Renovering- hästtransport

Bukefalos 30 år!

superstar

Trådstartare
Vet att det varit mycket sådana här trådar sista tiden, hoppas ingen blir arg att jag startar en till :angel:

Efter olyckan som hände nyligen kollade jag golvet i min hästtransport, vilket jag upplevde som väldigt torrt och fint för att vara 17 år och (antagligen) aldrig bytt, jag hade faktiskt förväntat mig att det skulle se värre ut, rentav vara murket. MEN... för säkerhets skull så skulle jag ändå vilja förstärka det lite extra och funderar på hur jag ska göra detta. Det är ett tranesläp från -90 i rätt bra skick, men jag vill ju inte lägga ner hur mycket pengar som helst på det, kommer nog inte ha det alltför många år till.

Funderar nu på om man kan lägga på en golvskiva till. Nu har jag en träskiva (någon slags plyfa, antar jag) och tänkte helt enkelt lägga på en till uppepå? Det borde väl stärka en hel del? För/nackdelar?

Sen nästa problem... Gummimattan som låg i var nog aldrig borttagen (därför jag är förvånad att golvet var fräscht!) då den var fäst med "mälor" med tätt mellanrum runt om längs kanterna OCH i mitten. Dessa satt som berg och jag förstår att man inte ids plocka ur mattan med den fastsättningen. Hur kan jag fästa mattan i fortsättningen så att den sitter säkert och bra men ändå är relativt lätt att ta ur med jämna mellanrum?

Och vad kostar (ungefär) en ny gummimatta?

Ullis :bow: :bow:

Sv: Renovering- hästtransport

På en så pass gammal transport hade jag bytt golvet.
I min gamla Dino låg det durkplåt i aluminium ovanpå trägolvet.
// Linda

Om ditt golv är 17år så tycker jag att det är konstigt att det är så fräscht som du säger, har aldrig sett ett släp med så gammalt golv (av plyfa) som inte vart ruttet i kanterna (för vi pratar såklart i kanterna inte i mitten)...

Ta en smal skruvmejsel och stå utanför transporten, gå till där lyktorna är bak, böj dej ner och känn med skruvmejseln på golvet ca 3-5 cm från väggen (i stort sett hela vägen från hjulen och bak, hela bak (vid luckan) och sen mot nästa hjul igen) .
Om det är murket kommer mejseln inte stöta på nåt större motstånd i trät (jämför med att göra samma sak mitt i på plyfan där den är frisk). Köpte nyligen ett Kylinge årsmodell 92 och det var så murket längs med sidorna att jag inte skulle kört ens den minsta lilla häst i det utan har nu bytt golv i det.

Golvet ligger ju på en ram så även om mitten är ok så är det oftast murket just där i kanterna som golvet ligger på och iom det är det ett farligt golv även om mitten är ok.

Anledningen till att det är så fräscht är antagligen för att det enbart är använt regelbundet de senaste sju åren. Jag har hackat, bankat och "pillat" längs med kanterna inne i transporten, inte utifrån men ska se till att göra det också.

Behövs det så BYTER jag SJÄLVKLART golvet, säkerheten går såklart först. Men för den sakens skull vill man varken lägga pengar på saker när de behövs bättre någon annan stans. Om jag bestämmer mig för att byta golvet, vem ber man enklast om det (om man inte är händig själv :angel: ) Såg? Bilverkstad?

Ullis

Byter golv gör du själv ganska enkelt. Beställ ett nytt på en trävarufirma, jag tror det brukar vara 22 mm tjockt. Du kan kanske be att få det tillsågat så slipper du det? Mitt golv var popnitat fast, jag kommer inte riktigt ihåg hur jag fick väck de gamla, men jag har för mig att det inte var så svårt. Sätta i nya popnitar var lätt i alla fall. Alltihop tog en kväll att fixa.

tack för svar... Kanske kan våga mig på det själv då... fast jag tror det knepiga blir att få bort det gamla...

Jag har bytt ett antal golv, och använder alltid 21mm plyfa av björk, lite dyrare men bra mycket hållbarare, jag lägger alltid monteringslim/silicon på ramen där skivan vilar hela vägen runt innan skivan läggs dit allt för att minimera risken med att fukt går in i kanterna underifrån.
Lägg aldrig en ny träskiva ovanpå en gammal, bilprovningen godkänner inte det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka