Repgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fillefjonkan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 325
F

Fillefjonkan

Har fått tipset att använda repgrimma på min häst när jag lastar henne. Har sökt efter lite information om just repgrimma men hittar inte det jag letar efter, så här kommer "tusen" frågor. :D

Hur funkar en repgrimma? Har fått för mig att den kan vara skarp? Är jag helt ute och cyklar?
Vilka kriterier har en bra repgrimma? Är de som finns på H**ks något att ha? Ska använda den ca 1gång/vecka.
Repgrimmorna på ovan nämda företag verkar bara finnas i en storlek, ska man justera dem själva? Hur ska de i så fall sitta?
Kan jag transportera henne i repgrimma eller måste jag byta efter jag har lastat?

Hjälp en stackars ovetande! :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Repgrimma??

Har fått tipset att använda repgrimma på min häst när jag lastar henne. Har sökt efter lite information om just repgrimma men hittar inte det jag letar efter, så här kommer "tusen" frågor. :D

Hur funkar en repgrimma? Har fått för mig att den kan vara skarp? Är jag helt ute och cyklar?
Den är skarp/tydlig för hästen ja. Och fruktansvärt hållbar, dvs den går inte sönder vid stor belastning/ryck
Vilka kriterier har en bra repgrimma? Är de som finns på H**ks något att ha? Ska använda den ca 1gång/vecka.
Vi har haft en från Hööks och varit nöjda med den.
Repgrimmorna på ovan nämda företag verkar bara finnas i en storlek, ska man justera dem själva? Hur ska de i så fall sitta?
Ja, dels knyter man i nacken så stor den ska vara, om den sedan är vid i nosdelen så kan man låta nedre knuten och öglan liksom göra en liten volt igenom sig själv, då blir den lite mindre. Knutarna ska sitta på var sida om nosryggen, väl nedanför kindbenskanten (vad heter det?)
Kan jag transportera henne i repgrimma eller måste jag byta efter jag har lastat?
Du får absolut inte transportera hästen, vinscha in hästen eller lämna den uppbunden utan tillsyn i repgrimma! Som sagt ovan går den inte sönder, det gör hästen. Sätt på en lädergrimma ovanpå, så knäpper du transportgrimskaftet i den när ni lastat. Repgrimman kan lätt tas av under, eller sitta kvar.

Hjälp en stackars ovetande! :bump:

Varför har du fått rådet att lasta i repgrimma? Är den svår att lasta? Tänk som sagt på att du blir ruskigt stark med en repgrimma, och man kan skada hästen om den försöker bryta sig fri. Så, använd den inte för att bli starkare, lastträna lugnt och fint istället, tills du kan skicka in hästen.
Jag hanterar nästan alltid mina hästar i repgrimma nu, men det är för att den är tydligare för hästen när jag ger signaler.

Lycka till!

En bra repgrimma är ganska "stel", den ska nästan kunna hålla formen utan att den sitter på hästen. När jag köper repgrimma så letar jag efter en som är stel, inte allt för tjock och med tillhörande långt grimskaft utan karbinhake. Karbinhaken är bara ivägen och det är bättre när grimskaftet är knutet direkt i grimman. Grimskaftet ska vara långt (iaf 3-4 m), ganska tungt och ha en skinnflärp i ena änden.

En repgrimma ger ett större tryck bakom öronen än vad en vanlig grimma gör. Detta gör att den som håller i grimskaftet blir mycket stark. Jag drar näst intill aldrig i grimskaftet när jag har repgrimma på, däremot har jag mycket stor användning av det långa grimskaftet då jag t.om kan gå bakom hästen och ändå hålla i repet. Jag tycker nog att du ska ta hjälp av någon som förstår repgrimmans egenskaper. Eftersom det mest är grimskaftets längd man har nytta av kan du ju alltid köpa ett extra långt grimskaft/longerlina och sätta i din vanliga grimma.

enligt någon ny liten bestämmelse så måste man lasta och transportera hästar i lädergrimma... inte många som faktiskt vet det, har med säkerheten att göra.

vad beträffar repgrimma så går den att justera vid "nackstycket", man knyter liksom ihop den så den sitter ordentligt. har ingen koll riktigt på hur repgrimmorna vid diverse varuhus ser ut, men då jag känner en som knyter våra utav motorsågslina (tror jag...) så tror jag nog inte att det spelar så stor roll vart man köper dem.

Min komis hade två grimmor på hästen. Repgrimman användes vid lastning och så satte hon fast hästen i lädergrimman.

Liknande trådar

Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 780
Senast: Reville
·
Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta... 2
Svar
28
· Visningar
1 988
Senast: cirkus
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 201
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 424
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31