Renoverings-hjälpen

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Scata
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 350
  • Visningar Visningar 16 013

Bukefalos 30 år!

Då säger jag hårdvax
För att?

Det verkar rätt besvärligt att lägga och håller inte så länge, vad jag har läst mig till. Dessutom kan man inte gå på det på ca 12 h, vilket innebär att vi inte kommer in i sovrummet eller toaletten.. Men visst, det är bara var femte år man behöver fundera på det.

Å andra sidan måste man såpa ofta också.

För att?

Det verkar rätt besvärligt att lägga och håller inte så länge, vad jag har läst mig till. Dessutom kan man inte gå på det på ca 12 h, vilket innebär att vi inte kommer in i sovrummet eller toaletten.. Men visst, det är bara var femte år man behöver fundera på det.

Å andra sidan måste man såpa ofta också.
Bättre yta än med såpa

Bättre yta än med såpa
Fast är det värt att inte kunna gå på toa på flera dagar? Läste nu att hårdvaxolja är fullt härdad efter 7-14 dagar.
Hallen är rätt vältrafikerad. Det går inte ta sig till toalett och sovrum på något annat sätt.

Ja ja, vi får se vad det blir.

Fast är det värt att inte kunna gå på toa på flera dagar? Läste nu att hårdvaxolja är fullt härdad efter 7-14 dagar.
Hallen är rätt vältrafikerad. Det går inte ta sig till toalett och sovrum på något annat sätt.

Ja ja, vi får se vad det blir.
Vaxa halva i taget, då kan man gå där

Vaxa halva i taget, då kan man gå där
Nä? Hur då? Tar man halva på längden kommer vi antingen inte in eller inte in i sovrummet. Tar man på tvären kommer vi inte in i köket, såvida vi inte ska springa runt hela huset och gå in via altanen varje gång vi vill in i köket. Inte så smidigt med en liten unge..

Golvet är katastrof :arghh: Tog ju in hjälp med att få bort plattorna, vilket gav flera stora jack i golvet. Vi testar fylla i med plastiskt trä och ser hur det blir. Golvfirman vill inte slipa utan lägga vinyl. Skulle gå på över 10k efter rot. Känns lite väl mycket just nu..

Så, vi testar spackla igen hålorna och ska slipa själva. Går det så går det.

Men om det inte går behöver jag fundera på golv. Vad för golv? Hur vill jag att det ska se ut? Gah, hatar att ta såna beslut!

Vi bestämde oss för att testa slipa ändå. Hyrt en maskin 27-28 december.
Inför slipningen spacklade vi igen alla större hål och sprickor med plastic padding. Det gjorde vi igår kväll och det har fortfarande inte härdat. Det är klibbigt, som utspilld saft ungefär.
Hoppas verkligen det härdar bättre..

Jag är äntligen klar (lite småpill kvar bara) med den platsbyggda bokhyllan i vardagsrummet. Så skönt inför jul!
Resten av väggarna ska bara målas men det ignorerar jag så länge. Det ska bli en klaff vid fönstret med, nu är den skivan 50 djup och den ska gå att fälla ut till 70 eller 80.
20251206_165248.webp

Jag är äntligen klar (lite småpill kvar bara) med den platsbyggda bokhyllan i vardagsrummet. Så skönt inför jul!
Resten av väggarna ska bara målas men det ignorerar jag så länge. Det ska bli en klaff vid fönstret med, nu är den skivan 50 djup och den ska gå att fälla ut till 70 eller 80.
Visa bifogad fil 178736

Vilket mäktigt projekt, bra jobbat! Ser ut att passa bra till huset också. Byggde du helt från grunden eller använde du typ Billy eller annan grund?

Alltså jag har omålade golvlister som jag då såklart ska måla. Visst måste vi väl kunna kapa dom färdiga när de är omålade och måla dom sen? Måste väl bli snyggare än att kapa i det målade?
Har man möjlighet till det blir det är det säkert bäst. Men jag målade mina golvlister och sedan kapade hantverkaren dem och satte dem på plats. Kan inte se någonstans att det inte blev bra :) .

Alltså jag har omålade golvlister som jag då såklart ska måla. Visst måste vi väl kunna kapa dom färdiga när de är omålade och måla dom sen? Måste väl bli snyggare än att kapa i det målade?
Vi köpte färdig målat då blir det ju naturligt kapat efter målning inga konstigheter.

Jag ska börja måla golvlister (och taklister) idag, de är färdigkapade och färdiguppsatta. Så det är bara målningsdelen kvar, och de målas på plats där de sitter (dvs jag ska precis gå upp till ovanvåningen och börja tejpa ;))

Jag tror jag någonstans har några lister som jag själv satt upp där de är köpta målade och sedan kapade och spikade på plats - det funkar, men är väl kanske inte lika snyggt som målade efteråt på plats (tänker jag, egentligen bryr jag mig nog inte :p )

Puttar upp!

Dum fråga, kanske..
Men på utsidan av stugan jag ärver ska de målas med linoljefärg. Fönstren är mättade i linolja så det vet jag att jag ska ha.
Men insidan då? 🙈
Jag har aldrig gjort nått sånthär o nu sitter jag och drömmer om att måla om inne med olika gröna nyanser. Och då innefattas ju fönster, lister. Måste de då även vara linoljefärg?
Vi har linoljefärg på listerna inne på landet. Iofs har det suttit sedan 1927 utan att ens se ankommet ut, men vi körde våra nya lister i rummet i samma när det skulle bytas och det blev väldigt fint. Mmm engelskt röda lister och fönsterfoder :) (vitt som en släkting körde blev inte lika fint. Penselspår, men det kan ha varit så att de inte hade en riktig linoljepensel och inte doppade mycket tunt)

(vi målade först och satte upp sedan, utom i fönstret.)

Vi har linoljefärg på listerna inne på landet. Iofs har det suttit sedan 1927 utan att ens se ankommet ut, men vi körde våra nya lister i rummet i samma när det skulle bytas och det blev väldigt fint. Mmm engelskt röda lister och fönsterfoder :) (vitt som en släkting körde blev inte lika fint. Penselspår, men det kan ha varit så att de inte hade en riktig linoljepensel och inte doppade mycket tunt)

(vi målade först och satte upp sedan, utom i fönstret.)
Jag målade mina golvlister i en mörkgrön nyans uppe på vinden. Det matchade tapeten på ett väldigt tjusigt sätt :) !

Jag ska börja måla golvlister (och taklister) idag, de är färdigkapade och färdiguppsatta. Så det är bara målningsdelen kvar, och de målas på plats där de sitter (dvs jag ska precis gå upp till ovanvåningen och börja tejpa ;))

Jag tror jag någonstans har några lister som jag själv satt upp där de är köpta målade och sedan kapade och spikade på plats - det funkar, men är väl kanske inte lika snyggt som målade efteråt på plats (tänker jag, egentligen bryr jag mig nog inte :p )
Jag tänkte först att jag skulle måla de på plats, men jag skulle behöva maskera både mig och exakt hela rummet för jag är så ostadig på handen, så tänker det nog ändå blir näst bäst resultat om jag kapar, målar och sätter upp!

Halvt KL
Vi har absolut köpt färdigmålade förut och satt upp, men då är de ju vita. Det har ju inte varit supersnyggt när det fransat sig lite vid kapet, men lätt att dölja ändå när det är vitt. Nu ska jag måla lister och foder gröna och tänker att jag inte lika lätt kan trolla bort de frasiga då? Därav jag var inne på att det borde bli finare om jag målar de efter jag kapat? :) Plus färre meter att måla hehe.

Liknande trådar

• Riva tak - vågar man??
  • Limrester på vägg
  • T
    Tapetsera o renovera..

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad