Bukefalos 28 år!

L

labello

Vår häst har för lite respekt för oss, han har dragit omkull en av oss i stallgången för han ville ut.
Och så kan han bara dra åt ett håll, men när han egentligen ska stå stilla, eller gå åt det andra hållet, och man har ju ingen chans att "hålla tillbaka" honom, han är ju bra stark.
Hur lär man honom att respektera oss mer än vad han gör?
Tips på övningar tack
 
Ohoj alla NH-are!!
Ingen som har något att säga här?
Samma tråd hamnade först på ”hästhantering”, och nog kan vi väl bättre än hingstkedjor, stigbett och annat trevligt man föreslår där.

LIA
 
Du måste säga till på skarpen!!
Ryck tag i han ordentligt nästa gång, och när han ger efter släpper du direkt och berömmer.
Det kanske tar ett par gånger men du måste verkligen få honom att fatta att du bestämmer.Hästar som inte vet det kan bli farliga för att dom tror att dom är högre i rang.

Nästa gång börjar du med ett litet tryck (ta tag i grimman alltså) först och lyssnar han inte då så rycker du till ordentligt.Nästa gång förstår han att det är behagligare att lyssna på det första
och då har man en känsligare häst sen.

men håll inte på och seeeegdraa i honom för det hjälper inte.utan ordentligt dom ggr det behövs.


om du inte klarar av att rycka rakt bakåt så ryck honom åt sidan.
Men det är viktigt att du berömmer när han gör som du säger och att du sen när han blivit bättre inte rycker i honom, utan att då är det första att ta tag mjukt,sen hårt om han inte svarar på första.


Övningar du kan göra:
*Gå slalom mellan träd i skogen.Hästen ska gå bakom och följa dig överallt.Min häst tycker att det här är askul!! :p
*Följesövningar.Gå med hästen bakom dig och stanna ibland, gå framåt, gå snabbare och sen långsammare, backa...m.m.
Hitta på vad som helst.
*Ta på hästen överallt,hela kroppen.Du ska kunna ta på honom med t.ex. plastpåsar,händerna,spö vad som helst.
*Flytta hästen åt olika håll genom lätta tryck.När ni blir bättre på det här kan hästen flytta genom att man bara pekar.
*Lägg bommar i ett L och gå igenom.sen kan du försöka backa i L:et.Då gäller det att hästen verkligen lyssnar och väntar på kommando-kan vara en ganska svår övning-hästen ska inte gå utanför bommarna.
*Sätt upp koner och gå i mellan,trava i mellan,backa i mellan.När det här funkar från marken kan du ju sitta upp och göra samma sak.
*Gör "läskiga" saker.Gå på presseningar,förbi traktorer och allt som kan tänkas vara lite otäckt.(självklart inte nåt som utsätter er för fara)
Om hästen kan göra det här lugnt så har den förtroende för dig och litar på att du inte gör nåt för att skada din häst.

Du kan göra vad som helst med din häst.Det är bara fantasin som sätter gränserna.
jag brukar hitta på allt möjligt,när jag går med min häst. Och alla våra övningar har gjort att hon litar blint på mig.självklart blir hon rädd ibland,men om jag sen säger till henne att det är lugnt så litar hon på det.

Lycka till!
 
Jag vet inte om jag tycker att det är lämpligt att ha en häst som kan få såna där "ryck" att gå bakom en, då tycker jag att det är lämpligare att ha hästen placerad med huvudet i jämnhöjd med ens axel :)
 
Hej Labello!
Tänkte att det skulle komma en del kloka inlägg här, och det är inte försent än. :)
Oj, dom börjar ramlar in nu, ser jag. ;)

Den situation du befinner dig i, delas av många andra. I Hästhanteringstråden finns flera exempel på det, liksom olika uppfattningar om hur man skall lösa problemen.

Att lösningen inte ligger i att använda fysisk kraft eller våld, är vi nog överens om. Alltså kan man räkna bort en del av förslagen. Som jag skrev där, skall man med små medel kunna hantera vilken "normalbegåvad" häst som helst. Däremot anser jag att det inte räcker med en eller annan övning. Vad som måste till, är att hästen lär sig att människor är potentiella ledare, dvs att den räknar med att inte bara du, utan folk i allmänhet, är det.
Det börjar alltid med den som svarar för uppfostrandet. Har det brustit där, blir det mer jobb för nästa person, den som skall lära och träna hästen i vuxen ålder. Antar att det är det, vi har här.

Som ofta påpekas, finns det oerhört mycket i bakgrunden till NH-filosofin, som styr hur man hanterar hästen i praktiken. Sådant är svårt att överföra så här, men den viktigaste faktorn är DU som hästmänniska.

Skall försöka återkomma och skriva lite mer senare, för nu bär det iväg till kompis-middag i den lilla restaurangen i den lilla staden. :d

På återseende.
LIA
 
Den som ser vad som står i inläggen, förstår att jag redan börjat i Hästhanteringstråden. :smirk:

LIA
 
Jo...men jag såg inte att du kom med konkreta råd, utan la det på att andra skulle vara hjälpsamma istället(förrän efteråt när folk svarat)
 
Jag har också haft liknande problem.

Antingen så sprang han över mig eller från mig. Blev han rädd för något, så fanns jag inte där. Så antingen så bara drog han, eller så puttade han undan mig först....och sedan drog han.

Jag kunde inte gå ut i skogen med honom, det var en evig kamp hela tiden. Jag funderade på alla sätt jag kunde komma på för att lösa problemet, olika bett i munnen för att med råstyrka kunna stoppa honom.......gick inte.
Jag provade till och med att ha någon form av inspänning....fråga mig inte varför.....men det gick inte heller.
Jag tänkte att...aha, han är rädd för saker och det är det som är felet....jag sätter på honom halvstängt eller ännu bättre jag jag sätter på honom helstängt (olika sorters skygglappar)så ser han inte faran och blir lugn och from som en ko.....provade inte, lite hjärna hade jag tydligen kvar :idea: :cool:.
Jag säljer honom...satte ut annons....ångrade mig.

Och började läsa istället, och tog till mig det jag läste.

Och vips så hade jag svaret framför mig.....den här hästen är osäker, rädd, har ingen mer än sig själv han kan lita på.

Klart att han stack fortare än ögat över/från mig.

Jag fick annalysera och ifråga sätta mig själv så det visslade om det, ta isär alla delar och ta emot den kunskap som fanns tillgänglig.

När jag kommit till insikt att det var mig det var fel på....lite jobbigt i början då jag har ett förflutet med hästar i hela mitt liv och faktiskt i princip aldrig stött på detta problem.

Så började jag att jobba med det.

Jag började inne i hagen, där det är lugnt och det inte gör så mycket att jag tappade honom.

Jag började med att göra honom uppmärksam på MIG, tala om för honom att jag faktiskt existerar.

Tex så hade jag honom bakom mig i ett grimskaft modell längre, och började med att bestämt atanna framför honom ca 500 ggr :D.
Och det gjorde nytta, så fort han fokuserade på något annat så stannade jag....brydde han sig inte så skuttade jag till och tvärstannade framför honom. Och han nästan lyfte lite i framdelen när han i princip satte sig på haserna.
Jag vill betona att jag aldrig ryckte, slog eller använde ett spö eller liknande för att få önskat resultat.
Utan bara min kropp.
Men hade han gjort något...tex anfallit eller försökt att hugga, sparka eller liknande så hade han fått sina fiskar varma.

Sedan tog jag med mig detta ut i skogen, över stock och sten med massor av naturliga stopp. Så han var verkligen tvungen att hålla koll på mig, och var han ouppmärksam och kom mot mig så tvärstannade han och kastade upp huvudet som om han var beredd på en spark....vilket jag aldrig har delat ut...men mycket väl en annan häst hade kunnat gjort.

Givetvis så har jag jobbat vidare utifrån detta, men det som egentligen var syftet med allt det här var att jag skulle lära mig att läsa Gottfrid. Bla att veta när nyansen mellan att vara rädd och respektlös passerades.

Jag försöker mig inte på att bli hans flockledare för det blir jag inte, för jag tror att en regelrätt flockledare lever i flocken och det gör jag inte.

Men jag har lärt honom att känna sig trygg med mig, och respektera mig som en individ med mitt livsrum. Liksom jag respektera hans.

Samspel är det jag vill uppnå, vi skall tycka att det är roligt att umgås.....precis som alla andra.

Jag minns en gång då jag var ute och promenerade med honom, vi gick och skräpade lite lagom, jag gick i en fundering och Gottfrid blev skrämd och hoppade framåt mot mig....men mitt i språnget så slog bromsen i och han landade på haserna och det var blev långt bromsspår efter honom.
Han kom således på i luften att matte springer man inte över.

Vi har varit i situationer då han verkligen han velat fly, och han kan bära sig åt....men alltid en bit från mig.....aldrig i närheten av mig.

Han skulle inte komma på tanken att gå över mig....

Men herrejösses hur långt blev det här då, och vilket babbel :angel: :crazy:.

Nu blir jag osäker på om du har fått något konkret av mig, men det var i varje fall så här jag började.

Och numera så är det aldrig något annat än grimma i skogen, och jag :bow: mig för denna häst som har lärt mig så mycket.

MVH Madde
 
Jag skulle inte rycka i grimman. Hästar är så känsliga över nosryggen och dessutom kommer man ingenstans med våld. Jag har tränat hästar som sprungit över människor och min grundregel har varit att ha ett område runt mig själv dit hästen inte får komma. Jag går med bestämda tunga steg när jag leder den och gör massor av stopp. Kanske varje eller vartannat steg om det behövs. När jag går så försöker jag att alltid befinna mig framför hästnosen. Åtminstone med mina tår. Hästen lägger märke till allt. Om den kommer framför mig så stannar och backar tillbaka. Jag använder hellre ett spö som förlängningsarm framför nosen än att rycka i grimman. Det viktiga är att vara kosekvent. det svåra är att försöka förekomma hästen då den tänker sticka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 999
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 753
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Vilken ras passar mig?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Bygga flyttbar ligghall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp