Repgrimmans användning?

Sv: Repgrimmans användning?

kl

Repgrimman är skarpare därför att den är smalare än en vanlig grimma.
Hur mycket obehag skapar en repgrimma när den bara hänger på hästens huvud? Ingen. Jag har repgrimma på min häst när jag jobbar henne, men med det säger jag inte att jag sliter och drar i den. 99% av tiden är repet slakt och jag har ingen direkt kontakt i repgrimman. Om hon däremot sätter av i glädjebock eller liknande är jag glad att repgrimman är på, eftersom den ger ett mer koncentretar tryck och lättare får hästen att komma tills sans igen. En vanlig grimma är inget träningsredskap, utan ett leda/bindredskap.

Man ska aldrig binda en häst i en repgrimma och det är synd att det förekommer. Vad jag inte förstår är varför folk smutskastar repgrimman så hemskt. Vad är det för fel om den används rätt? Att sedan bunta ihop "repgrimmeanvändare" med att de också använder "skarpa bett och sporrar" är ju urbota korkat. Snacka om att placera folk i fack, utan att ens veta någonting.

Och som jag alltid säger; prova själv! Lägg en repgrimmas nosdel över tex smalbenet, och dra. Lägg en vanlig grimma över samma ställe och dra. Japp, den kommer vara skarpare. Men rätt använd är repgrimman ett utmärkt redskap som förtydligar små signaler.
 
Sv: Repgrimmans användning?

istället för att rabbla samma saker en gång till så skriver jag bara under på allt som Elanor svarat! :bow:
 
Sv: Repgrimmans användning?

En repgrimma är ett rent arbetsredskap.
Eg borde det heta arbetsgrimma istället eftersom den är gjort för att användas i träningen av hästen.

Dess utforming gör att den ger skarpare signaler till hästen och ger även människan möjlighet att ge väldigt små hjälper.Den går heller inte sönder även om hästen rycker och sliter och det är just därför den i fel händer och använd på fel sätt är så farlig. (bind tex aldrig en häst i repgrimma eller ha den som haggrimma)

Jag har fetmarkerat det jag inte håller med om. Jag tycker det är fel att alla hela tiden säger att repgrimman ger skarpare signaler. Visst den kan vara skarp, som vi har pratat om tidigare - om den används fel. Men framförallt ger repgrimman tydligare signaler.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag förstår nog inte riktigt ditt svar. Varför var det riktat till Heidi Maria, som verkar ha ungefär samma åsikt som du?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Jag skrev "KL", alltså lånade jag bara hennes svarsknapp. Det var inte riktat till någon speciell.
 
Sv: Repgrimmans användning?

kl

Repgrimman är skarpare därför att den är smalare än en vanlig grimma.
Hur mycket obehag skapar en repgrimma när den bara hänger på hästens huvud? Ingen. Jag har repgrimma på min häst när jag jobbar henne, men med det säger jag inte att jag sliter och drar i den. 99% av tiden är repet slakt och jag har ingen direkt kontakt i repgrimman. Om hon däremot sätter av i glädjebock eller liknande är jag glad att repgrimman är på, eftersom den ger ett mer koncentretar tryck och lättare får hästen att komma tills sans igen. En vanlig grimma är inget träningsredskap, utan ett leda/bindredskap.

Man ska aldrig binda en häst i en repgrimma och det är synd att det förekommer. Vad jag inte förstår är varför folk smutskastar repgrimman så hemskt. Vad är det för fel om den används rätt? Att sedan bunta ihop "repgrimmeanvändare" med att de också använder "skarpa bett och sporrar" är ju urbota korkat. Snacka om att placera folk i fack, utan att ens veta någonting.

Och som jag alltid säger; prova själv! Lägg en repgrimmas nosdel över tex smalbenet, och dra. Lägg en vanlig grimma över samma ställe och dra. Japp, den kommer vara skarpare. Men rätt använd är repgrimman ett utmärkt redskap som förtydligar små signaler.

Kan bara hålla med!

Vill även tillägga att man måste inse att ALL utrustning och ALLA hjälper vi använder för att påverka hästen bygger på att skapa obehag eller smärta, det går liksom inte att komma ifrån.
T.o.m. Kyra anser att alla hjälper vi ger hästen är en form av bestraffning/korrigering.

Sedan gäller det bara för oss att lära oss hantera alla redskap vi har med så små, snälla signaler som möjligt för att inte ge hästen onödigt obehag.

Värt att ha i bakhuvudet...;)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Ursäkta såg inte det - får visst hitta fram glasögonen:idea:

Fick intryck av att du missförstod mitt inlägg, men du kanske syftade till någon annan;)

Bara för att förtydliga, så var det inte för att sätta repgrimmaanvändare i något fack tillsammans med de som använder sporrar och skarpa bett att jag drog fram dessa hjälpmedel, det var bara som exempel på andra redskap, som kan bli hårda/skarpa om de används fel.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Men det brukar finnas vuxna, tränare m. fl som avstyr att sporrar eller skarpt bett används innan ryttaren är redo för det.
Det är väl den stora skillnaden. Men det är klart. Vuxna som mest håller till med jämlikar hittar på mkt konstigt.

För mig låter det konstigt att om man anser sig ha så god kontakt med sin häst- den funkar skitfint på alla signaler- att man inte vågar lita på den o sen har vanlig grimma vid vanlig hantering- eller varför inte lös:confused:

Om nu hästen är "bulletproof", så bör det gå.

Repgrimma/ kedja är arbetsredskap eller kan användas på mindre pålitliga individer.

Jag har alltid använt vanlig grimma o det går att stoppa även två st rädda hästar med den- om de litar på mig- vilket borde vara själva grundstenen i hur man vill interagera med sin häst. Jag är tryggheten.

Jag har tappat den ena flera ggr, men har bara behövt kalla på den.
 
Senast ändrad:
Sv: Repgrimmans användning?

Men det brukar finnas vuxna, tränare m. fl som avstyr att sporrar eller skarpt bett används innan ryttaren är redo för det.
Det är väl den stora skillnaden. Men det är klart. Vuxna som mest håller till med jämlikar hittar på mkt konstigt.

Jag tror personligen inte att det finns fler som missbrukar repgrimma än som missbrukar sporrar eller skarpa bett. Inte alla som tar till såna hjälpmedel rider för tränare. Jag vet såklart inte, men det är nog mest vuxna som använder sig av repgrimma och det borde väl vara så att de är medvetna om vad de gör (och mer försiktiga) än ungdomar och barn.

För mig låter det konstigt att om man anser sig ha så god kontakt med sin häst- den funkar skitfint på alla signaler- att man inte vågar lita på den o sen har vanlig grimma vid vanlig hantering- eller varför inte lös:confused:

Om nu hästen är "bulletproof", så bör det gå.

Det behöver ju inte vara frågan om att man inte vågar använda vanlig grimma, det kan ju vara så att man trivs bäst med repgrimman och gillar att den ger tydligare signaler med mycket små signaler.

Repgrimman kan vara ett sätt att komma dit, där man inte behöver någon grimma på sin häst överhuvudtaget. En häst är ju inte färdigtränat från början och därför väljer en del att träna ledarskap och "lydnad" eller samspel med repgrimman. Du kanske har användt en annan metod som funkar för dig. Det är olika hur vi föredrar att träna våra hästar.

Vissa tränar inte markträning alls.

Repgrimma/ kedja är arbetsredskap eller kan användas på mindre pålitliga individer.

Jag har alltid använt vanlig grimma o det går att stoppa även två st rädda hästar med den- om de litar på mig- vilket borde vara själva grundstenen i hur man vill interagera med sin häst. Jag är tryggheten.

Jag har tappat den ena flera ggr, men har bara behövt kalla på den.

Ja ett arbetsredskap, men den behöver inte bara passa på mindre pålitliga individer.

Självklart är det viktigaste att hästen litar på dig. Repgrimman kan ju inte ersätta det. Men jag tror att det är ett fåtal som använder repgrimma för att de är rädda att de annars inte ska få stopp på hästen om den blir rädd. Huvudsyftet med att använda repgrimman är väl att man tycker att den är ett bra medel för att kommunicera med sin häst.

Har du använd repgrimma någon gång?
Tycker du att repgrimman är av ondo oavsett hur den används?
 
Sv: Repgrimmans användning?

På min vuxna häst har jag nästan alltid vanlig grimma eller som sagt så går hon lös. Men ungisen litar jag inte på ännu.
Men samtidigt tycker jag det är smidigt med repgrimma, de är smidiga och eftersom jag börjat rida med den så kan jag lika gärna sätta på den redan i hagen ;)

Klart det går att stoppa en rädd häst med bara grimma, har jag gjort flera gånger. Förstår inte vad det har med saken att göra?
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad är markträning?

Är det det som kommer av sig själv när du hanterar hästen? Eller är det ngt annat? Undrar uppriktigt vad det är, typ speciella rörelser m.m och vad syftet är.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Vad är markträning?

Är det det som kommer av sig själv när du hanterar hästen? Eller är det ngt annat? Undrar uppriktigt vad det är, typ speciella rörelser m.m och vad syftet är.

Säkerligen kan det tolkas olika, men för mig är markarbete/markträning allt som jag gör med hästen utan att sitta på. :D

Longering i olika former, tömkörning, dressyrarbete vid handen, hanteringsträning etc.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Tack för ditt svar:) då har jag fattat det rätt.
Blev lite undrande faktiskt om det var ngt speciellt med tanke på repgrimma.
typ P.P seven games varianter.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Att låtsas som att repgrimman inte är skarp som sjutton är att göra många hästar en otjänst i min mening. Jag har själv använt mig av den, och den hänger fortfarande i skåpet "utifall om att" - och nog sjutton är den läskigt effektiv.
Min enda chans att promenera med Mycket vild ung konvalescent för några år sedan var just att ha repgrimma och långt rep - det var det enda som gav mig ens en liten chans att hålla honom hyfsat på mattan. Träns eller vanlig grimma med kedja hjälpte inte, men med repgrimman som gav ett såpass skarpt obehag vid yviga stegringar eller hopp rakt upp i luften så gick det att genomföra promenaderna utan större fara för livet för någon av oss.

Jag kan förstå argumentet att det kan bli mer finlir med en sådan om man vill hålla på med NH-övningar som egensyfte, men försök inte lura i någon att det är en lydig häst bara för att den går att leda i grimma istället för träns, eller för att det går att rida på repgrimma. Trycket över nacken bara av repets tyngd i repgrimman gör att min häst som är känslig för tryck i nacken gick och rollade ihop sig själv när jag red på repgrimma och nja, i min värld är repgrimman ett korrigeringsverktyg som jag numer är mycket glad att slippa använda - förutom då jag någon gång vartannat år eller så tycker det är kul att se om vi kommer ihåg något från NH-kurserna vi var med på för massor av år sedan - då behöver jag den mest för att repet är så långt och bra med bra styrsel...
 
Sv: Repgrimmans användning?

Blir inte det väldigt skarpt? Varför inte tömköra med traditionell kapson istället? ( om man inte vill ha bett i munnen tänkte jag, antar att det är därför man har repgrimman istället)
 
Sv: Repgrimmans användning?

Nej, inte alls, tömkör med hängande tömmar och endast rakt fram i skogen. På min häst är kapsonen skarpare eftersom den sitter mer fast om huvudet (det gillar hon inte alls), är inte bettvan ännu.
 
Sv: Repgrimmans användning?

Aha:grin: trodde du menade arbete, typ tömkörning på volt m.m.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 523
Senast: Palermo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: Sar
·
Kropp & Själ Jag har fått problem med fötterna. Det första är att de blir otrolig varma i skor, på ett sätt som känns obehagligt. Även i skor som ska...
2
Svar
26
· Visningar
1 338
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp