Reklamera täcke, "Lite långt".

Apollo

Trådstartare
Jag köpte nån gång i höstas ett vintertäcke i en stor hästbutik i Sthlm. Det var av välkänt märke och nedsatt till halva priset. Det har ju inte varit läge att använda täcket men häromdan slank det på för regntäcket var blött så de satte på vintertäcket i stället. Denna dag regnade det också inte vräkte ner, men regnade.
När jag kom till stallet så var täcket totalt genomblött, det var som om det inte fanns någon impregnering alls.
Ringde direkt till affären och skulle komma in med täcket till dom.
När jag kommer dit så vill de inte ta emot täcket om det inte är TVÄTTAT. Hur ska jag då kunna bevisa att det är fel på täcket då kan de ju skylla på att jag tvättat det.
De vill heller inte ta emot täcket utan ska skicka det till tillverkaren och de vill nog inte heller ta emot täcket otvättat. Om det inte är nåt fel på täcket får jag betala frakt fram och tillbaka + att jag kanske måste betala tvätt för det, så lönar det sig inte för täcket kostade 600 kr, (nedsatt halva priset). Vilka rättigheter har jag?
Några andra som haft problem med Sverige/Treadstonetäckena.

Sv: Reklamera täcke, "Lite långt".

Finns det ingen som är bevandrad i reklamationens värld.??

Apollo skrev:
Jag köpte nån gång i höstas ett vintertäcke i en stor hästbutik i Sthlm. Det var av välkänt märke och nedsatt till halva priset. Det har ju inte varit läge att använda täcket men häromdan slank det på för regntäcket var blött så de satte på vintertäcket i stället. Denna dag regnade det också inte vräkte ner, men regnade.
När jag kom till stallet så var täcket totalt genomblött, det var som om det inte fanns någon impregnering alls.
Ringde direkt till affären och skulle komma in med täcket till dom.
När jag kommer dit så vill de inte ta emot täcket om det inte är TVÄTTAT. Hur ska jag då kunna bevisa att det är fel på täcket då kan de ju skylla på att jag tvättat det.
De vill heller inte ta emot täcket utan ska skicka det till tillverkaren och de vill nog inte heller ta emot täcket otvättat. Om det inte är nåt fel på täcket får jag betala frakt fram och tillbaka + att jag kanske måste betala tvätt för det, så lönar det sig inte för täcket kostade 600 kr, (nedsatt halva priset). Vilka rättigheter har jag?

Menar du SVEA Sverigetäcket?

Jag reklamerade ett stalltäcke som jag köpte förra året på Horse Showen i Globen hos Börjes.
Gick sönder i bogen på båda sidor där kantbandet satt, yttertycket fransade upp sig så det blev ett hål in till fodret på täcket.. Använde det i knappt två veckor och ringde dom. Behövde inte tvätta det innan jag skickade det. Fick pengar tillbaka för det och valde att köpa ett annat stalltäcke från dom som håller än :bow:

Ja det gör jag, de har tydligen ett samarbete med Treadstone fast inte längre. Så jag har köpt ett täcke som inte är årets modell.
Men det fick jag veta efteråt.

Apollo skrev:

Jag har ett Treadstone regntäcke, som hållt jättebra. (Däremot så är det några år gammalt, så det var nog innan de började samarbeta med Svea Sverigetäcken). Ditt kanske är ett måndagsexemplar?

Jag har också varit med om att om jag ville reklamera täcket jag köpt så skulle det lämnas in nytvättat, så det förekommer nog i flera butiker.

För att få bra och kunnig hjälp, ta kontakt med din konsumentvägledare i din kommun! Kolla i telefonkatalogen eller ring kommunens växel.
Om täcket såldes med varubeskrivning att det var vattentätt (eller att expediten påstod det tex) så anser jag att du har rätt att reklamera!
Du ska INTE behöva skicka täcket någonstans, reklamera gör man hos återförsäljaren och det är dom som har skyldigheten att hjälpa dig. Dom kan aldrig hänvisa dig någon annanstans.
Säljaren har rätt att antingen häva köpet (ge dig pengarna tillbaka), byta ut täcket mot ett likvärdigt täcke eller så försöka laga ditt felaktiga.

Lycka till!!!!

Ska man lämna tillbaka ett täcke som det inte är nåt fel på (man har ångrat sig) så ska vara rent men om det är fel på täcket så kan jag aldrig tänka mig att man ska behöva tvätta det först.
Men men, jag spekulerar bara. Alltid bäst att höra med konsumentombudet.

Jag fick iaf till svar att skulle jag reklamera (det i mitt tycket felaktiga) täcket så skulle det vara rent...

Det märkliga är att om jag tvättar det så kan jag ju inte bevisa att det inte är regntätt, för då kan de ju skylla på att jag tvättat det.
Ska prata med min konsumentvägledare i morgon. Pratade med en i fredags och hon sa att de har rätt att skicka iväg täcket till tillverkaren. Ska ta reda på bättre imorgon. Det sura är att jag nu står utan vintertäcke och med ett halvdant regntäcke och jag har inte råd just nu att köpa ett nytt vintertäcke så man får hoppas att vädret det håller sig på +sidan ett tag till.

Ja det verkar som om de glömt att impregnera överhuvudtaget.
Kommer ihåg en gång när jag köpte en bäddmadrass från IKEA
200*120 cm skulle den vara. Den var 120*120 cm. alltså kvadratisk istället. Snacka om måndagsexemplar.

En sak som egentilgen kanske inte hör till tråden men slinker in lite på ett hörn.

Mina svärföräldrar åkte till småland i höstas och köpte ett täcke på Bö**es till min vännina.
Hur som helst, täcket var lite för stort (hon hade haft ett täcke under när hon provat så det var rent) och hon ville byta så hon ringde företaget och hörde om hon kunde skicka tillbaka täcket.

Nä det gick inte, hon hade ju köpt täcket I BUTIKEN så hon fick inte skicka det, om hon däremot kom in till butiken så skulle de byta det.
Grejen är att det är typ 35mil till butiken så man känner inte för att åka 70mil enbart för att byta ett täcke.

Min väninna suckade djupt o tyckte att det var lite löjligt men bestämde sig för att maila dem iaf. O för skojs skull skrev hon sin svärfars företagsnamn (han är bonde) och då fick hon mail tillbaka att det var bara att skicka täcket tillsammans med en kopia av kvittot så skulle de fixa det.

Sjukt va?

//Lillan

Apollo skrev:
Ja det verkar som om de glömt att impregnera överhuvudtaget.

Usäkta? DE hade glömt att impregnera? Jag trodde att man alltid måste göra det själv? Först tvätta det en gång och sedan impregnera. Var köper du dina färdigimpregnerade täcken?

Eh... ja. Var det där ironiskt? Det står ju på alla lappar att man ska göra så. En gång impregnerade jag ett för dåligt och då regnade det igenom. Och en gång orkade jag inte tvätta det innan jag impregnerade, men det verkade gå bra iaf.

Köpte ett svidyrt vintertäcke från Sverigetäcket, där innerfodret gick sönder. Skickade det som det var, massor av hår och smuts, till sverigetäcket och fick det i retur lagat.
Ring och kolla med tillverkaren! Det kan ju faktiskt ha blivit något fel.

Nej, nej! Jag bara undrade.. Tanken har liksom aldrig slagit mig att man borde göra det. Mina bra täcken har alltid hållit tätt ändå.

Glimfeather skrev:
Usäkta? DE hade glömt att impregnera? Jag trodde att man alltid måste göra det själv? Först tvätta det en gång och sedan impregnera. Var köper du dina färdigimpregnerade täcken?

Aldrig hört talas om och aldrig gjort det heller för den delen. Det var en intressant fråga.

Glimfeather skrev:

Jag har aldrig hört talas om det... Är det verkligen så?

Förövrigt, lycka till och ge dig inte.. Klart dú ska ha ett nytt täcke eller pengarna tillbaka.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 778
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig... 2
Svar
26
· Visningar
3 897
Senast: M-Meduza
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: nexxa
·
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka