Resa ensam till Paris

Bukefalos 30 år!

Jag tycker nog inte att Louvren skulle vara en turistfälla. Men det är stort!
Nä, de har aldrig fångat mig trots många besök i staden. Brukar promenera utanför och får nog av det, det är fina parkytor utanför. (Är inte överdrivet intresserad av 2D-målad konst, kan nog inte skylla på att Louvren är för dåligt i den genren :grin: ) .

Nä, de har aldrig fångat mig trots många besök i staden. Brukar promenera utanför och får nog av det, det är fina parkytor utanför. (Är inte överdrivet intresserad av 2D-målad konst, kan nog inte skylla på att Louvren är för dåligt i den genren :grin: ) .
Jag som är överdrivet intresserad av 2D-målad konst tycker ju att det är värt besöket. Bland mina examina finns en i konst- och bildvetenskap och det är fantastiskt att få se de klassiska verken IRL.

Vill man hellre åka taxi från CDG så är det också helt rimliga priser eftersom de är reglerade. Beroende på vilken sida av Paris du ska till så finns det två prisnivåer (Bolt-taxi finns också). Vi bodde i höstas jättebra vid Sorbonne, två stenkast från Seine och Notre Dame. Hotellet hotade besökare med 595 EUR per natt per rum men vi betalade väldigt mycket mindre (bokade med Ving).

Säger samma om Beauvais - har rest dit två gånger och det är långt - och kan bli struligt om flygen strular eftersom alternativen med boende och andra bolag inte är så roliga.

Har också bott flera gånger vid Place de la Nation och har inte samma negativa vibbar som @sardellen . Det är lite mindre turistigt, inte samma lyx och flärd som vissa andra delar och lite mer vanligt liv, och många bra ställen där övning på franska blir god.
Men att åka buss därifrån är också väldigt lätt, eller var i alla fall för några år sedan :).

Jag håller med @sardellen att det nästan är lättare att hitta osv på flygplatsen än tågstationer, men samtidigt kan det vara lite överväldigande om det är första gången. Mitt tips är att vara ute i god tid, ta det lugnt och läsa på skyltar och skärmar och följa vad som står där, självklart fråga någon om man inte hittar/förstår. (Mitt första flygande för många år sen sprang jag bara omkring som en yr höna, fick panik, fattade ingenting, stod i kö till fel flyg m.m. 😅)

Annars så att ha koll på mått och regler för vätskor och handbagage så man inte får något strul med det, tänker att det kan vara extra stressande om det är första flyget.

Men också att det inte är farligt om man blir extrakollad i säkerhetskontrollen. ☺️ Jag råkar alltid ut för random drug swab känns det som (aldrig rört droger i mitt liv 😅) eller så missar jag något, som senast när jag glömt en tampong i byxfickan. 🤭

På själva flyget tipsar jag om att ha med sig någon slags tröja/sjal även om man ska till ett varmt ställe då det ofta blir kallt på planet. Och att se till att ladda ner om man vill kunna kolla på serier/film, annars ta med sig böcker eller annan analog underhållning.

Just det, och turbulens är inte farligt!
Tack va snällt sagt! :love:Ser mig inte som som modig direkt.
Jag har alltid föredragit att göra saker själv så det känns ganska naturligt att åka ut och resa ensam. Är inte orolig över att resa på egenhand faktiskt, det är det minsta bekymret.

Tack för många flygplats tips. Har börjat skriva ner lite viktiga punkter både härifrån och ifrån olika sidor på nätet. Älskar listor så försöker fixa min egen med viktiga kom ihåg.

Paris är fint, hoppas du får en jättemysig resa!

En sak att vara beredd på är att det inte ingår frukost på alla hotell. Ingår det inte är det inget problem, du knatar bara ner till närmaste bageri eller café och köper en croissant till frukost isåfall :d
Ja, det med frukost märkte jag men det känns som om det går att lösa ganska enkelt precis som du skrev.

Jag har varit i Paris ensam, det var härligt! Jag knatade runt och käkade bakelser och drack champagne. Träffade en britt på ett café som bråkat med sin pojkvän och så firade vi tolvslaget ihop samma kväll.

Håll ett öga på dina prylar bara. Min mobil blev stulen ur fickan och efter det har jag hört att det är en del fickstölder i Paris. Inget som har stört mina vistelser där förutom just den dagen, men som ensam turist skulle jag ändå rekommendera att ha en handväska som går att stänga ordentligt med dragkedja och hålla prylarna i den och inte löst i fickor. Andra klassiska resa-ensam-tips är ju att ha med en extra mobil och betalkort som stannar på hotellrummet. Det har jag alltid haft som extra säkerhet och just den resan var jag väldigt glad för det. Lite trista säkerhetstips men ganska enkla åtgärder som gör att man slipper trubbel :)
Japp! Ett extrakort som går till ett separat konto, som de inte kommer åt. Min dotter har ett sånt, ett reservkonto med ett kort som hon gömt i resväskan - som hon alltså inte bär omkring på. Där har hon merparten av sina pengar. Sen kan hon flytta över allt eftersom, men om nån snor hennes plånbok med korten i, kommer de aldrig åt det "stora" kontot.

Åh, vilket långt och roligt svar! Tack för att du tog dig tid! :love:

Jag reser Arlanda till CdG. Tar man sig ifrån flygplatsen kollektivt eller är det såkallad transfer buss man åker? ( Förlåt att jag är totalt novis och frågar om självklara saker.)
Reser i september.

Jag älskar museum av alla olika slag och det finns det ju i överflöd så mycket tid kommer nog gå åt just att strosa in och ut. Svårt bara att veta om det är värt besöket för jag hör så mycket att vissa platser tex Louvren är turistfällor. Men å andra sidan har jag knappt sett världen alls så jag tycker det mesta är spännande.
De jag helt hundra vet att jag vill besöka är Eiffeltornet, Palace of Versailles, Militärmuseet, Les Pavillons de Bercy, Naturhistoriska och katakomberna.

Boendena jag tittat på ligger i 8:e och 6:e. Men då verkar det lätt att ta sig fram även om jag bor på andra sidan floden, det va skönt att höra.
Louvren är väl något i stil med ett sv Europas största (eller det största?) konstmuseer. Hur något sådant skulle kunna vara en turistfälla förstår jag inte ens.

Jag gillade verkligen Musée des Égouts de Paris (avloppsmuséet) ! Ett otippat lärorikt och roligt museum där man går omkring i gamla avloppstunnlar och lär sig väldigt mycket om Paris framväxt bla. Ligger inte långt från Eiffeltornet. Min sambo var skeptisk när jag ville visa honom det (jag hade varit där förut) men han blev verkligen såld :-)
Tack för tips! Ska läsa lite om det!

Intygar att Naturhistoriska är riktigt bra museum, tänk bara på att det är uppdelat på olika platser i Paris beroende på vad man är intresserad av.
Det såg jag. Försökte få rätsida på vilken/vilka delar jag ville besöka men inte luskat ut det än. Fanns så många olika.

Jag tyckte det var intressant att gå på kyrkogården Père-Lachaise, även om man inte är intresserad av att leta sig fram till specifika gravar är hantverket imponerande!

Sacré-Cœur var vi uppe och kollade på utsikten men inte inne i själva kyrkan. Fint såklart men vet inte om jag tyckte det var värt alla trappor 😅.

Jag reste ensam till Paris första gången när jag var 16 och det gick bra. Även om det var på 70-talet tror jag det kommer gå bra för dig med!

Nu var det länge sen jag var där, men jag tycker verkligen om Musée d'Orsay. :)
JA! Stark rekommendation!

Galeries Lafayette rekommenderar jag också. Ett enormt (jag menar verkligen enormt, 70,000 m2) varuhus. Roligt att ta en titt i ett väldigt anrikt varuhus, även om man kanske inte köper något.
Finns även caféer och restauranger i varuhuset.

Jag har aldrig varit i Paris. Men jag har rest med flyg ensam flera gånger. Flygplatser är bra skyltade, tydliga och det finns mycket personal att fråga.

Vissa saker är bra att förbereda för att det ska gå smidigt i sökerhetskontrollen. Kolla upp i förväg vad reglerna för t.ex. handbagage är (storlek, innehåll osv). Det underlättar om man packat rätt. T.ex. är det bra att kolla upp regler för vätskor i handbagage och vad som definieras som en vätska. Jag packar alltid mitt handbagage så att det är lätt att ta upp vätskorna och all teknik när man kommer till säkerhetskontrollen. Om du ska ha med externa batterier t.ex. power bank är det bra att veta att de ska packas i handbagaget. Vid säkerhetskontrollen vill de oftast att man tar upp vätskor och teknik (mobil, surfplatta, laptop, hörlurar osv). Så det blir enklare för en själv om man inte packat ner det längst ner i handbagaget.

Kolla vad du får ha med dig för bagage som handbagage. Ofta (men inte alltid) får man ha ett handbagage (kolla storlek!) och en mindre väska (kolla storlek).

Jag packar alltid ett ombyte i handbagaget. Tänk på att nödvändiga mediciner också ska vara i handbagaget och att vissa mediciner finns det specifika regler för. Originalförpackning är att rekommendera.

När jag kommer in på en flygplats (passerat säkerhetskontrollen) så kollar jag direkt vilken gate planet ska gå från. När gaten kommit upp kollar jag direkt upp så jag vet var den är och hur långt det tar att gå dit. På stora flygplatser kan det ta lång tid (15+ min) att gå dit. Speciellt om man flyger med ett lågprisbolag. Men ofta står det hur lång tid det tar att gå dit.

Jag är alltid ute i god tid! Man vet aldrig hur lång kö det är i säkerhetskontrollen.

Jag har aldrig varit i Paris. Men jag har rest med flyg ensam flera gånger. Flygplatser är bra skyltade, tydliga och det finns mycket personal att fråga.

Vissa saker är bra att förbereda för att det ska gå smidigt i sökerhetskontrollen. Kolla upp i förväg vad reglerna för t.ex. handbagage är (storlek, innehåll osv). Det underlättar om man packat rätt. T.ex. är det bra att kolla upp regler för vätskor i handbagage och vad som definieras som en vätska. Jag packar alltid mitt handbagage så att det är lätt att ta upp vätskorna och all teknik när man kommer till säkerhetskontrollen. Om du ska ha med externa batterier t.ex. power bank är det bra att veta att de ska packas i handbagaget. Vid säkerhetskontrollen vill de oftast att man tar upp vätskor och teknik (mobil, surfplatta, laptop, hörlurar osv). Så det blir enklare för en själv om man inte packat ner det längst ner i handbagaget.

Kolla vad du får ha med dig för bagage som handbagage. Ofta (men inte alltid) får man ha ett handbagage (kolla storlek!) och en mindre väska (kolla storlek).

Jag packar alltid ett ombyte i handbagaget. Tänk på att nödvändiga mediciner också ska vara i handbagaget och att vissa mediciner finns det specifika regler för. Originalförpackning är att rekommendera.

När jag kommer in på en flygplats (passerat säkerhetskontrollen) så kollar jag direkt vilken gate planet ska gå från. När gaten kommit upp kollar jag direkt upp så jag vet var den är och hur långt det tar att gå dit. På stora flygplatser kan det ta lång tid (15+ min) att gå dit. Speciellt om man flyger med ett lågprisbolag. Men ofta står det hur lång tid det tar att gå dit.

Jag är alltid ute i god tid! Man vet aldrig hur lång kö det är i säkerhetskontrollen.
På Arlanda är det numera maskiner där man inte behöver packa upp något i säkerhetskontrollen. Men där det är vanliga "gamla" maskiner är det jättebra att packa med tanken att det ska vara lätt att ta upp elektronik och eventuella väskor. Jag har också alltid en uppsättning underkläder i handbagaget. Om du inte byter flyg är risken att bagaget inte kommer med rätt liten, men CdG är ökänt för dålig bagagehantering.

På Arlanda är det numera maskiner där man inte behöver packa upp något i säkerhetskontrollen. Men där det är vanliga "gamla" maskiner är det jättebra att packa med tanken att det ska vara lätt att ta upp elektronik och eventuella väskor. Jag har också alltid en uppsättning underkläder i handbagaget. Om du inte byter flyg är risken att bagaget inte kommer med rätt liten, men CdG är ökänt för dålig bagagehantering.

Det var det i Amsterdam senast också! Väldigt smidigt! Vet inte hur det är på CdG.

Liknande trådar

• Reseryggsäck
  • Sevärdheter längs vägen?
  • Utflyktsmål efter E45an?
  • Erbjuden gratis resa - hur hade ni gjort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka