Jag håller med
@sardellen att det nästan är lättare att hitta osv på flygplatsen än tågstationer, men samtidigt kan det vara lite överväldigande om det är första gången. Mitt tips är att vara ute i god tid, ta det lugnt och läsa på skyltar och skärmar och följa vad som står där, självklart fråga någon om man inte hittar/förstår. (Mitt första flygande för många år sen sprang jag bara omkring som en yr höna, fick panik, fattade ingenting, stod i kö till fel flyg m.m.

)
Annars så att ha koll på mått och regler för vätskor och handbagage så man inte får något strul med det, tänker att det kan vara extra stressande om det är första flyget.
Men också att det inte är farligt om man blir extrakollad i säkerhetskontrollen.

Jag råkar alltid ut för random drug swab känns det som (aldrig rört droger i mitt liv

) eller så missar jag något, som senast när jag glömt en tampong i byxfickan.
På själva flyget tipsar jag om att ha med sig någon slags tröja/sjal även om man ska till ett varmt ställe då det ofta blir kallt på planet. Och att se till att ladda ner om man vill kunna kolla på serier/film, annars ta med sig böcker eller annan analog underhållning.
Just det, och turbulens är inte farligt!