Repgrimmans användning?

Sv: Repgrimmans användning?

En tjej jag känner band fast sin häst i transporten med repgrimma. Jag var helt bestört. Hon ansåg att den var lättare att skära sönder än en nylon eller lädergrimma. Javisst, det kanske den är. Men de skador hästen hinnar få i transporten om den välter innan man skurit loss den är ju fruktansvärda.

ALDRIG binda en häst i repgrimma.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Japp! Enligt mig är det viktigaste när man hanterar hästar känsla. Vissa hästar fungerar super med repgrimma och NH-tänk, andra gör det inte. Man ska inte fanatiskt hålla sig till en metod och tro att den fungerar på alla hästar. Då massakrerar man bara individualismen hos hästarna! :D

Håller helt med det där om känslan! Jätte viktigt och inte alltid helt enkelt! Dock har jag hittills aldrig träffat en häst som inte fungerar med "repgrimma och NH-tänk" trots att det har varit olika typer av individer och inte heller på bekostnad av deras individualism.

Till TS
Det jag gillar med repgrimman är att den är skarp exakt när jag vill att den ska vara skarp, dvs eftergiften är ögonblicklig.
 
Re: Sv: Repgrimmans användning?

Man ska inte fanatiskt hålla sig till en metod och tro att den fungerar på alla hästar. Då massakrerar man bara individualismen hos hästarna! :D
Det där är SÅ ikke sant. Man kan faktis ser individer, ser till deras individ behov och användas av samma metod. Visst behöver man lite mer kunskaper för att ser allt i det där men det är helt klart möjligt.



*KL*

Det var faktis intressant att läsa alls förklaring till en Repgrimman och dens användingar.


jo, så kommer mitt bedrag till det hela.

Jag tycker en repgrimma är snällare en en vanlig grimma med att den är lättare och mer bekväm för hästen där emot är den skarpare(berorende också vilken tjocklek man har) än en vanlig grimma med att med en vanlig grimma är det mycket lättare för hästen att trycka emot den och vi måste jobba hårdare med en häst som vill jobba emot oss. Däremot med en repgrimma så han männskan lite mer krafter i detta sammanhäng.

Man KAN rider och träna i en vanlig grimma lika väl som en rep, så länga du har en häst som respektera trycket och gå inte emot. Man kan ger hästen signaler med en vanlig också men man måste ger mer kraft i det man gör för att hästen ska känna det på samma vis. Det är lättare då med en repgrimma för att det det är gjort av är en mer levande matrial och energi man skicka ner t ex ett grimskaft flyttar lättare up den till hästen.

Det är sant att många okuniga använder en repgrimma, lika väl att det är många okunniga som använda sig av en vanlig. Olyckor händer hela tiden med båda sorts. Men det är inte grimmornas fel det är att hästen var inte förbrett för det sin hanterare vill göra, t ex binda up hästen.

Jag behöver inga repgrimmor för att rida mina hästar i snöstorm, barbacka om natten eller för att driva kor.
Jag behöver inte en heller men jag använder en repgrimma 99% av tiden ändå.
 
Sv: Repgrimmans användning?

*KL*

Repgrimma är apfult och kommer inte i närheten av min häst...

Sen att den skulle vara lättare och bekvämare för hästen?? Vad kan det skilja i vikt? 100g?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag försöker förstå vad NH-träningen går ut på och ifall det kan vara ett hjälpmedel för min och min unghäst. Jag tror repgrimman kan vara ett hjälpmedel, mycket smidigare än t ex en kapson och ger tydligare signaler än grimma.

Det jag har lite svårt för är att de bilder på välskolade NH-tränade hästar man ser, ser hästarna oftast helt avstängda ut - rädd att när man lägger för mycket presenningar på deras huvuden och viftar för mycket med rep så väljer flyktdjuret bara att stänga av och dra sig inom sig. En aspekt till är att jag aldrig sett en häst gå i form under NH-träning, man gör sidvärts rörelser, så kallade bakdelsvändningar, men de arbetar ju aldrig under sig och ser bara ledsna och ja, avstängda ut. :crazy:

Är det jag som bara sett såna bilder och verkligheten ser annorlunda ut? Har även varit på seminarie och NH-kurs. Jag vill förstå, men har lite svårt att se vad skillnaden är att vifta på ett rep för att flytta på bakdelen eller göra det på vanligt sätt. Första gången jag såg en uppvisning stod jag som ett frågetecken, alla var helt imponerade för att tjejen kunde få hästen att backa och flytta på rumpan...:confused:
 
Sv: Repgrimmans användning?

Det var ju just de du skrev. Att hästen ska trampa emot en grimma i detta fall, jag rider inte så. Jag försöker få hästen att arbete genom kroppen utan att behöva sitta o rama in från alla håll.

Men slut på OT.

Varför gillar du inte repgrimman?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag håller med dig, vissa sk metoder får hästen att stänga av totallt. Sen beror det nog lite på hur mkt man gör, tränar man NH ofta så tråkar det ju ut hästen också. Bara för att jag kallar mig NH-utövare så betyder det inte att jag gillar alla metoder.

Sen så är det så att tänket finns ju med i all hantering. Jag använder repgrimman varje dag men inte för att jag tränar utan jag tycker den är smidig och har man en ung stor nordisdam med bestämda åsikter är det skönt att ha något som hon lyssnar på. Visst jag skulle kunna ha kedja på henne men dels är den luddig i signalerna och sen så tycker jag repgrimman är smidigare. Kapsonen funkar också väldigt bra men jag är inte tillräckligt precis för att kunna använda den. Och ja jag skulle kunna leda henne i grimma 99% av tiden men det är ju just den 1% som är kritisk.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Tack för svar! :)

Jag har en två-årig kallblodskorsning som är rätt bestämd och orädd. Nyss skaffat henne men tidigare ägare säger att hon kan vara rätt tuff och att hon reser sig om hon protesterar... Jag har inte märkt så mycket än, men igår försökte hon höja huvudet över mig och sen bara gå... :p Efter att hon försökt ett par gånger och inte lyckats stod hon som en klocka!
Har du några bra tips på övningar? Tänkte skaffa en repgrimma just för att slippa ta i så kraftigt för att få henne förstå.
Hört att kallbloden kan vara lite tuffa som unga och urtrevliga som vuxna... Din erfarenhet?
 
Sv: Repgrimmans användning?

KL

Det jag tycker är så bra med repgrimman är att den ger TYDLIGARE signaler än en vanlig grimma. Den kan vara skarp, men det är inte det den är till för. Den är till för att förfina kommunikationen.

Sporar kan också vara skarpa, men är egentligen till för att ge tydligare/mer exakta signaler.

Om du aldrig jobbar med hästen från marken och är nöjd med hur den leds in och ut från hagen i en vanlig grimma, finns det väl inga skäl egentligen att använda en repgrimma, men om man tycker att det är roligt att förfina sina hjälpar och sin kommunikation med sin häst kan det vara ett bra hjälpmedel.

På samma vis som man kan använda sporar, bett, spö etc. för att förfina sin ridning.;)

Alla har vi olika sätt att nå våra mål, vissa använder repgrimma andra kedja eller vanlig grimma. Vissa använder inspänningstyglar andra kapson eller skarpare bett. Det gäller att hitta sin egen väg så länge man inte missbrukar sina hjälpmedel.

Det finns många vägar till Rom:D
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag jobbar inte med övningar direkt utan jag flyttar "bara" kroppsdelar.
Kallblod och nordisar är så mycket häst så fostrar man dem inte så kan de bli riktigt otäcka
är min erfarenhet. Men har man dem på rätt sida så är det fantastiska hästar.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Ok, det räcker säkert för mig en bra tid framöver! Vill bara säkerställa att hon accepterar att det är jag som bestämmer och inte hon när vi är ute och jobbar! ;)

Skaffat repgrimma idag på lunchen!
 
Sv: Repgrimmans användning?

Förtydligande: Med "samma metod" menar jag exakt samma tillvägagångssätt. Självklart anpassar man tillvägagångssätt till individ, men det behöver inte betyda akademisk dressyr med pålle nummer ett och western med nummer två. Man kan gott använda snarlika metoder på hur många hästar som helst, men inte fanatiskt. Det var snarare det som var min poäng, förlåt att jag var otydlig.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Prata vi om ridning nu?
många repgrimmeanvändare använder även skarpa saker uppsuttet- hack o stång.

själv använder jag tränsbett- för att kunna vara mer exakt-tydlig o den kan från början börja arbeta o får ett litet stöd av mig.
Att ge hästen stöd i grimma- hela huvudet eller bettlöst så funkar det inte.

Du kan omöjligt få hästens bakhovar att trampa på mot en grimma.

Om man bara vill lulla så kan man rida med grimma. Rider så till hagen när det är mkt snö- på täcket då.

att träna pudeldressyr från marken- ja då funkar repgrimman fint, men målet torde vara med lös häst o använda kropp o röst. Eller?
Nu har jag inget behov av det, då mina hästar funkar bra o följer mig lösa.

Men om hästen har stått på box länge kan repgrimma eller träns vara mer eller mindre nödvändigt- för att den inte vet sitt eget bästa o måste hålla sig i schack.
Ja folk tror att jag har NH-tränat eller att hästarna är exceptionellt snälla. Men de som kan häst vet att det bara ligger vanlig vettig hästhantering bakom.

Hanterar man kusen på ett vettigt sätt dagligen, så behöver man inte drilla dem- korrigera.


Ursäkta men då ser jag fel när min kompis rider utan någon utrustning på sin arab, dressyr. Hästen är lösgjord och går på tygeln med hjälp av sits,skänklar inte av tygeltag.

Inte bara min kompis jag har sett andra exempel där hästen trampar under sig och går väldigt hög dressyr bettlöst/utan någonting alls.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Om jag inte tar fel talar ni om helt olika sorters ridning.
 
Sv: Repgrimmans användning?

nja, beror på min kompis rider båda dressyr mot det klassiska hållet och vanligt.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Visst kan man använda en vanlig grimma, men den ligger inte så bra som en repgrimma.
Den vanliga grimman ger ett sämre tryck över nosryggen på hästen.
Vilket inte är bra för nosbenet.

Man använder en repgrimma i inlärning och ledarskap.
Den skall inte ge ett större obehag utan den ska Trycka på rätt punkter. Ungefär som ditt finger, fast du kan inte ha dina händer överallt, då är knuten bra som ett extra finger..

T ex för att flytta hästen i gången sätter du till ett finger istället för en hel hand för att fingret ger ett mindre tryck på en mindre yta och hästen flyttar då undan bättre, Det är också ett obehag, så fort hästen flyttar undan så ger du en eftergift obehaget släpper..
Faktiskt inget konstigt..

Repgrimman är tusen gånger snällare än ett träns som många måste leda sina hästar i.

Oh no! Jag är inte ledare över mina hästar- ty jag har aldrig använt en repgrimma:angel:
Kan säkert vara bra att sätta på hästar som kommit på sin styrka och är "besvärliga". Precis som stigbett ,eller träns.
Sen vill jag bara säja, att alla snälla hästar som finns har blivit hanterade på ett bra sätt och DÄRFÖR är snälla. Men i fel händer så kan de oxå bli besvärliga. Hur vet vi att repgrimman är snällare än ett träns?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Oh no! Jag är inte ledare över mina hästar- ty jag har aldrig använt en repgrimma:angel:
Kan säkert vara bra att sätta på hästar som kommit på sin styrka och är "besvärliga". Precis som stigbett ,eller träns.
Sen vill jag bara säja, att alla snälla hästar som finns har blivit hanterade på ett bra sätt och DÄRFÖR är snälla. Men i fel händer så kan de oxå bli besvärliga. Hur vet vi att repgrimman är snällare än ett träns?

Därför att vi vet att grimman sitter utanpå en kroppsdel som till största delen består av skellet, skyddad av läderhud och hårrem, medans tränset sitter inuti en kroppsdel som till största delen består av mjukdelar och känsliga slemhinnor utan skyddande läderhud och hårrem.

Vilket hjälpmedel som helst kan bli våldsamt i fel händer, t o m en mjuk hand kan bli en hård knytnäve. Det sitter inte i utrustningen som flera andra har sagt här.
 
Sv: Repgrimmans användning?

En repgrimma är ett rent arbetsredskap.
Eg borde det heta arbetsgrimma istället eftersom den är gjort för att användas i träningen av hästen.

Dess utforming gör att den ger skarpare signaler till hästen och ger även människan möjlighet att ge väldigt små hjälper.
Den går heller inte sönder även om hästen rycker och sliter och det är just därför den i fel händer och använd på fel sätt är så farlig. (bind tex aldrig en häst i repgrimma eller ha den som haggrimma)
 
Sv: Repgrimmans användning?

KL

Det jag tycker är så bra med repgrimman är att den ger TYDLIGARE signaler än en vanlig grimma. Den kan vara skarp, men det är inte det den är till för. Den är till för att förfina kommunikationen.

Sporar kan också vara skarpa, men är egentligen till för att ge tydligare/mer exakta signaler.

Om du aldrig jobbar med hästen från marken och är nöjd med hur den leds in och ut från hagen i en vanlig grimma, finns det väl inga skäl egentligen att använda en repgrimma, men om man tycker att det är roligt att förfina sina hjälpar och sin kommunikation med sin häst kan det vara ett bra hjälpmedel.

På samma vis som man kan använda sporar, bett, spö etc. för att förfina sin ridning.;)

Alla har vi olika sätt att nå våra mål, vissa använder repgrimma andra kedja eller vanlig grimma. Vissa använder inspänningstyglar andra kapson eller skarpare bett. Det gäller att hitta sin egen väg så länge man inte missbrukar sina hjälpmedel.

Det finns många vägar till Rom:D


Exakt min åsikt!:bow:
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 524
Senast: Palermo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 338
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp