en spänd häst som jag sen ska be arbeta lösgjort. Det är att ge dem dåliga förutsättningar.

Däremot behöver man inte täcka i onödan. Och ju lättare täcke desto bättre. Dels för att pälsen kan behållas fluffig. Men också för att det är mindre risk för tryck på muskulatur. Det behövs inget foder nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Letar efter ett tunt regntäcke som inte läcker, inte skaver och är ganska slitstarkt. Finns här någon som har erfarenhet av dessa...
Svar
11
· Visningar
1 105
Senast: caballus
·
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
2 894
Senast: Gabriol
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 402
Senast: Camigween
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp