Resa med bebis

Bara av nyfikenhet, FÅR man inte amma vid start och landning för att de ska sitta på ett speciellt sätt? Det var ingen som påpekade hur dotterns skulle sitta, bara att hon satt fast. Jag hade kunnat vända henne om och amma om det hade behövt trots att hon satt bältad.

Huvet rakt fram och sittande var instruktionen jag fick. Men jag tror faktiskt jag ammat vid landning på inrikesflyg när hon var riktigt liten. Det är nog säkerheten som skärpts upp.
 
Det är ingen idé att fundera på babyskyddet för svenska bilstolar är inte godkända i usa. Gå med i gruppen Bilbarnstolar på fb och sök där, det finns massor av tips om bra stolar från walmart där :up:
Tack för tipset! Då behöver jag inte tänka på att släpa med det :) såg att det kostar 7 dollar plus tax per dag att hyra bilstol via hyrbilsfirmorna. Nästan så man lika gärna kan köpa en..
 
Någon här som har erfarenhet av att resa med bebis? Har nämligen funderingar på att ta med sonen till Florida för att hälsa på min syster som bor där. Min sambo kommer inte kunna följa med pga sitt jobb. Sonen skulle i så fall vara runt 5-6 månader när vi åker.
Hur funkade det för er? Packning? Tog ni med vagn? Bilstol? Ja alla tips mottages tacksamt :)

Vi åkte till Portugal när sonen var fem månader. För oss fungerade det mycket bra, det enda som var lite stressande för mig var att jag hade planerat att amma vid start och landning då så många gett det tipset men dom var så extremt bestämda med att bebis var tvungen att sitta fastspänd framåt, så då föll det. Tyvärr hade han precis somnat när planet skulle lyfta så det var bara att väcka honom för att spänna fast honom men trots det höll han humöret uppe och skrattade mest vid både start och landning. Det svåra tycker jag var att underhålla honom + att han helst ammar när man går så det var lite att klura med där och kan tänka mig att en sån lång flygning och dessutom ensam blir en utmaning, men allt går! :up:

Vi tog med resvagn (men hade jag fått bestämma hade vi tagit med vår ordinarie vagn. Min bror med familj gjorde det och det var så mycket bättre så vi lånade den ibland när sonen skulle sova) och köpte ett begagnat babyskydd på blocket som vi tog med. Packade med alla blöjor då jag fått höra att dom ofta är parfymerade utomlands.
 
Tog du med både babyskydd och Isofix bas? Eller det kanske går att använda babyskyddet utan basen. Jag är lite orolig för att min stora bebis ska ha växt ut babyskyddet innan vi ska åka. Han väger redan 6,5 kg och är 2,5 månad gammal.

Vår son vägde 7 kg vid samma ålder, väger nu 11,8 kg och är 10 månader och han använder fortfarande sitt babyskydd. Det är mer längden än vikten som styr det, även om det finns en viktgräns också. :)
 
Nu ammade inte jag längre när vi flög med dottern men om alla plan och flygbolag har samma sorts bälte så skulle man nog absolut kunna amma samtidigt som barnet sitter bältad.

Det går att amma, men man får inte utan barnet ska sitta framåt under start och landning så har de sagt till mej iaf
 
Nar vara slaktingar kommit med babisar och halsat pa, bade till Florida och hit till Oregon, har vi kopt, eller lanat, bilbarnstol till babis innan de anlant sa den var i bilen nar vi hamtade vid flyget. Jag tror den sista kostade mellan $30-$40 fran Walmart.

Valling finns inte har i USA (naringsmassigt anses det som "skrap" och barnen har antingen modersmjolks ersattning, ammas, eller ater mat sa det behovs inte) sa om man anvander det bor man ha med sig tillrackligt i handbagaget for att det ska racka nagra dagar om bagaget inte kommer fram direkt och har ar inte blojor parfymerade sa det behover man inte ha med sig mer an vad som behovs for resan (med ett litet lager utifall att man strandar halvvags pa nagon flygplats).
 
Nar vara slaktingar kommit med babisar och halsat pa, bade till Florida och hit till Oregon, har vi kopt, eller lanat, bilbarnstol till babis innan de anlant sa den var i bilen nar vi hamtade vid flyget. Jag tror den sista kostade mellan $30-$40 fran Walmart.

Valling finns inte har i USA (naringsmassigt anses det som "skrap" och barnen har antingen modersmjolks ersattning, ammas, eller ater mat sa det behovs inte) sa om man anvander det bor man ha med sig tillrackligt i handbagaget for att det ska racka nagra dagar om bagaget inte kommer fram direkt och har ar inte blojor parfymerade sa det behover man inte ha med sig mer an vad som behovs for resan (med ett litet lager utifall att man strandar halvvags pa nagon flygplats).
Tack för tipsen! Är det verkligen så att bilbarnstolarna från Sverige inte är godkända i USA? Tänker på babyskyddet, om det är någon ide att ta med.
 
Ah-ha ... Man ser ofta babies I baby barnstolar pa flyget. Prata med flygbolaget. Om baby gillar stolen och garna sover I den och du sitter vid bulkhead kan den sakert vara bra att ha med.
 
Ah-ha ... Man ser ofta babies I baby barnstolar pa flyget. Prata med flygbolaget. Om baby gillar stolen och garna sover I den och du sitter vid bulkhead kan den sakert vara bra att ha med.
På flyget? O_o Jag bokade flyg igår via norweigan och då ska spädbarn under 23 månader sitta i knäet så något babyskydd på planet har vi inte plats med. Men jag tänkte ta med den som bagage och ha i bilen :)
 
Att man får ha barn under 2 i knät betyder inte att man måste. Du hade kunnat boka egen plats, betalat mer pengar och haft bebisen i babyskydd där...
 
Att man får ha barn under 2 i knät betyder inte att man måste. Du hade kunnat boka egen plats, betalat mer pengar och haft bebisen i babyskydd där...
Jo visserligen, men det låter bara krångligt. Då sover han bättre i min famn. Ett extrasäte hade endast varit gott för platsens skull med prylar och blöjbyte.
 
Jo visserligen, men det låter bara krångligt. Då sover han bättre i min famn. Ett extrasäte hade endast varit gott för platsens skull med prylar och blöjbyte.
Och jag tycker det verkar jätteskönt, men är för snål för att boka extrasäte..så skönt att inte behöva hålla bebis hela tiden, särskilt med tanke på att jag har två små barn!
Hade lätt köpt extraplats om jag inte varit så snål!
 
På flyget? O_o Jag bokade flyg igår via norweigan och då ska spädbarn under 23 månader sitta i knäet så något babyskydd på planet har vi inte plats med. Men jag tänkte ta med den som bagage och ha i bilen :)

Fast som @Ninnurur sager behover du ha en godkand babystol i bilen. Det hela kan vara att den (babyskydd kallas helt enkelt for "infant car seat") du kommer med fran Sverige inte ar godkand har for att den inte saljs har och darfor galler inte forsakringen om nagot hander.

Om du ber din syster (visst var det din syster du skulle aka till?) checka pa Walmart (dar finns de fran runt $50) eller pa en goodwill eller nagon annan second hand och kopa en som ar "Federally approved" och fixa en som finns pa plats nar ni landar.

Om man bokar flygbiljetten vid "bulk head" sa finns det pa alla plan som gar i reguljar trafik (jag har inte sa stor vana vid "billighets bolag" det ar ju mojligt att de har rationaliserat bort det) ett bord som falls ut och man kan antingen satta fast en typ liggvagns ligg del pa (lanar fran flyg bolaget) och babis kan sova dar, eller man kan stalla en infant car seat dar om babis ar mer bekvam med det och man kan anvanda samma pa bada andar av resan.

I ditt fall skulle jag inte dromma om att slapa ett infant seat om det inte kan anvandas i bilen utan problem med forsakringar. Det gar sakert att salja nar ni aker tillbaka igen och fa igen atminstone storre delen av kostnaden.
 
@Poison-heart jag håller med @hastflicka. Hör med din syster om hon kan ordna ett babyskydd på plats. Känner hon någon att låna av? Eller köpa ett på walmart som hon kan sälja åt er sedan? Det är verkligen ingen kostnad i förhållande till kostaden att vara oförsäkrad pga ej godkänt babyskydd. Inte hade jag heller velat checka in ett babyskydd som bagage, i så fall behöver det förpackas väldigt väl. Bagagehanteringen kan vara rätt vårdslös.
 
Och jag tycker det verkar jätteskönt, men är för snål för att boka extrasäte..så skönt att inte behöva hålla bebis hela tiden, särskilt med tanke på att jag har två små barn!
Hade lätt köpt extraplats om jag inte varit så snål!
Haha jo men precis, kände lite samma :rofl: det blev ju rätt mycket mer dessutom.
 
@hastflicka och @Sedna ni har rätt. Det är nog enklast att köpa ett på plats. Och som du säger @Sedna så vill man heller inte få sitt egna babyskydd sönderslaget. Får helt enkelt be syrran köpa ett :) använder ni nåt motsvarande till Isofix? Latch?

Och en till fundering. Vågar man ta med sig sin vanliga vagn? Isf verkar det vara värt att köpa stokke prampack (som verkar vara den enda som tar alla typer av vagnar) eller ska man chansa på att klara sig med bärselen? Det kanske är lite väl vågat... :o
 
Hon kan inte lana en vagn medan ni ar har? Har i USA har jag nog aldrig sett en liggvagn. Har anvander man en typ sittvagn (stroller) som babyskyddet passar att "snappas in" i sedan flyttar man inte babis utan hela baby skydd mellan nar man gar mellan bil, affar, eller promenad. Eller om hon checkar Craigslist, dar borde hon kunna fa tag pa en begagnad om hon inte kan lana av nagon.

Vi har ofta lanat nar vi haft besok med sa sma barn ... det brukar alltid finnas nagon i bekantskapskretsen som har en staende nagonstans for att de nog tankt skaffa ett barn till, eller inte hunnit salja annu.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år I sommar ska maken, jag och vår lilla bebis resa till makens familj och tillbringa uppåt sex veckor där. Flyget tar några timmar...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 086
Senast: Dorinda
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: super
·
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 940
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp