Alltså, jag är ju lite inne på kungspyton, men nu har jag läst en massa om risker för brännskador av värmemattor och sjukdomar av uttorkning/fuktigt material så blir jag ju lite nojig och fundersam över hur svårt det är egentligen. :o
Jag skaffade all utrustning först, det tog ett tag innan jag hittade rätt inställningar på allt men sen lär man sig. Jag har en lasertermometer och kontrollerar med också. Luftfuktigheten är lite klurig dock!
Här är min lilla KP
27968
 
Alltså, jag är ju lite inne på kungspyton, men nu har jag läst en massa om risker för brännskador av värmemattor och sjukdomar av uttorkning/fuktigt material så blir jag ju lite nojig och fundersam över hur svårt det är egentligen. :o
Har du funderat på någon särskild färg?

Hoppas inte mitt inlägg lät avskräckande, om jag få till värmen så kan typ alla😬.
Och om du använder termostat till värmelampan och bra ljusramp ovanpå, inga lampor i, så ska det vara brännskadesäkert!
 
Har du funderat på någon särskild färg?

Hoppas inte mitt inlägg lät avskräckande, om jag få till värmen så kan typ alla😬.
Och om du använder termostat till värmelampan och bra ljusramp ovanpå, inga lampor i, så ska det vara brännskadesäkert!
Haha nej, van vid hästar och hundar där färgen generellt är rätt ointressant, inte ens tänkt tanken att man kan ”välja” färg. :rofl:

Det låter betryggande. :D Det är inte aktuellt än på ett tag, men jag vill ju veta exakt vad jag har att vänta mig när det väl kan tänkas bli det, så det blir så bra som möjligt. Och kommer mer än gärna lägga extra pengar på saker som underlättar skötseln/ökar säkerheten. :)
 
Nu är ju mina ormar rätt lättskötta i sina miljökrav och jag känner mig såpass trygg med majsormarna att jag kör på känn, men jag tänker att även med mer känsliga arter rullar det på ganska bra när man väl etablerat sitt terrarium. Lite som med akvarier och vattenparametrar och allt det där - det blir rutin och enkelt ganska snabbt. :)

Jag drömmer om att skaffa gröna anolisar igen när något terrarium blir ledigt! :heart (tittar man på Nipper lär det ju dröja. :D ) men där blir det genast mer pill igen, både med mat, temp, fuktighet och genereöll miljö.
 
Hur mycket rör sig ormar i det fria?
Känns som de har så små terrarier alltid, eller ofta. Men de kanske får tid utanför, såg ju bilder på ormar ute i gräset här i tråden :).
 
Oj, titta vilken rolig tråd! Vilka fina kompisar ni har! :love:

Vi har en Chameleon calyptratus, alltså en Jemenkameleont. Han är född den 3 januari i år och är alltså ganska mycket bebis ännu. Han växer så det knakar och kommer nog att sluta som Godzilla misstänker vi... :nailbiting: Extremt vackert och intressant djur! Inte bästa bilden, men här är han, våran lilla Shelly:
27971
 
Oj, titta vilken rolig tråd! Vilka fina kompisar ni har! :love:

Vi har en Chameleon calyptratus, alltså en Jemenkameleont. Han är född den 3 januari i år och är alltså ganska mycket bebis ännu. Han växer så det knakar och kommer nog att sluta som Godzilla misstänker vi... :nailbiting: Extremt vackert och intressant djur! Inte bästa bilden, men här är han, våran lilla Shelly:
Visa bifogad fil 27971

Oooh, kameleont! Är han jätteknepig? :D Jag har alltid haft för mig att de ska vara supersvåra!
Han är jättefin! :heart
 
Hur mycket rör sig ormar i det fria?
Känns som de har så små terrarier alltid, eller ofta. Men de kanske får tid utanför, såg ju bilder på ormar ute i gräset här i tråden :).

Naturligtvis rör de på sig, men framför allt för att jaga. En orm som blir serverad mat är ganska "lagom" aktiv upplever jag, och väldigt lätt att tillfredsställa även om det naturligtvis varierar mellan arter. De rör sig mest mellan sina olika behov. Mat - vatten - värme - svalka. Om allt detta finns inom samma område ser jag sällan att de söker sig utåt.
Med vissa undantag förstås. Min MoaBoa rymmer aktivt ibland, men jag vette sjutton varför. Hon Älskar helt enkelt min tvättkorg.
 
Oooh, kameleont! Är han jätteknepig? :D Jag har alltid haft för mig att de ska vara supersvåra!
Han är jättefin! :heart
Nä, Jemenkameleonter är lätta för att vara kameleonter. De klarar stora temperaturskillnader, äter oftast bra och är inte så jättekinkiga med fuktigheten. Vi har ett foggersystem som sprayar två gånger om dagen i terrariet, och såklart en UV-lampa (och en extra vanlig lampa för lite tilläggsvärme). That’s it.
 
Nä, Jemenkameleonter är lätta för att vara kameleonter. De klarar stora temperaturskillnader, äter oftast bra och är inte så jättekinkiga med fuktigheten. Vi har ett foggersystem som sprayar två gånger om dagen i terrariet, och såklart en UV-lampa (och en extra vanlig lampa för lite tilläggsvärme). That’s it.
Hur är det med risk för svamp/mögel med foggersystem? Beror det bara på inredning eller krävs det extra underhåll på nåt sätt för att hålla allt fräscht?
 
Hur är det med risk för svamp/mögel med foggersystem? Beror det bara på inredning eller krävs det extra underhåll på nåt sätt för att hålla allt fräscht?
Det torkar ju upp emellan (i vårat fall iallafall). Är nog inte värre än att spraya med flaska tror jag. Våran är igång 2x20 sekunder om dagen bara. Om man har något djur som kräver högre luftfuktighet så har man nog problemet ändå. Tänker jag mig. Vi har foggern mest för att underlätta att åka bort ett par dagar då och då. Jemenkameleonter dricker inte från skål eller dylikt utan från droppar på löv och grenar.
 
Nä, Jemenkameleonter är lätta för att vara kameleonter. De klarar stora temperaturskillnader, äter oftast bra och är inte så jättekinkiga med fuktigheten. Vi har ett foggersystem som sprayar två gånger om dagen i terrariet, och såklart en UV-lampa (och en extra vanlig lampa för lite tilläggsvärme). That’s it.

Där ser man! Det ska bli himla intressant att följa Shelly!
 
Jag hoppas att ni kan se den här bilden - en familj i grannskapet fick oväntat besök tidigare i veckan. Det var lite roligt, men ingen ägare har hört av sig ännu, så ormen är fortfarande hos SSPCA.
Förbaskat sorgligt om det är ännu en dumpning.
57503582_10161770593890523_8455458349918453760_n.jpg
 
Jag hoppas att ni kan se den här bilden - en familj i grannskapet fick oväntat besök tidigare i veckan. Det var lite roligt, men ingen ägare har hört av sig ännu, så ormen är fortfarande hos SSPCA.
Förbaskat sorgligt om det är ännu en dumpning.
57503582_10161770593890523_8455458349918453760_n.jpg
Oj! Fin! En två meter boa bör man ju märka att man saknar... Verkligen hemskt om någon dumpat den ☹️
 
Jag hoppas att ni kan se den här bilden - en familj i grannskapet fick oväntat besök tidigare i veckan. Det var lite roligt, men ingen ägare har hört av sig ännu, så ormen är fortfarande hos SSPCA.
Förbaskat sorgligt om det är ännu en dumpning.
57503582_10161770593890523_8455458349918453760_n.jpg
Vad fin! Är det vanligt med dumpningar?
 
Vad fin! Är det vanligt med dumpningar?
Oj! Fin! En två meter boa bör man ju märka att man saknar... Verkligen hemskt om någon dumpat den ☹

Visst är den fin! :heart Om man bara hade plats....
Ja man tycker att det borde märkas rätt snart och det vore himla konstigt om den rört sig särskilt långt utan att någon sett den. Övriga ormägare i byn har alla räknat sina ormar och har ingen aning om var den kommer ifrån, så förmodligen dumpad, ja. :(
Händer hyfsat ofta - SSPCA hade fjorton ormar bara runt Edinburgh sist jag tittade, fast mest majsormar förstås. Sällan någonting så stort som den här.
 
Hur mycket rör sig ormar i det fria?
Känns som de har så små terrarier alltid, eller ofta. Men de kanske får tid utanför, såg ju bilder på ormar ute i gräset här i tråden :).
Mest rör de sig nogom de är hungriga. Annars flyttar de sig nog mellan olika värme/svalka.

Guider brukar ju kunna veta var djuren håller hus typ "vid den stenen brukar ormen sola" "vid dom här träden brukar det finnas en leguan"
 

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 819
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp