repgrimma - viktig??

H

hippolina

ville bara börja med att Åsikter om Monty Roberts -tråden är väldigt intressant.
detta med NH är väldigt intressant att diskutera, fast ganska svårt, då alla åsikter verkligen går åt de flesta olika håll.

liksom NH har ju repgrimman blivit väldigt poppis, men hur viktig är den??
är det omöjligt att arbete inom NH:s principer utan en repgrimma. känns ju nästan som om det går mode i grimmorna och billiga är de ju inte.

men vad anser ni.
viktig eller ej??? :confused:
/A
 
Jag har klarat mig utan repgrimma i alla år...har förvisso en , men märker ingen direkt skillnad faktiskt.....det som finns i repgrimman finns i huvudet på mig istället....tror jag ;)...en eftergift har man i tanken...inte i en repgrimma.
 
repgrimman ska ju ha som funktion att i princip inte kännas när man inte har något tryck på den, en vanlig grimma är ju "tyngre"
 
självklart behöver man ingen repgrimma, liksom man egentligen inte behöver sadel o träns, men jag tycker det underlättar kontakten med hästen!!! hjälperna blir finare, men alla kanske inte håller med! :)
 
Hur ska repgrimman sitta då?
Har en till min fjording som jag använder ibland när jag gör några speciella övningar (just nu är vi inne på ledövningar) men jag får den inte riktigt att sitta som jag vill (han har ju ett rätt kort men brett huvud).

Men ska den sitta ungefär som en vanlig grimma eller ska den sitta annorlunda?
 
När jag jobbar hästen i rundkorallen föredrar jag att ha den helt "naken" för att jobba med relationen mellan oss.

Sedan använder jag ett hästhårs rep som ett introduktion med utrustning.
Repgrimman kommer sedan då jag vill lära min unga häst att svänga för vikthjälperna, för att hålla munnen fräsch utan bett och att man jobbar med "the horsemind" inte så mycket med hästens fysik till en början.

Visst går det att göra mycket med en vanlig grimma.
 
Jag föredrar att jobba med repgrimma, den gör både mig och hästen känsligare. Så speciellt dyra är de inte heller tycker jag, det går att hitta bra grimmor för under 300 kronor och går ofta att ha till mer än en häst.

Visst går det att jobba med vanliga grimmor också, men som sagt, jag föredrar repgrimma!
Piggy
 
Det finns massor med människor som GÖR repgrimmor, och det enda du antagligen behöver göra är att skaffa repet.
Motorsågslinanånting tror jag vi har använt.
De passar perfekt till hästen och är tunna, lätta, fina och fruktansvärt praktiska ;)
 
Jag rekommenderar inte repgrimmor till nybörjare då de är väldigt skarpa. Fördelen med dem är deras lätthet och just att de är väldigt tydliga med tryck - eftergift. Vanliga grimmor är mycket tyngre och inte lika tydliga. Bättre att börja med dock då man inte kan göra så mycket skada.
NH:s principer har ingenting med grimman att göra så som jag ser det, även om viss utrustning är lättare att arbeta med än annan.
Niklas
 
Jag har varit på kurs nu i horsemanschip
bestälde 2 grimmor o grimmskaft.
Grimmskaftet var det som kostade mycket pengar 500 - för 5m
grimmor 250-st.Ska nu börja träna mitt föl + mamman.
Det verkade mycket kul.
 
om man köper flagglina på en div. handel så kostar den ca 50-70 kr. den är helt ok att knyta grimma av och man får ut fem-sex grimmor på ett rep. titta på beskrivningar på internet och knyt själv! om man inte drar åt knutarna kan man knyta om den i oändlighet;) efter ett tag sitter det som berg. till en d-ponny, liten stor häst behöver man ca 6 meter rep. ca 0,7 cm i diameter brukar vara bra, olika till olika hästar. känslig häst=tjockare rep, "bånglig"häst=tunnare rep. varning för att använda för tunt rep!

//Aremea
som lyckats med en sluta idag...Yipiee!!
 
De flesta som håller på med NH, oavsett inriktning, jobbar med ett visst sätt kommunicera med hästen. Man har tyngre grimskaft som har egenskapen att leda liv och rörelse när man ex skakar repet, och som "dör" på en gång man slutar ge rörelse i repet.

Det är för att man vet att hemligheten till att hästen lär sig något är att man tar bort trycket när hästen gör rätt.

Repgriman är likaså ett redskap som fångar upp signalerna från grimskaftet. Den är lätt och känns i stort sett inte på hästen när den sitter på men så fort man börjar lägga på tryck blir den snabbt skarp och tydlig för hästen. Här är det ju lika dant som med grimskaftet - så snart man tar bort trycket blir det omedelbart stor skillnad.

En repgrimma rekommenderar jag till båda nybörjare och "gamla i gården". Bra redskap för ändamålet - ger bra resultat. Det är som att spela piano. Ett bra piano utvecklas man mer på än ett sämre, även om man i vilket fall lär sig spela piano.

Ska man ge sig på att knyta en grimma själv rekommenderar jag en sk. dubbelbraid, alltså ett rep med innerkärna och ett ytterhölje. INTE NÅGOT REP TUNNARE ÄN 6 MM! Känn efter att repet är mjukt och följsamt. Hårda rep ger stora knutar och kan ge fula skavsår...

/Camilla
 
ojojoj nu har du betalat nåt som jag aldrig skulle göra iaf.... :eek:
Jag tillverkar och i viss mån säljer både grimmor och ledrep och för grimmorna tar jag 75kr st och repen 150 kr, den som sålde detta till dej måste bli miljonär på sånt ju med tanke på att det inte är sååå dyra material!!!
 
Viktig vet jag väl inte...Hantering sitter väl inte i grejorna egentligen men visst spelar bra, fungerande redskap en viss roll oavsett vad vi håller på med. En grimma av något slag behöver väl de flesta.

Jag tycker att den är himla bra eftersom den är lätt som en fjäder å ena sidan men skarp om det behövs å den andra. Den är också bra på så vis att den är liten och smidig och jag kan ha den kvar under tränset om jag ska rida långt alternativt knöckla ihop den till en boll i fickan. Bra ifall jag vill leda hästen bitvis eller om jag vill binda upp den.

Det finns repgrimmor på Börjes för 27:95. Inte så värst dyrt....

Kokopelli Mana
 
jag tycker att repgrimman är ett bra hjälpmedel, men som dom andra sagt; NH sitter inte i utrustningen utan i huvudet.
Man klarar sig med vanlig utrustning, men jag föredrar personligen min regrimma :love: och mitt ledrep. Helt enkelt för att jag av någon anledning känner mig säkrare och tänker efter betydligt mer innan jag gör något när jag har den utrustningen.
 
jag har ingen egen erfarenhet av Börjes rep grimmor men har hört av andra att dom inte ska vara värst mycket att ha? nån med erfarenhet av dom här? billiga är dom ju iaf...
 
Det kan väl inte skilja så mycket på ett sånt där fjutt-rep att det motiverar 222 kr?

Jag har ingen börjes men en budgetvariant och den duger länge och väl, den är snart 6 år och lika hel och fin.
Jag tror det är lite fjantbluff från vissa kretsar det där att det ska vara nån viss sort och att det skulle skilja så på kvalite på ett sånt där enkelt rep tror jag inte ett skit på.

Däremot kan det vara mer skillnad på kvalite i ett grimskaftet.

Kokopelli Mana
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 078
Skola & Jobb Hej! Jag skulle behöva lite hjälp gällandes hur man ska tänka nu efter gymnasiet. Som person har jag länge varit väldigt studieinriktad...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: Cattis_E
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 212
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp