Reklamera täcke, "Lite långt".

Sv: Reklamera täcke, "Lite långt".

Elektron skrev:
Så här säger Höök:

så svarade inte Hööks i Linköping sist jag frågade dom. Dessuto tycker jag svaret du fått är lite "safe guarding" dvs de är ganska generella i sitt svar till dig och helgarderar sig i svaret att det KAN behövas, och att deras BÖR vara tillräckligt impregnerade, men att OM de börjar eller förefaller läcka så impregnera, osv.....

dessvärre har jag ju inte namn på de två expediterna, så jag kan nog inte överbevisa dig där. Men jag lovar dig att jag inte fabricerat mitt påstående....:)

Jag tror iofs att det de kallar vattentätt och vattenavvisande i praktiken kan vara samma sak bara att tillverkarna köper sig fria från reklamationer genom att säga vattenavvisande.

Sen har de flesta hittills sagt att man behöver impregnera först efter tvätt och inte efter en tids användning så det skötselrådet känner jag inte igen.

Jag tycker inte det är nåt fel i att impregnera ett nytt täcke men jag tycker inte de ska läcka om man inte gör det.

Jag är inte förvånad över att expediter på Höök säger olika saker beroende på var du frågar så jag tror dig men du hade ju frågat på massa ställen lät det som och alla förutsatte att man impregnerade nya täcken.

Jag tycker inte Hööks svar är luddigt - deras täcken behöver inte impregneras innan tvätt är det de säger.

Jadå jag har frågat på fler än Hööks. Tex Sharpman och Granngården. men det är väl inget att tvista om egentligen, jag håller med dig att många svar kan vara för att undvika reklamationer och köpa sig fria.

själv impregnerar jag mina nya täcken precis som jag impregnerar nya vinter kängor/stövlar.

Lånar knapp..

Jag skulle aldrig få för mig att köpa ett vattenavvisande täcke om det ska användas ute, det är ju som att söka problem.
Ett täcka ska vara vattentätt enl beskrivningen, och visar det sig sen att det inte är det så är det reklamation som gäller.

Att köpa ett vattenavvisande täcke och tro att det kommer att hålla för ösregn är som att tro att man kan bada med en "vattenskyddad" klocka.

Vill man lägga energi och pengar på att impregnera nya täcken så kan man göra det, jag väljer täcken som håller tätt.

eh, du har nog helt missförstått mitt inlägg. vi påpekar bara till en av kommentarerna att vatten avisande INTE är samma sak som vattentätt. dvs jag köper inte såna utetäcken!!

dock återigen impregnerar jag ett utetäcke som första steg innan användning precis som jag impregnerar mina nya vinter kängor/stövlar för att bäst preparera dom för en hård vinter med slitage i form av snö, regn och slask.

alla som är nöjda med sina vinter/ute täcken och inte impregnerar dom: good for you. Har inga synpunkter på det alls. de som har problem med sina kan dock ha användning av möjligheten att en impregnering kanske skulle varit av godo. ser ju trådar här dagligen om täcken som läcker, varav jag har samma märke och aldrig haft några som helst problem. detsamma med stall kollegor som sliter sitt hår i förtvivlan efter att ha köpt nya ute täcken från tex h**ks och de läcker som såll efter några dagars användning i tufft väder. som undrar varför min häst är varm och torr och inte över huvud taget i närheten av ett blött täcke efter en hel dags användande i samma väder och hage som deras hästar....

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Min maskin tvättar inte kallare än 30 grader och mina hästar centrifugerar sällan.

Hej!

Jag undrar om inte min hästs rullande i lera kan jämföras med centrifugering;) , hon ligger där en bra stund../ Lavinia

Bara för att vara ettrig lägger jag in några fler svar jag fått ;)
9 svar hittills och ingen har rekommenderat impregnering av nya täcken.

Nej, täckena behöver INTE impregneras förrän efter 10-15 tvättar.
Och eftersom man oftast inte tvättar täcket mer än en gång om året, så ska det i praktiken inte behövas alls.

Nej du ska inte impregnera nya vattentäta täcken. De är behandlade vid tillverkning. Bucastäcken bla går igenom en ganska tekniskt process, alltså mat. som de använder innan de sys ihop. Sedan när du tvättat det ett antal gånger kan du ju behöva det. Jag rek att man tvättar sina utetäcken max en gång per säsong, om det behövs, just för att hålla de vattentäta så länge som möjligt.

Man behöver inte impregnera nya täcken.
Många täcken behåller sin vattenavvisande förmåga efter många tvättar.

Nej det behöver du inte göra.

Alla svar är redovisade i sin helhet.

Nä men då är det väl så, att ingen säger att det behövs. Helt klart har du ju fått fler svar som säger att man inte behöver göra det, mot mina 3 ställen som sagt att man bör impregnera.

Jag fortsätter impregnera mina inför användning :angel:

*Lånar knappen och kastar mig in i impregneringsdebatten*

Jag har alltid fattat det som att täcken och jackor nuförtiden är vattentäta eller i vissa fall motstår vatten (till en viss mängd) och dessutom har andasfunktioner.

Detta pga av microfiber som väl kom nån gång på 80-talet där Gore-tex väl är det mest kända.

Att jackor och täcken vanemässigt ska impregneras känns som en kvarleva från 70-talet alltså.

Har också fått för mig att man förstör andasfunktionen med impregnering. Men vad vet jag? Hur som helst impregnerar jag inte vintertäcken och regntäcken. Och torra är dom till någon häst tagit en munsbit.

Jag med :angel:

Det måste ha varit ett väldigt dåligt täcke jag köpte som läckte vid ösregn då trots att det kallades regntäcke.

Nej, som jag tidigare skrev så bestäms andas funktionen av materialet på innertyget i täcket, det är det som främst transporterar fukt osv.

Jag tror inte att alla ute täcken behöver för impregneras, det skrev jag i första inlägget. beror nog på material. Men flera märken släpper igenom om man inte impregnerar, i min erfarenhet.

Buccas, Rhino och såna mycket dyrare täcken runt 1-2000 lappen har super kvalitets material, men köper du ett ute täcke/vinter/regn täcke i 600-700 kr klassen så håller de då betydligt bättre av att impregneras, vad jag sett och erfarit. MEN återigen: HAR ni täcken som håller bra ändå så är det ju KANON. Jag har bara lagt mig i debatten eftersom helt tydligen en MASSA folk har problem med helt nya läckande ute täcken :eek: och jag som sagt alltid fått rådet att förimpregnera (och nej - det var inte på 70 talet jag fick det rådet :D

Ja det undrar jag faktiskt också... nån som höll på och impregnerade då det begav sig och sen instruerat dig? ;)

Mackan! Jag sökte och försökte få en bild på etiketten som finns på Shire-täckena, tyvärr hittade jag ingen men ser framför mig hur symbolerna visar att det är vattentätt. Och det är ju inte direkt dyra täcken.

Från Sharpman:
Nej det behövs inte i början. Men använd gärna tvättmedel som är anpassat för vattentätt meterial, t ex Bucas har tvättmedel som passar till alla täcken med funktionsmaterial.

Men alltså hörrni - allvar...

Elektron - att jag fått svar från sharpman, granngården och Hööks ang detta för nåt år sen och att ni fått andra svar idag. vad säger det? att vad som var sant igår inte är sant idag antagligen? eller att det finns billigare täcken som inte behöver impregneras? Och vaddå (gällande svaret från dom) I BÖRJAN? vad menas med i BÖRJAN? Att det börjar läcka efter 5 regndagar, men hade man imprengerat från början så kanske så inte skulle vara fallet? Tycker det låter som många butiker svävar på målet ang. hur länge täcket ska hålla som nyköpt innan ny imprengering behövs osv.

alltså jag har ju sagt hela tiden att det kanske varierar med typen av täcke, att det gällde billigare täcken var en GISSNING Jane Done, och jag försökte undvika att nämna täckesnamn osv. upprepar igen att om era täcken funkar så är det ju jättebra! Live and let live säger jag. att impregnera täcket var ett TIPS för de som inte fattar varför deras täcken läcker. Om ni inte gör det så är det väl mer än ok och dessutom enklare för er om det funkar ändå.

Jane_Done skrev:
Mackan! Jag sökte och försökte få en bild på etiketten som finns på Shire-täckena, tyvärr hittade jag ingen men ser framför mig hur symbolerna visar att det är vattentätt. Och det är ju inte direkt dyra täcken.

Men alltså: det är klart att det finns en symbol på ett ute täcke att det ska vara vattentätt! Eller trodde ni jag köper inne täcken och impregnerar dom till ute täcken eller vaddå? :D

mackan skrev:
Men alltså: det är klart att det finns en symbol på ett ute täcke att det ska vara vattentätt! Eller trodde ni jag köper inne täcken och impregnerar dom till ute täcken eller vaddå? :D

Jag menade att symbolen torde stå för att täcket var vattentätt, inte att det måste impregneras för att motstå väta.

Liknande trådar

Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 780
M
Ekonomi & Juridik Ska nu försöka få ner lite så ni förstår.. Jag skulle beställa täcken på en sida på nätet som är ganska stora. Sidan var lite luddig... 2
Svar
26
· Visningar
3 898
Senast: M-Meduza
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 110
Senast: nexxa
·
H
Hästvård Jag vill bara veta att allt står rätt till. Inte ta upp en diskussion ang täckens vara eller icke vara. Läs igenom nedan och ge era...
Svar
5
· Visningar
1 569
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka