Resekostnad till och från arbetet

Bukefalos 30 år!

Och du kan inte resa intermodalt och byta till kollektivtrafik någonstans så du slipper köra in i stan med bilen? Det gjorde jag alltid när jag bodde i Stockholms läns utkanter. Tog bilen till bussen osv, man ville ju aldrig in och rådda med bilen istan, trångt, bökigt och dyrt att parkera.

Där jag bor nu finns det ingen kollektivtrafik att använda sig av intermodalt eller ej. Så jag kör på så länge jag har råd, har jag inte råd så får jag ju antingen flytta eller byta jobb.
I stan har jag inte kört på länge, ska jag in i stan blir det tåg och spårvagn dom få gånger jag är där. Är när jag kör på E6/E20 som jag får trängselskatt.

Om cykeln var okej att ta med på Västtrafik så skulle cykel-tåg-spårvang-cykel fungera.
Cykel som parkeras vid stationen innebär att det blir problem sist biten om jag inte köper en scooter som jag kan ta med på tåg och spårvagn för att slippa lägga extra tid på promenaden mellan jobb och hållplats. Tiden är densamma som att cykla hela vägen.
Ta bilen till stationen innebär många körningar där bilen inte hinner bli varm och sliter bara onödigt på den och ger där ingen tidsvinst jämfört med cykeln till stationen.

Men det är inte jobbresor?
(antar att det är internat? annars skulle de väl ha skolbuss?)

Till yngsta barnet är det vanlig skola men skatteverket struntar väl i att jag kör dit innan jobb. Närmsta vägen är ju hem-skola men jag måste var anan vecka köra till skolan innan och efter jobb.

I stan har jag inte kört på länge, ska jag in i stan blir det tåg och spårvagn dom få gånger jag är där. Är när jag kör på E6/E20 som jag får trängselskatt.

Om cykeln var okej att ta med på Västtrafik så skulle cykel-tåg-spårvang-cykel fungera.
Cykel som parkeras vid stationen innebär att det blir problem sist biten om jag inte köper en scooter som jag kan ta med på tåg och spårvagn för att slippa lägga extra tid på promenaden mellan jobb och hållplats. Tiden är densamma som att cykla hela vägen.
Ta bilen till stationen innebär många körningar där bilen inte hinner bli varm och sliter bara onödigt på den och ger där ingen tidsvinst jämfört med cykeln till stationen.
Ja vanliga sparkcyklar är himla praktiska, utan el. En väninna har en med jättestora hjul som verkligen är snabb och ganska billig i inköp.

Himla trist av Västtrafik att inte ta cykel (våra tåg började precis ta cykel och det är super).

Jättekonstigt att det inte finns skolbuss, trist.

Det är dels en friskola med egen liten buss i mån av plats, sen valde jag att bosätta mig i annan kommun dels av relationsskäl, dels för att ha ett lagom avstånd till mitt ex för min sinnesfrids skull. Då är det mitt eget val att köra olönsam budbil helt enkelt. Kommunalt skulle innebära en helt orimlig resväg även om det gick vanlig buss i tid, där en 9-åring ska klara tre till fyra byten då det saknas tvärkommunikationer. Jag har själv satt mig i sitsen men jag klagar lite ändå:)

Just nu kör vi bara elbilar och något smart program som laddar när det är billigast el men jag har vägt det där själv lite. Jag har tittat lite på tjänster långt bort som verkar kul (~10 mil) där ingen av tjänsterna kommer ge någon högre lön vad jag räknar med. Nu ligger jag hyggligt till ändå men min tid är värd mer och det tar lika lång tid att åka 10 mil åt rätt håll som 3-4 mil åt fel håll. Så länge vi får tillbaka på skatten för resorna känner jag ingen oro för det i dagsläget.

Jag betalar drygt 10% (efter skatt) som det är nu, med dyrare bensin och omplacering till årsskiftet blir det runt 20-25% skulle jag tro. Letar nytt boende närmare de nya arbetsplatserna (jobbar där ibland nu) men det är svårt att hitta en gård plus att det just nu ligger på is pga cancer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka