Bukefalos 28 år!

Rehabilitera äldre häst?...

vinkelina

Trådstartare
Står ju som sagt med häst där senskada misstänks. Domen kommer på måndag då vi skall in och ultraljuda. Är dock inställd på minst 6 månader med promenader.

Får nu höra från flera håll att jag kanske borde ge upp och låta henne somna in i stället. Hon är 22 år.

Själv känner jag att jag vill ge det någon månad i alla fall. Hon är rätt nöjd just nu med att mysa och bara vara. För mig är det hel okej om hon i framtiden bara håller för lätt arbete och körning alt blir hagprydnad förutsatt att hon inte har ont

Hur skulle ni göra?
 
"Någon månad" lär inte göra nån större skillnad när det gäller senskada, utan jag skulle säga några månader innan hästen blir ohalt och ytterligare några månader på det innan man kan börja belasta uppsuttet, ett halvår-år innan man kan se om skadan håller för belastning etc.

På en så gammal häst med dåligt läkekött är det ju smidigast att avliva, då prognosen att få upp hästen i tidigare kondition är så liten. Men har man en vän och vill ge den ett år att försöka läka ut och orken att hålla konvalescent om veterinären ser en någorlunda gynnsam prognos så är det ju suveränt. I slutändan är det din veterinär på plats som ser skadan, och du, som måste få avgöra medan buke spekulerar .
 
"Någon månad" lär inte göra nån större skillnad när det gäller senskada, utan jag skulle säga några månader innan hästen blir ohalt och ytterligare några månader på det innan man kan börja belasta uppsuttet, ett halvår-år innan man kan se om skadan håller för belastning etc.

På en så gammal häst med dåligt läkekött är det ju smidigast att avliva, då prognosen att få upp hästen i tidigare kondition är så liten. Men har man en vän och vill ge den ett år att försöka läka ut och orken att hålla konvalescent om veterinären ser en någorlunda gynnsam prognos så är det ju suveränt. I slutändan är det din veterinär på plats som ser skadan, och du, som måste få avgöra medan buke spekulerar .

I första hand måste man ju se om de klarar rehabilitering och om det finns någon chans. Lite knepigt dock med en vet som "bjuder ut" avlivning för mindre.

Om hästen är glad och lugn. Är de då värt ett försök? En bekant kämpa två år, men de blev bra tillslut
 
Jag hade börjat med kalla fakta. Och tar hästen det bra att ha boxvila så långa tider som krävs, hade jag nog gett det ett första försök. Om det inte blivit bättre vid första åb, hade jag nog dock funderat på om jag skulle fortsätta
 
Jag provade i vintras med min 26-åring. Han tog konvalescensen mycket bättre än jag trodde, men efter två månader gav jag upp då senan var så ful på det andra ultraljudet. :cry: Det var inte rätt mot honom att försöka längre, han var visserligen inte direkt halt men han var inte den sortens häst som hade klarat en pensionering heller. Dessutom så var senan så ful att veterinären inte trodde att den skulle hålla om han sprang eller hoppade runt lite och att aldrig mer få gå med sina polare och leka var inte ett alternativ för oss.

Se vad ultraljudet säger innan du bestämmer dig helt och hållet. Inte förrän då kan du med säkerhet veta om det är värt att rehabilitera eller inte.
 
Jag provade i vintras med min 26-åring. Han tog konvalescensen mycket bättre än jag trodde, men efter två månader gav jag upp då senan var så ful på det andra ultraljudet. :cry: Det var inte rätt mot honom att försöka längre, han var visserligen inte direkt halt men han var inte den sortens häst som hade klarat en pensionering heller. Dessutom så var senan så ful att veterinären inte trodde att den skulle hålla om han sprang eller hoppade runt lite och att aldrig mer få gå med sina polare och leka var inte ett alternativ för oss.

Se vad ultraljudet säger innan du bestämmer dig helt och hållet. Inte förrän då kan du med säkerhet veta om det är värt att rehabilitera eller inte.


Ännu mera ledsen nu. Var ute och åt gräs för hand så länge boxen städades. Hon blev skrämd och halkade till på det daggvåta gräset. La all vikt på det skadade benet som svällde upp totalt (hade äntligen börjat gå ner och hältan minskat)

Nu mer eller mindre trebent. Står på box medmaxdos metacam. Kyler allt vad det går.
 
Det går men cirkulationen i benen är dålig, därför går läkningen så sakta. Värre om hästen är äldre.

Min häst fick en gaffelbandsskada i samma ålder, han blev helt bra (var redan promenadhäst mtp åldern). Stod i boxhage av rejäla stolp och plank på dagtid, att stå inspärrad i ett stall i ett halvår anser jag inte vara humant oavsett ålder, om man inte har ett öppningsbart fönster så hästen kan titta ut och få frisk luft och solsken på sig.

Han blev som sagt bra men han fick frekventa akupunktur och laserbehandlingar. Tror inte han hade blivit bra utan det. Masserade även benen med arnika varje dag och han hade alltid lindor med tjocka paddar under. Första veckan var han "gipsad" av veterinären.

Hoppas det går bra med din häst, om jag vore du så skulle jag ringa ut veterinären igen så han kan göra ett nytt ultraljud.
 
Det är inte gjort. Ska göras på måndag. Står i första inlägget.
Precis. Vet bedömde utgående från min beskrivning att området var för svullet. Inget skulle synas i alla fall utan bättre att vänta tills de lagt sig. Dock finns alla täcken på senskada
 
Står ju som sagt med häst där senskada misstänks. Domen kommer på måndag då vi skall in och ultraljuda. Är dock inställd på minst 6 månader med promenader.
Är skadan såpass att den är halt och såpass svullet så tar det nog längre tid läkningsmässigt än 6 månader. Min häst fick en pytteskada på senan som knappt syntes på UL och han var inte halt eller svullen mer än dom första dagarna, den skadan tog 6 månader innan den var helt läkt.

Däremot så gick ju han pga att han inte var halt i stor hage med kompisar och promenerades en timma per dag under hela konvalecenten. Detta gör ju att senskador tar visserligen lång tid men och andra sidan kan oftast hästen om den bara blir hältfri gå ut i hagen och ändå aktiveras en del.

Jag hade nog i ditt fall avvaktat och sett hur senan ser ut efter andra UL:et, det bör gå framåt i läkningen även om det går väldigt långsamt. Och sålänge hästen är vid gott mod så hade jag definitivt försökt.
 
Okej så hästen har inte ens undersökts av veterinär än? Utan preliminär diagnos har ställts via telefon?
Då är det ju inte säkert den har en senskada, svullen och halt kan vara vad som helst, mer eller mindre allvarligt. Allt från en lindrig stukning till en fraktur.

Försök att inte oroa dig för mkt ang prognosen innan du fått en diagnos. :)
 
Okej så hästen har inte ens undersökts av veterinär än? Utan preliminär diagnos har ställts via telefon?
Då är det ju inte säkert den har en senskada, svullen och halt kan vara vad som helst, mer eller mindre allvarligt. Allt från en lindrig stukning till en fraktur.

Försök att inte oroa dig för mkt ang prognosen innan du fått en diagnos. :)


Jo. Vet att man inte kan säga nått innan ultraljud/röntgen. Men både en veterinärsstuderande jag känner och min mycket duktiga massör säger att det tyder på senskada i detta skede. Uppsvälld barnaformad sena och nu att hon inte ville stödja på benet (idag lade hon som tur var tyngd på benet) hon har till och från varit svullen i det benet under sommaren.

Och tidsmässigt räknar jag ju MINST 6 månader. Berädd på längre
 
Min 22-åring skar av sig ett ligament och lite blodkärl och annat på ena fram i höstas.

Hon läkte helt komplikationsfritt och det tog väl ett halvår innan hon slutade halta.

Men hon är köpt som sällskap och för det räcker det med ohalt och smärtfri. Hon vill inte arbeta.

Mitt andra russ hade jag tagit bort, hon måste jobba annars mår hon jättedåligt.

Så för mig beror det på hästen. Mina går hemma också och kostar inte så mycket per ponny att bara ha. Bortsett från veterinärvårdskostnaderna förstås.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
251
· Visningar
19 807
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hur ser ni andra på det med en 23årig häst som fått en akut senskada och vid UL visades sig ha en gammal skada på samma benet som dock...
2
Svar
26
· Visningar
2 775
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp