Resekostnad till och från arbetet

Bukefalos 30 år!

Majoriteten av dagarna gör jag inte något ärende efter jobbet.
Nej, då är det lättare. Här är det ärenden nästan varje jobbresdag både innan och efter (skolskjuts, foderinköp, spåninköp, livsmedelsinköp, återvinningen, kiropraktik, hämta hos kompisar, träffa vänner mm) . Åker ”aldrig” (dvs max nån gång per år när det inte kunde anstå) för att göra sånt när det inte finns jobbresa att hänga upp det på. Inser att för det sistnämnda (kompisar till barnen och träffa vänner) är det trots allt ibland på lediga dagar det händer och är så högt prioriterat att det inte kan anstå!

Så även om jobbet skulle göras 100% hemifrån och belasta noll transport, skulle majoriteten av sträckorna ändå behöva göras (viss liten optimering av körsträcka går att göra, men tyvärr är största sträckan att nå civilisation överhuvudtaget.)

Senast ändrad:
Nej, då är det lättare. Här är det ärenden nästan varje jobbresdag både innan och efter (skolskjuts, foderinköp, spåninköp, livsmedelsinköp, återvinningen, kiropraktik, hämta hos kompisar, träffa vänner mm) . Åker ”aldrig” (dvs max nån gång per år när det inte kunde anstå) för att göra sånt när det inte finns jobbresa att hänga upp det på. Inser att för det sistnämnda (kompisar till barnen och träffa vänner) är det trots allt ibland på lediga dagar det händer och är så högt prioriterat att det inte kan anstå!

Så även om jobbet skulle göras 100% hemifrån och belasta noll transport, skulle majoriteten av sträckorna ändå behöva göras (viss liten optimering av körsträcka går att göra, men tyvärr är största sträckan att nå civilisation överhuvudtaget.)
Tänkte just skälla lite på dig om att du för fan inte kan tvinga barnen att anpassa sina kompisliv efter dina arbetsresor, men sen skrev du ju ungefär det. 😄

För övrigt: är det viktigt att räkna ut procentsats? Nu cyklar jag oftast. Då händer det att jag handlar lite nära jobbet istället för på Hemköp i mitt hemmakvarter. Fast såna alternativ verkar du inte ha?

Om jobbet är fem dagar i veckan, tror du att du skulle köra sträckan fem dagar i veckan om du hade ett arbete som sköts helt hemifrån? (Vi tänker oss att du då hade plats, fick vara ifred etc hemma.)

Jag har 16 km enkel väg. MEN. Jag har barnets skola 3 mil åt andra hållet, andra barnet på skola 6,7 mil bort. Är jag ledig men lilla barnet i skolan är det 12 mil ändå per dag, 5 dagar i veckan var annan vecka. Jag kör ca 4700 mil/år. Mina föräldrar är 35 mil bort, är där ca 1 ggr/månad i snitt. Jag har inga billån men den ligger på ca 6,4 l/mil. Jag vågar inte räkna på hur mycket bensin jag betalar, och service är oftare än jag vill tänka på det också. Och nya däck stup i kvarten.
Jag vill dock inte dra ner på umgänge med stora barnet eller resor till föräldrarna. Buss är inte ett alternativ pga gles eller obefintlig trafik. Jag kommer säkert upp i 25-30% (men då är alla resor inkluderade) av min lön om jag har otur. Eftersom hemmet-jobbet är så kort kan jag inte göra avdrag eftersom mina resor inte räknas.
Som jag brukar säga: man tar till bilen när ens logistik har kollapsat. ❤️🤷🙂🚙🚙🚙

Pga omständigheter kollapsar olika personers logistik i olika grad.

Min logistik kollapsade i vintras och jag körde några veckor 70 km/dag, till och från hästen. Omständigheten då var snö och is, vilket vi inte är så vana vid i mina hoods.

Tänkte just skälla lite på dig om att du för fan inte kan tvinga barnen att anpassa sina kompisliv efter dina arbetsresor, men sen skrev du ju ungefär det. 😄

För övrigt: är det viktigt att räkna ut procentsats? Nu cyklar jag oftast. Då händer det att jag handlar lite nära jobbet istället för på Hemköp i mitt hemmakvarter. Fast såna alternativ verkar du inte ha?

Om jobbet är fem dagar i veckan, tror du att du skulle köra sträckan fem dagar i veckan om du hade ett arbete som sköts helt hemifrån? (Vi tänker oss att du då hade plats, fick vara ifred etc hemma.)
I några år till pga skolskjutssituationen, ja, men annars tänker jag att det skulle gå ned till 1-2 dagar i veckan i snitt. Har blivit ganska duktig på att fylla på ärenden och bil till brädden så att man ska slippa åka snart igen. Har tur som har arbete med flexibla arbetstider, vilket gör det lättare att packa ihop effektivt.

Nä, det är drygt 2 mil till närmaste livsmedelsaffär, så att åka extra är dyrt. - därför görs alla inköp i samband med jobbresorna.

Det finns en sådan ömsesidig anpassning i och för sig, att först åka hem och sedan dra iväg igen för att hämta är icke-önskvärt så då brukar jag istället jobba tills det är dags att hämta. Och ibland omöjliggörs kompisträffar av arbetet, men så tänker jag att det är för de allra flesta som inte har egna transportmedel att ta sig dit de vill. När de blivit äldre så kan de fixa lite mer själva och då brukar det vara sista milen man får skjutsa från busshållplatsen och det får man ju ställa upp på med rimlig frekvens.

Det finns en sådan ömsesidig anpassning i och för sig, att först åka hem och sedan dra iväg igen för att hämta är icke-önskvärt så då brukar jag istället jobba tills det är dags att hämta. Och ibland omöjliggörs kompisträffar av arbetet, men så tänker jag att det är för de allra flesta som inte har egna transportmedel att ta sig dit de vill. När de blivit äldre så kan de fixa lite mer själva och då brukar det vara sista milen man får skjutsa från busshållplatsen och det får man ju ställa upp på med rimlig frekvens.
Tänker att om en bor på landet långt från kompisar och fritidsaktiviteter, så faller det ett större ansvar på föräldrarna att skjutsa eller på annat sätt möjliggöra fritidsaktiviteter. Barnen har inte valt att bo på landet. Det gäller dock inom rimliga gränser.

Jag tänker inte i procent utan i hur mycket jag behöver ha kvar till mig.
Då blir resekostnader och boendekostnader ihopslagna.

Jag skulle inte flytta från mina boenden som är gratis och ger inkomster för att spara mindre pengar på resekostnader.
Och jag vill egentligen gärna ha bil.

Så om jag drar bort boende och resor så vill jag sedan ha ungefär 10 000:- kvar till mig själv.

Räknar man bara bränslekostnad så landar procentsatsen på 3%, och räknar man då in att 50-90% är sträckor som skulle behövt göras ändå så är det ännu lägre. Börjar vi snacka 20-30% av lönen (faktor 10) så tänker jag att både arbetsgivare, arbetstagare och kommunala skolor skulle få hitta lösningar som fungerar rimligare.

Jag vill helst inte lägga mer än 2-3% av min lön för att ta mig till och från jobbet. I praktiken är det någonstans 10-15%. Får visserligen göra skatteavdrag eftersom det inte går att åka buss men jag tycke ändå det är på tok för mycket. Men det är inte heller rimligt att flytta närmare jobbet eftersom motsvarande boende skulle bli på tok för dyrt 😅

Jag kan inte säga en procentsats, eftersom det beror på vad jag tjänar. För ett jobb där jag ändå får över mer pengar skulle jag ju kunna lägga större andel av lönen på resor. Likaså om jag bodde billigare men i gengäld fick högre resekostnader.

Just nu är jag klart osugen på att lägga mer än någon tusenlapp i månaden, och det går alldeles utmärkt så länge jag aldrig tar bilen. Med bil kostar det mellan 250-400:-/dag bara att parkera, och det är helt enkelt inte görbart med min ekonomi. Har istället en dyrare lägenhet i väldigt bra läge för att inte vara beroende av bil till jobbet.

Nu har jobbet beslutat att det inte är ok med att börja jobba kl 6 på morgonen utan alla ska börja kl 7.
Med dessa tider small det till och blir mer än 4 gånger dyrare i bara trängselskatt än vad jag har nu.
Nej trampa på cykeln 3 timmar i ut och skur om dagen och fysisk jobb på det är inget alternativ.

Får helt enkelt se det som en spark där bak för att börja plugga för yrket är inget där jag kommer hålla till 69 år iallafall och år med csn börjar snart minska för min del pga åldern.
Känner jag mig själv rätt så lär jag väl startat eget igen innan jag gjort hela gymnasiet 😅.

Samma här, mer eller.mindre.

Jag cyklar normalt, men är skadad, så måste åka tunnelbana till jobbet, vilket kostar mig runt £250 I månaden, vilket känns helt hutlöst jmf med (nästan) gratis...
Det är väl vad jag skulle lägga på cykeln över ett år med typ lampor, reflexer, service (jag är lat..)

250 är mindre än 5% av min nettolön, så det är på det stora hela hanterbart
Oj vad dyrt tunnelbana är där du bor! Är det London du bor i?

Oj vad dyrt tunnelbana är där du bor! Är det London du bor i?

Yep. En ToR under rusningstid kostar mig £8.9, men kollade precis och jag hade tjanat pa att kopa ett manadskort for zon 1-2 vilket kostar £172, men da detta var en tillfallig situation sa var det inte nagot jag undersokte nagot djuapare

En fin, men dyr stad :D

Yep. En ToR under rusningstid kostar mig £8.9, men kollade precis och jag hade tjanat pa att kopa ett manadskort for zon 1-2 vilket kostar £172, men da detta var en tillfallig situation sa var det inte nagot jag undersokte nagot djuapare

En fin, men dyr stad :D
Haha jaa London är en dyr stad. Rolig och fin också.

Nu är ju bensinen inte den enda rörliga kostnaden för en bil, utan utgör i mitt fall knappt hälften av totala rörliga kostnaden. Men totalt lägger jag runt 2500-3000 kr/mån på jobbpendlingen med bil. Det är både uthärdligt och ofrånkomligt imho. Om bensinen går upp 5-6 kr blir enda resultatet att jag istället lägger de pengarna också; alternativet att köra mindre bil till jobbet finns inte.

Det finns ingen kollektivtrafik att tala om utanför centralorterna i länet, och de vägar som förbinder dem. Totalkostnaden skulle antagligen inte minska om familjen flyttade närmare jobbet eftersom boendekostnaden stiger brant ju närmare centralorterna man kommer. Utsläppen från bilpendlingen skulle förstås minska, men det är ju inte precis klimatneutralt att bygga nya bostäder heller.

Det vi på sikt kan komma att göra är att byta fossilbil till elbil. Totalkostnaden lär inte sjunka nämnvärt då heller (eftersom drivmedlet som sagt bara är en del av kostnaden) men utsläppen lokalt gör ju.

Yes , det har du rätt i, det har blivit en djungel av alla lättnader. För motorbensin är skatten just nu 1,57 kr per liter, från 1 oktober tas lättnaden enligt EUs minimiregler bort och skatten går upp till 2,39 kr per liter och när den tillfälliga nya sänkningen tas bort 1 december så ligger skatten på 4,79 kr per liter.

Samma siffror för diesel är 1,24 kr per liter, 1,56 kr per liter och 3,96 kr per liter.
Tror kollektivtrafikgrejen håller till sista december?

Jag har 16 km enkel väg. MEN. Jag har barnets skola 3 mil åt andra hållet, andra barnet på skola 6,7 mil bort. Är jag ledig men lilla barnet i skolan är det 12 mil ändå per dag, 5 dagar i veckan var annan vecka. Jag kör ca 4700 mil/år. Mina föräldrar är 35 mil bort, är där ca 1 ggr/månad i snitt. Jag har inga billån men den ligger på ca 6,4 l/mil. Jag vågar inte räkna på hur mycket bensin jag betalar, och service är oftare än jag vill tänka på det också. Och nya däck stup i kvarten.
Jag vill dock inte dra ner på umgänge med stora barnet eller resor till föräldrarna. Buss är inte ett alternativ pga gles eller obefintlig trafik. Jag kommer säkert upp i 25-30% (men då är alla resor inkluderade) av min lön om jag har otur. Eftersom hemmet-jobbet är så kort kan jag inte göra avdrag eftersom mina resor inte räknas.
Men det är inte jobbresor?
(antar att det är internat? annars skulle de väl ha skolbuss?)

Börjar fundera på var gränsen går för mig på hur mycket av min lön jag är villig att lägga på resekostnader för att ta mig till och från jobbet.

Är ju ingen hemlighet att priset komme gå upp en hel del första oktober så är nyfiken på hur många % av lönen (efter skatt) ni tycker är rimlig och var max gränsen går. 10-20-30% av lönen eller mer/ mindre.
Vet inte vad som är rimligt 2,5% tror jag att jag ligger på normalt. Men har för mig att jag körde ngra gånger i veckan (12 mil trt) när bensinen låg på 21-23 kr litern, det fick ju gå. Nu åker jag tåg, vilket är bättre.

Har för mig våra grannländer har bensinprier på 26-27 kr litern just nu. Känns som att regeringen borde ökat reseavdrag och en massa kanske, vet inte vad deras länder gör. De har iofs väldigt mycket större andel elbilar.

Nu har jobbet beslutat att det inte är ok med att börja jobba kl 6 på morgonen utan alla ska börja kl 7.
Med dessa tider small det till och blir mer än 4 gånger dyrare i bara trängselskatt än vad jag har nu.
Nej trampa på cykeln 3 timmar i ut och skur om dagen och fysisk jobb på det är inget alternativ.

Får helt enkelt se det som en spark där bak för att börja plugga för yrket är inget där jag kommer hålla till 69 år iallafall och år med csn börjar snart minska för min del pga åldern.
Känner jag mig själv rätt så lär jag väl startat eget igen innan jag gjort hela gymnasiet 😅.
Och du kan inte resa intermodalt och byta till kollektivtrafik någonstans så du slipper köra in i stan med bilen? Det gjorde jag alltid när jag bodde i Stockholms läns utkanter. Tog bilen till bussen osv, man ville ju aldrig in och rådda med bilen istan, trångt, bökigt och dyrt att parkera.

Där jag bor nu finns det ingen kollektivtrafik att använda sig av intermodalt eller ej. Så jag kör på så länge jag har råd, har jag inte råd så får jag ju antingen flytta eller byta jobb.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka