Resa ensam till Paris

Bukefalos 30 år!

Alla större flygplatser jag har varit på det senaste (Schiphol, Frankfurt m.fl) har det så. Väldigt skönt, framförallt om man måste genom ny security vid byte.
Kastrup har inte bytt än (de har ett par, men de flesta är gamla), men de har ett rätt effektivt kösystem iaf. Men håller med om att det börjar bli vanligt nu!

När jag kommer in på en flygplats (passerat säkerhetskontrollen) så kollar jag direkt vilken gate planet ska gå från. När gaten kommit upp kollar jag direkt upp så jag vet var den är och hur långt det tar att gå dit. På stora flygplatser kan det ta lång tid (15+ min) att gå dit. Speciellt om man flyger med ett lågprisbolag. Men ofta står det hur lång tid det tar att gå dit.

Jag är alltid ute i god tid! Man vet aldrig hur lång kö det är i säkerhetskontrollen.
Instämmer! Jag har, för inte så längesedan, missat ett flyg pga att jag satt i avgångshallen och drack Prosecco....... Det var dessutom inrikes, på Arlanda..... Jag insåg inte att det var en rejäl bit till gaten. Mycket pinsamt. Och dyrbart.....

(I övrigt ÄLSKAR jag att resa själv!! Känslan av frihet är underbar. Även utan Prosecco.)

Nu har jag inte varit i Paris tyvärr men mitt allmänna råd gällande museum, sevärdheter etc är att kolla upp att du inte behöver förboka biljett/inträde. Kravet på förbokning kom väl i stort med covid men jag tycker många museum, sevärdheter etc. har behållit det (tex i Amsterdam för vissa museum och i Sevilla för den kända trädgården där). Trist att missa något man har velat se av att man har missat att förboka.

Har inte varit aktiv under midsommar här, ska läsa igenom och svara lite senare men skulle gärna få input ang boende.

Har fått tips om ett hotell med jättebra recensioner och standard och har också fått ganska bra rabatt på det boendet via en bekant sparar då nästan tre tusen och får en extra dag. Alltså i min värld ett fantastiskt erbjudande MEN det ligger precis på gränsen mellan 1 och 2 distriktet. Mellan Jardin du Palais Royal och Av. De l'Opera.
Så inte i de områdena ni rekommenderar.

Hur anses det läget, ni som kan?

Nu har jag inte varit i Paris tyvärr men mitt allmänna råd gällande museum, sevärdheter etc är att kolla upp att du inte behöver förboka biljett/inträde. Kravet på förbokning kom väl i stort med covid men jag tycker många museum, sevärdheter etc. har behållit det (tex i Amsterdam för vissa museum och i Sevilla för den kända trädgården där). Trist att missa något man har velat se av att man har missat att förboka.
Tack för tipset.:love: Det var något jag missade när jagvar i Danmark faktiskt. Löste sig genom att jag kunde gå sista dagen men tråkigt att kasta omkring planerna för att jag inte kollat upp noga.
Två av besöksmålet i Paris vet jag har förbokning så det står på min lista.

Jag har aldrig varit i Paris. Men jag har rest med flyg ensam flera gånger. Flygplatser är bra skyltade, tydliga och det finns mycket personal att fråga.

Vissa saker är bra att förbereda för att det ska gå smidigt i sökerhetskontrollen. Kolla upp i förväg vad reglerna för t.ex. handbagage är (storlek, innehåll osv). Det underlättar om man packat rätt. T.ex. är det bra att kolla upp regler för vätskor i handbagage och vad som definieras som en vätska. Jag packar alltid mitt handbagage så att det är lätt att ta upp vätskorna och all teknik när man kommer till säkerhetskontrollen. Om du ska ha med externa batterier t.ex. power bank är det bra att veta att de ska packas i handbagaget. Vid säkerhetskontrollen vill de oftast att man tar upp vätskor och teknik (mobil, surfplatta, laptop, hörlurar osv). Så det blir enklare för en själv om man inte packat ner det längst ner i handbagaget.

Kolla vad du får ha med dig för bagage som handbagage. Ofta (men inte alltid) får man ha ett handbagage (kolla storlek!) och en mindre väska (kolla storlek).

Jag packar alltid ett ombyte i handbagaget. Tänk på att nödvändiga mediciner också ska vara i handbagaget och att vissa mediciner finns det specifika regler för. Originalförpackning är att rekommendera.

När jag kommer in på en flygplats (passerat säkerhetskontrollen) så kollar jag direkt vilken gate planet ska gå från. När gaten kommit upp kollar jag direkt upp så jag vet var den är och hur långt det tar att gå dit. På stora flygplatser kan det ta lång tid (15+ min) att gå dit. Speciellt om man flyger med ett lågprisbolag. Men ofta står det hur lång tid det tar att gå dit.

Jag är alltid ute i god tid! Man vet aldrig hur lång kö det är i säkerhetskontrollen.
Ditt inlägg va väldigt hjälpsamt! Tack för de tipsen, ska absolut tänka mig för vid packningen.

Har inte varit aktiv under midsommar här, ska läsa igenom och svara lite senare men skulle gärna få input ang boende.

Har fått tips om ett hotell med jättebra recensioner och standard och har också fått ganska bra rabatt på det boendet via en bekant sparar då nästan tre tusen och får en extra dag. Alltså i min värld ett fantastiskt erbjudande MEN det ligger precis på gränsen mellan 1 och 2 distriktet. Mellan Jardin du Palais Royal och Av. De l'Opera.
Så inte i de områdena ni rekommenderar.

Hur anses det läget, ni som kan?
Ett superläge skulle jag säga, nära Louvren.

Åh vilken bra tråd! Precis vad jag letade efter eftersom jag och familjen har köpt flygbiljetter till Paris och nu letar boende. Hoppas att inte TS @Lumos_Nox misstycker att jag bryter in med en fråga… 🤗 Jag ska boka lägenhet eftersom vi har flera allergier i familjen och behöver laga en hel del mat själva. Vilka område är bra om man vill ha hyfsat nära till mataffärer och tunnelbanan? Närhet till restauranger behövs alltså inte.

Kom hem från Paris för ett par veckor sen. Fantastisk stad tycker jag 😊 väldigt enkelt att åka tåg från CdG. Och på det kortet man köper där fyller man sen enkelt på för tunnelbana och buss i automater på tunnelbanestationerna. Tunnelbanan är väldigt smidig och enkel att åka runt med, går också väldigt ofta. Vi bodde på ett sjukt mysigt hotell men det var ganska dyrt, och besökte inte några museer inuti eftersom ingen av oss har det intresset. Så där kan jag inte ge några tips tyvärr 😊

Jag var där ensam i samband med en konferens. Jag använde Google maps (massor 😂) och tog mig enkelt runt både kollektivt och till fots.

Jag turistade inte så mycket men det var enkelt och ta sig runt. Ficktjuvar varnades det mycket om så där var jag extra noggrann när jag var ute med väska. Var en trevlig stad och enkelt göra sig förstådd på engelska.

Rekommenderar handla i någon stor gammal ”galleria” - jag handlade inga kläder men fint och se, samt flera av dem hade annorlunda roliga matvaror.

Liknande trådar

• Reseryggsäck
  • Sevärdheter längs vägen?
  • Utflyktsmål efter E45an?
  • Erbjuden gratis resa - hur hade ni gjort?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka