Rida 3 ggr per vecka och tävla?

diabla

Trådstartare
Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade hästen det?

Min är 10 år, tyskt varmblod och arab. Hon är i bra kondition och innan hon blev flyttad till nya stallet blev hon riden 45 minuter 6 gånger per vecka, tävlad i dressyr var 3:e månad.

Tyvärr måste min häst stå i ett stall som ligger 1h och 5 min bort från vart jag bor.

Jag kan bara åka dit Onsdag, Lördag och Söndag.

Jag har tillgång till manage, jätte bra backar och fält att rida på.

Hon står själv i en hage, den är tyvärr helt platt utan någon teräng eller något kul. Bara gräs.

Jag tänker rida dressyr en dag, rida ut en dag och hoppa en dag. 45 minuter.

Jag rider inte på hög nivå, vet inte vad det är jämnfört med svensk nivå men när vi tävlar så är det skritt trav galopp och det svåraste momenten är skänkelvikning och 10 meters galopp circlar. Tänker hoppa max 70-80cm.

Jag är lite orolig för hon kommer att klara att bara bli riden 3 ggr per vecka, kommer alla muskler tyna bort, kommer hon få ont i musklerna varje gång jag har ridit, kommer seder och leder bli slitna. Ska jag rida 45 minuter eller en 1h eller kortare pass?

Hur kommer hon klara att bli tävlad i dressyr och hopping.. om jag tävlar dressyr brukar jag rida 2 eller 3 klasser på en dag. Om jag hoppar så rider jag nog 2 klasser. Hur kommer hon att klara det.

Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar kring detta!
 
Jag rider 3-4 ggr per vecka på min snart 5-åriga häst. Klart jag vill rida mer men pga småbarn får jag nöja mig så här. Tycker att det funkar men jag ser fram emot att barnen blir äldre så jag kan rida mer:)
 
Jag har en vän som tävlade medelsvår dressyr på sin häst. Den gick max tre pass/vecka, två ut i skogen och ett dressyrpass. Det fungerade utmärkt på den nivån. :)

Själv rider jag på LC-nivå och rider tre pass/vecka. Dressyr, hoppning och kondition. Min häst har aldrig känts bättre. :)
 
Har ni ridit hästar bara 3 gånger i veckan? Hur fungerade det? Hur la ni upp er träning? Hur länge red ni? Tävlade ni? Hur klarade hästen det?

Min är 10 år, tyskt varmblod och arab. Hon är i bra kondition och innan hon blev flyttad till nya stallet blev hon riden 45 minuter 6 gånger per vecka, tävlad i dressyr var 3:e månad.

Tyvärr måste min häst stå i ett stall som ligger 1h och 5 min bort från vart jag bor.

Jag kan bara åka dit Onsdag, Lördag och Söndag.

Jag har tillgång till manage, jätte bra backar och fält att rida på.

Hon står själv i en hage, den är tyvärr helt platt utan någon teräng eller något kul. Bara gräs.

Jag tänker rida dressyr en dag, rida ut en dag och hoppa en dag. 45 minuter.

Jag rider inte på hög nivå, vet inte vad det är jämnfört med svensk nivå men när vi tävlar så är det skritt trav galopp och det svåraste momenten är skänkelvikning och 10 meters galopp circlar. Tänker hoppa max 70-80cm.

Jag är lite orolig för hon kommer att klara att bara bli riden 3 ggr per vecka, kommer alla muskler tyna bort, kommer hon få ont i musklerna varje gång jag har ridit, kommer seder och leder bli slitna. Ska jag rida 45 minuter eller en 1h eller kortare pass?

Hur kommer hon klara att bli tävlad i dressyr och hopping.. om jag tävlar dressyr brukar jag rida 2 eller 3 klasser på en dag. Om jag hoppar så rider jag nog 2 klasser. Hur kommer hon att klara det.

Dela gärna med er av era erfarenheter och tankar kring detta!

45 minuter låter som ganska korta pass. Det kan ju inte bli mer än 20-25 minuter effektiv tid med fram- och avskrittning?

Det finns de som tränar travare varannan dag. Då kör de rätt hårt varannan dag och så får hästen ta igen sig i hagen emellan. Det verkar fungera helt okej. Men, de kör ju varannan dag och inte som det blir för dig, två dagar vila, en ridning, två vila och två ridning.
 
Det är ju inte så bra för hästens hållbarhet att rida så ojämnt. Kan du inte skaffa en medryttare?
 
Det är ju inte så bra för hästens hållbarhet att rida så ojämnt. Kan du inte skaffa en medryttare?
Och varför då? :confused: Det handlar ju inte om kvantiteten av ridningen, men mera kvaliteten. Om man tittar på tex distancehästar, så rids (tränas) de max 3-4 dagar i veckan. Så länge hästen har möjlighet för att röra sig i hage,många timmar dagligen så behöver man inte rida varje dag. Så om kvantiteten av rörelse är uppfylld vid vistelse i lämplig hage, behöver träningen och ridningen "bara" handla om kvalitet.:) Så att rida 3 dagar i veckan räcker fint, så länge man inte kräver att hästen ska vara elit-atlet på allra högsta plan. De flesta hästar som har en förnuftigt daglig vistelse i hage, kan utan problem gå LA/MB klasser med 3 dagars ridning. Pratar vi LA/MB på hoppnivå, krävs lite mer konditionsträning, men här handlar det igen om HUR man tränar, och VAD.
 
I varje travstall jag jobbat i eller känner till närmare kör bara 3 g/v men då mer utspritt tex mån, ons och fre och funkar utmärkt.

Ser inte problemet med att rida 3 gånger vecka dock aldrig hört om upplägget att 2 av dagarna är efter varandra.
 
I varje travstall jag jobbat i eller känner till närmare kör bara 3 g/v men då mer utspritt tex mån, ons och fre och funkar utmärkt.

Ser inte problemet med att rida 3 gånger vecka dock aldrig hört om upplägget att 2 av dagarna är efter varandra.

Jag har ibland vid träning för instruktör och vid tävling ridit 2 dagar irad, inget problem alls med det upplägget.
 
Källa på det påståendet? :)

Finns många hästveterinärer som säger att det största hotet mot hästens hållbarhet och hälsa är att de får alltför lite motion. Man behöver inte träna hårt varje dag, men om inte hästen har 5 ha kuperad mark med varierat underlag och går i flock som rör sig mycket behöver de få komma ut och röra på sig varje dag.

Att stå ensam i en hage 3+1 dag uppfyller definitivt inte hästens behov av daglig rörelse och motion. Om man inte har tid att rida mer än 3 dagar i veckan får man se till att hästen får någon form av rörelse de andra dagarna. Tex kanske det finns en skrittmaskin, personal som kan rida ut eller promenera hästen eller skaffa en medryttare. Om man vill att hästen ska vara hållbar och bli gammal. :)
 
Finns många hästveterinärer som säger att det största hotet mot hästens hållbarhet och hälsa är att de får alltför lite motion. Man behöver inte träna hårt varje dag, men om inte hästen har 5 ha kuperad mark med varierat underlag och går i flock som rör sig mycket behöver de få komma ut och röra på sig varje dag.

Att stå ensam i en hage 3+1 dag uppfyller definitivt inte hästens behov av daglig rörelse och motion. Om man inte har tid att rida mer än 3 dagar i veckan får man se till att hästen får någon form av rörelse de andra dagarna. Tex kanske det finns en skrittmaskin, personal som kan rida ut eller promenera hästen eller skaffa en medryttare. Om man vill att hästen ska vara hållbar :)

Fast då är det ingen forskning bakom?

Själv utgår jag ifrån att man har hästen på ett sådant sätt att den kan röra sig mkt med artfränder, det är det naturliga och därmed bäst för hästen.

Har man inte det, så kan det förstås behövas kompletterande rörelse, men det betyder inte träning.

Enda studien jag stött på handlade om hästens kondition efter lång vila, men inget om hållbarhet.
 
Själv utgår jag ifrån att man har hästen på ett sådant sätt att den kan röra sig mkt med artfränder, det är det naturliga och därmed bäst för hästen.

Har man inte det, så kan det förstås behövas kompletterande rörelse, men det betyder inte träning.

Enda studien jag stött på handlade om hästens kondition efter lång vila, men inget om hållbarhet.

Du kan ju inte utgå från det när TS klart skriver att hästen står ensam i en platt och tråkig hage?
 
Kan du inte byta ridtjänster med någon annan i stallet? Om de rider din häst två dagar i veckan, så rider du deras häst två dagar? Då får du ju dessutom mer sadeltid utöver att din häst får mer motion.
 
@Habina
Det är lite för mycket självklarheter för att man ska kunna forska på det. Det sliter på kroppen att träna oregelbundet, både för människor och djur. Kroppen mår bäst av att byggas upp långsamt (viktigare ju äldre individen är). För hästar tillkommer dessutom risk för kolik vid långa viloperioder, korsförlamning och fång.

Går hästen i en stor hage är det naturligtvis bättre än om den står i en liten ruta, men man ska inte överskatta hur mycket hästen rör sig i hagen. Obegränsad tillgång på mat är inte heller naturligt.

Travhästar som tränas varannan dag är en annan sak, de går så pass hårda pass att de behöver en dag för återhämtning, men då handlar det inte heller om att gå två helgdagar på raken.
 
@Habina
Det är lite för mycket självklarheter för att man ska kunna forska på det. Det sliter på kroppen att träna oregelbundet, både för människor och djur. Kroppen mår bäst av att byggas upp långsamt (viktigare ju äldre individen är). För hästar tillkommer dessutom risk för kolik vid långa viloperioder, korsförlamning och fång.

Går hästen i en stor hage är det naturligtvis bättre än om den står i en liten ruta, men man ska inte överskatta hur mycket hästen rör sig i hagen. Obegränsad tillgång på mat är inte heller naturligt.

Travhästar som tränas varannan dag är en annan sak, de går så pass hårda pass att de behöver en dag för återhämtning, men då handlar det inte heller om att gå två helgdagar på raken.

Jag har som sagt bara bra erfarenheter av att träna mer sällan än "normen". Däremot var jag nyfiken om det kommit någon forskning.

Var någonstans står det om obegränsat med mat? :confused:
 
Fast en platt och tråkig hage kan hästen fortfarande röra sig mkt i. :)

Kan, ja. Gör, troligtvis inte.

De hästar jag har varit vid som haft små hagar har mest stått i ett hörn och vänta på maten. Har det funnits stor hage med vatten i ena änden och mat i andra samt kompisar så har de brallat runt och haft kul.

Självklart blir hållbarheten bättre om man tränar regelbundet och inte blir stående en hel dag.
Dock behöver man inte träna ett helt dressyr pass varje dag. det räcker att gå en skritt runda, bara så den får igång blodcirkulationen.

@diabla Jag skulle höra med stall kamraterna om någon kunde ta en tur de dagarna du inte kan, samt lägga upp det så det inte blir någon dag efter varandra. Medryttare kanske? Finns många vettiga människor.
 
45 minuter låter som ganska korta pass. Det kan ju inte bli mer än 20-25 minuter effektiv tid med fram- och avskrittning?

Det finns de som tränar travare varannan dag. Då kör de rätt hårt varannan dag och så får hästen ta igen sig i hagen emellan. Det verkar fungera helt okej. Men, de kör ju varannan dag och inte som det blir för dig, två dagar vila, en ridning, två vila och två ridning.
45 minuters effektiv ridning på dressyrbanan tycker jag låter mycket. Att gå på bana är nog det mest slitsamma av arbetet så där håller jag inte med att det är korta pass.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 075
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 172
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 135
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp