Bukefalos 28 år!

Resor och samvete

Till er som drar fram statistik kring flygets klimatpåverkan, glöm inte att den statistiken oftast inte räknar med höghöjdseffekten. Förbränning på 10 000 meters höjd dubblar klimateffekten jämfört om den skett på marknivå.
Sen är de låga siffrorna ofta globalt beräknade. Så siffror som säger att 2, 3, 4 % av det totala utsläppet är globalt beräknade. Kollar vi på de utsläpp svenskars flygande ger upphov till, så är det snara 10% eller mer av svenskarnas sammanlagda koldioxidutsläpp. Svenskar flyger ju globalt sett väldigt mycket.
 
Själv så försöker jag tänka på vad jag väljer. Jag reser ganska lite numera både utomlands och även i Sverige på helger och fritid. Jag tänker mig för vid shopping, när jag handlar mat.
Men - jag tror definitivt att klimatförändringar kommer att ske. Och ju mer miljövänliga vi är idag - desto längre kan vi skjuta upp dem. Ju längre vi skjuter upp dem- ju fler människor kommer vi kunna rädda. Jag tror vi kommer hamna i ett läge där vissa delar av jorden inte går att bo på pga klimat. Sen tror jag matproduktion kommer behöva förändras mkt mot idag. Det kommer vara en ännu större utmaning att föda jordens befolkning.

Och jag hoppas verkligen västvärlden ställer upp och tar emot klimatflyktingarna.
 
På samma gång håller ett antal öar på att försvinna pga miljö/klimathot.
Så visst folk ser andra kulturer men ett antal kulturer går under.

Jag tror inte på en ökad isolering som räddningen för dessa utsatta zoner. Utan precis tvärtom, ett globalt engagemang för att hjälpa de värst utsatta är bara positivt. Där de som är utsatta blir representerade runt om i världen, där deras historier får komma i fokus. Där vi gemensamt kan hitta lösningar. Där jag som svensk ingenjör kan bidra till klimatlösningar för fjärran länder, trots att Sverige har noll behov av lösningen.

Det funkar inte utan mänskliga möten och transporter.
 
Jag tycker det är ganska självklart att vi inte kommer uppnå en större förändring genom att förlita oss på gemene mans egna uppoffringar att sluta flyga. Den är tråden är ett bra exempel om inte annat. Så länge det finns så nära tillhands, så billigt och så tillgängligt kommer det vara extremt svårt att ändra våra resemönster i någon större utsträckning.

Att det är billigt är ett politiskt val. Nära tillhands och tillgängligt bör det fortsätta att vara. Det är liksom knepigt att skapa artificiell ineffektivitet, för att minska efterfrågan.

Däremot bör priset för utsläppen vara dyra, för att främja utvecklingen av mindre utsläpp per personkilometer.
 
Jag tror inte på en ökad isolering som räddningen för dessa utsatta zoner. Utan precis tvärtom, ett globalt engagemang för att hjälpa de värst utsatta är bara positivt. Där de som är utsatta blir representerade runt om i världen, där deras historier får komma i fokus. Där vi gemensamt kan hitta lösningar. Där jag som svensk ingenjör kan bidra till klimatlösningar för fjärran länder, trots att Sverige har noll behov av lösningen.

Det funkar inte utan mänskliga möten och transporter.
Problemet är ju att resande kommer ändå vara en lyx för de privilegierade. En liten del av världens befolkning.
Vi i väst förbrukar ju mer av världens resurser och vi lever på ett sätt som gör att andra nationer kommer bli översvämmade. Folk kommer bli flyktingar pga den livsstil vi i väst har.
Har vi rätt att göra det?
Då pratar jag inte bara om resande utan hela vår livsstil.
 
Problemet är ju att resande kommer ändå vara en lyx för de privilegierade. En liten del av världens befolkning.
Vi i väst förbrukar ju mer av världens resurser och vi lever på ett sätt som gör att andra nationer kommer bli översvämmade. Folk kommer bli flyktingar pga den livsstil vi i väst har.
Har vi rätt att göra det?
Då pratar jag inte bara om resande utan hela vår livsstil.

Du har rätt.
Och blev riktigt jobbig;)
 
Problemet är ju att resande kommer ändå vara en lyx för de privilegierade. En liten del av världens befolkning.
Vi i väst förbrukar ju mer av världens resurser och vi lever på ett sätt som gör att andra nationer kommer bli översvämmade. Folk kommer bli flyktingar pga den livsstil vi i väst har.
Har vi rätt att göra det?
Då pratar jag inte bara om resande utan hela vår livsstil.

Fast jag menar att bästa vägen till lösningar på frågan är mer internationellt samarbete och mer rörlighet på alla plan. Inte isolering. Jag tror alltså inte att ett kraftigt minskat globalt resande räddar jorden, utan snarare stjälper de möjligheter till lösningar som finns på radarn. Efterfrågan på resande tillsammans med tydlig politisk klimatstyrning är det som kommer att skapa framtidens hållbara resande. Skulle efterfrågan på transporter vika pga protektionism och isolering, så dröjer lösningarna betydligt längre.

Så nej, den samlade påverkan på jorden måste minska och där har vi som västländer ett mycket stort ansvar att skyffla på hemmaplan men också att finansiera och hjälpa andra att skapa hållbara lösningar. Vi kan inte kräva av andra att inte göra saker, samtidigt som vi själva tycker att det är självklart att vi måste få göra.
 
Fast jag menar att bästa vägen till lösningar på frågan är mer internationellt samarbete och mer rörlighet på alla plan. Inte isolering. Jag tror alltså inte att ett kraftigt minskat globalt resande räddar jorden, utan snarare stjälper de möjligheter till lösningar som finns på radarn. Efterfrågan på resande tillsammans med tydlig politisk klimatstyrning är det som kommer att skapa framtidens hållbara resande. Skulle efterfrågan på transporter vika pga protektionism och isolering, så dröjer lösningarna betydligt längre.

Så nej, den samlade påverkan på jorden måste minska och där har vi som västländer ett mycket stort ansvar att skyffla på hemmaplan men också att finansiera och hjälpa andra att skapa hållbara lösningar. Vi kan inte kräva av andra att inte göra saker, samtidigt som vi själva tycker att det är självklart att vi måste få göra.
Grejen är det att jag tror inte att jorden klarar av våra semesterresor i framtiden. Inte heller andra saker som att mat transporteras över hela jorden. Det går inte. Vi måste förändra vår livsstil dvs vi måste ju förändra orsaken till problemet. Det låter som du vill leva på samma sätt som idag och sen åtgärda det. Och det tror jag inte håller.
Vi måste gå på orsakerna till problemen. Även med hållbart resande tror jag är för hög belastning. Jag tror inte det går att en del av jordens befolkning ska ha det så.
 
@sjoberga
Hur skulle det hållbara resande se ut mer konkret? Jag menar att om vi idag inte ens har utvecklat bra miljöbilar - hur ska vi då klara av att göra samma för flygplan?
 
Grejen är det att jag tror inte att jorden klarar av våra semesterresor i framtiden. Inte heller andra saker som att mat transporteras över hela jorden. Det går inte. Vi måste förändra vår livsstil dvs vi måste ju förändra orsaken till problemet. Det låter som du vill leva på samma sätt som idag och sen åtgärda det. Och det tror jag inte håller.
Vi måste gå på orsakerna till problemen. Även mer hållbart resande tror jag är för hög belastning. Jag tror inte det går att en del av jordens befolkning ska ha det så.

Nu är det inte framförallt semesterresor jag avser, eller transport av varor som lika gärna kan produceras lokalt.

Jag vill inte öka isoleringen på något sätt, eftersom jag tror att det är direkt kontraproduktivt.

Det finns många möjligheter, som skulle snabbas på om flyget med fossilbränsle gjordes dyrare.
http://www.pocket-lint.com/news/132405-what-is-hyperloop-the-700mph-subsonic-train-explained
 
Kunskap.
Ekonomi.
Mänskliga rättigheter.
Fattigdom.

Alla dessa främjas starkt av mänskliga möten och gärna mänskliga möten som bryter homogenitet och isolering.
Hade hoppats på ett lite mer uttömmande svar så att jag får chans att förstå hur du menar :)
 
Nu är det inte framförallt semesterresor jag avser, eller transport av varor som lika gärna kan produceras lokalt.

Jag vill inte öka isoleringen på något sätt, eftersom jag tror att det är direkt kontraproduktivt.

Det finns många möjligheter, som skulle snabbas på om flyget med fossilbränsle gjordes dyrare.
http://www.pocket-lint.com/news/132405-what-is-hyperloop-the-700mph-subsonic-train-explained
Men nu handlar ju tråden främst om just semesterresor.
Hur tänker du att ex bekämpning av fattigdom (ett av dina egna exempel) kräver fortsatta semesterresor?
 
Nu är det inte framförallt semesterresor jag avser, eller transport av varor som lika gärna kan produceras lokalt.

Jag vill inte öka isoleringen på något sätt, eftersom jag tror att det är direkt kontraproduktivt.

Det finns många möjligheter, som skulle snabbas på om flyget med fossilbränsle gjordes dyrare.
http://www.pocket-lint.com/news/132405-what-is-hyperloop-the-700mph-subsonic-train-explained
Jag får inte ihop ditt resonemang. Du vill att fler ska kunna resa för att minska isolering? Men samtidigt ska flyget bli dyrare för att minska onödiga resor?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 243
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 334
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp