Tidsvinsten måste vara minst två timmar per dag, i mitt fall blir det 1-1.5 timmeKan du inte göra reseavdrag menar du?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tidsvinsten måste vara minst två timmar per dag, i mitt fall blir det 1-1.5 timmeKan du inte göra reseavdrag menar du?
Tillfälliga skattelättnaden försvinner menar jag juTillfälliga skattelättnaden kommer tillbaka plus aset i USA som driver upp priset.
Den tillfälliga skattesänkningen på 3 kronor per liter tas bort.
På disel/bensin sista september..Vad är det då för skattelättnad som pågår till sista november?
Har man mer än 2 km till kollektivtrafik får man göra avdrag för bil (om inget ändrats senaste året). Jag gör avdrag för bil+kollektivtrafik, har 4 km till närmaste kollektivtrafik.Tidsvinsten måste vara minst två timmar per dag, i mitt fall blir det 1-1.5 timme
Den första sänkningen på någon krona går ut 30 september.Vad är detta då?
Visa bifogad fil 188760
Den första sänkningen på någon krona går ut 30 september.
Yes , det har du rätt i, det har blivit en djungel av alla lättnader. För motorbensin är skatten just nu 1,57 kr per liter, från 1 oktober tas lättnaden enligt EUs minimiregler bort och skatten går upp till 2,39 kr per liter och när den tillfälliga nya sänkningen tas bort 1 december så ligger skatten på 4,79 kr per liter.Men då försvinner ju inte skattelättnaden på 3 kr den 1/10 som påstås? Bara en del av den.
Alltså, jag är nog helt rabiat här. Jag tänker att det inte får kosta "alls".Jag cyklar eller åker kollektivt, men jag hade haft både cykel och periodkort även om jag inte behövde ta mig till jobbet, så jag ser det inte som en kostnad för att kunna jobba.
Om vi låtsas att periodkortet är till för jobbet, så kostar det ungefär 1,7 % av min nettolön, och är inget jag tänker mycket på. Kostnaden når inte gränsen för avdrag för resor till arbetet.
Jag antar att jag hade antingen flyttat eller bytt jobb (vilket som nu var mest genomförbart) om jag skulle behöva köra miltals till jobbet.
Jag räknade bara med drivande och trängselskatt. Bilen behöver jag ändå till annat även om det är mest till och från jobbet bilen går.Hur räknar ni ut andelen som är jobbrelaterad jämfört med resten av livets behov? Totalkostnad dividerat på antal mil i respektive syftesfärd? För mig är det inte heller lättsorterat, eftersom i princip alla resor har flera syften - jobbresor används för att lösa annat som krävs i livet ”på vägen”. Om man inte har bil här så är man helt strandsatt (dvs tillgång till noll saker) ungefär halva året, på sommarhalvåret går det i teorin att cykla på dagtid med i alla fall inte extrem risk för liv och hälsa.
Nyfiken på hur man estimerar den där procentsatsen, men kanske har en ovanligt svår beräkning framför mig just här.
Majoriteten av dagarna gör jag inte något ärende efter jobbet.Hur räknar ni ut andelen som är jobbrelaterad jämfört med resten av livets behov? Totalkostnad dividerat på antal mil i respektive syftesfärd? För mig är det inte heller lättsorterat, eftersom i princip alla resor har flera syften - jobbresor används för att lösa annat som krävs i livet ”på vägen”. Om man inte har bil här så är man helt strandsatt (dvs tillgång till noll saker) ungefär halva året, på sommarhalvåret går det i teorin att cykla på dagtid med i alla fall inte extrem risk för liv och hälsa.
Nyfiken på hur man estimerar den där procentsatsen, men kanske har en ovanligt svår beräkning framför mig just här.