Relation till kollegor

strawberrysylt

Trådstartare
Hur är er relation till era kollegor?
Är ni nöjda eller hade ni velat att den var annorlunda? Närmare/ytligare?
Hur stor arbetsgrupp jobbar ni i?

Jag tycker relationer människor emellan är både intressant och svårt. Vart drar man gränsen typ och vad händer om alla inte vill ha samma gräns.
 
Mycket bra! Är nära vän med flera kollegor och umgås med dem även på fritiden.
Har ingen arbetsgrupp, de flesta träffar jag mest lite snabbt på kontoret och vid avbyten.
Vi är två på varje tåg, en förare och en tågvärd och vi befinner oss av naturliga skäl på olika platser. Vill man inte behöver man knappt ha någon kontakt med varandra vilket passar mig utmärkt som den asociala varelse jag är.
 
Jag är nog generellt ganska ointresserad av mina arbetskollegor, de är just det. Vissa av dem har jag en närmre relation till och definierar som vänner. Vi har känt varandra i 25 år. Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 20+ år men jag kan nog på sin höjd benämna kollegornas barn vid namn och då de jag arbetat som parvård med.

Totalt ointresserad av skvaller, deltar i AW och kan ha mkt trevligt/kul. Vet att jag är uppskattad som kollega. Jag är nöjd så.
 
Jag har en ganska nära relation med flera av mina kollegor, några känner jag privat sedan innan. Jobbar på ett ganska stort företag med ca 250 anställda, så det är så klart många som man knappt känner alls.
Vi är bara tre på min avdelning, och vi är tighta.
Har varit nära de flesta av mina kollegor även på tidigare arbetsplatser och trivs med det :)
 
Har en arbetsrelation till dem. Vi umgås inte privat. Har ganska stor arbetsgrupp.

Jobbade på en mindre arbetsplats tidigare och där var vi mer som en familj. Men jobbade också där över 10 år. Hann få barn, köpa hus osv under tiden. Stora händelser i livet som jag delade på ett annat sätt med de kollegor jag hade då.
 
Jag jobbar i ambulansen. Man får ett väldigt märkligt förhållande till varandra. Mina närmaste kollegor dom jag delar bil/ schemarad med är så klart även en nära vänner, annars hade man inte orkat umgås i 12h-pass, 24-72h/ vecka. Vi hörs även när vi är lediga.
Vi är väldigt måna om varandra som jobbar på samma station då det kan vara både psykiskt och fysiskt påfrestande i vårt yrke, men det betyder inte att man älskar alla villkorslöst på fritiden. Typ: Jag skulle inte tveka att göra HLR och bada i ditt blod, men fan ta dig om du snor mina cola i kylen😁
 
Älskar mina närmsta kollegor! Vi umgås inte privat men delar väldigt mycket med varandra på arbetstid. Vi är ett team på fyra personer, en ska snart ersättas och jag hoppas verkligen att den nya medarbetaren passar lika fint in i teamet :)
 
Hur är er relation till era kollegor?
Är ni nöjda eller hade ni velat att den var annorlunda? Närmare/ytligare?
Hur stor arbetsgrupp jobbar ni i?

Jag tycker relationer människor emellan är både intressant och svårt. Vart drar man gränsen typ och vad händer om alla inte vill ha samma gräns.

Mina "riktiga" kollegor träffar jag aldrig i princip. Nån få kan jag träffa när de byter moppar.

Mina kollegor där jag är inhyrd är fantastiska.
Har några närmare och sen många ytliga, det är totalt 250 personer på bygget (inte just nu under covid då)
En del umgås jag med utanför jobbet också :)
 
Vi är ca 10 pers som jobbar hos oss, om man räknar in timmisar och återkommande sommarvikarier. Jag vet vad de heter och vet hur de jobbar, that's it ungefär. Nämen, vi umgås inte och pratar sällan annat än direkt jobbrelaterade saker. Jag vet ungefär vad de har för fritidsintressen och får väl ibland höra någon nämna någon semesterplan. Inte så att jag ogillar dem och tror inte heller att de ogillar mig, men vi engagerar oss inte i varandra på något sätt alls. Är väl några som har kontakt även utanför jobbet, men det är typ två "par" med vänner, inte som någon grupp eller ens att de flesta umgås med någon. Vi har heller aldrig någon AW eller gör något socialt.

Tidigare var det annorlunda, då hade vi AW då och då, pratade mycket, umgicks ibland även privat och trivdes riktigt bra ihop. Det var betydligt roligare att jobba då.
 
Mycket bra! Är nära vän med flera kollegor och umgås med dem även på fritiden.
Har ingen arbetsgrupp, de flesta träffar jag mest lite snabbt på kontoret och vid avbyten.
Vi är två på varje tåg, en förare och en tågvärd och vi befinner oss av naturliga skäl på olika platser. Vill man inte behöver man knappt ha någon kontakt med varandra vilket passar mig utmärkt som den asociala varelse jag är.

Tack för svaren alla (fick inte in det ovanför citatet)! Kul att höra! 🙂

@Bison Vad kul med en bra relation. Och det låter skönt att inte behöva ha så mycket kontakt om det inte är självvalt. Tror du att det påverkar? Att ni om ni behövt ha mer kontakt i jobbet inte umgåtts lika mycket på fritiden?

Jag är nog generellt ganska ointresserad av mina arbetskollegor, de är just det. Vissa av dem har jag en närmre relation till och definierar som vänner. Vi har känt varandra i 25 år. Jag har arbetat på samma arbetsplats i ca 20+ år men jag kan nog på sin höjd benämna kollegornas barn vid namn och då de jag arbetat som parvård med.

Totalt ointresserad av skvaller, deltar i AW och kan ha mkt trevligt/kul. Vet att jag är uppskattad som kollega. Jag är nöjd så.

Tack för svaret! Jag kan känna igen mig där. Eller jag vet inte, jag är inte ointresserad av mina kollegor, men inte heller känner jag något behov av att känna dem på djupet. Det är som du skriver - de är mina kollegor, inte mina vänner.
Jag har jobbat på samma avdelning i ett år nu ungefär efter att tidigare ha hoppat runt på flera olika avdelningar. Så jag har träffat samma personer, men inte lika mycket.
Tidigare har jag känt att jag velat ha djupare relationer, men då har det oftast stannat vid ytliga. Något som jag nu i efterhand kan känna nog egentligen passar mig bra.
Jag vill inte fläka ut mitt privatliv (nu menar jag inte att man måste göra det för att ha en bra/nära relation till sina kollegor, men jag känner lite så) på jobbet och vill inte bli "påtvingad" någon annans för privata grejer.
Sånt har man vänner/familj och kanske professionella till känner jag.
Nu har jag nästan känt mig tvungen att ändå berätta en del, eftersom det påverkade jobbet dock, annars hade jag inte gjort det.

Jag känner att jag fortfarande håller på att bena ut hur privat jag vill vara på jobbet (vilket nog inte är så privat).

Kan ni känna att det krockar ibland i arbetslaget hur nära eller ytlig relation eller tät/otät kontakt man vill ha? Om ni känt det hur har det lösts? Eller det har löst sig naturligt?

Vi är ca 10 pers som jobbar hos oss, om man räknar in timmisar och återkommande sommarvikarier. Jag vet vad de heter och vet hur de jobbar, that's it ungefär. Nämen, vi umgås inte och pratar sällan annat än direkt jobbrelaterade saker. Jag vet ungefär vad de har för fritidsintressen och får väl ibland höra någon nämna någon semesterplan. Inte så att jag ogillar dem och tror inte heller att de ogillar mig, men vi engagerar oss inte i varandra på något sätt alls. Är väl några som har kontakt även utanför jobbet, men det är typ två "par" med vänner, inte som någon grupp eller ens att de flesta umgås med någon. Vi har heller aldrig någon AW eller gör något socialt.

Tidigare var det annorlunda, då hade vi AW då och då, pratade mycket, umgicks ibland även privat och trivdes riktigt bra ihop. Det var betydligt roligare att jobba då.

Vad tråkigt att du inte trivs som ni har det nu. Är det pga Covid? Eller du kan kanske dra ihop en liten utomhus-AW eller nåt?
 
Jag tycker om alla mina kollegor och skulle gärna ha en privat relation med flera av dem. Det är viktigt för mig att man trivs i arbetsgruppen och har en god åtminstone arbetsrelation med kollegorna. Jag har sagt upp mig från jobb där jag inte känner att det mellanmänskliga kollegor emellan fungerat på en för mig tillfredsställande nivå. Man är ändå på sitt jobb så många timmar i veckan att jag känner att jag gör mig själv en vantjänst om jag spenderar den tiden i sociala klimat jag inte mår bra av.
 
Jag tycker om alla mina kollegor och skulle gärna ha en privat relation med flera av dem. Det är viktigt för mig att man trivs i arbetsgruppen och har en god åtminstone arbetsrelation med kollegorna. Jag har sagt upp mig från jobb där jag inte känner att det mellanmänskliga kollegor emellan fungerat på en för mig tillfredsställande nivå. Man är ändå på sitt jobb så många timmar i veckan att jag känner att jag gör mig själv en vantjänst om jag spenderar den tiden i sociala klimat jag inte mår bra av.

Bra gjort av dig att säga upp dig då! Håller med om att det är väldigt viktigt och att man ska ta sig själv på allvar där eller hur man ska säga.
Har du försökt prata med dina kollegor om hur de känt då först eller du har känt att det inte hade löst något ändå?
 
Jag har trevliga kollegor överlag men det varierar hur nära kontakt vi har, vissa enbart av jobbkaraktär och vissa känner man mer.
Jag tänker att kollegor är som folk mest, vissa trivs man med, vissa inte och vissa kanske mer än så och man vill umgås privat. Ett par nära vänner jag har idag är tidigare kollegor, och jag är glad att jag lärde känna dem och inte såg dom som ”kollegor är bara kollegor”.

Annars tänker jag man känner av om någon inte vill ha mer kontakt, eller borde i allafall. Gränslösa människor som tränger sig på är verkligen inte trevligt, då är jag noga med att vara strikt professionell och inte ”bjuda på” något privat.
 
Jag tänker att kollegor är som folk mest, vissa trivs man med, vissa inte och vissa kanske mer än så och man vill umgås privat.

Det var bra uttryckt. Det och "man kan inte älska alla" får man väl tänka ibland.

Asså nu låter det kanske som om jag inte tycker om mina kollegor, men det gör jag! Men det har varit mycket nu med pandemi och att jag behövt berätta en del plus som sagt rätt ny som fast...

Ett par nära vänner jag har idag är tidigare kollegor, och jag är glad att jag lärde känna dem och inte såg dom som ”kollegor är bara kollegor”.

Jo, jag är vän med en tidigare kollega också och väldigt glad för det. Vi jobbar dock inte tillsammans längre, vilket jag tycker är skönt! Är nog bra för vår vänrelation tror jag.

Annars tänker jag man känner av om någon inte vill ha mer kontakt, eller borde i allafall. Gränslösa människor som tränger sig på är verkligen inte trevligt, då är jag noga med att vara strikt professionell och inte ”bjuda på” något privat.

Jomen precis! Så känner jag också! Att andra borde känna det alltså! Och jag hoppas ju jag känner det själv också :angel::D:) men det tror jag väl...
Men har börjat tänka på ordspråket härifrån "Det som är självklart är bara klart för en själv"... :/ ..
 
Vi är totalt åtta som jobbar på mottagningen. Det är en väldigt stabil grupp där flera har jobbat ihop under många år (10+). Jag är nyare men trivs bra och känner mig hemma i gruppen. Vi samarbetar väl i jobbet, kan prata allt möjligt på raster och har trevliga AWn ett par gånger om året. Några privata relationer med varandra har vi dock inte.
 
Mina kollegor är jag personlig men inte privat med. Personlig så att jag kan diskutera vissa saker som inte rör jobbet men däremot så diskuterar jag inte sånt som jag diskuterar med mina närmaste vänner. T.ex. min relation eller personliga saker som inte rör jobbet. Deltar gärna på after work och liknande och kan absolut ha kul ihop med mina kollegor. Sen älskar jag inte alla men det hindrar mig inte från att ha en professionell relation och samarbete med även dem.
 
Gick från en väldigt liten men mångårig grupp till en större med bara strangers i januari i år iom en omorganisation på mitt jobb. Jobbar kvar i mitt gamla distrikt men fått tre nya distrikt ovanpå det, mina gamla kollegor är borta, mitt gamla distrikt är nytt för alla andra och jag har fått lära upp de andra på det. Vi har långa pass, arbetar nära, det är viktigt att vi är samspelta och trivs ihop. Har nog distanserat mig från somliga som jag inte känner 'det' med, några andra är jag väldigt mycket mer bekväm med - vi har nog samma kemi/erfarenhet/kunskap men i just den gruppen skiljer sig vår åler ganska mycket. Jobbar bäst ihop med den yngsta i gänget 🙂 . Saknar mina forever-jobbisar dock som man bollat livet med i många år. Dessa nya kollegor är ca 16 till antalet och jag tror vi alla håller en ganska strikt arbetskamrat-relation.
 
Jag har jobbat på min nuvarande arbetsplats sen 2018, men har bytt avdelning två gånger. Andra gången bytte jag tillbaka till den avdelning jag var på från början, men då hade väldigt många av de s jobbade där när jag var där första omgången slutat. Jag har lite Messenger-kontakt med en kollega från min nuvarande grupp privat och ganska mycket kontakt med en från den förra gruppen, som bytte med mig i första vändan men sen blev kvar. (Anledningen till att vi bytt fram och tillbaka är för att vi flyttat runt där behovet funnits.)

Jag tycker bra om de allra flesta av mina nuvarande kollegor, en del känner jag inte så väl p.g.a. att vi inte jobbar i samma grupper, men det är ingen jag känner ”åh nej inte den personen” om. Däremot är majoriteten av mina kollegor småbarnsföräldrar. De har naturligt det gemensamt och är ganska uppslukade av det. Jag som inte har barn och inte planerar att skaffa kan ibland känna mig lite malplacerad och utanför när detta är det enda de pratar om. Sist jag tillhörde den här gruppen var gruppen större och mer utspridd.

Nu jobbar vi helt och hållet hemifrån för pandemin och då pratar jag jobb och väder och vind med dem och då är de bra människor liksom. Men inga jag skulle vilja umgås med privat. Å andra sidan har jag under hela mitt liv enbart umgåtts med en kollega privat och det var när jag jobbade ihop med min syster, och ytterligare en person som jag hade kunnat tänka mig att umgås med privat.
 
Gick från en väldigt liten men mångårig grupp till en större med bara strangers i januari i år iom en omorganisation på mitt jobb. Jobbar kvar i mitt gamla distrikt men fått tre nya distrikt ovanpå det, mina gamla kollegor är borta, mitt gamla distrikt är nytt för alla andra och jag har fått lära upp de andra på det. Vi har långa pass, arbetar nära, det är viktigt att vi är samspelta och trivs ihop. Har nog distanserat mig från somliga som jag inte känner 'det' med, några andra är jag väldigt mycket mer bekväm med - vi har nog samma kemi/erfarenhet/kunskap men i just den gruppen skiljer sig vår åler ganska mycket. Jobbar bäst ihop med den yngsta i gänget 🙂 . Saknar mina forever-jobbisar dock som man bollat livet med i många år. Dessa nya kollegor är ca 16 till antalet och jag tror vi alla håller en ganska strikt arbetskamrat-relation.

Intressant det där med åldrar på arbetskamrater. Nu har jag ingen nära relation med någon. Men vi har väl kul på jobbet. Har tänkt att de flesta är några år yngre och på ett annat plan i livet. Men när jag tänker efter och tillbaka på tiden på ICA var min närmaste kollega 10 år äldre (vi kunde prata om allt) och vi var väldigt tajta med de som var typ 10 år yngre också. Var väl en annan kemi där helt enkelt.
 

Liknande trådar

S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 344
Senast: Sassy
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 573
Senast: Whoever
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 313
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 697
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp