Remsele. . .

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Shimzy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 5 493
Sv: Remsele. . .

Här får du en bild iaf, kanske inte den bästa men det är tanken som räknas :angel:

17331831.jpg

åh tack !

jag har oxå en sådan ögla på skakalrna som du har på den bilden..
den använder man inte alls om man inte har en baksele till va?

:bow:

Baksele använder man inte på travsele. I ögglan kan du fästa bröstan.

Vet inte om det kanske var hela selningne du ville se men här är en halvsuddig bild på själva remningen. Bortse från skalmöglan som egentligen ska vara rak, här dras den bakåt.

sele.jpg

Vad gör man för fel när skalmöglan inte ligger kvar rakt, utan dras framåt eller bakåt?

Jag har tagit upp körningen igen efter några års uppehåll (åtminstone från remselarna, har bara haft QH de gånger jag kört sen dess:D) och gör som man ska göra; (börjar med att ha skalmöglan rak!) surrar ett par varv bakom, ett par varv framför och låser, men likt förbannat dras de ändå så att de hamnar framför eller bakom själva selen! Vad är det som är galet?

Kan inte riktigt svara på det, det brukar inte se ut som det gör på min bild när jag selat, men den där gången var ryggstycket på tok för långt, och man ser ju att selen är uppe på manken. Jag vet inte om det är det som gör det i det fallet.

Jag skulle tro att du inte remmar tillräckligt hårt. Då kan det bli så. Man måste, när du remmar första varvet, dra åt så att det ligger kvar mot selen.

Vad gör man för fel när skalmöglan inte ligger kvar rakt, utan dras framåt eller bakåt?

Jag har tagit upp körningen igen efter några års uppehåll (åtminstone från remselarna, har bara haft QH de gånger jag kört sen dess:D) och gör som man ska göra; (börjar med att ha skalmöglan rak!) surrar ett par varv bakom, ett par varv framför och låser, men likt förbannat dras de ändå så att de hamnar framför eller bakom själva selen! Vad är det som är galet?

Det problemet hade jag också med min modesele. Jag fick tipset att jag förmodligen hade spänt bröstan för löst. Vilket jag nog hade. Nu har jag "låst" med en extra rem och spänt bröstan mer och nu verkar det sitta bättre. *peppar peppar*:laugh:

Men skalmöglan i sig brukar hamna i oläge ibland, alltså inte så att skalmen åker ut men beroende på hur hästen står lite grand så kan öglan lutas bakåt. det går nästan inte att få den 100%-igt rakt mot själva selet.

Jo ja kan se dem, men den ena är så längt i från och den andra är suddig, vill ha något mitt emellan:P haha

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
291
Senast: MayGrace
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 432
Senast: Syrax
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: Unafraid
·
Avel Här är tråden med födelseannonser för årets föl. Skriv gärna ras och stam för det är många intresserade av, och lägg ut en bild. Detta...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förslag på passande matskål?
  • Akvarietråden V
  • Torrfoderdjungeln..