Resekostnad till och från arbetet

Bukefalos 30 år!

Räknade på det och mitt månadskort med kollektivtrafiken uppgår till i drygt 2% av nettolönen. Kostnaden ligger precis under gränsen för att få göra skatteavdrag.

Har 30 km till jobbet och busspendlar fem dagar i veckan.

V70 diesel som drar 0,5-0.6. Så t o r jobbet kostar i bränsle 20 kr/l, 60 kr per dag. Jobbar heltid men bara 4 pass i veckan. Så 1000 kr/mån. Asbillig mek om det behövs, kanske kostar mig med service 3-5000 om året. Dyr skatt o försäkring. Ca 1100 per månad. Slarvigt räknat kostar min avbetalda säkra pansarvagn 2500 per månad. Plus lite andra resor för att handla naturligtvis. Men jobbresorna utgör då 7,6 %. Innan bilen var betald var det det dubbla men då jag räknar med att köra lika länge med betald bil så hamnar jag väl på 10 % i det långa loppet. Jag kan inte åka kommunalt och cykla tar för lång tid. Vintertid skulle jag nog inte komma fram levande heller.

Jag tycker ärligt talat att kostnaden för resor till/från jobbet är något av det tråkigaste som finns att lägga pengar på. Jag vill lägga mina pengar på annat! :angel:

Så jag vill hålla den kostnaden så låg som möjligt. Mycket också för att det är en utgift som liksom inte går att prioritera bort om annat skräp händer i livet som innebär stora utgifter.
Som mitt liv ser ut nu (ingen häst och bor i en tätort på landsbygden-ish utanför Uppsala) så vill jag inte behöva ha någon bil. Bil är ärligt talat, för mig, också en rätt tråkig sak att lägga pengar på - jag är noll sugen på att skaffa bil för att ta mig till/från jobbet som det är nu. Det är en anledning till att jag jobbar i Uppsala - vettig kollektivtrafik till/från stan, under större delen (inte riktigt hela) dygnet, på helgerna går det en buss i timmen.

Om jag räknar på månadskort för kollektivtrafiken (ordinarie pris) så lägger jag ca 4,7% av min grundlön (efter skatt).
I praktiken är det lite mindre, eftersom jag får lite OB och även jobbar en del övertid och sådär. Jag kan även få ner kostnaden lite grann genom att köpa sommarkort (3 månader till priset av 2 på sommaren. Det brukar jag köpa.), eller köpa ett årskort istället. I år har jag köpt månadskort + sommarkort. I september-december (alltså det månadskort som jag köper i slutet av november/början av december) i år kostar månadskortet hälften så mycket, så då blir det ju billigare. Men sånt orkar jag inte sitta och räkna med här i % av lönen 😅 .

(Jag använder ju mitt kort även på fritiden, förstås, men räknar hela som kostnad för resa till/från jobbet eftersom det dels varierar väldigt hur mycket jag åker i övrigt och dels kommer jag ju inte ifrån att jag måste köpa det för att ta mig just till/från jobbet. Det blir samma kostnad för det oavsett vad jag gör på fritiden.)

Min smärtgräns? Det beror helt på. Jobbet, livet, situation i övrigt... Jag vet faktiskt inte idag. Men som sagt, en utgift som jag helst håller ner om möjligt!

Senast ändrad:
Tidsvinsten måste vara minst två timmar per dag, i mitt fall blir det 1-1.5 timme
Har man mer än 2 km till kollektivtrafik får man göra avdrag för bil (om inget ändrats senaste året). Jag gör avdrag för bil+kollektivtrafik, har 4 km till närmaste kollektivtrafik.

På disel/bensin sista september..
Vad är detta då?
Screenshot_20260727_200423_Samsung Browser.webp

Men då försvinner ju inte skattelättnaden på 3 kr den 1/10 som påstås? Bara en del av den.
Yes , det har du rätt i, det har blivit en djungel av alla lättnader. För motorbensin är skatten just nu 1,57 kr per liter, från 1 oktober tas lättnaden enligt EUs minimiregler bort och skatten går upp till 2,39 kr per liter och när den tillfälliga nya sänkningen tas bort 1 december så ligger skatten på 4,79 kr per liter.

Samma siffror för diesel är 1,24 kr per liter, 1,56 kr per liter och 3,96 kr per liter.

Jag hade nästan 20mil tor under några år. Bor i skogen utan möjlighet till kollektivtrafik. Insåg sedan att jag tidsmässigt la i princip en halvtidstjänst i månaden på att sitta i bilen, var storstammis på macken plus att bilen krävde service konstant (kändes det som) pga miltalen sprang iväg lika kvickt som Usain Bolt... Så jag bytte jobb och har två mil tor istället. Tankar knappt aldrig nuförtiden i jämförelse😁✌️

Alltså, jag är nog helt rabiat här. Jag tänker att det inte får kosta "alls". 🙈 Jag cyklar eller åker kollektivt, men jag hade haft både cykel och periodkort även om jag inte behövde ta mig till jobbet, så jag ser det inte som en kostnad för att kunna jobba.

Om vi låtsas att periodkortet är till för jobbet, så kostar det ungefär 1,7 % av min nettolön, och är inget jag tänker mycket på. Kostnaden når inte gränsen för avdrag för resor till arbetet.

Jag antar att jag hade antingen flyttat eller bytt jobb (vilket som nu var mest genomförbart) om jag skulle behöva köra miltals till jobbet.

Samma här, mer eller.mindre.

Jag cyklar normalt, men är skadad, så måste åka tunnelbana till jobbet, vilket kostar mig runt £250 I månaden, vilket känns helt hutlöst jmf med (nästan) gratis...
Det är väl vad jag skulle lägga på cykeln över ett år med typ lampor, reflexer, service (jag är lat..)

250 är mindre än 5% av min nettolön, så det är på det stora hela hanterbart

Jag är bortskämd med att bo och jobba nära tunnelbanan. Behöver dessutom bara åka till kontoret en dag i veckan. Med det sagt: Jag lägger ca 1% av nettolönen. Mer än 5% så hade jag börjat fundera på att flytta eller byta jobb.

Senast ändrad:
Hur räknar ni ut andelen som är jobbrelaterad jämfört med resten av livets behov? Totalkostnad dividerat på antal mil i respektive syftesfärd? För mig är det inte heller lättsorterat, eftersom i princip alla resor har flera syften - jobbresor används för att lösa annat som krävs i livet ”på vägen”. Om man inte har bil här så är man helt strandsatt (dvs tillgång till noll saker) ungefär halva året, på sommarhalvåret går det i teorin att cykla på dagtid med i alla fall inte extrem risk för liv och hälsa.

Nyfiken på hur man estimerar den där procentsatsen, men kanske har en ovanligt svår beräkning framför mig just här.

Om jag räknar milen jag kör, pott för service/reservdelar, skatt och försäkring hamnar jag på 4.25%, vilket jag tyckte var urbilligt innan jag läst tråden :bag: har bara 14 km till jobbet, har haft 16 mil tur och retur med dieselbil så allt känns väl lågt i jämförelse. Så jag antar att smärtgränsen är högre, kanske 8 eller tom 10? Behöver ha en arbetsplats i staden, går inte att välja bort. Och vill bo lantligt med möjlighet till djurhållning. Uppenbarligen ingen billig kombination i livslotteriet.

Jag har 16 km enkel väg. MEN. Jag har barnets skola 3 mil åt andra hållet, andra barnet på skola 6,7 mil bort. Är jag ledig men lilla barnet i skolan är det 12 mil ändå per dag, 5 dagar i veckan var annan vecka. Jag kör ca 4700 mil/år. Mina föräldrar är 35 mil bort, är där ca 1 ggr/månad i snitt. Jag har inga billån men den ligger på ca 6,4 l/mil. Jag vågar inte räkna på hur mycket bensin jag betalar, och service är oftare än jag vill tänka på det också. Och nya däck stup i kvarten.
Jag vill dock inte dra ner på umgänge med stora barnet eller resor till föräldrarna. Buss är inte ett alternativ pga gles eller obefintlig trafik. Jag kommer säkert upp i 25-30% (men då är alla resor inkluderade) av min lön om jag har otur. Eftersom hemmet-jobbet är så kort kan jag inte göra avdrag eftersom mina resor inte räknas.

Hur räknar ni ut andelen som är jobbrelaterad jämfört med resten av livets behov? Totalkostnad dividerat på antal mil i respektive syftesfärd? För mig är det inte heller lättsorterat, eftersom i princip alla resor har flera syften - jobbresor används för att lösa annat som krävs i livet ”på vägen”. Om man inte har bil här så är man helt strandsatt (dvs tillgång till noll saker) ungefär halva året, på sommarhalvåret går det i teorin att cykla på dagtid med i alla fall inte extrem risk för liv och hälsa.

Nyfiken på hur man estimerar den där procentsatsen, men kanske har en ovanligt svår beräkning framför mig just här.
Jag räknade bara med drivande och trängselskatt. Bilen behöver jag ändå till annat även om det är mest till och från jobbet bilen går.

Majoriteten av dagarna gör jag inte något ärende efter jobbet.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka