Reklamera täcke, "Lite långt".

Sv: Reklamera täcke, "Lite långt".

Exakt vad för hemskt kan hänta om man sköljer dem i kallvatten? Har du aldrig dina hästar ute i regn heller? Det är ju precis samma sak.

Min maskin tvättar inte kallare än 30 grader och mina hästar centrifugerar sällan.

Måste erkänna att det där har jag aldrig varit med om.. Förstår inte varför man ska behöva impregnera ett redan vattentätt täcke..? Jag har aldrig haft problem med mina nya täcken, däremot har jag fått impregnera om dem efter ett par tvättar. (Det jobbiga är att jag har ett sånt medel som man sprayar på och det är alltid nån förbenad fläck som får mindre impregnering och läcker..:p )

Som nån sa innan, köper man vinterkängor till sig själv så brukar man ju behöva impregnera dem innan användning, men aldrig att jag har behövt impregnera en vattentät jacka innan jag har använt den..

Men det är en intressant fråga.. har faktiskt aldrig hört det innan.. (inte för nåt av mina täcken, Rambo, Amigo, Shires, Jackson, ThermoMaster, HorseGuard..)

Men det gör min och man behöver inte centrifugera.

Ingela_s: Redan vattentäta jacvkor har jag fört att man ska impregnera, inte om de är i galon då ;) Kolla i Hööks katalog så står det där att man ska göra så. Men det kanske de skriver bara för att gardera sig att de verkligen håller torrt? Så kan det ju faktiskt också vara!

Haha, jag tycker faktiskt ändå det är skillnad på att köra täcket i en tvättmaskin och ha hästen ute i regn, sen väger ett vintertäcke typ 2 ton utan centrifugering.

Men var och en salig på sin tro, fortsätt du tvätta dina nya täcken (varför skulle impregneringen fästa bättre om det ändå inte händer nåt med täcket när du tvättar det liksom?) - jag kommer inte göra det.

Jaså, jackor också..? De har jag inte heller haft några problem med utan att impregnera först.. :)

Har inte katalogen här, men detta var det enda jag hittade på hemsidan:

"Tänk på att om det kommer mycket blötsnö som ligger kvar på täcket kan även vattentäta andastäcken bli fuktiga. Vid långvarigt regn tränger ofta vatten in vid hals och manke och täcket känns fuktigt vid kanterna.

Slitna och tvättade täcken kan med tiden börja läcka. Använd då täckesimpregnering för att få dem täta. Tvätta inte utetäcken för ofta. Borsta bort smutsen när täcket torkat i stället."

Men det du sa om gardering kan ju stämma..! :idea: (Det enda problem jag har haft är tvärtom, med andasfunktionen, täcket var vattentätt men andades lika bra som en plastpåse..:cool: )

*lånar*
Jag har aldrig impregnerat ett nyinköpt täcke och kommer aldrig att göra det heller. Har ingen maskin det skulle gå in i ens och jag tänker inte betala kemtvätt på 150:- bara för att tvätta ett nytt täcke.

Köper jag ett nytt täcke som inte håller vatten åker det direkt tillbaka till försäljaren.
Tror att det är 3 års garanti på mina med så det är inga problem.

Elektron skrev:
Det har jag aldrig blivit rådd och det har heller aldrig behövts. Det skadar säkert inte att impregnera dom men jag skulle aldrig tvätta dom innan.

jag tvättar dom aldrig heller innan. dock impregnerar jag alltid ett nyinköpt ute täcke innan användning. det där att man INTE ska behöva det är en missconception anser jag - det är isåfall anledningen till att folks täcken sen börjar läcka efter några gångers användning. dvs de har inte impregnerats ordentligt efter köp för att hålla "grunden".

fråga runt ni som tvekar, vill gärna höra om ni får ngt annat svar. Men jag vidhåller det jag fått av att kolla runt ganska noga: det ÄR förväntat att man preparerar sitt utetäcke innan användning med extra impregnering!

Jo har funderat på det men nu blir det en princip sak av det hela.
Jag tycker att har man köpt en vara som inte håller måttet så reklamerar man den och vår en likvärdig vara eller pengar tillbaka.
I detta fall så ska jag skicka täcket till tillverkaren och de ska besluta om täcket dåligt eller inte. Till slut gick de i affären med på att skicka täcket, men var det inget fel så får jag stå för frakt fram och tillbaka.
Och jag kan ge mig fan :devil: på att de går ihop och säger att det inte är nåt fel på täcket.
Jag har pratat med vår konsumentrådgivare och han har rått oss att anmäla butiken till ARN, så det kommer vi att göra.
Butiken har tydligen sina egna regler och följer inte konsumentlagen.

Ett sk "andas-täcke" har ju membran. Vattendropparna är för stora för att tränga igenom men vattenmolekylerna (ångan) är tillräckligt små för att ta sig ut.

Det är ju det som är själva vattentätheten och om täcket inte håller tätt har tillverkaren använt ett dåligt tyg.

Impregnera ett nytt täcke ska man inte behöva göra anser jag. Hade aldrig accepterat att ett nyinköpt utetäcke läcker. Speciellt inte om det är av lite bättre kvalité.

Men varför klagar ni/du på att folk inte impregnerar sina nyinköpta täcken?? På de allra flesta täckena står det ju att de är vattenavvisande, va fan ska man impregnera då för? Då ska man ju självklart reklamera täcket om det läcker!

Etoile skrev:
Men varför klagar ni/du på att folk inte impregnerar sina nyinköpta täcken?? På de allra flesta täckena står det ju att de är vattenavvisande, va fan ska man impregnera då för? Då ska man ju självklart reklamera täcket om det läcker!

därför att för-impregnering innan användandet är en del av för preparationen och behandlingen för ett "vatten avvisande" material!

mackan skrev:
fråga runt ni som tvekar, vill gärna höra om ni får ngt annat svar. Men jag vidhåller det jag fått av att kolla runt ganska noga: det ÄR förväntat att man preparerar sitt utetäcke innan användning med extra impregnering!

Jag tog dig på orden och mailade ett antal företag och frågade om man ska impregnera nya utetäcken. De här är de svar har jag fått hittills:

Du behöver inte impregnera ett nytt täcke utan spar det tills du tvättar täcket.

Tack för din förfrågan. Man skall inte impregnera nya täcken.

Nej det behöver du inte göra, materealet ska vara vattentätt och andas om det är äkta ripstop, oxford eller dyl i täcket. Du ska tvätta täcket så sällan som möjligt, max 1 ggr/säsong då håller yttermembranet länge. Använd endast grönsåpa vid tvätt, inte fosfattvättmedel då de bryter ner yttermembranet fortare.

Då handlar vi uppenbarligen i olika butiker! Kan nämna att både H**ks och Sharpman, bland andra, rekommenderar impregnering. Precis som du själv påpekat så är "vatten avvisande" material inte samma sak som vattentätt material. Kanske där kruxet ligger, det sista svaret du fick pekar ju på specifika och "äkta" material, som ripstop, oxford eller "liknande", vad nu det är..

Vilken ridsport affär kontaktade du?

Det där var svar från 4 olika butiker, det kommer fler. Det sista svaret handlade inte om olika material, det var "NEJ!" kort och gott.

Det känns som att jag kan få svar från 300 butiker och du kommer fortfarande vara övertygad om det nödvändiga i att impregnera nya täcken.

Så här säger Höök:

Det kan nog variera mellan olika märken på täcken men alla våra täcken ska vara impregnerade när de levereras.Impregnera bör du göra efter att du tvättat täcket eller om du märker att täckets vattentäthet börjar försämras.

Nejdå, du får gärna överbevisa mig via många mail svar från olika ställen, jag tänker inte bråka om det. men jag vidhåller att impregnera ett nytt täcke bidrar till dess långvariga hållbarhet för läckage, och att har man problem med ett läckande nytt täcke så är det impregneringen det brister i. Det är inte nödvändigtvis fel på täcket utan kan åtgärdas med en grundlig impregnering.

som vi redan konstaterat så säger ju flera skötsel råd att täcket kan behöva impregneras om efter någon tids användande, eller efter en första tvätt... impregnerar man först så behövs sällan detta.

du håller ju med om att vatten avvisande materrial inte betyder samma som vattentätt tex.

vi behöver absolut inte tvista om detta. Men jag impregnerar mina täcken efter de skötselråd jag får både från inköps ställen och bruksanvisning på täckena själva.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 778
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig... 2
Svar
26
· Visningar
3 897
Senast: M-Meduza
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: nexxa
·
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka