Retrievertråden

Bukefalos 30 år!

Jag uttryckte mig lite otydligt, jag hittar om hundarna fått Excellent, very good osv, inte varken den sammanfattande kritiken (som finns på rasdata efter nästa uppdatering) eller de enskilda siffrorna ( som inte syns på rasdata heller)

Lite uppdatering om min hund, fick till en träning för första gången i år. Tränaren hade med en duva. När jag skickade på linjetag till några dummies + duva valde hon att ta duvan först, även om hon inte riktigt ville sitta och hålla den!

Jag uttryckte mig lite otydligt, jag hittar om hundarna fått Excellent, very good osv, inte varken den sammanfattande kritiken (som finns på rasdata efter nästa uppdatering) eller de enskilda siffrorna ( som inte syns på rasdata heller)

Lite uppdatering om min hund, fick till en träning för första gången i år. Tränaren hade med en duva. När jag skickade på linjetag till några dummies + duva valde hon att ta duvan först, även om hon inte riktigt ville sitta och hålla den!

Hittar du inte kritiken och bedömningen på de olika momenten på SKK Start heller? Dvs där du anmäler till prov? Efter att provet är stängt finns alla resultat där, inkl kritiker :)

Gå på ”Resultat” > Svenska Spaniel och Retrieverklubben och sedan t ex B-prov. Vet du vilket prov exakt så kan du fylla i t ex datum. Sedan klickar du på respektive hund och scrollar längst ner, så ligger det där.

Vi har varit i ett svart hål träningsmässigt denna våren och sommaren, men nu har den här damen verkligen lossnat. Äntligen tycker hon att träningen är riktigt rolig igen!
De senaste veckorna har hon tuffat på riktigt bra, och eftersom hon hade en bra grund innan det svarta hålet ligger hon inte särskilt långt efter mina vänners jämnåriga hundar i utbildningen nu. Så kul! 💛

IMG_9264.webp
I

Hej, gammal användare som mest alltid bara har läst. Men nu tränar jag min spaniel för vattenprov och hon apportera dummy jättefint och kommer upp och in men hon vill inte ta anden. Är det någon som har kreativa idéer?

Hej, gammal användare som mest alltid bara har läst. Men nu tränar jag min spaniel för vattenprov och hon apportera dummy jättefint och kommer upp och in men hon vill inte ta anden. Är det någon som har kreativa idéer?

Har du möjlighet att vara med på en riktig andjakt? Det brukar kunna göra susen!

Hur har du gjort när du försökt få henne att apportera anden?

Har du möjlighet att vara med på en riktig andjakt? Det brukar kunna göra susen!

Hur har du gjort när du försökt få henne att apportera anden?
Vid första tillfället fick hon först bekanta sig med viggen på land och sedan körde vi en vattenapportering med dummy felfritt. Efter det så gjorde vi en likadan apportering med viggen i vattnet, då tog hon den försiktigt i vingen och simmade in med den men lade den på strandkanten.

vi tränade då med en annan spaniel som inte hade några problem med viggen sköt knallpistol osv vilket min hund blir taggad av, men sedan när det var min hunds tur så var hon mer avvaktande till att hoppa i och ta anden. sista försöket backade vi och körde dummy igen och då fanns inte heller samma apporteringsglädje hos min hund.

fick med mig viggen hem och har försökt apportera på land hemma i trädgården och samma sak igen, hon jobbar nu mer JÄTTEFINT på dummy men vill inte ta i viggen..

Andjakt blir svårt för mig att delta i tyvärr, jag är inte alls i rätt kretsar för att hitta ett sammanhang :(

Tänkte åka till samma vatten idag och apportera med dummy för att höja apporteringsglädjen på platsen som också är samma plats som provet. Men hon är lite svår då hon är blyg för främlingar och inte speciellt imponerad av personerna som håller i träningarna..

så knivigt tycker jag som inte heller har en stor frys med änder..

Vid första tillfället fick hon först bekanta sig med viggen på land och sedan körde vi en vattenapportering med dummy felfritt. Efter det så gjorde vi en likadan apportering med viggen i vattnet, då tog hon den försiktigt i vingen och simmade in med den men lade den på strandkanten.

vi tränade då med en annan spaniel som inte hade några problem med viggen sköt knallpistol osv vilket min hund blir taggad av, men sedan när det var min hunds tur så var hon mer avvaktande till att hoppa i och ta anden. sista försöket backade vi och körde dummy igen och då fanns inte heller samma apporteringsglädje hos min hund.

fick med mig viggen hem och har försökt apportera på land hemma i trädgården och samma sak igen, hon jobbar nu mer JÄTTEFINT på dummy men vill inte ta i viggen..

Andjakt blir svårt för mig att delta i tyvärr, jag är inte alls i rätt kretsar för att hitta ett sammanhang :(

Tänkte åka till samma vatten idag och apportera med dummy för att höja apporteringsglädjen på platsen som också är samma plats som provet. Men hon är lite svår då hon är blyg för främlingar och inte speciellt imponerad av personerna som håller i träningarna..

så knivigt tycker jag som inte heller har en stor frys med änder..

Tack för förklaringen!
Fler frågor :D
Kan hon hålla en dummy i munnen på kommando? Dvs hon sitter/står, du ber henne ta apporten och hon gör det samt håller kvar tills du ber henne att släppa. Fungerar det i så fall att göra likadant med fågeln? Dvs utan att kasta iväg den?

Om det fungerar att sitta och hålla en dummy, men inte med fågel hade jag testat följande:
- Dra upp hunden lite med en dummy, dvs busapportera lite. Byt sedan, utan att göra en grej av det, till fågel och gör första kastet i svårare terräng, typ in i buskar/blåbärsris, där hon inte enkelt bara kan plocka den utan får kämpa lite.
- Knipsa av vingarna med en tång och surra fast dem på en dummy, för att få ett mellanting (vingarna håller sig fräscha mycket längre än en hel fågel).
- packa in fågeln i en strumpa så att den blir mer dummylik. Först en tjockare strumpa, därefter en nylonstrumpa, sedan surra om vingarna med typ ett snöre/en gummisnodd och sedan ha fågeln som vanligt.

Om hunden inte kan sitta och hålla en dummy, hade jag börjat där och sedan bara gjort likadant med fågeln :)

Vi har varit ute och jagat duva nästan varje ledig dag sen säsongen började och det går så bra nu 🥳 det är så kul så nu har jag blivit jättepepp på att ta tag i apporteringsträningen mer ordentligt och sluta att bara lalla runt utan mål😅

20250823_165127.webp

Vad kul @_Zacke_ 😍
Klart du ska ”ta tag i det mer ordentligt”, ni är ju redan en lång bit på väg!
Tack 😊 Får backa bandet lite och jobba mer med grunderna, framför allt linjetagen där han är lite fladdrig 😊 och sen ska vi mala fotgående 😅 15min några gånger i veckan och inte som nu en kort bit här och där. Och få honom att minska ner närsöket lite och inte flyta iväg där. Ojoj vi har att göra 😅

En fråga, hur gör du det tydligt för hunden när den ska göra ett frisök?

Tack 😊 Får backa bandet lite och jobba mer med grunderna, framför allt linjetagen där han är lite fladdrig 😊 och sen ska vi mala fotgående 😅 15min några gånger i veckan och inte som nu en kort bit här och där. Och få honom att minska ner närsöket lite och inte flyta iväg där. Ojoj vi har att göra 😅

En fråga, hur gör du det tydligt för hunden när den ska göra ett frisök?

Grunden är grunden, det går aldrig nöta det tillräckligt 😃
Och lagar man det ena, så går något annat sönder. Livet med hundträning :D

Jag brukar börja med att göra ett motivationssök för dem, dvs att jag sätter dem och går ut och vallar av en ruta och lägger ut ett gäng dummies eller skjuter något skott. Det brukar bara behövas 1-2 gånger, polletten trillar ofta ner snabbt. Sätter kommando på det sedan 😊 jag lär dem att hålla närsöket riktigt tight först, sedan börjar jag med de större eftersöken. Det brukar oftast inte vara ett problem för dem att söka stort - däremot litet och intensivt :D

Idag har vi varit på apporteringsträning hela eftermiddagen. Denna gången fick vi prova närsök. Det var roligt, enkelt och samtidigt skitsvårt. Roligt för alla är så duktiga, även min tös. Man ser hur de verkligen har det i sig och att hon gör så gott hon kan. Arbetsglädje deluxe!

Men så är hon lite het på gröten och vi behöver träna mer stadga och avlämningar och linjetag och.... Sa jag att vi behöver träna stadga? :D

Nästa gång ska vi få prova på fågel. Det ska bli väldigt spännande att se hur hon reagerar på det.

Idag har vi varit på apporteringsträning hela eftermiddagen. Denna gången fick vi prova närsök. Det var roligt, enkelt och samtidigt skitsvårt. Roligt för alla är så duktiga, även min tös. Man ser hur de verkligen har det i sig och att hon gör så gott hon kan. Arbetsglädje deluxe!

Men så är hon lite het på gröten och vi behöver träna mer stadga och avlämningar och linjetag och.... Sa jag att vi behöver träna stadga? :D

Nästa gång ska vi få prova på fågel. Det ska bli väldigt spännande att se hur hon reagerar på det.
Låter superkul! Längtar tills jag och min lilla valp, som vi hämtar på söndag om en vecka, är där! Hur gammal är din hund?

Hur tusan hittar man lämplig träningsmark? Jag vill träna min retriver på ett ställe där han kan få arbeta lös, ostört och där jag skulle kunna eventuellt träna med kallvilt. Som jag förstått det så behöver man markägarestillstånd för detta! Men hur hittar jag mark och markägare för retriverträning överhuvudtaget?

Känner mig vilsen i denna nya värld, jag är ung och bor i stan och har inga markägare-kontakter… Tar tacksamt emot alla råd man kan få! :)

Hur tusan hittar man lämplig träningsmark? Jag vill träna min retriver på ett ställe där han kan få arbeta lös, ostört och där jag skulle kunna eventuellt träna med kallvilt. Som jag förstått det så behöver man markägarestillstånd för detta! Men hur hittar jag mark och markägare för retriverträning överhuvudtaget?

Känner mig vilsen i denna nya värld, jag är ung och bor i stan och har inga markägare-kontakter… Tar tacksamt emot alla råd man kan få! :)
Jag har fått tillgång genom att gå en kurs. Finns det inga kurser där du bor? Och har man tur, så kan man knyta nya kontakter och kanske få en träningskompis som har tillgång till mark. :)

Liknande trådar

• Svarstider kursanmälan
  • Småbarn och hundträning.
  • Stativ till mobil för att filma hundträning
  • Hund på besök

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026