Reklamera täcke, "Lite långt".

Sv: Reklamera täcke, "Lite långt".

Jag har aldrig hört att man ska tvätta och inpregnera täckena när man köpt dem..:confused:
Däremot så har jag hört att man ska undvika att tvätta dem, eftersom det sliter och tar bort den inpregnering som från början är i tyget. hmm...

Jag har aldrig pratat om en symbol som säger att man ska impregnera heller :D

Nu tappade du mig. När menar du då att man ska impregnera? Om nu utetäcken redan är vattentäta och det finns symbol.

hehe, nu får jag upprepa mig men ok då :D

Resume: Jag har sagt som början av mina inlägg i tråden att jag impregnerar mina nya ute täcken innan hästen får använda dem första gången, även om det står att det är ett ute täcke osv, då jag fått detta rekommenderat från några häst affärer och alltid gjort så med fördel. sen har vi fastnat i en diskussion om just detta, och att man inte nödvändigtvis måste förimpregnera som jag gör, vilket man ju inte måste, jag tipsade om det till folk som hade problem med läckande "nya" täcken, att det är så jag gjort och fått rått mig. Sen har Elektron kollat en massa butiker och fått nekande från samtliga ang huruvida man ska impregnera. Men jag vidhåller att jag tycker det är en bra förberedelse för ute täcket - precis som jag för impregnerar mina ute vinter kängor osv.

Allt är ganska enkelt. Man får vad man betalar för. Ett billigt täcke behöver inpregneras medans ett dyrare täcke av god kvalitet inte behöver detta. Vintertäcken är gjorda för att stå emot kyla och snö, inte regn. Använder man ett vintertäcke när man ska dvs vid minusgrader så kan jag garantera att ni inte får problem med väta. Det regnar nämligen ALDRIG när det är minus.

mackan skrev:
Men alltså hörrni - allvar...

Elektron - att jag fått svar från sharpman, granngården och Hööks ang detta för nåt år sen och att ni fått andra svar idag. vad säger det? att vad som var sant igår inte är sant idag antagligen?

Fast expediterna i butiker har inte alltid koll och du kan säkert få olika svar beroende på vem du frågar. Därför mailade jag kundtjänst eller tillverkaren direkt.

Kenneth du är vis ibland. Det kan nog stämma ganska bra. det är allt duttande med x vintertäcke i x antal temperatur som ibland ställer till det när det blir för nära nollan/snöblandat kanske ;)

Elektron skrev:
Fast expediterna i butiker har inte alltid koll och du kan säkert få olika svar beroende på vem du frågar. Därför mailade jag kundtjänst eller tillverkaren direkt.

det stämmer ju förstås. Sen tycker jag dock inte att kundtjänst eller tillverkaren heller är bibeln alla gånger... Men jag får ge mig på den punkten att helt klart så deklarerar majoriteten säljare att ingen förimpregnering krävs. sen har jag som sagt erfarit andra saker men det är ju kanske inte poängen just nu beträffande just detta, dvs vad riktlinjen från försäljaren förefaller vara.

mackan skrev:
Nej, som jag tidigare skrev så bestäms andas funktionen av materialet på innertyget i täcket, det är det som främst transporterar fukt osv.

Och här kommer jag med en fundering igen.. Andasfunktionen måste väl ändå ha med täcket som helhet att göra, dvs både inner- och yttermaterial? Jag menar, var ska fukten ta vägen efter att innertyget har absorberat den annars..? Jag köpte ett Shiretäcke för nåt år sen, det var hur vattentätt som helst. Tyvärr gällde det både från utsidan och insidan.. Innertyget absorberade alltså fukten men sen kom den liksom inte längre och täcket blev dyngsurt invändigt. Jag reklamerade och fick pengarna tillbaka. Köpte ett Amigo istället som andas perfekt.

Men det är ju bara mina egna funderingar.. :crazy: Förklara gärna hur du menar med att det bara beror på innertyget, jag är inte så insatt och vill gärna veta.

dålig formulering av mig: innertyget är det som FRÄMST transporterar fukt. självklart hjälper det inte om yttermaterialet är typ galon - det måste också släppa igenom fukt, men innerfodret är det som i första hand (logiskt nog) dikterar möjligheten.

formulerade mig dåligt.

dock täpper inte impregnerings spray till andas funktionen på ytter lagret. har aldrig erfarit det varken med täcken eller egna kängor/jackor.

dubbla täcken förstör andas funktionen däremot ; )

HannaZ förklarade det där tidigare:

Ett sk "andas-täcke" har ju membran. Vattendropparna är för stora för att tränga igenom men vattenmolekylerna (ångan) är tillräckligt små för att ta sig ut.

Jo, det har jag sett. Men eftersom mackans formulering inte stämde riktigt med Hanna_Z's (och mina egna tankar..) så ville jag bara veta mer exakt hur mackan menade.. Men nu har vi ju rett ut det.

Jag har inte heller märkt någon försämring av andasfunktionen när jag har impregnerat mina täcken efter några tvättar.

Men om inte säljarna specifikt säger att täckena ska impregneras innan användning så hade jag reklamerat ett läckande utetäcke direkt..! Peppar, peppar har det aldrig hänt..:smirk:

Svar till alla :
Det har nu gått så långt att jag har blivit rådd av konsumentvägledaren att anmäla butiken till ARN och det kommer jag att göra. Har även skrivit till Plus.

De ville att jag skulle skicka täcket till tillverkaren. Har fått veta att jag inte har nått avtal med tillverkaren utan med affären, jag ska inte skicka nått till nån.

Jag behöver INTE tvätta täcket, jag ska ju reklamera det och Konsument... höll med om att då kan jag förstöra "bevis".

Har pratat med tillverkarna och de vägrar ta emot täcket för de vet redan att det inte är nått fel på täcket, för de har aldrig fått klagomål. (Var lite svårt göra sig förstådd då de var indier och pratade engelska, och det är alltid svårt att "klaga på ett annat språk.)
Sa detta till affären men de envisas ändå med att det ska till tillverkaren men att de i affären skulle skicka det men då måste det vara tvättat vilket jag ju inte behöver, men de anser dom.
Skulle själv få själv betala frakt fram och tillbaka om det inte är nåt fel på täcket.

Frågade också i affären att OM jag tvättar täcket och affären skickar det till tillverkaren och de säger att du har tvättat täcket så vi kan inte säga om det är fel på det. Fick till svar att de kunde dom ju inte garantera, inte heller att de skulle ta emot det.

Affären bryter mot samtliga konsumentlagar.

Blev lite rörigt detta hoppas ni hängde med.

Om nån vill veta vilken affär det var så PM.a mig så berättar jag, så behöver inte andra gå på samma nit som jag.

Tycker att det är så himla bra att du står på dig och kämpar! :bow:

Nä så jävlar:devil: att jag ger mig, de har en lång väntetid på ARN men det kan de vara värt.

mackan skrev:
Men alltså: det är klart att det finns en symbol på ett ute täcke att det ska vara vattentätt! Eller trodde ni jag köper inne täcken och impregnerar dom till ute täcken eller vaddå? :D
:rofl: :rofl: :rofl: :bump: :rofl: :rofl: :bump:

Har i kväll fått veta på omvägar att det samarbetet med gamla ägaren till svergietäcket och treadstone har fått många klagomål på sina täcken. Mitt täcke har troligtvis ett par år på nacken och det framkom inte vid köp att det var ett så gammalt täcke.

Konstigt att de då sa att de aldrig fått klagomål.:smirk: :mad:

Apollo skrev:

Tack för att du helt uppenbart har en trevlig humor :bow: :D

men helt seriöst så kan jag säga att jag faktiskt varit med om folk som tror att man kan göra så. vi hade några väldigt unga tjejer i stallet nåt halvår som helt resolut tog ett inne stall täcke och spray impregnerade det. blev skitsura när vi vuxna hade lite tveksamma kommentarer till det. de hade droppat lite vatten på täcket efter och jodå det höll minsann mot väta...! :smirk:

för övrigt hejar jag på dig ang. reklamationen och är säker på att du får upprättelse.

Tack:) Ja det får vi hoppas att det går åt rätt håll, jag är envis och ger mig inte så lätt.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 778
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig... 2
Svar
26
· Visningar
3 897
Senast: M-Meduza
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: nexxa
·
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka