Bukefalos 28 år!

Resa med bebis

Sv: Resa med bebis

Ammar du kan det vara ett tips vid start/landning, ska tydligen minska risken för tryck i örat? Ammar du inte fungerar flaska lika bra.
 
Sv: Resa med bebis

Ja när dom var små söta spädisar var det guldläge att göra längre resor med bil/tåg/flyg, men nu när dom små illbattingarna hunnit bli 15 månader är det en annan femma..

Att åka upp till Sälen ( och över till Norge ) var rena morduppdraget i somras =/

Nästa år blir det dvd i bilen och det med basta :D

:D
Här är det raka motsatsen, Lovis hatade att åka bil när hon var yngre, nästan upp till hon var 8 månader så gallskrek hon innan vi ens var inne i stan :crazy:
Nu är hon hyffsat tillfreds i bilen om man roar henne :angel:

Storebror däremot var väl en 3 månader när vi åkte 120 mil enkel väg med 2,5 årig hingst i släpet, det skulle aldrig i livet var möjligt med Lovis :rofl:
 
Sv: Resa med bebis

Ja det är just det, att roa!?

E är också glad så länge hon har något att pyssla med (såklart), men inte orkar jag vara latjolajban i 5-6 timmar..
Tillslut klickade jag igång SpongeBob Squarepant på sambons ifån och då jäklar var hon nöjd och glad utan att jag behövde hålla låda :D

Då föddes idén och kravet, nästa sommar = DVD annars stannar jag hemma ...
 
Sv: Resa med bebis

Det blev bil! Även om hon kan vara lite gnällig då hon försöker "sätta sig upp", hon verkar vilja se sig omkring. Hon är ju van att vara med mycket så kanske att det blir trist när lillan inte ser så mycket. Men, vi lånade en bil där hon hade möjlighet att sitta i framsätet. Då hade jag lite mer koll kände jag.

Vi stannade 4 gånger på vägen till hotellet. Amma och blöjbyte samt frisk luft med lite fotografering. Dessa punkter är liksom ett måste - väl fördelade. :laugh:
 
Sv: Resa med bebis

Jo, jag fick förslaget av ett par vänner att åka på kvällen. Det fungerar dock inte för mig. Jag är ensam om barnet, så min sömn under natten är viktig för mig. Hon sover inte så mycket under dagarna annars nämligen. Dessutom är jag en morgonmänniska och fungerar dåligt överlag på natten! Att då sätta sig i en bil och köra på de norska vägarna i Telemark vore rena självmordet för min del. Jag förstår dock fördelen med det och önskar ibland att jag kunde anpassa mig till det.

Kikade på nattåg, men det gick inte riktigt ihop med bytena. :D
 
Sv: Resa med bebis

Underbart att resa, eller hur?

Jag har också känslan av att det kommer bli en del resande med mitt barn! Älskar det och försöker få till det så fort det finns möjlighet. Vi ska till Portugal nu i November och hoppas även få med en tur till Frankrike under våren.

Nej, 35 mil är egentligen inte så långt. Men, vägarna över fjället är rätt slitsamma - inte för bebis, men för mig. Speciellt om man kör på kvällen, mycket djur och branta kanter. Så en del av de 35 milen känns faktiskt. Och då är jag ändå van att köra bil både hit och dit...
Resan tar annars i regel 4,5 timme.

Vi är nu på hotellet och det var ett bra val känner jag att ta in här. Imorgon har vi enbart 1,5 timmes körväg. Det känns bra att få göra det till en liten resa istället för att tänka non stop. Fina bilder har det blivit också!
 
Sv: Resa med bebis

Vägde mellan tåg och bil. Skönt att du kände att det fungerade, får bli tåg framöver när jag ska hälsa lite vänner. De bor inte så långt ut, utan mer centralt.

Fick bli bil eftersom det kändes lite mycket med packning. Tåg eller buss går inte helt ut på fjället så jag var tvungen att ha med bilbarnstol. Inga problem så sett, men bestämde mig att jag inte orkade med det denna gång.

SJ sade att det skulle bli aktuellt med fler familjevagnar under 2011. Det tycker jag låter fint, då ska det vara rymligt för barnvagnar.
 
Sv: Resa med bebis

Ammar du kan det vara ett tips vid start/landning, ska tydligen minska risken för tryck i örat? Ammar du inte fungerar flaska lika bra.
Väldigt viktigt och bra tips. Gör väldig skillnad. Även napp funkar bra. Så bra att vi hade napp med oss efter att de egentligen slutat. Sen finns det speciella öronproppar som funkar när de blir lite äldre. men amning är det i särklass bästa.

:D
Här är det raka motsatsen, Lovis hatade att åka bil när hon var yngre, nästan upp till hon var 8 månader så gallskrek hon innan vi ens var inne i stan :crazy:
Nu är hon hyffsat tillfreds i bilen om man roar henne :angel:

Storebror däremot var väl en 3 månader när vi åkte 120 mil enkel väg med 2,5 årig hingst i släpet, det skulle aldrig i livet var möjligt med Lovis :rofl:
Tror att det kan ha med vana att göra. Vi hade vänner som sa detsamma och varje gång ungen skrek stannade de och tog ut bebisen och åkte tom hellre med ungen i armarna än i bilstol. Och en av dem stannade oftast hemma för att de inte kunde åka bil (fanns inga bussar eller tåg där) Men vi reste mycket, mycket med bil (långa avstånd till allt) och många dagar var det där sonen sov sin dagliga middagssömn (vaknade om man bar över honom så antingen fick han sova vidare i babyskyddet som klickades i vagnen eller så fick han ligga kvar i bilen. I olika perioder (typ 5-6 månader, 9-10 mån, 2-2,5 år etc) har han fått spel då han inte ville sitta fast och skrek och ville ta sig loss. Men vi var bara tvungna att köra mycket bil och han var tvungen att sitta fast så då accepterade han det. Däremellan har han älskat att åka bil och i perioder har han inte kunnat somna i sin egen säng eller vagn och vi har fått köra bil tills han somnat. Småsyskon är oftast vana att bli "meddragna" mer så kanske kan det vara en förklaring till att det funkat bättre med ett småsyskon.
"att roa" håller jag med om kan vara mindre roligt för den vuxne i längden. När de är riktigt små brukar ju en mobil eller nån liten enkel leksak funka eller bara att de sitter i framsätet och ser en. Sen blir det klurigare. Vi brukar ha lite små överraskningspåsar med leksaker, CD-spelare med sagor, leka olika familjelekar/spel men har nu faktiskt efter 6 år introducerat DVD-spelaren trots mitt motstånd.
 
Senast ändrad:
Sv: Resa med bebis

Jag var också emot DVD innan, men efter 6 timmar - härkommerpippilångstrump - dukäralillesnickebo -jagärfattigbonndrängmenjagleverändå, om och om igen på repeat så gav jag upp..

Iggle piggle, SvampBob är ju rätt schyssta snubbar liksom ;-)
 
Sv: Resa med bebis

Väldigt viktigt och bra tips. Gör väldig skillnad. Även napp funkar bra. Så bra att vi hade napp med oss efter att de egentligen slutat. Sen finns det speciella öronproppar som funkar när de blir lite äldre. men amning är det i särklass bästa.


Tror att det kan ha med vana att göra. Vi hade vänner som sa detsamma och varje gång ungen skrek stannade de och tog ut bebisen och åkte tom hellre med ungen i armarna än i bilstol. Och en av dem stannade oftast hemma för att de inte kunde åka bil (fanns inga bussar eller tåg där)

Tack för tipsen.

Har en bebis som avskyr bilen, och det handlar inte om vana. Han har åkt bil så gott som dagligen sen han föddes och det blir inte bättre. En av oss måste sitta bak hos honom för att kunna trösta, han får liksom panik och slutar nästan andas när han är som mest ledsen. Han är 3 mån nu och när sambon börjat jobba efter semestern åker jag ingenstans av ren självbevarelsedrift. Tips?
 
Sv: Resa med bebis

Jag tror att det säkert kan ha med vana i en del fall, men inte alltid. Det tycker jag att man känner igenom sin magkänsla och anser att man också skall gå efter den. Det brukar oftast vara det bästa. Och jag förstår mycket väl om en förälder stannar och plockar upp sitt lilla barn för tröst. Att köra utan bilstol verkar dock oerhört galet och sällan försvarsbart!

Bara på den här resan tycker jag att jag lärt mig höra skillnaden på skalan; lite missnöjd och väldigt missnöjd. Den senare betyder att jag stannar så fort jag kan (kan vara alla möjliga konstiga, men säkra avstickare). För mig känns det absolut inte okej om bebisen får vara hysteriskt ledsen, vilket hon har blivit. Det blir en lugnare, säkrare och trevligare resa för bådas del om jag lugnar ner henne och tar en paus i friska luften.
 
Sv: Resa med bebis

Håller med om att man känner sin bebis bäst själv och har en magkänsla även om det sen finns de som är för mycket curlingföräldrar och andra som kanske helt ignorerar sina barn.

Ibland kan man stanna och pausa och ta det lugnt och ibland kör man på en motorväg och bebisen skriker hysteriskt och brösten sprutar mjölk och man kan inte stanna.

En intressant kuriosa som jag tänkte mycket på när min son föddes i ett land en bra bit söder om Sverige var hur man kan vara helt säker på rakt motsatt teori.
I landet han föddes som bla är världsledande på prematurvård och där det föds långt fler barn än i Sverige per år (och per familj) visar forskning att eftersom barnet ligger ihoprullat i magen är det viktigt att det under de första månaderna i livet långsamt får tillvänjas att ha ryggen helt rak annars kan det leda till ryggproblem i vuxen ålder. Alltså är det BRA att ha bebin i babyskydd och liggvagnar designas med flit så att de liksom sittligger. Dock självklart ska de inte alltid ligga så utan man ska också låta de sträcka ut på en filt, dock aldrig så länge att de hinner bli för trötta i ryggen.
I Sverige vet jag inte hur mycket man forskat om det men man är precis lika säker på att bebisen blir trött i ryggen av att ligga i babyskydd eller på annat sätt ihoprullad, man måste pausa ofta så de får ligga plant och liggvagnar är traditionellt designade helt plana (till skillnad från i många andra länder).
Har det ändrats sen jag hade bebis för 6 år sen?
Jag säger inte att en har rätt och den andra fel utan bara att man får använda sitt eget förnuft och lyssna på sin magkänsla mer än på BVC och andra förståsigpåare.
 
Sv: Resa med bebis

Vår BVC sa att så länge bebis är nöjd så kan vi köra, en bebis protesterar om den får ont av att sitta i babyskyddet och då får man givetvis stanna. Vår sköterska menade på att detta med att inte sitta förlänge i babyskydd har blivit för överdriven, att det trots allt är levande varelse som med rösten faktiskt kan protestera om så är =)
 
Sv: Resa med bebis

Ja, sedan jag själv blev med/fick barn (mitt första), så har jag varit oerhört intresserad över andras tankar gällande barn. Dels för att jag inte har någon direkt tidigare "vana" av så pass små barn, men också för att jag är en person som gärna bollar med tankar, analyserar och diskuterar.

Och precis som du säger, det skiljer sig oerhört mellan länder och ja .. människor. Jag försöker ofta påminna mig om att inte "stirra mig blind" på just en viss synpunkt utan tar gärna del av andras. Sådant som du nu berättar finner jag oerhört intressant och bra att ta upp. Men, jag har också märkt att det kan vara mycket känsligt att diskutera kring barn. Gamla myter och ett ständig press och behov av att vara den bästa föräldern sätter käppar i hjulet i utvecklande samtal.

Jag tänker så här just när det gäller stopp och paus så är det givetvis så, att man inte alltid kan stanna. Bebisen dör inte, men det svider i mitt hjärta och själ när bebisen gallskriker. Och ja, jag stannar så fort jag kan. För min och barnets del så har jag märkt att det fungerar bäst; vi får luft, andas, dela närhet och få en trevlig fortsatt tur. Jag kan ändå inte koncentrera mig om lillan gråter och är oerhört missnöjd. :cry:
 
Sv: Resa med bebis

Jag tror att du och jag är lite lika i hur vi tänker. Skönt att höra att det är fler som får ont i själen när barnet skriker. Sen har ju alla rätt i att de inte dör av det, men jag mår så mycket bättre om jag har en glad bebis!

En annan sak med att ha barn är att alla verkar tro att alla barn är lika. Har en person fått ett barn så är det som funkade med det barnet den optimala sanningen och funkar för alla. Funkar inte det på mitt barn gör jag automatiskt något fel alternativt man ska härda ut en massa skrik så barnet vänjer sig. Att alla barn är olika verkar inte finnas på världskartan...
 
Sv: Resa med bebis

Och jag måste bara säga grattis till din bebis!! Jag fick barn någon dag innan el efter dig och var helt uppe i min egen graviditet så jag var inte så aktiv i dina gamla trådar men läste en del och jag är imponerad av hur du tagit dig igenom allt och hur klokt du resonerat i en tuff situation!!
 
Sv: Resa med bebis

Jag tror att du och jag är lite lika i hur vi tänker. Skönt att höra att det är fler som får ont i själen när barnet skriker. Sen har ju alla rätt i att de inte dör av det, men jag mår så mycket bättre om jag har en glad bebis!

En annan sak med att ha barn är att alla verkar tro att alla barn är lika. Har en person fått ett barn så är det som funkade med det barnet den optimala sanningen och funkar för alla. Funkar inte det på mitt barn gör jag automatiskt något fel alternativt man ska härda ut en massa skrik så barnet vänjer sig. Att alla barn är olika verkar inte finnas på världskartan...

Håller med dig fullt ut.

Klarar inte av att Gustav skriver och mår betydligt bättre när han är glad. Nästan så att jag blir ledsen när han är det :(
 
Sv: Resa med bebis

Kl

Jag vet inte hur man snöade in på det här med skrikande ledsen bebis, det är väl ingen som påstått här att man ska köra på med ledsen bebis?

Jag tror inte heller på det här med att man ska låta barnet vara ledset, jag fixar det absolut inte. Jag vill att min dotter ska veta att jag ( eller någon ) alltid lyssnar och kommer om hon är ledsen/upprörd. Nej som Cyllene skrev, barn dör inte av lite gråt men det är så onödigt och förleget ( iaf för mig ).

Äsch nu blev det himla OT ;-)
 
Sv: Resa med bebis

Ja, i mångt och mycket tror jag andra människor menar väl när de kommer med råd och tips. Men, ibland blir det så fel. Och jag har fått stått på mig där och intalat mig att det är magkänslan som får avgöra. Det är ganska intressant att det fungerar, trots att jag är mamma för första gången och innan det inte hade så stor aning om bebisar! Sedan, poängterar gärna andra för mig att jag skämmer bort lillan genom att jag faktiskt försöker göra det jag kan för att hon inte ska vara gnällig eller ledsen.

Tack! Ni har varit en stor stöttning här på Bukefaos.
Jag fick den 23:e maj, tre dagar innan beräknad nedkomst. :laugh:

Gratulationer till dig också! Underbara tider och jag önskar dig all lycka!:bump:
 
Sv: Resa med bebis

Jag fick tankar om min synpunkt på det när jag läste inlägget. Det var troligtvis därför vi snöade in på det.:laugh:

.... Tror att det kan ha med vana att göra. Vi hade vänner som sa detsamma och varje gång ungen skrek stannade de och tog ut bebisen och åkte tom hellre med ungen i armarna än i bilstol. Och en av dem stannade oftast hemma för att de inte kunde åka bil (fanns inga bussar eller tåg där) Men vi reste mycket, mycket med bil (långa avstånd till allt) och många dagar var det där sonen sov sin dagliga middagssömn (vaknade om man bar över honom så antingen fick han sova vidare i babyskyddet som klickades i vagnen eller så fick han ligga kvar i bilen. I olika perioder (typ 5-6 månader, 9-10 mån, 2-2,5 år etc) har han fått spel då han inte ville sitta fast och skrek och ville ta sig loss. Men vi var bara tvungna att köra mycket bil och han var tvungen att sitta fast så då accepterade han det. Däremellan har han älskat att åka bil och i perioder har han inte kunnat somna i sin egen säng eller vagn och vi har fått köra bil tills han somnat. Småsyskon är oftast vana att bli "meddragna" mer så kanske kan det vara en förklaring till att det funkat bättre med ett småsyskon.
"att roa" håller jag med om kan vara mindre roligt för den vuxne i längden. När de är riktigt små brukar ju en mobil eller nån liten enkel leksak funka eller bara att de sitter i framsätet och ser en. Sen blir det klurigare. Vi brukar ha lite små överraskningspåsar med leksaker, CD-spelare med sagor, leka olika familjelekar/spel men har nu faktiskt efter 6 år introducerat DVD-spelaren trots mitt motstånd.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 223
Senast: Dorinda
·
Äldre Jag har fått möjlighet att resa på 5 jobbrelaterade resor kommande månaderna. 2 av dom är med flyg utomlands, inom EU. När jag fick...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 585
Senast: moster
·
Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 165
Senast: 95johsv
·
Övr. Katt Jag har tidigare rest (kortare resor á 2-3 h)med min hane men då alltid i egen bil, dvs i stort sett begränsat utrymme för packning. Men...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp