Returnera bok

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Kirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 858

Bukefalos 30 år!

Kirre

Trådstartare
Allvetande buke, hjälp. Jag ska skicka tillbaka en bok till Bokus via min ångerrätt, har inte ens öppnat paketet. Jag har aldrig returnerat en vara förut. Det som står är att se till att du får kvitto på att du skickat/lämnat in och inte bara lägger på låda.

Jag kollar frakt på Postnord på nätet, litet paket, spårbart, hemleverans (dock utlevställe om ej går ner i brevlåda, men svårt att tro det är applicerbart här), finns alternativ att skriva i företagsmottagare, 82kr. Perfekt. Går till mitt ombud, säger att jag ska returnera - " 350kr". Jag: 😲 "Ja, det är så de brukar vilja ha det. Jag vet ju inte hur deras brevlåda ser ut så den kanske hamnar på utlevställe och inte hemleverans om du tar det billigare alt.

Vad är er erfarenhet? Vad för returmetod ska jag använda? Boken kostar drygt 700kr och jag behöver den inte, dock inte värt 350kr för retur utan då kan jag behålla och bläddra lite i.

Allvetande buke, hjälp. Jag ska skicka tillbaka en bok till Bokus via min ångerrätt, har inte ens öppnat paketet. Jag har aldrig returnerat en vara förut. Det som står är att se till att du får kvitto på att du skickat/lämnat in och inte bara lägger på låda.

Jag kollar frakt på Postnord på nätet, litet paket, spårbart, hemleverans (dock utlevställe om ej går ner i brevlåda, men svårt att tro det är applicerbart här), finns alternativ att skriva i företagsmottagare, 82kr. Perfekt. Går till mitt ombud, säger att jag ska returnera - " 350kr". Jag: 😲 "Ja, det är så de brukar vilja ha det. Jag vet ju inte hur deras brevlåda ser ut så den kanske hamnar på utlevställe och inte hemleverans om du tar det billigare alt.

Vad är er erfarenhet? Vad för returmetod ska jag använda? Boken kostar drygt 700kr och jag behöver den inte, dock inte värt 350kr för retur utan då kan jag behålla och bläddra lite i.

Finns det ingen returetikett i paketet? Om det inte finns så kontakta deras kundtjänst för instruktioner (eller kolla på deras hemsida). De brukar också finnas i beställningsbekräftelsen.

Du får automatiskt ett kvitto (fysiskt eller på mejl) när du lämnar in paketet om du använder deras egen returetikett.

Herregud, jag var in och kollade... jag kommer aldrig att beställa från Bokus om jag inte är säker på att jag vill ha varan! De har ingen rabatterad returtjänst, du måste stå för kostnaden själv.

Fine att en får betala för en retur men nog sjutton kunde de ha förhandlat sig till något bra pris.

Om det inte är en aptung bok ska det väl gå att använda den billigaste skicka lätt-tjänsten.
När returadressen är c/o Post Nord borde det vara en ickefråga att bry sig om hur utkörning o.dyl. fungerar.

Edit: alltså köp frakten på hemsidan, skriv ut etiketten hos ombudet.

Om det inte är en aptung bok ska det väl gå att använda den billigaste skicka lätt-tjänsten.
När returadressen är c/o Post Nord borde det vara en ickefråga att bry sig om hur utkörning o.dyl. fungerar.

Edit: alltså köp frakten på hemsidan, skriv ut etiketten hos ombudet.
Men får man då kvitto på att man har skickat paketet? Skickade med brev (av lite hårdare slag) från PostNord när jag skulle returnera en hundsele (billigaste frakten) och då fick jag inget kvitto. Gick dock bra.

Men får man då kvitto på att man har skickat paketet? Skickade med brev (av lite hårdare slag) från PostNord när jag skulle returnera en hundsele (billigaste frakten) och då fick jag inget kvitto. Gick dock bra.
Inte frimärke för brevtjänst, den varianten som är spårbar dvs. "skicka hem" som står på raden under digitalt frimärke.

@athena_arabians
Jag har läst info och det var liksom inget konstigt i mina ögon. Jag har inte öppnat paketet så vet ej om något ligger i, är ju bra förpackad så vill inte öppna.
Det var när jag kom till ombudet och skulle köpa frakt och skicka som det helt plötsligt blev förvirrat och personen där var inte superhjälpsam.

Jag beställer aldrig grejer jag inte vet att jag vill ha så brukar inte titta på returpolicy. Nu "vill" jag fortfarande ha boken men det är inte värt pengarna längre, av anledning som inte spelar roll här.

Inte frimärke för brevtjänst, den varianten som är spårbar dvs. "skicka hem" som står på raden under digitalt frimärke.
Det var den jag tittade på, för 82kr, som ombudet då sa inte var hur företagen vill att man returnerar utan då kan det hamna på utlämningsställe, inte är spårbart och jadajada. Jag blev ju jätteosäker då. Därav jag undrar om andra använt den frakten vid returfrakt till företag.

Skicka lätt går väl tyvärr till utlämningsställe..

Jag hade nog testat "skicka hem" och bara förutsatt att de lämnar paketet i en reception eller liknande.

Skicka lätt går väl tyvärr till utlämningsställe..

Jag hade nog testat "skicka hem" och bara förutsatt att de lämnar paketet i en reception eller liknande.
Det ÄR med hemleverans jag tittat på. Där står dock att är det för stort för brevlåda/inkast lämnas det för utlämning. Detta drev ombudspersonen rätt hårt var troligt och hur ologiskt jag personligen kan tycka det låter till ett så stort företag som dessutom har portnummer utöver gatuadress OCH c/o Postnord så blev jag osäker när hen var så säker. Därför undrar jag om någon skickat till företag med postnords enklaste fraktsätt med hemleverans, bortsett vanligt brevporto vilket INTE är ett alternativ.

Jag skickade till Jysk en gång, de hade inte heller nåt avtal så det kostade 225 kr, för att de krävde att man skulle skicka som företagspaket. Så det stämmer nog det de sa på PostNordombudet.
Men min var en reklamation så jag fick tillbaks fraktkostnaden sen.
@Kirre kan du inte sälja den vidare, om returfrakten känns för dyr?

Jag skickade till Jysk en gång, de hade inte heller nåt avtal så det kostade 225 kr, för att de krävde att man skulle skicka som företagspaket. Så det stämmer nog det de sa på PostNordombudet.
Men min var en reklamation så jag fick tillbaks fraktkostnaden sen.
@Kirre kan du inte sälja den vidare, om returfrakten känns för dyr?
Det stod inget om att det skulle skickas som företagspaket. Det som stod var i princip bara att inte lägga det på lådan utan skicka med kvittens.
Boken var inte av typen att den går att sälja vidare.

Jag köpte ett "skicka hem" via postnord för 82kr, klistrade på etiketten och lämnade in hos ombudet. Fick bekräftelse dagen efter att returen var registrerad och fakturan nollad så allt slutade väl. 😊

Liknande trådar

• Premo delade ej ut paket - vad nu?
  • Secret EasterBunny - 2016

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka