Bukefalos 28 år!

Renoveringsfond bostadsrätt

BernT

Trådstartare
Ungefär hur mycket brukar det sättas av till renoveringsfond på en bostadsrätt? Är det en viss procent av hyran? Antar att det skiljer mellan bostadsrättsföreningarna men borde ju finnas ngt som är vanligast typ :p är nyfiken och nu är det lite sent att ringa vicevärden ;)
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Det är olika i olika föreningar.

Vad för hyra menar du, hyr du en bostadsrätt av någon?
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Nä jag äger min lägenhet men betalar ju avgift varje månad till föreningen. Aja blir spännande att se hur mkt som finns i fonden ;)
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

i min förra handlade det om typ 90 spänn. I denna har vi ingen sådan fond, verkar bli vanligare o vanligare att man inte har det.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Har bott i tre BR, ingen av dem hade "inre fonder". Tror inte det är så vanligt längre alls.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Jaha du menade avgiften (det är inte en hyra utan just en avgift).

När du köpte lägenheten lär du ju kollat på de ekonomiska handlingarna? Där tas alla tillgångar upp, även eventuella renoveringsfonder. Och på varje årsmöte som föreningen håller kommer ju nya uppdaterade handlingar för verksamhetsåret.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Haha nä har inte kollat några ekonomiska handlingar. Kanske står i kontraktet, läste aldrig det utan skrev bara under :p köpte av en av mina chefer så kollade inte sånt där så noga. Men det finns en fond det vet jag. Och det är 1 eller 2 års insättning på det så det var därför jag var nyfiken på hur mkt det skulle kunna tänkas va. Iofs har jag snart renoverat för 20k så det gör ju inte så stor skillnad :p tapeter och tapetsering var ganska dyrt :D
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Men föreningens renoveringsfond lär väl gå till yttertak och fasader och sådant, inte din privata invändiga renovering i din lägenhet?

I kontraktet står det inget om föroeningens ekonomi.
Fråga någon i styrelsen om du kan få handlingar från senaste årsmötet, inkl ekonomisk redovisning så finns allt där.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Jo det är min lägenhets fond och den får jag spendera. Lämnade kvitton igår och så får vänta ngn vecka och se hur många tusenlappar som trillar in. Till tak och sånt används en annan fond. Ska kolla med de i styrelsen, kan ju va bra att ha alla handlingar.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Jaha då menar vi nog olika saker, jag har aldrig hört talas om fonder för sina egna renoveringar i lägenheten.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Hoppas inte på alldeles för mycket ;) Om man läser mäklar annonser så brukar det stå tex "hela 15 000 i inte fond!" och då brukar det röra sig gamla lägenheter i orginalskick. Och som du upptäckt är det dyrt att renovera och pengarna går fort åt! Men har du tur får du en del iaf :)
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Vi hade samma i vår BrF förut - jag fick till exempel ersättning när jag köpte ny spis.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Det är fortfarande rätt vanligt med inre reparationsfonder.

Så vanligt kan det dock inte vara. Jag har letat bostadsrätt i drygt ett år nu och inte stött på det en enda gång. Vi snackar lätt upp emot hundra lägenheter. Men det kanske är ett nyare fenomen, de flesta lägenheter jag har granskat ekonomin på är i riktigt gamla hus och ofta lika gamla föreningar.
 
Sv: Renoveringsfond bostadsrätt

Jag bor också i en bostadsrätt och vår inre renoveringsfond är ca 10 tusen kronor. Jag har lämnat in kvitton för vår senaste renovering och väntar på att få tillbaka pengar (som ska gå till ytterligare renoveringar).

Det vi får betalt för är ju sådant som "stannar kvar" i lägenheten, typ tapeter, golv, färg, spackel mm. Inte verktyg och dyl.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 166
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 349
Senast: Masqueradee
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
476
Senast: Entourage
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp