Rida 3 ggr per vecka och tävla?

Kan, ja. Gör, troligtvis inte.

De hästar jag har varit vid som haft små hagar har mest stått i ett hörn och vänta på maten. Har det funnits stor hage med vatten i ena änden och mat i andra samt kompisar så har de brallat runt och haft kul.

Självklart blir hållbarheten bättre om man tränar regelbundet och inte blir stående en hel dag.
Dock behöver man inte träna ett helt dressyr pass varje dag. det räcker att gå en skritt runda, bara så den får igång blodcirkulationen.

@diabla Jag skulle höra med stall kamraterna om någon kunde ta en tur de dagarna du inte kan, samt lägga upp det så det inte blir någon dag efter varandra. Medryttare kanske? Finns många vettiga människor.

Var någonstans står det att det är en liten hage?
 
Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade hästen det?

Min är 10 år, tyskt varmblod och arab. Hon är i bra kondition och innan hon blev flyttad till nya stallet blev hon riden 45 minuter 6 gånger per vecka, tävlad i dressyr var 3:e månad.

Tyvärr måste min häst stå i ett stall som ligger 1h och 5 min bort från vart jag bor.

Jag kan bara åka dit Onsdag, Lördag och Söndag.

Jag har tillgång till manage, jätte bra backar och fält att rida på.

Hon står själv i en hage, den är tyvärr helt platt utan någon teräng eller något kul. Bara gräs.

Jag tänker rida dressyr en dag, rida ut en dag och hoppa en dag. 45 minuter.

Jag rider inte på hög nivå, vet inte vad det är jämnfört med svensk nivå men när vi tävlar så är det skritt trav galopp och det svåraste momenten är skänkelvikning och 10 meters galopp circlar. Tänker hoppa max 70-80cm.

Jag är lite orolig för hon kommer att klara att bara bli riden 3 ggr per vecka, kommer alla muskler tyna bort, kommer hon få ont i musklerna varje gång jag har ridit, kommer seder och leder bli slitna. Ska jag rida 45 minuter eller en 1h eller kortare pass?

Hur kommer hon klara att bli tävlad i dressyr och hopping.. om jag tävlar dressyr brukar jag rida 2 eller 3 klasser på en dag. Om jag hoppar så rider jag nog 2 klasser. Hur kommer hon att klara det.

Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar kring detta!
Får man starta 3 klasser samma dag, med samma häst då naturligtvis? Har har för mig att max är 2. Jag har ju en äldre häst så jag rider aldrig mer än en klass/dag och jag tävlar bara dressyr LC/LB. Men å andra sidan så är inte själva tävlingen särskilt krävande om man tänker efter. Det är framridning och sedan ca 5 minuter inne på banan, så ridningen är kanske 30 minuter. Framridningen är ju inte "träning" utan just uppvärmning och inte så krävande.
Nä, jag tror inte det kommer att bli några problem med ridning 3 ggr/v. Hur länge man ska rida tycker jag beror på hur/var man rider. En tur i skogen med varierat tempo och underlag är inga problem med 1 h eller mer. Det är dessutom bra för det mentala, anser jag. Däremot träning på bana är jag betydligt restriktivare med. Fram- och avskrittning sker alltid genom att jag leder henne och den verkliga "träningen" på banan är sällan mer än 20 minuter.
 
Okej ändra liten till tråkig. Gör sak samma:)

Jag tycker inte det. En tråkig hage går ju att göra roligare, medan en liten hage tyvärr ofta inte går att göra större (av olika skäl).

Visst har man massor gratis av en större kuperad hage med sällskap, men hellre tråkig och stor än kuperad och liten.
 
ska försöka svara på era frågor i ett svar.

jag sa nog inte i mitt första inlägg att hon har, på engelska för jag vet inte vad det heter på svenska - arthritis i sina hocks och hon har fått kortison sprutor i dom och också kortison sprutor i sacroiliac joint.
Det är en av anledningarna till att jag har flyttat, så att hon ska få stå i en hage 24/7 och röra på sej, men det gör också då att jag bara kan rida 3 ggr per vecka.

bor i australien.

I hagen är det gräs och den lutar lite men inte så att det kan räknas som någon träning att gå i en backen direkt. Den är inte liten men inte stor. lagom för en häst. tråkig i och med att det inte finns kullar, bäckar , stockar, stenar, andra hästar etc.

Hon har andra hästar på 3 sidor av hagen som hon kan nosa på så hon rör sej ändå runt i hagen för att hälsa på de olika vännerna.

Hon har vatten i ena kortsidan och mat i andra kortsidan så hon går fram och tillbaka för att dricka och äta.

Hon står ute dygnet runt, kommer bara in om det ösregnar eller är över 35 grader varmt.

Hon får hö 4 gånger per dag och pellets 2 gånger per dag.

det finns gräs i hagen men inte tillräckligt för att inte ge hö.

jag vill helst inte skaffa medryttare. har inte haft bra erfarenheter av det här i australien.

finns ingen annan på stallet som har tid att rida min häst, de andra har samma problem som jag.

jag kan betala min tränare för att rida en gång i veckan om det inte fungerar med att rida 3 ggr i veckan men det blir väldigt dyrt i längden.
 
ska försöka svara på era frågor i ett svar.

jag sa nog inte i mitt första inlägg att hon har, på engelska för jag vet inte vad det heter på svenska - arthritis i sina hocks och hon har fått kortison sprutor i dom och också kortison sprutor i sacroiliac joint.
Det är en av anledningarna till att jag har flyttat, så att hon ska få stå i en hage 24/7 och röra på sej, men det gör också då att jag bara kan rida 3 ggr per vecka.

bor i australien.

I hagen är det gräs och den lutar lite men inte så att det kan räknas som någon träning att gå i en backen direkt. Den är inte liten men inte stor. lagom för en häst. tråkig i och med att det inte finns kullar, bäckar , stockar, stenar, andra hästar etc.

Hon har andra hästar på 3 sidor av hagen som hon kan nosa på så hon rör sej ändå runt i hagen för att hälsa på de olika vännerna.

Hon har vatten i ena kortsidan och mat i andra kortsidan så hon går fram och tillbaka för att dricka och äta.

Hon står ute dygnet runt, kommer bara in om det ösregnar eller är över 35 grader varmt.

Hon får hö 4 gånger per dag och pellets 2 gånger per dag.

det finns gräs i hagen men inte tillräckligt för att inte ge hö.

jag vill helst inte skaffa medryttare. har inte haft bra erfarenheter av det här i australien.

finns ingen annan på stallet som har tid att rida min häst, de andra har samma problem som jag.

jag kan betala min tränare för att rida en gång i veckan om det inte fungerar med att rida 3 ggr i veckan men det blir väldigt dyrt i längden.
Tycker du kan vara nöjd. Du gör så gott du kan .
Finns många många hästar i Sverige som bara står i hagar varenda dag.
3 gånger i veckan duger.
Får hästen överskottsenergi kan de faktiskt bralla runt i hagen.
 
ska försöka svara på era frågor i ett svar.

jag sa nog inte i mitt första inlägg att hon har, på engelska för jag vet inte vad det heter på svenska - arthritis i sina hocks och hon har fått kortison sprutor i dom och också kortison sprutor i sacroiliac joint.
Det är en av anledningarna till att jag har flyttat, så att hon ska få stå i en hage 24/7 och röra på sej, men det gör också då att jag bara kan rida 3 ggr per vecka.

bor i australien.

I hagen är det gräs och den lutar lite men inte så att det kan räknas som någon träning att gå i en backen direkt. Den är inte liten men inte stor. lagom för en häst. tråkig i och med att det inte finns kullar, bäckar , stockar, stenar, andra hästar etc.

Hon har andra hästar på 3 sidor av hagen som hon kan nosa på så hon rör sej ändå runt i hagen för att hälsa på de olika vännerna.

Hon har vatten i ena kortsidan och mat i andra kortsidan så hon går fram och tillbaka för att dricka och äta.

Hon står ute dygnet runt, kommer bara in om det ösregnar eller är över 35 grader varmt.

Hon får hö 4 gånger per dag och pellets 2 gånger per dag.

det finns gräs i hagen men inte tillräckligt för att inte ge hö.

jag vill helst inte skaffa medryttare. har inte haft bra erfarenheter av det här i australien.

finns ingen annan på stallet som har tid att rida min häst, de andra har samma problem som jag.

jag kan betala min tränare för att rida en gång i veckan om det inte fungerar med att rida 3 ggr i veckan men det blir väldigt dyrt i längden.

När man i engelsktalande land säger att en häst har arthritis är det en förkortning av osteoarthritis. Hästen har alltså pålagringar i haserna. Då är det ännu viktigare att den motioneras lätt men ofta. Kanske du kan låta din tränare rida på måndagar medan du letar efter en bra medryttare som kan rida hästen i skogen 2 dagar i veckan? Någon i stallet kanske kan rekommendera någon? Fråga personalen om de kan tänka sig att promenera en halvtimme med hästen, det lär vara billigare än att tränaren rider. :)
 
@diabla Med hästens historik och dina förutsättningar och just att hästen går ute 24/7 tror jag att ditt upplägg kan fungera.

För några år sen fick min tävlingshäst två år på raken reaktioner i båda framkotorna och bakknäna efter tävlingssäsong. Jag var naturligtvis helt förtvivlad och tänkte igenom både min ridning och mitt träningsupplägg. Jag ändrade en del i min ridning men den stora skillnaden var att jag red mer. Tidigare hade jag bara ridit tre dressyrpass/vecka och lallat i skogen resten. Numera rider jag fyra dressyrpass i veckan. Att min häst blev ofräsch var för att hon helt enkelt var lite (och för dåligt) tränad för att klara belastningen. Så med det här upplägget har hon gått två säsonger där hon inte bara hållt sig fräsch utan dessutom gjort sina allra bästa resultat.
 
@Habina
Det är lite för mycket självklarheter för att man ska kunna forska på det.

Vad betyder det? Jag kan inte tänka mig något som är så självklart att det inte går att forska på..... Ta en grupp hästar som du rider 6 dagar/vecka i en tid, och rid en grupp hästar 3 dagar/vecka. Håll allt annat konstant (hagar, foder, osv). Gör regelbundna kontroller av det som du är intresserad av (t.ex. olika konditionstester).
 
Jobbade i ett större travstall här i Sverige för 10 år sen, hästarna tränades 3 dagar i veckan och gick i stora hagar i flock ca 8 h om dagen. Inga skrittmaskiner. En av Sveriges mest framgångsrika tränare, och samtliga hästar startades (om de inte hade skador) Nu blev dom oftast inte så gamla, en 5-åring var en ovanligt gammal häst. Men å andra sidan var det inte pga av hållbarhet som dom flyttades, utan för att dom var för dåliga på att springa.
 
Jag tycker det är en bra ide att hitta medryttare någon gång i veckan. Om du inte vill at någon anan ska rida henne så kan du säkert hitta en medryttare som kan promenera henne eller tömköra så hon får lite motion någon mer dag i veckan.
 
Öh, what? :confused: Jag jobbade inom travet för 25 år sedan, då var inte femåringar gamla.
hade bla en som satte sitt snabbaste rekord som 10åring :) @sona
 
Jobbade i ett större travstall här i Sverige för 10 år sen, hästarna tränades 3 dagar i veckan och gick i stora hagar i flock ca 8 h om dagen. Inga skrittmaskiner. En av Sveriges mest framgångsrika tränare, och samtliga hästar startades (om de inte hade skador) Nu blev dom oftast inte så gamla, en 5-åring var en ovanligt gammal häst. Men å andra sidan var det inte pga av hållbarhet som dom flyttades, utan för att dom var för dåliga på att springa.

Fast det var ju unghästar, rätt stor skillnad. Man brukar ju säga som tumregel att en treåring ska arbetas tre dagar i veckan, en fyraåring fyra dagar, osv.
 
Tre dagar i vecka är väl ok att rida förutsatt de aktiveras de övriga dagarna, finns ju annat att göra än rida. En häst behöver 48 timmars återhämtning efter ett pass, det är ju inte träningen som bygger utan vilan. För täta pass sliter bara på hästen då inte musklerna hinner återhämta sig.
 
Fast det var ju unghästar, rätt stor skillnad. Man brukar ju säga som tumregel att en treåring ska arbetas tre dagar i veckan, en fyraåring fyra dagar, osv.
Flera framgångsrika travtränare har börjat köra längre och intensivare pass, färre dagar i veckan, även på starthästar.
 
Flera framgångsrika travtränare har börjat köra längre och intensivare pass, färre dagar i veckan, även på starthästar.

Men en ridhäst tränas ju på ett annat sätt, det är väldigt mycket teknikträning för en ridhäst. Absolut om hästen redan kan allt, då kan det räcka med varannan dag eller så för att hålla uppe styrka och kondition, men det är sällan en ridhäst är där innan den är 14-15.

Löphästar behöver ju inte teknikträning på samma sätt, det tar inte minst tio år av daglig träning för att lära sig allt man behöver kunna för att ligga på topp som travhäst.
 
Men en ridhäst tränas ju på ett annat sätt, det är väldigt mycket teknikträning för en ridhäst. Absolut om hästen redan kan allt, då kan det räcka med varannan dag eller så för att hålla uppe styrka och kondition, men det är sällan en ridhäst är där innan den är 14-15.

Löphästar behöver ju inte teknikträning på samma sätt, det tar inte minst tio år av daglig träning för att lära sig allt man behöver kunna för att ligga på topp som travhäst.
Ja, men det citerade inlägget tror jag handlade om travhästar? Jag är helt med på att en ridhäst behöver en annan typ av träning!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 066
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 159
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp