Resekostnad till och från arbetet

Bukefalos 30 år!

nullo-modo

Trådstartare
Börjar fundera på var gränsen går för mig på hur mycket av min lön jag är villig att lägga på resekostnader för att ta mig till och från jobbet.

Är ju ingen hemlighet att priset komme gå upp en hel del första oktober så är nyfiken på hur många % av lönen (efter skatt) ni tycker är rimlig och var max gränsen går. 10-20-30% av lönen eller mer/ mindre.

Börjar fundera på var gränsen går för mig på hur mycket av min lön jag är villig att lägga på resekostnader för att ta mig till och från jobbet.

Är ju ingen hemlighet att priset komme gå upp en hel del första oktober så är nyfiken på hur många % av lönen (efter skatt) ni tycker är rimlig och var max gränsen går. 10-20-30% av lönen eller mer/ mindre.
Alltså, jag vet verkligen inte. Hade det handlat om att ha ett jobb eller inte ha något så är ju svaret att en stor del av lönen hade fått gå till resekostnader. Måste man så måste man liksom. Nu har jag turen att jag bara har ca 15 km med bil till mitt jobb, så det blir ingen jättesumma. Det är knappt jag ens får avdrag på skatten för resan, så kort är den.

Hade jag åkt kollektivt varje dag och därmed haft månadskort hade kostnaden varit typ 2,5% av min nettoinkomst. Nu gör jag inte det, vilket sparar en hel del tid men framför allt sparar det väldigt mycket på min energi och mentala hälsa.

Leasingbilen med försäkring och allt kostar ungefär 14% av min nettoinkomst. Att ladda den kostar väldigt lite i månaden, särskilt sommartid och om jag bara kör 10-15 mil i veckan som jag ofta gör, kanske 2% av nettoinkomsten. Bilen används ju till annat än bara till och från mitt jobb förstås. Den kostnaden känns alltså helt okej.

Jag har 3,5 mil enkel väg. Inga lån på bilen och den har inte så höga rep-kostnader rent historiskt. Dieselbil som drar typ 0,7? Behöver dock betala parkering, typ 30 kr dag? Men jag behöver bara in till kontoret 1-3 dagar i veckan så ska inte klaga. Till jobbet måste jag oavsett vad det kostar, det är dyrare att vara hemma arbetslös 🤷🏻

Mina resor kostar nog i runda slängar 7 (?) % av mingrubdlönnföre skatt. (Ja inte dessa månader när det är reducerat då, tom dec tror jag?).

Sen är det inte så enkelt som att jag kan säga vad det blir för procent av min nettolön eftersom jag jobbar skift med ob så månadslönen jag får ut varierar.

Jag hade kunnat betala ganska mycket mer om det var tvunget.

Oj jag vet verkligen inte. Jag har 5 mil till jobbet och åker varje dag. Men jag har reseersättning iom projektanställd så det är inte så mycket jag betalar ur egen ficka eller vad man säger. Min smärtgräns går väl någonstans kring att ta ett jobb med lägre lön i hemkommunen. 😅

Maxgränsen går när jobbet inte längre levererar ett netto man kan leva på. Tills dess har man inte så mycket val. Men jag skulle definitivt förhandla med min arbetsgivare om en annan nivå på närvaro på kontoret om det blir helt extremt.

Jag vet inte heller men 20 - 30 % låter ju galet mycket bara för att komma till och från jobbet 😅

Min bil är äldre och utan lån. Med skatt, helförsäkring och reparationer kostar den ungefär en tusenlapp per månad, hade haft den även om jag inte behövt köra till jobbet. Har 14 km enkel resa och bilen drar 0,65 l, blir inte så blodigt.

Alltså, jag vet verkligen inte. Hade det handlat om att ha ett jobb eller inte ha något så är ju svaret att en stor del av lönen hade fått gå till resekostnader. Måste man så måste man liksom. Nu har jag turen att jag bara har ca 15 km med bil till mitt jobb, så det blir ingen jättesumma. Det är knappt jag ens får avdrag på skatten för resan, så kort är den.
Jag har 3,5 mil enkel väg. Inga lån på bilen och den har inte så höga rep-kostnader rent historiskt. Dieselbil som drar typ 0,7? Behöver dock betala parkering, typ 30 kr dag? Men jag behöver bara in till kontoret 1-3 dagar i veckan så ska inte klaga. Till jobbet måste jag oavsett vad det kostar, det är dyrare att vara hemma arbetslös 🤷🏻
Alternativt finns som antingen hitta jobb närmare, studera då jag inte använt någon CSN, starta eget igen.

Med priser som det pratas om så kan bara drivmedel och trängselskatt gå på över 15% av lönen

Jag skulle inte gilla att lägga mer än max fem procent av min nettoinkomst på resekostnader, men jag går aktivt in för att ha jobb inom bekvämt cykelavstånd dvs under milen bort. Min bil är backup och används när jag t ex ska till stallet direkt efter jobbet. Men som folk säger ovan, måste man så måste man. Jag hade dock hellre flyttat eller bytt jobb om kostnaderna blivit galet höga.

Alltså, jag är nog helt rabiat här. Jag tänker att det inte får kosta "alls". 🙈 Jag cyklar eller åker kollektivt, men jag hade haft både cykel och periodkort även om jag inte behövde ta mig till jobbet, så jag ser det inte som en kostnad för att kunna jobba.

Om vi låtsas att periodkortet är till för jobbet, så kostar det ungefär 1,7 % av min nettolön, och är inget jag tänker mycket på. Kostnaden når inte gränsen för avdrag för resor till arbetet.

Jag antar att jag hade antingen flyttat eller bytt jobb (vilket som nu var mest genomförbart) om jag skulle behöva köra miltals till jobbet.

Bensinkostnad 1,5-2% av nettolönen. Personalparkeringen är gratis. Räknar inte övriga bilkostnader då jag hade haft bil ändå.
Om jag inte haft hund att lämna på dagis på vägen hade jag kunnat åka kollektivt och kommit ned på ca 1%. Men hade troligen inte gjort det då det tar mer än dubbelt så lång tid.

Svårt att se att jag skulle nå någon smärtgräns om jag bor kvar och har kvar nuvarande jobb. Men kanske att den skulle ligga runt 10% för att jag skulle fundera på om något gick att ändra.

Så lite som möjligt, samtidigt är ett jobb oftast bättre än inget jobb så gränsen är ganska högt upp ändå. Har nyss blivit placerad tillfälligt på en station längre bort än den jag varit på tidigare. Det är ca tre mil bort dit, kollektivtrafik eller cykel är inget alternativ. Jag hade kunnat tacka nej men då hade jag förmodligen inte haft något jobb alls på ca tre veckor, så detta funkar ändå fint. Kan tillägga att passen inte är heltid utan bara några timmar, exakt hur många varierar. Jag lånar nu en bil, den går på diesel. Annars är min egen billig, etanol, hyfsat enkel att fixa själv och reservdelar är inte så farligt dyra.

Jobben är få och arbetslösheten ganska hög i området, då får man lite ta vad som finns tillgängligt.

När jag söker jobb inför flytt söker jag inom ca fem mils radie, blir att köra dit. Men söker då jobb med fler timmar per pass så att det ändå blir mer värt det.

Har 5 mil enkel väg till jobbet och kommer inte få något skatteavdrag. Har funderat på kollektivt till jobbet, men när valet är att orka med jobbet eller ej så får det nog vara värt den extra kostnaden det blir med bilen.

Har 5 mil enkel väg till jobbet och kommer inte få något skatteavdrag. Har funderat på kollektivt till jobbet, men när valet är att orka med jobbet eller ej så får det nog vara värt den extra kostnaden det blir med bilen.
Det tar ungefär dubbelt så lång tid att åka kollektivt

Vad kommer öka 1 oktober?

MVH lever under en sten? 😅

Kan du inte göra reseavdrag menar du?

Har alltid rest till jobbet (med bil) då jag bor på landet så det blir vad det blir för det finns inget val.
3,5 mil enkel väg.

Men nu blev jag nyfiken på vad jag procentuellt faktiskt lägger 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka