Rensa vattenlås i kök

Sasse

Trådstartare
Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på hur jag ska ta isär detta.

Det känns inte heller som det är aktuellt med en akut felanmälan med stopp i avlopp - utan något jag bör lösa själv. Så… någon som har någon idé på hur jag bör ta isär detta?

Jag har aldrig rensat köksavlopp innan, vet inte hur man gör 😅


F825B98B-3541-4827-A2B6-202668BB884F.jpeg
 
Jag har totalstopp i mitt köksavlopp. Jag har tittat på otaliga videos, men ingen har samma vattenlås som jag och jag blir inte klok på hur jag ska ta isär detta.

Det känns inte heller som det är aktuellt med en akut felanmälan med stopp i avlopp - utan något jag bör lösa själv. Så… någon som har någon idé på hur jag bör ta isär detta?

Jag har aldrig rensat köksavlopp innan, vet inte hur man gör 😅


Visa bifogad fil 130875
Hade kunnat varit jag att göra denna tråd idag!!! 😃 Tur att min ser likadan ut under som din!
 
Ställ en hink under och ta bort den gröna plutten så borde det lösa sig.
Lättare sagt än gjort. Den sitter ju som berget :p

Jag lyckades få undan vattnet i hon när jag satte på diskmaskinen i alla fall. Imorgon ringer jag nog någon som jag förklara/komma ut och hjälpa.
 
Jag har likadana platta rör under diskhon och när jag hade stopp senast satt stoppet där uppe. Man kan lossa en skruv uppe i diskhon och sen ta bort den biten för att rengöra. Funkade det att köra diskmaskinen? I så fall sitter inte stoppet i vattenlåset utan högre upp (annars hade vattnet tryckts upp i hon när diskmaskinen tömde i avloppet).
 
Jag har likadana platta rör under diskhon och när jag hade stopp senast satt stoppet där uppe. Man kan lossa en skruv uppe i diskhon och sen ta bort den biten för att rengöra. Funkade det att köra diskmaskinen? I så fall sitter inte stoppet i vattenlåset utan högre upp (annars hade vattnet tryckts upp i hon när diskmaskinen tömde i avloppet).
Ja, det funkade att köra diskmaskinen. Vattnet som var i hon sjönk också undan. Nu går det faktiskt att spola och vattnet försvinner, om än långsamt.
 
Ja, det funkade att köra diskmaskinen. Vattnet som var i hon sjönk också undan. Nu går det faktiskt att spola och vattnet försvinner, om än långsamt.
Om diskmaskinen lyckades spola bort stoppet lite kanske det funkar nu att typ hälla i stora mängder kokande vatten eller liknande för att få bort det sista? :)
 
Om diskmaskinen lyckades spola bort stoppet lite kanske det funkar nu att typ hälla i stora mängder kokande vatten eller liknande för att få bort det sista? :)
Nope! :p Häller jag i kokande vatten medan jag har igång diskmaskinen så verkar det hjälpa lite, men så fort diskmaskinen är av blir det totalstopp igen.

@AbCdE Hur gick det för dig?
 
Nope! :p Häller jag i kokande vatten medan jag har igång diskmaskinen så verkar det hjälpa lite, men så fort diskmaskinen är av blir det totalstopp igen.

@AbCdE Hur gick det för dig?
Det var jättetrögt att vrida den gröna, så jag drog isär de platta rören och kopplade loss det veckade röret, då hade jag lös mellandelen som jag gjorde rent med flaskborste, även in i platta delen som satt kvar. Lyckades vrida den gröna mha en kniv när jag hade mellandelen i handen. Hällde bikarbonat och ättika ner i avloppshålet, sen kokande vatten.
Nu rinner det bra :up:
 
Det var jättetrögt att vrida den gröna, så jag drog isär de platta rören och kopplade loss det veckade röret, då hade jag lös mellandelen som jag gjorde rent med flaskborste, även in i platta delen som satt kvar. Lyckades vrida den gröna mha en kniv när jag hade mellandelen i handen. Hällde bikarbonat och ättika ner i avloppshålet, sen kokande vatten.
Nu rinner det bra :up:
Ja, den gröna plastbiten var rejält barnsäker ;) Och du har bättre tålamod uppenbart! Jag satt och drog och slet ett tag och sedan kände jag bara "nope" och ringde och felanmälde istället ;) Förhoppningsvis kommer de snabbt!
 

Liknande trådar

Relationer Jag och sambon ska gå isär. Vi har två barn gemensamt. Sambon vägrar att diskutera frågan om boendet för barnen. Vi kan inte ha varannan...
2
Svar
30
· Visningar
3 048
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 520
Senast: sjoberga
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 112
Senast: Mia_R
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 099
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp